Hoe ga je om met een scheurend gevoel van honger? — Dutch (Netherlands)

Hoe ga je om met een scheurend gevoel van honger?

Opties
Dit is dus waarom ik zo'n hekel heb aan minderen met eten: het akelige gevoel van onwijze honger. Knorrende maag, mondwateren, misselijk af en toe en als ik de stad induik ruikt elk beetje voedsel dat ik tegenkom té lekker. Ik heb niet de indruk dat ik te weinig eet of zo. Ik ben niet duizelig, voel me verder goed, loop probleemloos veel met de hond (calorieën die ik er weer bij eet elke dag), geen last van geeuwhonger, hoofdpijn of slaperigheid. Maar die maag, en die misselijkheid....

Een glas water helpt, wel zes hele minuten :) En dan heeft de dag plots erg veel uren hoor, als je uren en uren honger hebt en die alleen maar af en toe kan stillen. Hoe gaan jullie hier mee om als je daar ook last van hebt?
«1

Reacties

  • kyanneke
    kyanneke Berichten: 19
    Opties
    Ik heb geraffineerde suiker uit mijn menu geschrapt en zorg dat mijn maaltijden eiwit rijk zijn met gezonde vetten en langzame koolhydraten en ik heb totaal geen honger.. tussendoor en anders neem ik een handvol nootjes.....
  • m1ssannthropy
    m1ssannthropy Berichten: 52 Member
    Opties
    Ik eet 3 hoofd maaltijden en 3 tussendoortjes, ik heb helemaal geen last van honger. Ik zorg dat er minimaal anderhalfuur en maximaal 3 uur zit tussen de eet momenten. Water gaat vrij snel de maag weer uit.

    Ik eet ook eiwitrijk, langzame koolhydraten, gezonde vetten. Vooral veel vers en geen drankjes die suikerhoudend of zoetstof houdend zijn.
  • pospit
    pospit Berichten: 48 Member
    Opties
    kan ik me helemaal bij aansluiten.

    (ik sluit niet alle suikers uit, maar wel zo veel mogelijk snelle suikers)

    duurde 2 weken (miserabel gevoel) na de omschakeling, en daarna voelde ik me weer goed, en hongergevoel algemeen is weg.
    het is echt een cirkel die je doorbreekt...

    ik eet max 2 keer per week wat brood, geen cornflakes (ook niet special K en van die onzin),
    en als ik al eens spaghetti eet (ook al ist volkoren enzo), of aardappelen of havermout etc.....

    dan zorg ik dat ik erna iets beweging heb, al is t maar een half uurtje wandelen

    als je dan wat oplet met suiker/vette snelle happen
    kun je dit volumegewijs de hele dag vervangen door eiwitten (kip/tonijn,ei) en fruit en groente .

    en hoe meer je beweegt, hoe meer je kan eten ;-)

    grtjs
  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Opties
    Ik heb de toegevoegde geraffineerde suikers er (bijna) uitgegooid Een dood enkele keer eens iets van gebak - afgelopen 250+ misschien 5 keer.
    Ik eet in principe drie keer per dag, plus twee geplande fruitmomentjes.
    Verder inderdaad water, maar ook handen bezighouden. Ik weet van mezelf dat ik dan geen last van mijn maag heb omdat ik te druk ben. Ben dus allerlei hobbies weer op gaan pakken en/of uitbreiden. Ook letterlijk een stukje gaan lopen werkt Voor mij werkt dat erg goed. Daarnaast werkt plannen gewoon voor mij.

