Feestdagen — Dutch (Netherlands)

Feestdagen

Opties
Nepq
Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
Sinterklaas is weer in het land, dus dat betekent dat de feestdagen er weer aan zitten te komen! Op misschien de zomervakantie na, de moeilijkste periode voor mensen die op dieet zijn/op hun voeding letten.

Dus ik ben benieuwd, hoe gaan jullie het aanpakken dit jaar? (jullie hebben er vast wel al over nagedacht ;) ). Neem je even pauze van je normale eetpatroon en is alles toegelaten, neem je af en toe wat lekkers of laat je al het lekkers staan en blijf je doorgaan zoals normaal. En hebben jullie nog tips voor de moeilijke momenten?

Ikzelf hou mij gewoon aan mijn eigen voedingsschema. Er komt geen pepernoot, chocoladeletter, glas champagne, verjaardagstaart (ook al ben ik volgende week jarig) et cetera. bij mij naar binnen ;p

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Goede vraag! Ik nuttig ook niets gedurende deze periode. Sowieso houd ik niet van chocola, dus ik zou om die reden ook geen moeite hebben om de chocoladeletters te laten staan. Alhoewel ik witte chocola, met crispies, wel lekker vind eet ik het bijna nooit. Bakkerspepernoten vind ik wel erg lekker en die heb ik ergens laat in oktober toen ook één keer gekocht. Daarna niet meer. In feite houd ik mij aan mijn eetpatroon en laat ik het lekkers staan. Maar als ik bijvoorbeeld met 5 december zou gaan eten bij mijn ouders, dan houd ik daar overdag al rekening mee, dat ik wat ruimte heb aan het einde van de dag. Dan zal ik best wat pepernootjes achterover slaan.

    Tijdens de kerstdagen is dat eigenlijk niet anders. Ik houd mij overdag aan mijn eetschema en zal dan 'savonds de touwtjes wat laten vieren. Ik kom niet zo snel aan van een paar daagjes meer kcal, vooral ook omdat ik al onder mijn onderhoudsniveau eet.

    Dus samengevat; nee, ik nuttig tijdens deze periode niets (extra's aan lekkers) en houd mij aan mijn schema, maar 1x of 2x gun ik mijzelf wel wat maar houd daar overdag wel wat rekening mee (minder kcal overdag).
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Opties
    Word mijn eerste december maand sinds ik het roer omgegooid heb (februari begonnen).

    Sinterklaas zal niet een heel groot probleem zijn, vier ik denk ik al 15 jaar niet echt. Over de hele sinterklaasperiode hooguit 1 chocolade letter waar elke keer een stukje af gaat. Wel pure chocolade dit keer. En misschien een handje kruidnoten hier en daar. Moet binnen het kcal budget kunnen.

    Kerst zal met een uitgebreid diner met familie moeilijk worden. Wat kleinere porties, maar niet te streng. Rest van de dag iets minder eten. Zal die dag waarschijnlijk wel over m'n budget gaan, maar de dag(en) daarna kan ook weer rustig aan om het gemiddelde gelijk te trekken.

    Oud en nieuw is misschien nog wel het moeilijkst voor mij. Voornamelijk omdat de traditie is om het al na het eten op een drinken te zetten en dan is het moeilijk inhouden tegen middernacht als er dan ook nog een schaal oliebollen, frituur of whatever op een tafel staat. Proberen de alcohol consumptie die avond binnen perken te houden, dan moet het met de olliebollen en andere snacks ook redelijk meevallen, want als ik eerlijk ben smaken die dingen zonder redelijk wat alcohol in je lijf toch niet zo heel geweldig.
  • nt199419
    nt199419 Berichten: 40 Member
    Opties
    Oud en nieuw en de kerstdagen laat ik me lekker volstoppen. Kom maar door met de kerstmaaltijden en oliebollen (y)
  • louiseladybug08
    louiseladybug08 Berichten: 40 Member
    Opties
    Kerst en Nieuw zijn idd moeilijke dagen, maar ik eet kleine porties. Zwarte chocolade (wat i vroeger niet at) eet ik nu in kleine stukjes. Verder het hardlopen onderhouden en hopen dat er zo niet teveel bijkomt ;-)

    @Nepq: gefeliciteerd!
  • Livewithjoy_
    Livewithjoy_ Berichten: 53 Member
    Opties
    De feestdagen zijn voor mij geen reden om helemaal los te gaan. De komende 1,5 maand veel feestjes, etentjes en dat soort dingen. Het is wel lastig, maar ik probeer het zo veel mogelijk in te passen in mijn dagschema. Wel gun ik mezelf af en toe iets, omdat ik vind dat bij een gezond en stabiel eetpatroon het ook mag dat je af en toe iets neemt wat er net niet eenmaal in hoort. (zoals inderdaad een klein bakje pepernoten of iets kleins van chocolade)

    Bij uit eten gaan let ik op wat ik bestel, magere vis en vleessoorten en saus bij vlees, vis of salade altijd apart vragen zodat je zelf kunt doseren. Als ik bij vrienden ga eten, dan vraag ik of ze rekening met me kunnen houden.

    Alcohol is voor mij geen issue: ik drink al ruim 10 maanden geen druppel alcohol en nu laat ik het ook echt makkelijk staan.

    Mijn motto: gun jezelf met mate iets, pas het zoveel mogelijk in binnen je calorieen en blijf vooral fanatiek sporten en in beweging! (Zo ga ik met kerst in de ochtend gewoon hardlopen 1 dag en de andere dag bootcampen en wandelen)


    Geniet van de feestdagen allemaal!



  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dat heb ik ook; het is geen vrijbrief om los te gaan. Alcohol lust ik niet en met oliebollen maak je mij ook niet blij. Ik denk dat het meer in de maaltijd zelf zit. Dus bijvoorbeeld wat vetter en calorierijker. Ik zal met mate genieten, maar dus niet compleet losgaan.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ook wel een leuk artikeltje hoe je slank blijft tijdens de feestdagen :smile:
    http://www.guydroog.com/2012/11/21/qa-slank-blijven-tijdens-de-feestdagen/
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Opties
    Klassieke gourmetdag achter de rug. Resultaat: kerst-ochtend 78,7kg, deze ochtend 78,1kg. Ben gewoon afgevallen, behoorlijk ook voor binnen 1 dag. Dat terwijl ik toch behoorlijk gegeten heb, inclusief alle sausjes, toetje met slagroom, chocolade en alles.

    Op kerst-ochtend krachttraining gedaan. Verder buiten het feest gebeuren niet heel veel gegeten.