Veel meer honger nu ik oplet en gezond eet - Pagina 2 — Dutch (Netherlands)

Veel meer honger nu ik oplet en gezond eet

Opties
2»

Reacties

  • iannekke
    iannekke Berichten: 1
    Opties
    Als je gaat sporten verbrand je energie dit wordt onder meer geleverd door her spierglycoceen dat de brandstof voor je spieren is. Dit moet na je inspanning weer aangevuld worden en doe je dit niet tijdig dan gaat je bloedsuikerspiegel zakken en dan kom je uiteindelijk de spreekwoordelijke man met de hamer tegen. Je lichaam wordt futloos en je hersenen krijgen een signaal ik wil voeding ... HONGER ! en daar kan je tegen gaan vechten, maar het is verstandiger om er goed mee om te gaan want anders gaan je spieren de vernieuwing van je spierglycoceen halen door je eigen spieren af te breken en dat wil je niet. Je wil dat je vet daarvoor wordt afgebroken.

    Dus zorg dat je voor of tijdens je sporten net iets aan snelle calorien gebruikt; een stuk fruit of sportdrank en na je sporten (liefst zo snel mogelijk, 0-4 uur) moet je je lichaam koolhydraten (bv. een boterham) en wat eiwitten aanbieden (bv. ham of kipfiletbeleg). Daardoor zorg je ervoor dat je spieren de juiste voedingsmiddelen krijgt en zelfs extra spieren aanmaken terwijl je vet wordt verbrand voor energie.

    Ik zelf gebruik mijn sporten om wat meer te mogen eten en tegelijkertijd wat af te vallen. Ik geef mezelf ongeveer de helft van de calorien die ik verbruik terug als beloning.

    Ook als je niet sport is het verstandig om je bloedsuiker zo constant mogelijk te houden, dan hoef je niet mentaal tegen die (onoverwinnelijke) hongerprikkel van je hersenen te vechten. Dus verdeel je eten over meer momenten per dag. Ik geef mezelf 6 eetmomenten per dag, want ik wil ook voorkomen dat ik niet steeds loop te snaaien.
  • aysunyavuz
    aysunyavuz Berichten: 8
    Opties
    Klinkt heel logisch! bedanikt, ik hou er rekening mee!!
  • cchiller
    cchiller Berichten: 22
    Opties
    Zou ik misschien 2 keer per dag gaan sporten? hoeveel zou iemand per sportsessie moeten verbranden? Ik doe nu ongeveer 300 kcal en max 500 kcal.

    Dank je voor jullie antwoorden

    Hangt er van af wat voor sport je doet. Met Fietsen, gevechtsport, zumba, Hitt en Jumbo training...zit je al gauw op en over de 1000kcal.
    Ik train zeker 8 a 12 uur in de week. Dit omdat ik het erg leuk vind. Doe Mixed Martial Arts. Ik heb niet echt meer dan 1200 of 1500kcal nodig aan eten op een dag. De manier waarop ik eet heb ik zelfs problemen met het halen van 1200Kcal. Zorg alleen wel dat ik 2-3 uur voor het sporten een banaan eet of mango. Zodat ik genoeg heb voor een trianing. Dus eet 4 a 5 keer per dag, kleine porties en 1 a 2 keer in de week alles wat ik wil.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    ik ben niet meer zeker maar het is iets van, aardappelen worden snel verteerd, dus al het overschot dat je lichaam op dat moment niet gebruikt, wordt direct opgeslagen. Terwijl pasta en rijst trage koolhydraten zijn, omdat ze een trager afgifte hebben wordt het door de dag heen verspreid heb je meer "tijd" om het te verbranden en dus niet om te zetten in vet.
    Dat ligt er maar helemaal aan welke vorm van rijst en pasta je nuttigt! Snelle koolhydraten (snelle suikers) zit in fruit, witte rijst, witte pasta, aardappelen e.d. Langzame, complexe koolhydraten zitten in zoete aardappel, volkoren pasta, bruine rijst, havermout, dat soort dingen.

    En voor wat betreft het niet afvallen; houd je exact bij wát je eet? Weeg je alles af? 1000kcal is inderdaad te weinig, je dient eigenlijk nooit onder je TDEE te eten, omdat je dit aantal aan kcal nodig hebt om goed te functioneren.

    Is het inmiddels al wel verbeterd? Aangezien we al meerdere maanden verder zijn?
  • riekjeb
    riekjeb Berichten: 16
    Opties
    Ik lees 'ik eet veel fruit' en 'als ik chocola eet registreer ik dat meteen'.
    Log je je fruit ook? Fruit kan de bloedsuiker omhoog jagen en tot meer honger leiden. En fruit heeft ook kcal.waarde.

