hoe kan dit? — Dutch (Netherlands)

hoe kan dit?

ik ben ongeveer 7 weken geleden begonnen met bijna iedere dag zo'n 45 minuten sporten, voornamelijk steps aeorobics. nu viel ik eerst niets af, maar na ongeveer 4 weken was er toch 2 kilo af. Het leek toen echt goed te gaan! Maar toen had ik een verjaardag, veel gegeten en bam.2 kilo er weer bij. sindsdien (1.5 week verder) schommelt het enorm maar er is nog maar 1 kilo weer af. ik sport wel nogsteeds hetzelfde. waarom schommelt het zo en ik heb nooit gesport dus waarom gaan die kilo's er niet veel sneller af? ik let hierbij ook op het eten hoor, minder vet en minder veel. Zal het toch vocht zijn dat ik vast blijf houden van het sporten en de spieren die ik kweek? Maar wanneer gaat er dan wat van het gewicht af..

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Hallo,

    Ik heb wel wat meer info nodig van jezelf voor ik hier überhaubt een antwoord op kan geven.

    Geslacht, leeftijd, lengte je dagboek even open zetten zodat ik kan zien wat je voeding is, weeg je alles af qua voeding, of maak je schattingen, in het laatste geval zou je wel eens je eten kunnen onderschatten.
    Wat voor sporten doe je, alleen cardio, alleen krachttraining, combinatie van beide.
    Hoe intensief, als je fiets elek dag 45 minuten maar met een tempo van 18 km/u zal je daar niet echt van afvallen
    Je moet dan toch echt hoger in je hartslag trainen wil je het effectief maken.
    Kijk eens of je goedkoop een hartslagmeter kan aanschaffen die ook hoogste, laagste en gemiddelde bijhoud zodat je kan zien hoe effectief je daadwerkelijk traint
  • halfje
    halfje Berichten: 8 Member
    ik heb mijn profiel nu opengesteld voor leden,dus dan zou je het moeten kunnen zien? Mijn lengte is trouwens 1.72
    de zondag vul ik niet altijd in qua eten, omdat ik dan altijd meer mag eten van mijzelf..zonder te overdrijven natuurlijk.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Vocht is het zeker niet. Van cardio an sich maak je geen vetvrije massa aan. Wat is je verhouding eiwitten, vetten, koolhydraten? Wanneer je niet afvalt eet je simpelweg boven je caloriebalans.
  • lodewijk1975
    lodewijk1975 Berichten: 9
    Een gewichtsverlies van een halve kilo per week is een mooi gemiddelde, daar is niets mis mee. Dat tempo houd je blijkbaar ook aan na je verjaardagsmomentje. Dus daar zou ik me al weinig zorgen over maken. Ook ga je van sport niet meer water vasthouden.

    Je zegt dat je minder vet eet. Maar track je effectief je calorieën hier op MFP? Zo ja, wat is dan je je calorisch deficit? Voor de rest sluit ik me bij Gustaaf aan voor de andere vragen.
  • lodewijk1975
    lodewijk1975 Berichten: 9
    "de zondag vul ik niet altijd in qua eten, omdat ik dan altijd meer mag eten van mijzelf..zonder te overdrijven natuurlijk." --> juist dan zou je het wel moeten invullen. :-)
  • halfje
    halfje Berichten: 8 Member
    als het goed is, zijn mijn voedingsmiddelrapportjes nu wel te zien toch? Ik doe vooral steps aeorobics gecombineerd met wat spieroefeningen voor de armen (met dumbells) en benen.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    ik heb mijn profiel nu opengesteld voor leden,dus dan zou je het moeten kunnen zien? Mijn lengte is trouwens 1.72
    de zondag vul ik niet altijd in qua eten, omdat ik dan altijd meer mag eten van mijzelf..zonder te overdrijven natuurlijk.

    Ik kan nog steeds niet zien overigens.
    EDIT! Kan het nu wel zien.

