Te weinig kcal volgens richtlijnen — Dutch (Netherlands)

Te weinig kcal volgens richtlijnen

Opties
Dag allemaal.

Ik heb al een tijdje deze app en kan wel wat hulp gebruiken. Ik hoef niet af te vallen want ik zit goed qua gewicht/lengte/bmi maar volgens de richtlijnen eet ik veel te weinig kcal op een dag. Nu kom ik hiervan niet aan en val ik ook niet meer af waardoor het lijkt alsof ik nu op behoefte eet. Maar.... Dit zijn wel heel weinig kcal als je het vergelijkt met de 2000 kcal die het voedingscentrum voorschrijft. Als ik honger heb dan eet ik, maar ik zit dus laag in kcal. Nu denk je vast; eet dan een boterham meer op een dag. Natuurlijk wil ik dit best doen, maar ik wil ook niet aankomen door opeens veel meer te moeten eten.

Is het echt zo dat wanneer ik onder de 1400 kcal zit ik "ongezonder" bezig ben dan wanneer ik op de 1200 kcal zit en deze aanvul met ongezonde frisdrank en dergelijke om maar aan de 1400 kcal per dag te komen? Dit kan ik mij niet voorstellen...

Advies, tips en feedback zijn welkom! :)
Kan ik gewoon blijven eten wanneer ik honger heb, al is dit te weinig kcal per dag of is dit echt ongezond en moet ik verhogen in kcal per dag? (In het weekend met alcohol, etentjes en chips compenseer ik trouwens een hoop kcal, of werkt dit niet zo?)

Reacties

  • miekelientje
    miekelientje Berichten: 12 Member
    Opties
    Het kan volgens mij nooit gezond zijn voor je lichaam om langdurig zo weinig te eten. Ik denk dat het voor een deel door gewenning komt. Je lichaam is er al tijden aan gewend om met deze hoeveelheden voedsel te functioneren, dus die zal niet aangeven meer honger te hebben.

    Ik zag in het andere topic het lijstje van wat je eet op een dag. Dat was nog geen 1000 kcal, dus wel heel erg weinig. Je lichaam heeft gemiddeld zo'n 1400-1600 kcal nodig om alleen maar te functioneren op een dag (ademhalen, bloed rondpompen enz), dus 1000 is dan zeker veel te weinig. Wat me aan je lijstje opviel is dat je erg weinig ontbijt en luncht. Het zou kunnen dat je hierdoor geen honger meer hebt, maar wat mij betreft zou daar best nog wat meer bij kunnen zonder dat dit problemen oplevert.
    Ook mis ik fruit in je lijstje, is toch ook een belangrijke aanvulling in vezels en vitamines.
    Je zou je totale aantal kcal omhoog kunnen schroeven door meer (gezonde) tussendoortjes te eten zoals magere kwark, gekookte eieren, zelfgemaakte smoothies enzovoorts. Dat is in ieder geval altijd gezonder dan frisdrank, en als je het mij vraagt ook een stuk lekkerder!
  • Optimistje1990
    Optimistje1990 Berichten: 9
    Opties
    Bedankt voor je reactie. Klopt ik zit ook erg in tweestrijd. Enerzijds besef ik me dat ik laag in kcal zit, maar omdat ik in het weekend vaak wel rond de 2000 a 2500 kcal zit blijf ik hiermee wel op gewicht. Heb jij enig idee of ik niet veel zal gaan aankomen wanneer ik bijvoorbeeld elke dag rond de 1400 ga zitten maar in het weekend wel de biertjes enz blijf nuttigen waardoor ik vaak rond de 2000 a 2500 uitkom?

    Waaraan ik merk dat ik toch waarschijnlijk te weinig eet is dat ik ondanks dat ik geen honger heb tijdens het avondeten het idee heb dat ik de hele pan op zou kunnen en niet voldaan ben na 1 vol bord.

    Ik vind her maar lastig hoor een goede balans te vinden :)
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Ik snap even iets niet. Je zegt dat je niet voldaan bent na 1 vol bord, maar je hebt geen honger?