    (Dit viel me bij het andere topic van die jongeman die maar niet afvalt ook al op. Zegt drie keer per dag te eten en verder niks, en gezien de reacties is dat ook hoe het in zijn dagboek staat, maar tussen de regels door lees je steeds: als ik trek heb eet ik fruit. Dat kan best aantikken!)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Mensen onderschatten hun voeding als zij dit (beweren) bij te houden. Dit kan bijna tot 300kcal verschillen. Dit is onderzocht. Wie van jullie tracked bijvoorbeeld de boter of olijfolie waar hij/ zij in bakt... log je je drinken (zijn ook kcal). De waardes die in MFP staan kloppen niet altijd, daarom voer ik ze handmatig in met de voedingswaarden die op de verpakking staat. Zo weet ik altijd dat ik dat iig goed heb. Fruit kun je het beste eten mét een vetbron, zo zorg je ervoor dat de suikers die in fruit zitten wat onderdrukt worden en niet direct als vet opgeslagen worden. Mits je fruit nuttigt voor een goed doel; vlak voor je workout en erna. Dan kunnen snelle suikers prima hun doel dienen.
  • MissMormie
    MissMormie Berichten: 35
    Opties
    Ja hoor, elk beetje olijfolie en boter word netjes geregistreerd ;)

    Maar je hebt gelijk, het is heel makkelijk om dingen te vergeten, of verkeerd te registreren. Zelf heb ik een tijd lang de kaas verkeerd opgeschreven, volgens de verpakking was een portie 20g, echter een plak kaas uit diezelfde verpakking was 30g. Sja, zo wordt het je natuurlijk erg lastig gemaakt.

    Persoonlijk zou ik iedereen die wil gaan afvallen aanraden om vooraf 1 a 2 weken hun calorieen te registeren, terwijl je voor jou doen normaal blijft eten. Ten eerste kun je zo vast wennen aan het opschrijven en die gewoonte kweken, maar belangrijker is ook dat je zo inzicht krijgt in wat er mis gaat in je normale eetpatroon. Het heeft zo weinig zin om je hele dieet om te gooien als blijkt dat het probleem in die liter frisdrank per dag zit.

    En bijhouden is zeker de eerste paar weken leven met een weegschaal. Als je dit eenmaal door hebt kun je dit best wel eens overslaan, maar je moet eerst leren hoeveel iets is, en wat voor eten wel en niet gezond is.

    Wat betreft honger:
    Zeker van cardio krijg je meer honger, het helpt dan ook zelden om met alleen cardio af te willen vallen omdat je bijna automatisch meer gaat eten. Zeker als je dat combineert met minder eten dan je daarvoor deed kun je inderdaad de hele dag honger hebben. Zoals andere mensen hiervoor al hebben aangegeven is het handig om iets met (snelle) koolhydraten te eten voor het sporten, dit helpt. Daarnaast zorgt het eten van meer eiwitten en vetten ervoor bij de meeste mensen dat ze minder honger hebben. Dus je zou kunnen proberen daar rekening mee te houden met de dingen die je eet.

    Snelheid van afvallen:
    Hoe meer je kwijt moet hoe sneller het gaat, dus dat je sneller afviel toen er ruim 22 kg af moest is logisch. Daarnaast, de weegschaal liegt. Dus kijk liever naar hoe je je voelt, hoe je kleding zit, hoe je er uitziet in de spiegel en pas als laatste naar de weegschaal. Bovendien 800 gram in 2 weken, is toch week 800 gram. Bekijk dat over een jaar en je bent 20kg kwijt. Lijkt me een mooi vooruitzicht toch?
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    log je je drinken (zijn ook kcal).
    Ik drink alleen maar water :) geeft de minste problemen. Ik heb eerder moeite om aan de 2 liter te komen

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Water is the way to go... :smile:
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    als je moeite hebt om aan de 2 liter water te komen pak je een grote fles vul je met water en die houd je binnen handbereik. en dan pak je toch al sneller elke keer een slok en kom je makkelijker aan je 2 liter
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Ik heb een klein flesje van een halve liter altijd bij mij, maar nog kom ik met moeite aan de 1,5 liter. Een 2 liter fles is zo lastig mee te nemen in mijn handtas
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Oke, dus omdat het lastig, dan maar niet? Zorg er dan gewoon voor dat je 4x je flesje hebt gevuld, dan krijg je 2 liter binnen... Het is soms echt een kwestie van 'gewoon doen'...
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Dat flesje vul ik dus ook steeds bij. Maar ik drink zelden meer dat een liter op een dag. Nooit gedaan. Tegenwoordig haal ik de 1,5 liter. Maar meer ook niet. Daarna vul ik dat flesje wel, maar die gaat gewoon niet op
  • MissMormie
    MissMormie Berichten: 35
    Opties
    Als je lichaam duidelijk aangeeft dat het geen 2 liter water wil waarom dwing je jezelf daar dan toe? Overigens is de 2 liter al aan de hoge kant van wat wordt aangeraden en inclusief vocht wat je uit je eten haalt. Groenten, yoghurt en dergelijk bevatten bijvoorbeeld veel vocht.

    Wanneer je googlet op waterinname kom je heel vaak het advies van 2 liter tegen, echter bijna nergens wordt ook verwezen naar wat voor soort onderzoek ook. Die 2 liter is een soort algmene kennis en die heeft het niet altijd bij het juiste eind.

    Een peer reviewed study geeft het volgende aan (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2908954/ hoofdstuk 3C).

    Er is te veel variabiliteit in behoefte aan drinken om een algemene aanbevolen hoeveelheid vast te stellen. Dingen die o.a. invloed hebben op je water behoefte: lengte, gewicht, hoeveelheid die je eet, temperatuur, activiteitsnivo, algehele conditie. Een groot deel van het vocht wordt gebruikt in je spijsvertering, eet je minder, heb je ook minder vocht nodig.

    Voor de meeste mensen is 2 liter water (inclusief vocht uit eten) een goede maatstaf, maar het is een eerste stap en geen definitief antwoord. Lukt het je niet 1,5 liter te drinken let dan vooral op de kleur van je urine, dit is ook geen definitief meetinstrument, maar wel een goede indicatie van hydratie. Is je urine lichtgeel of helder dan drink je over het algemeen genoeg.