    Heeft me in het begin een week of 3 gekost om het te implementeren maar nu? Zelden last van maagscheuren (wat ik wel herken)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    tussendoor en anders neem ik een handvol nootjes.....
    Dat kan niet altijd als je met een kcal-restrictie werkt... :wink:

    Ik vind dit af en toe ook lastig hoor, de honger. Wat ik nu een beetje probeer is dat mijn ontbijt (maar dat deed ik eigenlijk al heel lang) het grootst is en mijn lunch ook behoorlijk, zodat ik na het middaguur de honger zo goed mogelijk de kop in probeer te drukken. Als ik écht honger heb, anders dan anders of meer dan anders, dan eet ik bij, want dan heeft mijn lichaam het gewoon nodig. Wat ook een handige tip is, is pasta van de konjac plant; die heeft nauwelijks kcal! Vanavond ga ik bijvoorbeeld lasagne maken met lasagne bladen van slendier. Het smaakt wel anders, maar vult wel en bezitten ook nog veel vezels! :smile:
  • kyanneke
    kyanneke Berichten: 19
    Opties
    20 gram dan :)
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    Ik let goed op of het honger-honger is (licht in m'n hoofd; koude handen en voeten; hoofdpijn; afnemende concentratie; duf; geeuwhonger etc.) of een maag die upset is omdat er niets in zit. Dat laatste, een maag die opspeelt omdat hij leeg is en dat niet is gewend, dat is de honger die zich in mijn geval vertaalt naar lekkere trek. Het zal wellicht deels wennen zijn, maar ook wel wat anders.

    Het weglaten van geraffineerde suikers, dat heb ik eerder ook geprobeerd. Daar word ik behoorlijk chagrijnig van :) Ik heb wel duidelijk geminderd de afgelopen dagen en dat gaat tot nu toe goed. Ik zal eens zien of ik daar nog verder in kan minderen, maar dan moet ik wel wat anders bij eten om aan een fatsoenlijk aantal kCal te komen.

    Ik denk zelf eerlijk gezegd dat ik te weinig eiwitten binnenkrijg. Ik heb niet geknutseld aan de doelen per dag zoals MFP die voorstelt (behalve dan de netto kCal; daar heb ik 1300 van gemaakt, anders val ik om). Ik eet de energie die ik verbruik met bijvoorbeeld het uitlaten van de hond (soms anderhalf uur per keer in stevig tempo) braaf weer bij, en dat levert me zomaar een (spelt)boterham met pindakaas op bijvoorbeeld. En daar loop ik wel een hele tijd op door, merk ik. Bij vrijwel alle 'doelen' zit ik op of net onder of boven het voorgestelde getal. Behalve bij eiwitten. Daar kom ik steeds weer fors op te kort. Dat lijkt me niet goed. En misschien is er ook wel een relatie met het aanhoudende gevoel van honger.

    Hoe kom je aan een goede hoeveelheid eiwitten? Waar zit dat in, zonder dat je meteen ook je kCal-inname te ver opschroeft?

    Ik eet drie normale maaltijden. Ontbijt en lunch (warm) zijn het zwaartepunt. Laat in de middag of vroeg in de avond eet ik nog wat brood of soep en klaar. Een appeltje tussendoor of een rijstwafel of twee met zout. En als ik echt pijn in mijn maag heb van de trek, schijfjes rettich met chilipoeder en wat zout er op. Zit haast niets in en vind ik (ter vervanging van de kilo's drop die er per maand door gingen bij mij) ontzettend lekker.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Hoe kom je aan een goede hoeveelheid eiwitten? Waar zit dat in, zonder dat je meteen ook je kCal-inname te ver opschroeft?
    Ik eet geen zuivel, maar eet veel eieren. Vooral veel ei-eiwit. Dat heeft maar, voor een maat L ei, 16kcal. Ik tik rustig 8 eieren per dag weg, waarvan er vaak 6 of iets alleen de eiwitten zijn.
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    8 Eieren per dag ? O_o Dat zijn er wel heul veul zeg. Ik ben al van de gassige af en toe. Die eieren zouden me geen goed doen.