    Bij mij gaan die twee samen. Als ik honger heb ben ik niet voldaan en moet ik meer eten.

    Verder zou ik denken dat als jij verder echt geen honger hebt je niet meer hoeft te eten. Het gaat uiteindelijk allemaal om een gemiddelde. Dus als jij je kcal omhoog gooit in het weekend kom je gemiddeld waarschijnlijk aardig uit. Al denk ik niet dat biertjes de gezondste manier zijn ;)
  • linda_v33
    linda_v33 Berichten: 104 Member
    Opties
    Ik vind het moeilijk om hier een antwoord op te geven, omdat ik zelf in de afvalmodus zit.
    Lukraak bij-eten met ongezonde snacks kan inderdaad niet de bedoeling zijn en eten als je geen honger hebt lijkt me een hele opgave. Maar op de dagen dat je sport, moet je toch meer kunnen eten om aan de 1200 kcal netto te komen? Zeker als je zegt na 1 bord nog niet voldaan te zijn. Voel je je verder wel fit en gezond om actief bezig te zijn en heb je genoeg energie voor werk/studie? Daar moet je het toch direct aan merken wanneer je echt te weinig eet.
    Kijk anders in MFP ook eens een paar weken naar je week-statistieken. Dan zie je of er een groot kcal tekort is (deficit) of niet.
  • Optimistje1990
    Optimistje1990 Berichten: 9
    Opties
    Ik bedoel hiermee dat ik overdag geen honger ervaar maar 's avonds bij het avondeten geneigd ben meer te eten, wat misschien een teken kan zijn dat ik over de dag genomen weinig eet.

    Klopt biertjes zijn niet gezond maar ik wil in het weekend gewoon kunnen 'leven', uiteraard met mate maar dan sta ik mijzelf wel wat zondigen toe. Ik heb nu ook meer als doel gewichtsbehoud, meer afvallen zou ook niet meer goed zijn.

    Daarom zoek ik nu het aantal kcal van mijn behoefte om op gewicht te blijven. Dat lijkt te lukken met gemiddeld 1200 per dag maar dit is volgens het voedingscentrum te weinig. Dus daar ligt vooral mijn vraag. 2000 kcal wegkrijgen op een dag lijkt mij redelijk moeilijk op een standaard doordeweekse werkdag zonder etentjes/feestjes haha.

    Hoeveel kcal eten jullie per dag? En houden jullie wel eens kcal over of zorgen jullie er echt voor dat jullie je dagdoel halen qua kcal?
  • linda_v33
    linda_v33 Berichten: 104 Member
    Opties
    Het is heel lastig om je eigen situatie met die van iemand te vergelijken: er kunnen zoveel verschillen zijn waardoor de een meer kcal nodig heeft en de ander minder (lengte, leeftijd, geslacht, gewicht, mate van activiteit).
    Zelf eet ik gemiddeld tussen de 1500 en 2500 kcal per dag. Wat ik door sporten aan kcal verdien, maak ik zo veel mogelijk op of zet ik in voor voor een lekker wijntje of snack. Maar ja, ik ben 40+, niet groot en moet nog minstens 15 kg kwijt. Niet echt vergelijkingsmateriaal. Kijk maar in mijn dagboek, dan zie je wat ik eet en drink.

    Overigens voeg ik me nog wel af, of je doordeweeks meestal alleen water/thee/zwarte koffie drinkt? Ik zie niet veel dranken die metellen voor je kcal (melk, sap, frisdrank).
  • Optimistje1990
    Optimistje1990 Berichten: 9
    Opties
    Oke misschien dat ik daar mee moet beginnen, naar netto kcal kijken in plaats van kcal. Nu zit ik soms maar op 600 netto kcal oid. Dus na sporten zou ik in elk geval wat extra kunnen eten.

    Nou daarom zit ik dus zo laag qua kcal, ik drink zwarte koffie, thee, water en af en toe cola light/rivella. Ik gebruik dus geen kcal voor drinken want ik hou niet van sapjes/frisdrank. Scheelt een hoop op een dag haha.
    Mijn enige zondige drankje doordeweeks is een cappucino met suiker (90 kcal) op school. Ongeveer 4x per week dus tijt ook biet echt aan (360kcal).

