Veel meer honger nu ik oplet en gezond eet — Dutch (Netherlands)

Veel meer honger nu ik oplet en gezond eet

Opties
Hoi!

Ik ben sinds kort begonnen met opnieuw op mijn lijn letten. In een ver verleden ben ik 22 kilo afgevallen, waarvan ik vorig jaar pas 5 kilo was aangekomen (na 6-7 jaar stabiel zijn). Ik ben bij een dokter geweest en had zo 4 kg kwijt geraakt. Opeens zit die 4 kilo er terug bij, waarschijnlijk omdat ik opnieuw wat ben beginnen snoepen.
Sinds kort heb ik besloten om niet alleen op mn voedsel te letten maar ook wat te gaan sporten. Maar, waar ik vroeger meestal maar 1 maaltijd op een dag at (en echt geen hoog kcal rijk, heb kleine maag) en amper honger had, heb ik nu het gevoel dat ik constant honger heb. Ik krijg vaak honger en moet vaak naar iets grijpen (komkommer, wortel etc). Weet iemand hoe dit komt en of dit uberhaupt wel goed is? Ik hou me aan mijn limiet van 1200 kcal, maar ik heb het gevoel dat dit meer is dan dat ik eigenlijk vroeger at..? En toch kwam ik toen bij. Niet dat ik nu met die 1200 kcal weer bijkom?

Ik ben 1.67m en weeg momenteel 70 kg. Ik heb 85 gewogen, en mn laagste was 63. Mijn stabiel gewicht is 65 maar zou graag na 65, 60 willen wegen.

Bedankt!

Btw, mijn dieetlogboek klopt niet, de kcal hoeveelheden kloppen wél.
«1

Reacties

  • linda_v33
    linda_v33 Berichten: 104 Member
    Opties
    Allereerst welkom en veel succes bij het afvallen.
    Goed van je dat je al eerder zo veel bent kwijt geraakt. Hoe oud ben je als ik vragen mag? Als je ouder wordt en minder actief dan neemt je caloriebehoefte ook wat af. Dat zou de reden kunnen zijn, afgezien van het snoepen, dat je weer wat bent aangekomen. Nu je weer bent gaan sporten is het niet gek dat je honger hebt. Je lijf vraagt om brandstof en dan is 1 maaltijd per dag wel wat wenig. Natuurlijk kan het ook gewoon 'hoofdhonger' zijn: trek in iets lekkers terwijl je weet dat je aan het lijnen bent. Hou een tijdje goed bij wat je eet/drinkt en sport, dan merk je wel of het de goede kant op gaat.
  • aysunyavuz
    aysunyavuz Berichten: 8
    Opties
    Hartelijk bedankt!

    Ik ben 25 en heb als studente altijd al een "zittend beroep" gehad, dus ivm mn kcal behoefte is er eig niets veranderd. Het is ook geen "hoofd"honger, want daar heb ik eigenlijk weinig last van. Ik heb buiten een trek naar zoet, niet echt trek naar voedsel. En nu ik geen zoet meer eet, heb ik dat ook niet meer. Het is alsof ik eeen gat in mn maag heb:) alles verteerd precies enorm snel, terwijl ik vroeger helemaal niet verteerde, soms was ik nog stampvol met het ontbijt dat ik at, omdat het gewoon niet bleek "naar beneden te gaan". Dit heb ik dus wel momenteel, en heel intensief. Mijn maag geraakt gevuld en na 3 uur is het weer zo ver! Een beetje vervelend! :D

    Bedankt voor de warme verwelkoming
  • Siannah
    Siannah Berichten: 3
    Opties
    Ik vind 1200 best weinig, waarom stel je het niet wat hoger in, 1500 bijvoorbeeld. Wellicht dat dat net het beetje is om van je hongergevoel af te komen. En no worries, ook op 1500 val je af hoor. En alles wat je sport en hier logt, dat zijn weer extra caloriën. Dus stel je eet 1500 caloriën en je verbrandt 300 caloriën met sporten, dan zou je 1800 caloriën kunnen eten (MFP heeft dit automatisch ingebouwd in de berekening).

    Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat je er nu gewoon weer even veel mee bezig bent, opletten op wat je eet, caloriën loggen en dat je daardoor letterlijk vaker aan eten denkt en dus honger krijgt.
  • aysunyavuz
    aysunyavuz Berichten: 8
    Opties
    Bedankt voor je advies!