    Ik merkte dat ik ook ruimschoots onder mijn doel energieinname per dag zit op dit moment (soms minder dan 1000kCal netto). Tijdelijk even een makkelijke oplossing gekozen: modifast shakes met melk. Calorieën en eiwitten tegelijk binnen. Dat geeft me wat tijd om te onderzoeken wat ik lekker eten vind om aan mijn eiwitten te komen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    8 Eieren per dag ? O_o Dat zijn er wel heul veul zeg. Ik ben al van de gassige af en toe. Die eieren zouden me geen goed doen

    Tja, eiwitten zijn eiwitten hè... En het eiwit van een L ei is maar 16kcal en met een kcalrestrictie is het wel fijn als je redelijk veel kan eten.
  • barbarab1001
    barbarab1001 Berichten: 2 Member
    Opties
    Beetje afgezaagd advies maar kun je niet gewoon drie appels ofzo over de dag extra eten als je honger hebt, als je niet eet voed je wel je obsessie met eten door die honger je en je wilt juist leren om een normale verstandhouding met eten te krijgen en er juist niet zo me bezig te zijn toch?
  • kyanneke
    kyanneke Berichten: 19
    Opties
    of gewoon volle producten van die light producten krijg je alleen maar meer honger.. zuivel, noten, wel wegen ze zijn nogal kcal rijk, maar wel gezond.. Als ik smorgen overnight oats eet, heb ik tot de middag niets meer nodig.. Lekker met amandelmelk havermout, rozijnen, appel, hazelnoten.. Geweldig begin van de dag.. :)
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    Inmiddels is het gevoel minder erg. Ik word er in elk geval niet langer misselijk van. Ik ben gewoon iets meer gaan eten (dat kan wel uit) en meer bewegen.

    Appels en ander fruit betekenen meer suiker. Ik zoek vooral eiwitten. Ik eet nauwelijks vlees, vis of gevogelte (net geen vegetariër, althans niet omdat je geen dieren zou mogen doden of zo). Daarmee krijg ik het dus niet binnen. Ik zal eens kijken wat noten en peulvruchten voor me kunnen doen.

    Mijn maag is ondertussen veel rustiger en ik kan langere tijd gewoon mijn ding doen zonder te denken 'O ja, honger!'
  • ChamsyO
    ChamsyO Berichten: 1 Member
    Opties
    Pijnlijke hongergevoel is ook een symptoom van afkicken van geraffineerde suiker.
    Om het kort en makkelijk samen te vatten, een gedeelte van de hersenen is verslaafd aan de geraffineerde suiker en geeft een vals signaal van honger af. Dat neemt na ongeveer 7 dagen af.
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    Dan is dat wat er aan de hand is. Ik neem nog ongeveer 9g rietsuiker bij m'n ontbijt (omdat ik dat nou eenmaal errug lekker vind :D ) maar de rest van de dag mijd ik suikers helemaal. Ze zitten in allerlei vormen toch wel in m'n eten (bijvoorbeeld in fruit).

    Overigens ben ik niet van de light-producten. Die vind ik niet lekker. Liever wat minder volle kwark of wat langer lopen met de hond dan magere kwark. Dat lust ik domweg niet.
    Ik eet niet alleen om de machine te voeden, maar ook omdat ik graag eet. Eten mag geen straf worden. Kleine genietmomentjes, die gun ik mijzelf van harte :)
  • majette90
    majette90 Berichten: 11
    Opties
    Misschien een idee om rietsuiker (neem aan dat je dit door havermout doet oid) te vervangen door een kleine hoeveelheid kaneel. Vind ik zelf een lekkere smaakmaker en is naar mijn weten ook hartstikke gezond!
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    De suiker gaat inderdaad door havermout of door Weetabix, net wat ik eet (om en om zo'n beetje). Kaneel is inderdaad heerlijk door ontbijtgranen :) Toch laat ik deze suiker even staan, want direct na het ontbijt ga ik meestal -niet elke dag, maar vrijwel elke dag- een stevig eind met de hond lopen in hoog tempo. Meestal ruim een uur, soms anderhalf. Als ik dan bij het ontbijt te weinig of geen suikers of aanverwante heb gehad, ben ik de eerste twintig minuten niet vooruit te branden :)
    Voor de calorieën hoef ik het niet te laten. Ik loop met die wandeling meestal meer op dan ik met het ontbijt heb binnen gekregen. Een fijn begin van de dag, met een negatief saldo op je kCal-verbruik ;)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Misschien een idee om rietsuiker (neem aan dat je dit door havermout doet oid) te vervangen door een kleine hoeveelheid kaneel. Vind ik zelf een lekkere smaakmaker en is naar mijn weten ook hartstikke gezond!
    Ik gebruik zelf altijd een kleine eetlepel (rauwe) honing door mijn havermout. Tafelsuiker gebruik ik nooit eigenlijk, nergens in. De honing die ik heb komt rechtstreeks van de imker vandaan en is koudgeslingerd. Blijft uiteraard een 'suiker product', maar wel met de gezonde eigenschappen van honing.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Misschien een idee om rietsuiker (neem aan dat je dit door havermout doet oid) te vervangen door een kleine hoeveelheid kaneel. Vind ik zelf een lekkere smaakmaker en is naar mijn weten ook hartstikke gezond!