    Zou stroop vervangen voor pindakaas bijvoorbeeld nou echt gezonder zijn puur omdat ik dan hoger in kcal uitkom? Hoor allemaal spookverhalen over spaarstand en dergelijke.

    Bekijk jij je kcal totaal per dag of per week gemiddeld?
    Bedankt voor je reactie!!!
  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Opties
    Heb je wat je wilt; gewichtsbehoud lengte gewitch etc al in de MFP calculator gestopt? Die berekent dan wat (kcal) je zou moeten eten op een dag en dan kun je kijken wat je wilt. Overigens je weet dat je huidige BMI beneden de 20 ligt?

    Voor mij persoonlijk (1.60m) is de 2 000 kcal ook te veel, maar goed dat gaat over gemiddelde NL vrouw en dat is niet iedereeen. Mijn lengte ligt ver onder gemiddeld, mijn ergie behoefte ook. Jij zit daat qua lente wel dichterbij Ik Als iik niet sport kom ik makkelijk aan mijn dagelijkse doel van 1 800. Op dagen dat ik sport blijf ik daar heel makkelijk binnen.
    Maar goed - ik heb een paar vragen; Ben je alleen of binnen een gezin? Ik weet namelijk dat in de tijden dag ik single was mijn eetpatroon maar iets hoger lag dan dat van jou (minus de alcohol, ben nooit een drinker geweest)
    En een tweede vraag is; hou jij eigenlijk van lekker en uitgebreid koken en eten?

    Maar eerlijk is eerlijk; ik denk dat je je vragen aan een dietist(e) moet stellen. Uiteindelijk denk ik dat zij je beter kunnen helpen dan MFP, die je wel alle ondersteuning kunnen en willen bieden.
  • Optimistje1990
    Optimistje1990 Berichten: 9
    Opties
    Klopt, ik zou 2118 kcal per dag mogen haha, maar omdat dit zoveel meer is dan dat ik nu eet kan ik mij niet voorstellen dat ik dan op gewicht blijf. Maar de enige manier om daar achter te komen is om het uit te proberen natuurlijk.
    Het lijkt nu net alsof ik altijd heel weinig eet, dat valt wel mee hoor. Ik zit op dagen dat ik gezellig met vrienden ben dus wel hoger dan onderhoud (tussen de 2000 kcal en 3000 kcal) maar op de dagen dat ik alleen ben lager (tussen de 1000 kcal en 1500 kcal) omdat ik dan minder behoefte heb aan eten. Ik hou enorm van koken, maar ook met koken kom ik niet altijd even hoog uit. Vanavond bijvoorbeeld eet ik pasta met tonijn ui en kappertjes. Heerlijk maar het tikt niet echt aan.
    Klopt als singel heb je niemand om rekening mee te houden waardoor je denk ik automatisch minder "uitgebreid" eet? En ik heb ook geen kinderen, waardoor ik ook weinig in aanraking kom met snoepjes en dergelijke. Maar het is niet zo dat ik niet WIL eten hoor. Als ik bijvoorbeeld aan het werk ben eet ik altijd koekjes bij de koffie, maar thuis niet.
    Als ik bij vriendinnen ben eet ik altijd lekker chippies en nootjes, maar thuis niet.
    Niet dat ik nu overkom alsof ik een of andere eetstoornis heb, want ik kan juist enorm genieten van eten alleen ben ik meer een gezelschapseter haha. Ik zit nu iets onder mijn "oude" gewicht wat ik altijd heb gewogen. De reden dat ik ondanks dat ik geen overgewicht heb toch deze app heb, is omdat ik enkele jaren geleden 14 kilo ben aangekomen. Ik ben blij dat deze eraf zijn, maar dit wil ik wel graag zo houden, vandaar dat ik zoekende ben naar wat mijn onderhoud is. Dus misschien moet ik toch maar een keer die calculator geloven en echt die 2118 kcal per dag gaan eten. Maar ten eerste geloof ik niet dat ik zoveel op kan op een dag, en ten tweede geloof ik toch ook echt niet dat ik op gewicht blijf als ik 1000 kcal per dag meer ga eten dan dat ik nu doe.