    Wil meteen toevoegen dat ik zie dat je niet ontbijt. Is een maaltijd die ik dus echt NOOIT over zou slaan. Ik weet dat er meerdere mensen zijn die dan niet eten, maar ik heb altijd geleerd dat ontbijt je belangrijkste maaltijd van de dag is (geen wetenschappelijke onderbouwing hiervoor overigens). Ik kan deze niet skippen, omdat ik een monster word als ik dat doe, mijn humeur slaat compleet om dan, kan ik mijn collega's niet aan doen

    En zoals Lodewijk zegt, ook je cheatday moet je invullen.
    Juist belangrijk om te zien wat je dan eet, en wat je dus eventueel een andere keer weg kan laten, of vervangen door een gezondere snack
  • halfje
    halfje Berichten: 8 Member
    nu wel geloof ik, ik had het niet helemaal goed gedaan. ik heb het soms idd wel ingevuld hoor, ook voor de zondag
  • halfje
    halfje Berichten: 8 Member
    ik vul het inderdaad wel in hier en meestal zit ik netjes onder wat ik mag eten (mede door de sport in te vullen). en de sport die ik doe is een combinatie van cardio en kracht en ik ben ook echt behoorlijk bezweet en mijn hartslag is echt behoorlijk verhoogd dus ik geef wel alles die 40-50 minuten per keer. Daarom snap ik gewoon niet dat het niet sneller gaat..Al voel ik me wel echt fitter hoor en na de training voel ik me echt blij dat ik het weer gedaan heb! En ook zijn er al wat cm van mijn buikomtrek af en onderbenen ook 1 cm minder.
  • lodewijk1975
    lodewijk1975 Berichten: 9
    Als ik zo vlug eens door je dagboek neus vallen me twee zaken op:
    - Je slaat het ontbijt over. Nu, dat is een persoonlijke keuze, maar geeft wel aanleiding tot punt twee
    - Je snacks zijn elke dag groter dan elk van je andere maaltijden. Snack je omdat je honger hebt (door bv. geen ontbijt), of om honger te voorkomen?

    Maar goed, daar zit het probleem niet; dat is persoonlijke voorkeur. En omdat je naar eigen zeggen 0.5 kg per week afvalt, waar zit het probleem dan? Omdat het snel genoeg gaat? Beter een halve kilo per week op een goede manier, dan snel-snel wat kilo's kwijt - want die komen er toch weer bij. Gewoon volhouden, en dan kom je er wel. :-)
  • halfje
    halfje Berichten: 8 Member
    ja, ik begin idd vrij 'laat' met eten, rond half twaalf is mijn lunch. daarna eet ik om het uur iets, omdat ik anders last krijg van mijn bloedsuikerspiegel. dat is iets wat al onderzocht is en al jaren zo gaat. en 's avonds eet ik altijd wat soepstengels om iets te knabbelen te hebben en in het weekend neem ik dan een paar crackers met filet american.
    het probleem is eigenlijk dat het idd mij te langzaam gaat, maar ik stond een paar weken geleden op 65.5 en nu blijft het hangen op 67-66.5. dat is toch raar?
    ik zal wel gewoon geduld moeten hebben.
  • _Sem_78
    _Sem_78 Berichten: 32 Member
    Ik wil even inhaken op dat je in het begin zegt de spieren die je kweekt. Spieren zijn idd zwaarder dan vet in verhouding, maar om hier op de weegschaal echt verschil in te zien, dan moet je al een flinke tijd getraind hebben en echt aan spieropbouw hebben gewerkt en ik begrijp uit je verhaal dat je wel krachttraining doet maar geen bodybuilding, dus denk dat je dit dan ook even moet vergeten als het aankomt op je gewicht.
  • halfje
    halfje Berichten: 8 Member
    dat is wel even weer jammer haha maar ik lees zoveel van dit soort verklaringen dat ik het ook niet meer weet..
  • mirandatje
    mirandatje Berichten: 28
    Als ik zo lees dat je al niet zo zwaar bent (65 met 1.72 vind ik niet zwaar) denk ik dat je gewoon geduld moet hebben. Ik zelf weeg nu 75 met m'n 1.67 en bij mij kruipt het omlaag. Bijna 7 kilo in 100 dagen. Maar het gaat omlaag en dat is denk ik het belangrijkste. Tuurlijk heb je liever dat de kilo's eraf vliegen, maar ja... Denk ook wel dat je lichaam spieren aan het kweken is en dat je daardoor niet erg afvalt. Gewoon volhouden....dan komt het vanzelf!!
  • halfje
    halfje Berichten: 8 Member
    ik wou dat ik 65 was,helaas het is nu 66.5..maar ik was wel 65.5 een paar week geleden. en toch eet ik niet zoveel dat ik zou moeten aankomen. dus ik weet het echt niet en ik hou maar weer even vol
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Ik denk dat je te gefixeerd bent op de weegschaal...
    Jou gewicht voor jou lengte is echt niet veel namelijk.