    Ik kom echt supersnel bij, want in het algemeen denk ik dat ik zelfs niet boven de 1600 uit kom en toch lijk ik bij te komen. Nu, natuurlijk onderschatten mense vaak hoeveel ze eten, dus het kon natuurlijk ook hoger liggen. Toen ik dieette een paar jaar terug lag mijn kcal inname ook rond 1200-1400 (afh van vlees of vis/kip) dus ik heb niet het gevoel dat dat weinig is, integendeel.. het lijkt me net veel. Ik denk eraan om het op 1000 te zetten als ik binnekort niet veel merk :/
  • sny72
    sny72 Berichten: 9
    Opties
    Maar ... eet je nu je er ook meer bij sport, hetgeen je verbrand er ook weer bij ? Want die vraag is al paar keer gesteld en beantwoord je niet.

    Stel je at altijd 1200 calorie op een dag en viel daarmee af. Nu ga je er bij sporten en daarmee verbrand je bijvoorbeeld 300 calorie. Dan 'doet' je het lichaam op 1200-300 = 900 cal op een dag en dat is te weinig. Bij te weinig eten kan je lichaam in de spaarstand schieten en val je niks af.

    Je zou dan dus 1200 + 300 cal = 1500 cal moeten eten waarvan je via het sporten dus een deel verbrand om per saldo weer op 1200 uit te komen . De hoeveelheid waarmee je wel afviel.

    Ik denk niet dat het verstandig is om terug te gaan naar 1000 cal en daarvan dan ook nog een deel te verbranden via sport, dan blijft er amper wat over om te functioneren.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Ik denk niet dat het verstandig is om terug te gaan naar 1000 cal en daarvan dan ook nog een deel te verbranden via sport, dan blijft er amper wat over om te functioneren.

    Helemaal mee eens, je kan ook te laag gaan in calorieën. Dan doe je meer schade dan dat je goed doet... Mmm nee, laat ik het anders zeggen, ga je te laag in calorieën loop je alleen maar schade op en gebeurt er niks goeds.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Maar ... eet je nu je er ook meer bij sport, hetgeen je verbrand er ook weer bij ? Want die vraag is al paar keer gesteld en beantwoord je niet.

    Stel je at altijd 1200 calorie op een dag en viel daarmee af. Nu ga je er bij sporten en daarmee verbrand je bijvoorbeeld 300 calorie. Dan 'doet' je het lichaam op 1200-300 = 900 cal op een dag en dat is te weinig. Bij te weinig eten kan je lichaam in de spaarstand schieten en val je niks af.

    Je zou dan dus 1200 + 300 cal = 1500 cal moeten eten waarvan je via het sporten dus een deel verbrand om per saldo weer op 1200 uit te komen . De hoeveelheid waarmee je wel afviel.

    Ik denk niet dat het verstandig is om terug te gaan naar 1000 cal en daarvan dan ook nog een deel te verbranden via sport, dan blijft er amper wat over om te functioneren.

    dit!

    1000 kcal per dag is simpelweg niet genoeg. als je sport dan ligt de focus ook op koolhydratenverbruik (niet altijd, maar toch wel een beetje) , en suikers zijn nodig om je hersenen en bepaalde vitale organen te laten functioneren. haal je die suikers niet uit voedsel, dan verbrand je spiermassa om dat te doen.

    kortom: beter wel bij-eten wat je eraf sport. dat hoeft niet helemaal, maar zeker niet netto onder de 1200 kcal uitkomen.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik denk niet dat het verstandig is om terug te gaan naar 1000 cal en daarvan dan ook nog een deel te verbranden via sport, dan blijft er amper wat over om te functioneren.

    Helemaal mee eens, je kan ook te laag gaan in calorieën. Dan doe je meer schade dan dat je goed doet... Mmm nee, laat ik het anders zeggen, ga je te laag in calorieën loop je alleen maar schade op en gebeurt er niks goeds.