    Ik zal jullie eetdagboekjes wel even gaan volgen voor inspiratie voor tussendoortjes, altijd leuk om te zien wat andere zoal eten en zo kan ik van jullie leren! :)

    Toen jij singel was en ook een zelfde soort eetpatroon had dutchandkiwi, had je toen het idee dat je ongezond leefde, of was dit voor jou ook voldoende om op te functioneren?
    En antwoord op je andere vraag, ja ik hou van lekker eten maar moet eerlijk zeggen dat ik wel iemand van de uiterste ben. Of ik eet een dag niet veel en gezond, of ik eet een zak chips leeg in mijn eentje. Vandaar dat ik weinig koek/snaai dingen in huis heb omdat ik moeite heb met maat houden als het gaat om lekkere dingen. Meestal eet ik ongezonde tussendoortjes dus alleen in het weekend. Qua "normaal" eten kan ik wel genieten van kookuitprobeersels, vooral quiches zijn op dit moment favoriet. Maar werk in de zorg dus eet helaas vaak op mijn werk, waar het eten niet altijd even lekker is ;-)

    Wat is jouw energiebehoefte als ik vragen mag? En heb jij de ervaring dat het doel wat MFP aangeeft ook daadwerkelijk klopt? Met alle respect voor de rest hier, maar in mijn ogen is 2118 kcal op een dag echt enorm veel.
    In elk geval bedankt voor de reactie!

    Ik zal inderdaad even de voedingsdeskundige op mijn sportschool raadplegen. Door een test van hun kwam ik er ook pas achter dat ik minder eet als de gemiddelde mens. Ik had tot dat moment altijd het idee dat ik erg gezond leefde haha! :)
  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Opties
    Toen ik alleen was merkte ik heel duidelijk dat ik geen zin hed voor mezelf te koken. Eten is voor mij (en lijkt voor jou ook) een onderdeel met andere mensen te zijn. Mijjn eten was dan vooral tijdens werkuren met collega's. Ik viel af dan, maar niet latijd op een gezonde wijze; Weinig maar slecht eten is nog steeds slecht eten :-)
    Ik heb mezelf toen gedwongen uit de vriezer te gaan eten en te plannen. Dat heeft mij heel erg geholpen. Daarnaast ben ik van kleinsaf opgevoed met 2 fruit mee per dag- dat heb ik altijd gedaan en doe ik nog steeds.
    Ik koop voor mezelf geen chips,nootjes en koekjes. Dat heeft er altijd al ingezeten. Ik weet dat ik geen maat kan houden met die dingen dus de maat is 0.

    Mijn energie behoefte is 1 800 per dag om op gewicht te blijven en dat vindt ik niet moeilijk. Maar goed ik ben iemad die leeft op water en thee dus ik heb genoeg ruimte voor eten. Na bijna 100 dagen zit ik dagelijks tussen de 1 200 en 2 000 afhankelijk van welke dagen je pakt en hoeveel ik sport. Voor mij ligt de nadruk op gezond en vers. Heel veel groente en minimalisatie van alle toegevoegde suikers (loze calorieen) Voorbeeld wel fruit maar geen koekjes de ene heeft het van nature de andere is toegevoegd.
    Ik werk op een gemiddelden per 7 dagen (moving average) die op of onder de 1 800 moet liggen. Op dit moment verlies ik langzaam gewicht/omvang, maar dat heeft meer te maken meer bewegen dan minder eten. MFP heeft me echt inzicht gegeven in wat en waarom ik eet. Hou het een tijdje vol en je ziet wat je nu echt aan het doen bent. Zorg voor een week of 4 data en ga dan analyseren. Vooraf zo piekeren (zo komt het over) levert vooral stress op.