    Ligt ook beetje aan je bouw natuurlijk.

    Meet je vet% eens op.
    Meet verschillende punten op je lichaam, om te zien of dat dan wel minder wordt.

    Als je buikomvang minder word, betekend dat over het algemeen dat je dus goed bezig bent.

    Ikzelf ben vanaf september van 112 cm naar 95 cm gegaan in buikomvang.
    In de eerste 2 maanden was ik al 7 cm kwijt terwijl ik in gewicht helemaal niets was afgevallen...
    Baalde ik... NEE totaal niet, want mijn broek zat losser, shirtjes paste weer beter.

    Wat ik bedoel te zeggen is dat je niet alleen naar je gewicht moet kijken maar naar je totale lichaamsbouw.
    Zelfde dat mensen een ongezond BMI hebben.

    Ik heb nu officieel een normaal BMI (23,3) Maar ik ben juist bezig om mijn BMI omhoog te krijgen, maar dit wil ik doen door spiermassa te krijgen, en vet te verbranden. Uiteindelijk wil ik tussen de 93-95 kg komen, dat betekend dat ik ongeveer weer 10 kg moet aankomen, maar dan niet met vet, maar dus met spiermassa (voornamelijk)
    Ik heb in minder als een jaar tijd mijn vet% van 38% naar bijna 20% gebracht en zie er nu gewoon veel gezonder uit
  • Siannah
    Siannah Berichten: 3
    ik wou dat ik 65 was,helaas het is nu 66.5..maar ik was wel 65.5 een paar week geleden. en toch eet ik niet zoveel dat ik zou moeten aankomen. dus ik weet het echt niet en ik hou maar weer even vol

    66.5kg is toch een prima gewicht voor jouw lengte? Geen wonder dat het afvallen maar tergend langzaam gaat, jouw lichaam vind het wel best zo.
    En 2 kilo op en neer schommelen is ook volkomen normaal hoor.

    Gewoon lekker door blijven sporten en gezond blijven eten. En gooi die weegschaal een maandje de deur uit!
  • Chakson1
    Chakson1 Berichten: 3
    In de eerste post staat dat je nooit aan sport hebt gedaan. Wanneer je begint met sporten, vinden er allemaal veranderingen in je lichaam plaats. Zeker als je nog nooit hebt gesport, zal je lichaam snel spiermassa opbouwen en sterker worden. Maar deze aanpassingen zijn niet allemaal 1,2,3 gedaan. Nu je opeens 7 keer per week gaat trainen, raakt je lichaam natuurlijk in "shock". Je lichaam weet niet wat zich overkomt. Neem dus je tijd, en laat je lichaam wennen aan de nieuwe levensstijl

    Je zegt ook dat je 1 verjaardag had, en 2 kilo aan bent gekomen. 2 Kilo vet zal het heus niet zijn, aangezien dit zou betekenen dat je 18000 kcal ( 1 gram vet is 9kcal, 1kg vet is dus 9000 kcal x 2= 18000) naar binnen zou moeten hebben gewerkt.
    Je lichaamsgewicht varieert door bijvoorbeeld:
    -Vochtbalans
    -Darminhoud
    -Menstruatie cyclus of andere hormonale veranderingen.