    Ik gebruik zelf altijd een kleine eetlepel (rauwe) honing door mijn havermout. Tafelsuiker gebruik ik nooit eigenlijk, nergens in. De honing die ik heb komt rechtstreeks van de imker vandaan en is koudgeslingerd. Blijft uiteraard een 'suiker product', maar wel met de gezonde eigenschappen van honing.

    Als je graag wat zoets wilt welke snel energie geeft kan je ook wat fruit door je havermoutpap mengen. Kiwi vind ikzelf altijd wel lekker. Gedroogd fruit is ook erg lekker; cranberries, mango, appel et cetera. Dan heb je toch suiker, maar iets gezonder dan geraffineerde suiker.
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    Vanmorgen havermout met honing én kaneel:
    o Véél lekkerder dan met suiker :) [en er mag wel wat minder honing in dan ik dacht]
    o Energie voor twee in mijn benen.

    Blijvertje dus. Bedankt voor de tips.

    En gedroogde appeltjes heb ik in huis. Morgen eens er door mengen.
  • mage78
    mage78 Berichten: 1
    Opties
    ik gebruik wat proteïne poeder van herbalife als ik echt heel erge honger krijg in een glas magere melk. dan kan ik er zeker weer een uur tegenaan
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Proteineshakes werken voor mij dus echt niet om even de honger te stillen... dus die dingen gebruik ik nooit als tussendoortje. Eet ik liever echt voedsel, waar ik wel weer even het idee heb dat ik vooruit kan en de honger weg is.

    Gebruik je trouwens ook 1 eetlepel honing, of doe je er echt scheppen in?
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    Gebruik je trouwens ook 1 eetlepel honing, of doe je er echt scheppen in?

    Ik denk niet in lepels maar in grammen :)

    Het was 9 gram de eerste maal. Dat was te zoet. Vanmorgen was het 6 gram. Dat was al veel beter.
  • majette90
    majette90 Berichten: 11
    Opties
    Ohja, honger? Weet je zeker dat je niet gewoon dorst hebt? Drink eerst eens een glas leeg en bedenk of je daarna nog steeds 'honger' hebt ????
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    Ohja, honger? Weet je zeker dat je niet gewoon dorst hebt? Drink eerst eens een glas leeg en bedenk of je daarna nog steeds 'honger' hebt ????
    Dank voor je suggestie. De situatie is inmiddels fors veranderd. In plaats van een aanhoudend hongergevoel (ja, honger; ik drink genoeg), heb ik nu een chronisch gebrek aan honger. Wanneer ik eten heb klaargemaakt en het voor m'n neus staat, eet ik het op, hoor -en met smaak-, maar ik moet er wel even aan denken om een maaltijd te bereiden.

    Van het ene uiterste in het andere: van chronische hongerlap -en dan honger naar de 'verkeerde'dingen- naar ... ja, naar wat eigenlijk? In elk geval geen misselijkmakende schurende maag meer :) Nou mijn hongergevoel op subtieler niveau leren begrijpen. Dan komt het vast goed.