    Dit! Mijn schoonzus heeft een eetstoornis en eet dus gewoon echt te weinig waardoor er een hoop schade is aangericht in haar lichaam
  • Zenow
    Zenow Berichten: 22 Member
    Opties
    Alle vragen zijn beantwoord, zie ik, maar dit is nog niet gezegd, geloof ik: denk niet dat je de eerste tijd gaat afvallen wanneer je gaat sporten - je gaat dan nl. spieren opbouwen, en die zijn zwaarder dan het vet dat je verbrandt. Zeker als je nog weinig spiermassa hebt, bijv. omdat je zoals ik de eerste helft van je leven nooit hebt gesport, dan kan er in vrij korte tijd veel spieren bijkomen.
    Je bent dan dus wel degelijk heel goed bezig, maar dat heeft de weegschaal niet door ;)
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Het aankomen als je wat meer gaat eten na zo'n lange tijd een te kort te hebben gegeten is volgens mij vrij normaal. Je lichaam is het niet gewend om meer te eten en slaat het eten op en daardoor kom je aan. Je metabolisme moet weer op gang komen, na een tijdje zal je wel weer gaan afvallen.
  • aysunyavuz
    aysunyavuz Berichten: 8
    Opties
    Heel erg bedankt voor de vele reacties, tips en advies. Ik leer er veel uit. Hetgeen ik eraf sport ik eet niet bij, ik sport meestal 300kcal eraf en heb dan vaak een 300kcal overschot. Ik heb dan wel een "zonde-dag" gehad gistere, waar ik ongeveer 1800-2000 heb binnengekregen gok ik (normaal doe ik dat niet, zo een dag), dus heb ik het gevoel dat die dagelijkse 300 hierdoor sowieso wel uitgebalanceerd is. Ik heb hier een artikel gelezen, wat ik heb ook jaren die "spaarstand" theorie zitten beweren, maar in dit artikel staat dat dit niet mogelijk is? Als je minder eet val je ook af, alleen misschien veel moeizamer.. Een week is voorbij en ik heb nog geen kg eraf.. Volhouden dan maar :)
  • florinhas
    florinhas Berichten: 3 Member
    Opties
    Ik ben 10 kg (van 64 naar 54) in 3 maanden afgevallen zonder te sporten! Met behulp van bewustwording van koolhydraten. Wat voor mij heel leesbaar en begrijpbaar was, is het boekje Grip op Koolhydraten. Nu ik andere alternatieven voor eten heb gevonden, door onder meer een ei 'sochtend en een ei 'smiddags verwerken in m'n ontbijt en lunch zijn mijn hongeraanvallen verdwenen. Ik eet nu 3 maaltijden per dag, zonder trek tussendoor, heel fijn :)
  • florinhas
    florinhas Berichten: 3 Member
    Opties
    Oh ja en 1 dag in de week, lekker ALLES eten waar ik zin in heb, voor mij is dit de zaterdag. En ook dit heeft mij de afgelopen 3 maanden geholpen de overige 6 dagen van de week niet te snoepen en te snacken.
  • florinhas
    florinhas Berichten: 3 Member
    Opties
    En ik log mijn eten de avond ervoor, zo focus op wat ik ga eten de volgende dag. Veel succes!
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    En ik log mijn eten de avond ervoor, zo focus op wat ik ga eten de volgende dag. Veel succes!
    Dat doe ik ook ja. Ideaal. Enige jammere is dat het de flexibiliteit er een tikkie uit haalt.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Ik ben 10 kg (van 64 naar 54) in 3 maanden afgevallen zonder te sporten!

    Ik zit op dit moment bijna op 41 kg in 256 dagen en heb daarbij ook helemaal niks aan sport gedaan ;)
    Sporten maakt het makkelijker om af te vallen, maar je voeding is het aller belangrijkste. Je kan sporten wat je wilt, maar als je iedere dag en teveel en slechte voeding eet blijf je gewoon aankomen in gewicht (vet) ;)
  • aysunyavuz
    aysunyavuz Berichten: 8
    Opties
    Ja momenteel wil het er precies nog niet echt vanaf gaan :/ wat stellen jullie voor als vervangers van koolhydraten? Ik eet geen aardappelen, maar wel rijst en pasta en volkoren brood. Ik had een een dieet met een sportsdokter gevolgd en ik had met dat dieet wel al 4 kg vermagerd, en het enige wat uit mn dieet moest waren eieren, aardappelen, snoepgoed etc, kaas. Dat eet ik dus ook helemaal niet, voor de rest is pasta enzo wel toegelaten.. Ik weet niet goed waar ik dat mee moet vervangen als ik nu volkoren brood er ook moet gaan uithalen :/
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Ja momenteel wil het er precies nog niet echt vanaf gaan :/ wat stellen jullie voor als vervangers van koolhydraten? Ik eet geen aardappelen, maar wel rijst en pasta en volkoren brood. Ik had een een dieet met een sportsdokter gevolgd en ik had met dat dieet wel al 4 kg vermagerd, en het enige wat uit mn dieet moest waren eieren, aardappelen, snoepgoed etc, kaas. Dat eet ik dus ook helemaal niet, voor de rest is pasta enzo wel toegelaten.. Ik weet niet goed waar ik dat mee moet vervangen als ik nu volkoren brood er ook moet gaan uithalen :/