    Maak je dus niet te druk over of je de ene dag 1a2 kilo zwaarder bent. Veel mensen wegen zich elke dag, wat vaak alleen maar frustratie oplevert, omdat het gewicht zo varieert. Beter is om 1x per week of 1x per 2 weken te kijken of je bent afgevallen. Hierdoor is het risico om teleurgesteld te worden veel kleiner, en de kans om een motivatieboost te krijgen groter.

    Zoals ik al zei: 1 gram vet is 9kcal, 1kg vet is 9000 kcal. Wanneer je elke dag...
    300 kcal onder je dagelijkse energiebehoefte zit : 300kcal x 7 dagen =2100 kcal minder wat uit komt op rond de 0,2-0,25 kilo
    300 kcal onder je dagelijkse energiebehoefte zit: 300kcal x 14 dagen = 4200 kcal minder wat uit komt op rond de 0,45-0,5 kilo
    500 kcal onder je dagelijkse energiebehoefte zit: 500 kcal x 7 dagen = 3500 kcal minder wat uitkomt op rond de 0,4 kilo
    500 kcal onder je dagelijkse energiebehoefte zit: 500 kcal x 14 dagen =7000 kcal minder wat uitkomt op rond de 0,75-0,8 kilo

    Dit is de beste manier om af te vallen. Zo krijg je toch genoeg kcal binnen om je lichaam en de lichaamsfuncties goed te laten werken. Ga je meer dan 500 eronder zitten loop je kans op dat je veel spiermassa verliest( wanneer je afvalt zul je altijd een beetje spiermassa verliezen) en vreetbuien, simpelweg omdat je lichaam de voeding nodig heeft. De belangrijkste functie van het lichaam is overleven. Wanneer je jezelf zou uithongeren, neemt je lichaam de (goedbedoelde) wilskracht over, en zorgt het er gewoon voordat er voeding binnenkomt, hoe dan ook. Crash dieten of te weinig voeding werkt dus wel op korte termijn, niet op lange termijn.

    Over het vocht, de voornaamste redenen waarom mensen vocht vasthouden zijn
    -wanneer je te weinig vocht binnen krijgt.
    -Veel zout in voeding
    -Hormonale oorzaken

    Dit gebeurt zeker niet omdat je sport.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    In de eerste post staat dat je nooit aan sport hebt gedaan. Wanneer je begint met sporten, vinden er allemaal veranderingen in je lichaam plaats. Zeker als je nog nooit hebt gesport, zal je lichaam snel spiermassa opbouwen en sterker worden. Maar deze aanpassingen zijn niet allemaal 1,2,3 gedaan. Nu je opeens 7 keer per week gaat trainen, raakt je lichaam natuurlijk in "shock". Je lichaam weet niet wat zich overkomt. Neem dus je tijd, en laat je lichaam wennen aan de nieuwe levensstijl

    Je zegt ook dat je 1 verjaardag had, en 2 kilo aan bent gekomen. 2 Kilo vet zal het heus niet zijn, aangezien dit zou betekenen dat je 18000 kcal ( 1 gram vet is 9kcal, 1kg vet is dus 9000 kcal x 2= 18000) naar binnen zou moeten hebben gewerkt.
    Je lichaamsgewicht varieert door bijvoorbeeld:
    -Vochtbalans
    -Darminhoud
    -Menstruatie cyclus of andere hormonale veranderingen.

    Maak je dus niet te druk over of je de ene dag 1a2 kilo zwaarder bent. Veel mensen wegen zich elke dag, wat vaak alleen maar frustratie oplevert, omdat het gewicht zo varieert. Beter is om 1x per week of 1x per 2 weken te kijken of je bent afgevallen. Hierdoor is het risico om teleurgesteld te worden veel kleiner, en de kans om een motivatieboost te krijgen groter.