    Ik heb niet meer gekeken dan alleen wat jij hebt geschreven en als ik eerlijk ben mis ik dan vooral vitaminen en vezels in je dieet. Ik krijg de indruk dat je heel erg heen en weerslingert gedurende de week en dat je daarom op gewicht blijft. En ik denk dat die voedingsdeskundige van jou een hele goede stap voor jou is. Al was het alleen maar om professionele terugkoppelingen over je zorgen te krijgen.
  • fjwwich
    fjwwich Berichten: 2
    Opties
    Ik vind het lastig om te reageren, alleen al omdat ik ontzettend jaloers ben op het feit dat je zo weinig weegt. Het minpunt is echter dat je lichaam zich ook gaat afbrokkelen als je te weinig eet (energie halen uit spiermassa, bijvoorbeeld...)

    Het is lastig, maar probeer eens 6x op een dag rond de 200 calorieen te eten. Of, als dat makkelijker lukt, 100 calorieen voor een tussendoortje en 's ochtends, met de lunch en 's avonds meer. Dit heeft een vriendin van mij enorm geholpen.

    Ik zelf eet maaltijdrepen, hier zitten gem. 210 calorieen in. Dat is, gok ik, al meer dan wat jij binnenkrijgt 's ochtends. Misschien is het ook een idee om meer brood te eten, een gemiddeld persoon eet rond jou leeftijd tussen de 4 en 8 boterhammen op een dag.

    Een dietiste kan je goed op weg helpen, deze zal eerst kijken naar wat je nu eet en daarna kijken, samen met jou, wat er veranderd kan worden.

    In ieder geval super veel succes! Ik weet dat je het kan :)!
  • louzziej
    louzziej Berichten: 142
    Opties
    Ik kan uit ervaring zeggen dat je lichaam went aan weinig eten.. ik ben in aankommodus en ik moet steeds meer eten om op gewicht te blijven anders val ik af (nu met mindstends 2500 per dag. En ik at eerst rond de 1400-1700 per dag denk ik gemiddeld.

    Bij mij was het dat mn lichaam echt te weinig kreeg maar ook dus geen honger aangaf. Je lichaam gaat in een modus die dat oke vind. Naja het is even een kort antwoord maar ik had zelf soms erg weinig energie, en daarin merkte ik het.

    Het zit ook in veel meer dingen, kijk uit dat je niet afvalt en te weinig energie hebt, je merkt het zelf het beste wanneer dat zo is.
    Stuur maar een berichtje anders als je wat meer detail wil :)
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Als je een snelle berekening wil je voor onderhoudscalorien:
    gewicht x 30 voor vrouwen
    gewicht x 33 voor mannen.

    Wanneer je af wilt vallen haal er 10, 20 of 30 procent vanaf. Bij aankomen tel je het erbij.

    Dan heb je en aardige goede richtlijn.
    Feit is dat deze apps veel te weining kcal aangeven naar wat je mag eten etc.