    En wat is het idee achter dat je geen eieren en aardappelen enzo mag?
  • lsje29
    lsje29 Berichten: 35 Member
    Opties
    Ja momenteel wil het er precies nog niet echt vanaf gaan :/ wat stellen jullie voor als vervangers van koolhydraten? Ik eet geen aardappelen, maar wel rijst en pasta en volkoren brood. Ik had een een dieet met een sportsdokter gevolgd en ik had met dat dieet wel al 4 kg vermagerd, en het enige wat uit mn dieet moest waren eieren, aardappelen, snoepgoed etc, kaas. Dat eet ik dus ook helemaal niet, voor de rest is pasta enzo wel toegelaten.. Ik weet niet goed waar ik dat mee moet vervangen als ik nu volkoren brood er ook moet gaan uithalen :/

    En wat is het idee achter dat je geen eieren en aardappelen enzo mag?

    Inderdaad; ik eet elke dag een eitje! Het is achterhaald dat meer dan drie eieren per week slecht voor je zou zijn. Bovendien zijn eiwitten (natuurlijk zitten die niet alleen in eieren) juist goed; je zit er veel langer vol van en bij het sporten is het juist nuttig i.v.m. spieropbouw e.d.
    Voor mijn gevoel zet pasta meer aan dan aardappelen, overigens. Maar dat is mijn ervaring.

    En er zijn zoveel verschillende diëten dat je moeilijk door de bomen het bos nog kan zien... voor de één werkt het ene dieet, voor de ander werkt het andere dieet. Het beste dieet is nog helemaal niet diëten, maar in plaats daarvan je levensstijl blijvend aanpassen met iets dat je kunt volhouden, ofwel jezelf alles laten eten, maar dan met mate, en er genoeg bij bewegen.
  • Zenow
    Zenow Berichten: 22 Member
    Opties
    Eieren zijn volgens mij ook juist goed, stillen het hongergevoel langer.
    Wel herken ik wat je zegt over eten en sporten - ik heb op sportdagen ook een overschot, en vervolgens veel trek op niet-sportdagen. Ik vraag me af of dit wel een goede balans is, dan ga je jo-jo'en, lijkt me, en krijgt je lichaam niet het teken dat het altijd krijgt wat het nodig heeft. Misschien werkt het niet zo, natuurlijk, maar het klinkt wel logisch.
  • jefschoors
    jefschoors Berichten: 1 Member
    Opties
    Hoi,

    Slechts 1000 kcal per dag is niet gezond, je metabolisme past zich dan aan en je zal veel minder snel afvallen en veel sneller terug bijkomen. Zeker niet als je er dan nog bij sport. Je zou per dag toch min 1500 Kcal moeten consumeren om te kunnen functioneren. Als je zo'n strak dieet volgt is het trouwens aan te raden elke verbrande calorie dat je onder de 1500 Kcal komt er terug bij te nemen door extra te eten. Dus als je er 1500 binnekrijgt en ja verbrand er 500 zou je er 2000 moeten hebben per dag.
  • aysunyavuz
    aysunyavuz Berichten: 8
    Opties
    Bedankt voor de info, iedereen trouwens! Dit helpt me!

    Toch heb ik een beetje teleurstellend nieuws. in 2 weken tijd ben ik "maar" 800 gram afgevallen. Zelfs wanneer ik op die twee weken tijd uitgerekend 2500 kcal onder mijn limiet van 1200 kcal per dag zat. Meestal zit ik aan een overschot van 200 kcal per dag, soms er over, soms nog meer er onder (maar zelden erover, 2 dagen om zeker te zijn).