    Zoals ik al zei: 1 gram vet is 9kcal, 1kg vet is 9000 kcal. Wanneer je elke dag...
    300 kcal onder je dagelijkse energiebehoefte zit : 300kcal x 7 dagen =2100 kcal minder wat uit komt op rond de 0,2-0,25 kilo
    300 kcal onder je dagelijkse energiebehoefte zit: 300kcal x 14 dagen = 4200 kcal minder wat uit komt op rond de 0,45-0,5 kilo
    500 kcal onder je dagelijkse energiebehoefte zit: 500 kcal x 7 dagen = 3500 kcal minder wat uitkomt op rond de 0,4 kilo
    500 kcal onder je dagelijkse energiebehoefte zit: 500 kcal x 14 dagen =7000 kcal minder wat uitkomt op rond de 0,75-0,8 kilo

    Dit is de beste manier om af te vallen. Zo krijg je toch genoeg kcal binnen om je lichaam en de lichaamsfuncties goed te laten werken. Ga je meer dan 500 eronder zitten loop je kans op dat je veel spiermassa verliest( wanneer je afvalt zul je altijd een beetje spiermassa verliezen) en vreetbuien, simpelweg omdat je lichaam de voeding nodig heeft. De belangrijkste functie van het lichaam is overleven. Wanneer je jezelf zou uithongeren, neemt je lichaam de (goedbedoelde) wilskracht over, en zorgt het er gewoon voordat er voeding binnenkomt, hoe dan ook. Crash dieten of te weinig voeding werkt dus wel op korte termijn, niet op lange termijn.

    Over het vocht, de voornaamste redenen waarom mensen vocht vasthouden zijn
    -wanneer je te weinig vocht binnen krijgt.
    -Veel zout in voeding
    -Hormonale oorzaken

    Dit gebeurt zeker niet omdat je sport.

    Ik vind het over het algemeen een goed stuk, alleen klopt je laatste zin niet helemaal. Door fysieke stress (lees bijv training) gaan de waardes van je katabole hormoon cortisol omhoog. "Nadeel" hiervan is is dat het vocht wel degelijk vasthoud. Dit is na een nacht goed slapen weg. Scheelt meestal tussen de 1 en 2 kilo.
  • sannie281971
    sannie281971 Berichten: 8 Member
    hormonen kunnen je goed dwarszitten inderdaad. ik zit midden in de overgang en ik val wel wat af qua omvang maar in gewicht schommel ik als een gek.
    scheutje stress erbij en je bent weer zwaarder dan je wil.

    Robbert heb je soms nog goede tips voor een dame in de overgang met prikkelbare darm om van dat vocht vasthouden af te komen.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    hormonen kunnen je goed dwarszitten inderdaad. ik zit midden in de overgang en ik val wel wat af qua omvang maar in gewicht schommel ik als een gek.
    scheutje stress erbij en je bent weer zwaarder dan je wil.

    Robbert heb je soms nog goede tips voor een dame in de overgang met prikkelbare darm om van dat vocht vasthouden af te komen.

    Van hormonen an sich ga je niet in gewicht aankomen, zeker niet als je gewoon een gezond persoon ben. Je praat ook een prikkelbare darm, ik neem aam dat je doelt op het prikkelbaar darm syndroon? Is het ook echt vastgesteld? Uit onderzoek blijkt dat 1 op 4 sensitief (goevelig) is, driekwart niet!

    De mensen die ook daadwerkelijk het prikkelbaar darmsyndroom hebben is ongeveer 1 op de 1000. Natuurlijk kan het zo zijn dat het bij jou vast is gesteld dat weet ik niet.

    Het verhaal vocht: Het is maar vocht... goed rusten
  • sannie281971
    sannie281971 Berichten: 8 Member
    hoi Robbert, helaas is bij het vastgesteld van Prikkelbare Darm Syndroom. jaren was het rustig maar sinds overgang meer klachten daarvan. daardoor mag ik ook geen lactose/zuivelproducten meer.