    Eet groente, fruit, vis, vlees, noten, pitten, zaden en eieren. Indien je af wilt vallen pak ongeveer 2x een maaltijd met wat koolhydraten per dag. Feit is dat je lichaam koolhydraten nodig hebt omdat je gehele zenuwstelstel werkt op glucose. En je wilt natuurlijk niet dat je lichaam je spier(en)(massa) aan gaat spreken want dan leg je binnen onzienbare tijd het lootje aangezien je hart ook een spier is ;)
  • 67hope67
    67hope67 Berichten: 5 Member
    Opties
    Ik heb hetzelfde probleem, ik eet al jaren te weinig volgens de regelgeving. Ik ben 1m76 en weeg momenteel 67, 5 kg. Ik sport ongeveer 3 a 4 keer per week. Intensief fietsen met racefiets en daarnaast Bodystyling. Ik eet gemiddeld rond de 1200 à 1300 cal. Al jaren.
    Omdat ik last heb van allerlei allergieën moet ik daarvoor 3x per week een tabletje innemen sinds een jaar of 2. Volgens de dokter kan ik daarvan niet bijkomen. Toch ben ik de laatste 4 jaren ongeveer zo'n 4 à 5 kg aangekomen en geraak ik deze niet kwijt. Hoe ik ook mijn best doe het lukt gewoon niet. Sommige mensen zeggen dat het de leeftijd is, maar ik ben nog maar 38 jaar. Anderen zeggen dat ik toen gewoon te weinig woog, maar dat was mijn gewicht sinds twintiger.
    Ik ben nu echt ten einde raad. Ik heb een hartslagmeter en heb die eens een hele dag gedragen. Blijkt dat ik op 14 u tijd maar een calorieverbruik van 1680 had. Dat is dus enorm weinig, ik denk dat daar iets fout gaat. Wat denken jullie?
  • HelllYeaHH
    HelllYeaHH Berichten: 14
    Opties
    In 14 uur tijd lijkt me dat niet iets raars hoor. Volgens de berekeningen zou ik zo'n 2000 / 2200 ckal per dag nodig hebben. Daar hoort dus ook de overige 8 uur van de dag bij.
  • 67hope67
    67hope67 Berichten: 5 Member
    Opties
    Hoe geraak ik dan die kilo's teveel nog kwijt? Ik heb echt geen tijd om nog meer te sporten. Als ik fiets dan rij ik al minstens 2 uur. En dan probeer ik die bodystyling nog op 2 verschillende momenten van de week.
  • Kuusjuh
    Kuusjuh Berichten: 40 Member
    Opties
    Je moet echt niet meer gaan eten omdat het voedingscentrum 2000 calorieën per dag voorschrijft. Als ik dat zou eten zou ik aankomen. En ik sport 4x per week.

    Probeer je calorieën eens per week te pakken ipv per dag. Met een gemiddelde van 1500 calorieën per dag heb je dan zo'n 10500 calorieën te verdelen.

    Zolang je in 1 week dus aan die 10K zit eet je echt niet te weinig :) Maar hoef je ook niet te stressen als je een dag maar 1200 binnen krijgt.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je lichaam kan zeker wennen aan 'te weinig' kcal. Er dwalen wel wat tegenstrijdige verhalen over of er een spaarstand bestaat. Ik zelf geloof dat wel; je lichaam gaat wennen aan een bepaald patroon en hoeveelheid eten. Dat je je kcal van bier meetelt vind ik ergens een beetje onzin, dit zijn eigenlijk 'loze' kcal en voeden je lichaam niet. Ik denk dat het aanzwengelen van je metabolisme tijd nodig heeft en zul je, bij meer kcal wel iets aankomen. Maar dit is wel iets wat je moet accepteren. Je lichaam is dit niet gewend, maar de hoeveelheid die je op dit moment eet is afbraak voor je lichaam en niet gezond.

    Zoals RobbertKoltho aangaf, eet gezond: noten, complexe koolhydraten (bijv. havermout), eiwitten en gezonde vetten.
  • insulinjunk
    insulinjunk Berichten: 17 Member
    Opties
    Dat je je kcal van bier meetelt vind ik ergens een beetje onzin, dit zijn eigenlijk 'loze' kcal en voeden je lichaam niet.

    Ik zou hier toch willen zeggen dat er niet voor niets kcal in zitten (alcohol levert als 'macronutriënt' per gram 7 kcal) en biertjes tellen dus net zo goed mee! 1 gram alcohol is dus bijna net zoveel kcal als 1 gram vet (9 kcal). Ookal zijn het 'loze' kcal en naar mijn idee een verspilling van je kcals, je moet ze zeker weten meetellen.

    Langzaam 100 kcal toevoegen per week en elke ochtend na je toiletbezoek wegen. Zo kijken hoe je over de week qua gewicht zit. Wanneer je binnen een kilo bent gebleven kun je denk ik nog rustig weer wat kcal toevoegen, tot een punt waarop je op gewicht lijkt te blijven.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ja, natuurlijk tellen ze op die wijze wel mee ;) Ik bedoelde meer dat ik het loze kcal vind om daarmee je kcal tekort op te hogen. Wat jij zegt; verspilling. Ik zou eerder voor gezonde voeding kiezen, dan voor bier, om je kcal op te hogen of te compenseren.