    Het wil precies niet echt lukken en ik geraak een beetje gefrustreerd, zeker omdat ik vroeger op 2 wekend tijd zo een 3 kilo wist weg te krijgen (toen woog ik ook 22 kg meer).

    Ik drink echt alleen maar water, minimum 1.5 kg, ik let op mijn voeding en ik eet veel fruit omdat ik een zoetebek ben. Dus ik ben afgekickt van chocolade, maar eet goed veel fruit en gezonde dinge, zo vers mogelijk altijd. Als ik chocolade eet, dan registreer ik het onmiddelijk en het komt dagelijks niet boven de 150 kcal, dus ik heb niet het gevoel dat het daardoor komt.

    Ik eet geen junkfood ofzo, niks, en als ik dat doe (wat ik tot nu toe 1 of 2keer heb gedaan in 2 weken, het is ook geen junkfood te noemen want is vers bereid, is gewoon buiten eten) dan registreer ik alles en sport ik bij om zeker te zijn dat ik het eraf gooi.

    Zou ik misschien 2 keer per dag gaan sporten? hoeveel zou iemand per sportsessie moeten verbranden? Ik doe nu ongeveer 300 kcal en max 500 kcal.

    Dank je voor jullie antwoorden
  • aysunyavuz
    aysunyavuz Berichten: 8
    Opties
    ik ben niet meer zeker maar het is iets van, aardappelen worden snel verteerd, dus al het overschot dat je lichaam op dat moment niet gebruikt, wordt direct opgeslagen. Terwijl pasta en rijst trage koolhydraten zijn, omdat ze een trager afgifte hebben wordt het door de dag heen verspreid heb je meer "tijd" om het te verbranden en dus niet om te zetten in vet. Zoiets zei de sportdokter :)

    Ei, geen idee! Ik dacht ook altijd dat ei gezond was, omdat het proteinen is. Maar blijkbaar is dat een no-no.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ei, geen idee! Ik dacht ook altijd dat ei gezond was, omdat het proteinen is. Maar blijkbaar is dat een no-no.

    40 kg afgevallen met gemiddeld 10 eieren per week.
    Zou die sportdokter wel eens willen spreken. Eieren zijn essentieel in je voeding, door eigenlijk alles wat erin zit. Kijk TE veel is nooit goed, bij niets, maar een ei of 2 per dag helpt je zeker wel. Tenzij je ze niet mag eten om een medische reden.

    Ik ben sowieso niet van dieten, veel te vaak gedaan in verleden en heeft nooit gewerkt.
    Letten op mijn voeding, macro's voor mezelf instellen, sporten(kracht) voor spierbehoud/spiergroei en afname van vet, dat werkt voor mij.

    Ben nu beetje aan het vogelen wat goede macro's zijn om wat meer vet te verliezen aangezien ik al op mijn streefgewicht zit. Ondanks mijn ticker, maar heb mijn gewichtsdoel nog eens 5 kg omlaag gezet, maar dat wil ik eigenlijk niet, ja even, om vet te verliezen, maar ik wil straks weer over de 90 kg heen gaan, maar dan wel met een vet% van 12% en geen 20% wat ik nu heb.
  • nt199419
    nt199419 Berichten: 40 Member
    Opties
    ik ben niet meer zeker maar het is iets van, aardappelen worden snel verteerd, dus al het overschot dat je lichaam op dat moment niet gebruikt, wordt direct opgeslagen. Terwijl pasta en rijst trage koolhydraten zijn, omdat ze een trager afgifte hebben wordt het door de dag heen verspreid heb je meer "tijd" om het te verbranden en dus niet om te zetten in vet. Zoiets zei de sportdokter :)

    Ei, geen idee! Ik dacht ook altijd dat ei gezond was, omdat het proteinen is. Maar blijkbaar is dat een no-no.

    Ei bestaat dacht ik voor 1/3 uit eiwit en voor 2/3 uit vet. Inprincipe zijn de vetten uit eieren gewoon gezonde vetten en kan een eitje of 2 per dag geen kwaad.

    Er is inderdaad een onderzoek geweest waar uit bleek dat eieren ongezond zijn maar dat is inmiddels allang waar achterhaald [van beide heb ik atm geen bronnen]

    Dus gewoon lekker doorgaan met het motto 1 ei is geen ei.