afvallen en fitness — Dutch (Netherlands)

afvallen en fitness

Ik zou graag een beetje afvallen, en ik fitness ondertussen een 4 -tal keer per week een uur.
Een doel van 1200kcal per dag is dat dan te veel of te weinig?

Iemand een idee hoe ik whey-shakes het beste kan integreren in een dieet?

Reacties

• Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Ik weet niet hoe lang en hoe zwaar je bent, maar als je vier keer per week sport is 1200 calorieën per dag zeker te weinig.
    Afvallen gebeurt helaas niet van de een op de andere dag, het is een langzaam proces waar je weken/maanden mee bezig bent en je moet het ook zeker niet snel willen doen (dat werkt namelijk meestal niet).

Als je voldoende eiwitten uit je normale voeding binnen krijgt op een dag, zijn eiwitshakes volledig overbodig. Als je dan toch eiwitshakes wilt gebruiken zou ik ze rond je training gebruiken, bij voorkeur na de training.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Om een goed antwoord te kunnen geven mis ik een boel informatie. Zoals Nepq al aangeeft mis ik gegevens als gewicht, leeftijd, lengte e.d.
    Daarnaast zijn de genoemde 1200kcal zo op het eerste gezicht erg weinig, helemaal als je 4x sport. Maar wel sport doe je? En hoe ben je zo aan 1200kcal gekomen? Daarnaast, wat is de reden om whey-shakes toe te voegen aan je dieet?
  • inekeliesenborghs
    inekeliesenborghs Berichten: 16 Member
    Gewicht 83 kilo, lengte 175cm, leeftijd 27.
    Ik doe voornamelijk fitness, namelijk loopband, fietsen, crosstrainer en krachttraining.
    Ik ging er van uit dat een vrouw 1200kcal per dag mocht eten vandaar.
    Whey -shakes om hongergevoel tegen te gaan, ipv ander tussendoortje, en eventueel om na de training te drinken.
  • inekeliesenborghs
    Ik kom op 1200 kcal omdat myfitnesspal dat aangeeft. Dit is dus te weinig?
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    december 2014 aangepast
    Ik heb even snel je gegevens door wat verschillende 'calorie/voedingswaarde meters' gehaald, en met jou geslacht/leeftijd/lengte/gewicht/activiteiten niveau (4 uur/keer per week) zou je rond de 1800 calorieën mogen eten en dan zou je alsnog redelijk snel afvallen.
    Je BMR, de hoeveelheid calorieën die je minimaal verbrand per dag (wat je lichaam nodig heeft om je hart te kunnen laten kloppen, je hersens te laten functioneren et. cetera) is rond de 1600 calorieën. Daar wil je liever niet onder gaan zitten, in ieder geval niet voor lange tijd.

Whey-shakes kunnen heel handig zijn om snel en makkelijk eiwitten binnen te krijgen. Het maakt je lichaam echter niet uit op welke manier en waar de eiwitten vandaan komen (tot op zekere hoogte dan). Ik zou juist niet voor whey-shakes gaan als je het wilt nemen tegen de honger, aangezien het vloeibaar is, dus binnen enkele minuten alweer uit je maag is verdwenen. Dit terwijl vast voedsel (kip, vis, eiwitreep et cetera) ook eiwitten bevatten (en nog meer, zoals vezels), maar langer in je maag blijven waardoor je er net iets langer van kan genieten ;).
  • inekeliesenborghs
    Ok bedankt voor de informatie.
    Hoe komt het dan dat myfitnesspal 1200 kcal berekend? Ik ga er in ieder geval terug wat meer eten.
  • pospit
    pospit Berichten: 48 Member
    Ok bedankt voor de informatie.
    Hoe komt het dan dat myfitnesspal 1200 kcal berekend? Ik ga er in ieder geval terug wat meer eten.

zal voor de gemiddelde vrouw zijn die de hele dag in zetel ligt, gewoon hart, longen, organen, temperatuur op peil houden :)
    + paar honderd eronder om bvb 0,5kg per week af te vallen.

als basislijn (of nettokcal) kan je dat misschien gebruiken hoor, mits je je sport erbij eet.
    dus 1000kcal gesport wordt dan 2200kcal eten op die dag.

nuja, elk lichaam is anders en je zal week per week even moeten zoeken wat jou netto-basislijn is.
    in ieder geval succes!
    grtz
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Whey -shakes om hongergevoel tegen te gaan, ipv ander tussendoortje, en eventueel om na de training te drinken.
    Net als dat Nepq al aangeeft zou ik persoonlijk ook niet voor shakes kiezen. Ik zou dit pas doen als je écht niet aan je eiwitinname kunt komen middels normaal voedsel. Pak liever een bak kwark (als je zuivel eet), of maak een omelet. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar echte voeding.

Daarnaast zou ik eerst enkele punten helder krijgen. Je komt over alsof je nog weinig kennis hebt van voeding en fitness/ training/ sport. Ik kan dit mis hebben, maar dat leid ik af aan de vragen die je stelt. Ga eerst na wat je BMR is en vervolgens je TDEE. Dit heeft Nepq al voor je gedaan. Vervolgens ga je bekijken of je met een x aantal kcal afvalt. Ga bijvoorbeeld 200kcal onder je TDEE zitten. Val je hiermee af, houd dit dan enkele weken aan. De enige regel die je in je achterhoofd moet houden als het om afvallen gaat is kcal in vs kcal out. Je dient dus allereerst het aantal te achterhalen waarmee je stabiel blijft, dus op gewicht. Daarna kun je ermee gaan spelen. Ga niet te drastisch omlaag.

Succes.