Activiteitsniveau — Dutch (Netherlands)

Activiteitsniveau

Bij het bepalen van je doel binnen MFP (en ook bij TDEE trouwens) moet je een activiteitsniveau opgeven. Ik vind zelf de omschrijvingen allemaal net ff wat te vaag en heb hem daarom op sedentary staan. Ik heb tenslotte een kantoorbaan en doe veel zittend werk ;)

Echter, ik wandel 2-3x per week lange afstanden. Dat is voor mij sport. Wat is nu handig? Laten staan of misschien toch maar aanpassen en dan iets meer eten?

Hoe hebben jullie dit ingevuld?

Reacties

  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Ik heb ook een kantorbaan, maar ik loop er veel rond - trap op trap af (2e verdieping), naar de koffiemachine etc. Loop liever naar mensen toe dan ze bellen of mailen etc. Dus ik heb hem een standje hoger gezet (staand beroep)
    Maar daarom tel ik rondje stad of werken in het huishouden dan niet mee. Ook naar mijn werk fietsen (10 minuten) niet.

    Omdat dat zo is doe ik alleen mijn wandelingen erin en mijn yoga. Ook omdat ik bij die twee dingen wel zweet.
    Een van de rendenen om het zo te doen is omdat de wandelingen niet dagelijk zijn en ik op deze manier ook beter begrijp waardoor ik af en toe trek heb op dagen dat ik loop.
  • FotoRoel
    FotoRoel Berichten: 51
    Ik weet ook niet zo goed waar ik hem moet opzetten, hij staat nu op zittend werk.

    Voor fotografie loop ik wat meer heen en weer en ben ik wat actiever.

    Het koerieren heeft ook weer 2 verschillende niveau's:

    1) Een diepvriesrit is vaak een lange rit waarbij ik alleen van A -> B -> A hoef te rijden en het pakketje hoef te leveren.

    2) Een ijsblokjes rit is wat actiever, kortere ritten, voor het laden moet ik de zakken met blokjes op de grond gooien (10kg) en in een wagentje duwen. Vergelijkbaar met kettlebal, afhankelijk van de rit kan dit tot 1500kg zijn, dus 150x op en neer.
    Bij een klant alles op steekwagentje en afhankelijk van waar het geleverd moet worden en of er een lift is ook nog eens alles naar boven sjouwen.

    Van zowel fotografie als koerier kan ik niet van te voren zeggen wanneer ik moet werken.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Ik doe zittend werk en heb het dan ook op sedentary staan.

    Ik doe echter nu 3 keer per week krachttraining 30-40 minuten en 1-2 keer per week fietsen, hetzij spinnen hetzij buiten fietsen.
    Echter is de cardio lang niet altijd zeker.

    Krachttraining tel ik (op dit moment) nog niet mee als trainingen omdat ze nog relatief licht zijn.
    Vanaf week 4 in mijn schema ga ik het meetellen, en ga ik mijn TDEE dus aanpassen
  • zwartezwaan
    zwartezwaan Berichten: 20 Member
    Veel van mijn tijd is ook achter de computer. Toch heb ik de laatste via mn hartslag mn kcal verbruik gemeten en ik kom een stuk hoger uit dan ik dacht 2400 kcal ( en dat terwijl ik echt in alle rust, ziek op de bank mijn tijd doorbreng). Dus heb m maar een tandje hoger gezet.
  • _Sem_78
    _Sem_78 Berichten: 32 Member
    Nou ik begrijp er geen bal van, als ik ook invul zittend werk en dat ik bv 1 kg per week wil afvallen dat komt hij met een totaal van 1290 cal per dag. Terwijl mijn personal trainer voor mij destijds een eetschema gemaakt heeft van 1960 cal per dag gebaseerd op wat mijn lichaam verbruikt in ruststand....ik vind 1290 echt veelste weinig of ben ik nou gek en zou ik dat wel moeten gaan proberen? Wat vinden jullie?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    @Anouk, gebruik anders IIFYM
    Kom je wel hoger uit

    Ik kom met MFP ook veel lager uit (rond de 1400) maar dat is gewoon undereating voor mij.
    Ben bijna 2 meter namelijk
  • _Sem_78
    _Sem_78 Berichten: 32 Member
    @Anouk, gebruik anders IIFYM
    Kom je wel hoger uit

    Ik kom met MFP ook veel lager uit (rond de 1400) maar dat is gewoon undereating voor mij.
    Ben bijna 2 meter namelijk

    Ja daar heb ik gekeken, dan is wat mijn pt zei toch wel ongeveer kloppend. Ik heb het nu nog steeds handmatig staan op 1800 cal. Meestal zitten ik tussen de 1500 en 1600 wat ik dan eet en drink op een dag en sommige dagen schiet ik juist boven de 1800 lol, zoals gisteren poeh poeh hahahaha...maar zit me gewoon af te vragen of ik misschien niet juist toch die 1290 cal zou moeten proberen?!
  • HelllYeaHH
    HelllYeaHH Berichten: 14
    Nou ik begrijp er geen bal van, als ik ook invul zittend werk en dat ik bv 1 kg per week wil afvallen dat komt hij met een totaal van 1290 cal per dag. Terwijl mijn personal trainer voor mij destijds een eetschema gemaakt heeft van 1960 cal per dag gebaseerd op wat mijn lichaam verbruikt in ruststand....ik vind 1290 echt veelste weinig of ben ik nou gek en zou ik dat wel moeten gaan proberen? Wat vinden jullie?

    Volgens mij staat 1kg ongeveer gelijk aan 7.000 / 7.500 calorien. Om in 1 week dus 1 kilo te verliezen zou je iedere dag een tekort moeten creeeren van minstens 1.000 kcal. Dit is niet echt aan te raden en ook moeilijk vol te houden. Er van uit gaande dat een personal trainer een schema voor je heeft gemaakt, denk ik dat je voor zijn schema eerder moet denken aan een 500 ckal tekort per dag, maar dit kan je natuurlijk even navragen.

    Gewicht verliezen duurt over het algemeen wat langer dan het er bij eten ;)
  • happyD14
    happyD14 Berichten: 22
    Ja daar heb ik gekeken, dan is wat mijn pt zei toch wel ongeveer kloppend. Ik heb het nu nog steeds handmatig staan op 1800 cal. Meestal zitten ik tussen de 1500 en 1600 wat ik dan eet en drink op een dag en sommige dagen schiet ik juist boven de 1800 lol, zoals gisteren poeh poeh hahahaha...maar zit me gewoon af te vragen of ik misschien niet juist toch die 1290 cal zou moeten proberen?!

    Die 1290 die jij aangaf, is berekend als je geen activiteiten onderneemt. Het is het netto resultaat, zoals ze het hier noemen. Dus als jij op een dag beweegt, mag je die kcal (die je eraf hebt bewogen) er weer bij eten. Je eet dus waarschijnlijk (veel) meer dan die 1290 kcal om er wel netto op uit te komen. Ik heb mijn doel nu op 1400 staan, maar eet op een dag rustig 1700 kcal omdat ik de rest er vanaf beweeg.
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Nou ik begrijp er geen bal van, als ik ook invul zittend werk en dat ik bv 1 kg per week wil afvallen dat komt hij met een totaal van 1290 cal per dag. Terwijl mijn personal trainer voor mij destijds een eetschema gemaakt heeft van 1960 cal per dag gebaseerd op wat mijn lichaam verbruikt in ruststand....ik vind 1290 echt veelste weinig of ben ik nou gek en zou ik dat wel moeten gaan proberen? Wat vinden jullie?
    Vandaar dat MFP ook altijd zegt dat je je verbrande kcals uit sporten weer terug moet eten.
  • _Sem_78
    _Sem_78 Berichten: 32 Member
    thx mannen, ben gelijk een stukkie wijzer weer :)
  • RubyMcRaven
    RubyMcRaven Berichten: 2
    Ik ben een meisje van 17 jaar 1.60 en weeg nu 54 kg, ben in de zomer 5 kg aangrkomrn en nu voel ik me gwn niet lekker in mijn vel dua wil weer een beetje afvallen :) ik weet niet echt wat mijn activiteits niveau is. Ik zit 5 dag per week op school fiets intotaal elke dag 20 km, hardloop 2/3 x in de week 12 km en heb handbal training 2x in de week als ik niet train lig ik in bed met huiswerk of kijk ik een beetje tv
  • dcav0304
    dcav0304 Berichten: 230 Member
    Vorige week hebben dakwerkers twee dakramen gestoken in ons dak. Ik ben vandaag de ganse dag in de weer geweest met de binnenafwerking van deze dakvensters waardoor ik dus aardig wat beweging (zagen, ladder op, ladder af, enz...) had. Hoeveel calorieverbruik zou ik hiervoor extra mogen tellen?
  • Kuusjuh
    Kuusjuh Berichten: 40 Member
    De truck is juist om die calorieën niet extra te tellen. Juist omdat je een keer extra actief bent. Dat wordt anders als je meer dan 3x per week gaat sporten. Maar bij eenmalige gebeurtenissen zou ik juist die calorieën die je verbrand lekker laten voor wat ze zijn.
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Ik heb gisteren gewinkeld met mijn moeder. Maar niets extra geteld. Ondanks dat ik niet kon wegen wat ik at, toch afgevallen. Dus valt alleen maar mee
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Wat Kuusjuh zegt ben ik het ook wel mee eens. Als ik elke activiteit erbij zou tellen, of in zou voeren, dan blijf ik aan de gang. Die trip naar de sportschool (fietsen) of naar de winkel (lopend) ga ik echt niet registreren... Het gaat er meer om dat je je gewoon aan je kcaldoel houdt en of je nu 50 of 100kcal extra hebt verbrand met dat beetje schoonmaken in huis of een rondje met de hond maakt echt niet zo'n groot verschil.
  • Kuusjuh
    Kuusjuh Berichten: 40 Member
    Precies Hekate :) Maar als je al die activiteiten gaat noteren en dan de calorieën erbij eet. Dan val je dus niets meer af. Met andere woorden, ga zo door.
  • dcav0304
    dcav0304 Berichten: 230 Member
    Bij mij draait het er niet om al die verbruikte calorieën erbij te eten maar gewoon te weten hoeveel calorieën ik extra verbruikt heb.
    @itzhanne82: een rondje honden uitlaten duurt bij mij twee uren aan een stevig tempo, lijkt me dus wel de moeite om deze te noteren, rondje rond de kerk natuurlijk niet.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Dat dan natuurlijk weer wel...