Verhouding koolhydraten / eiwit / vet — Dutch (Netherlands)

Verhouding koolhydraten / eiwit / vet

Opties
Dag allen,

op verschillende voedings-sites kom ik als ideale verdeling van koolhydraten / eiwit / vet voor de verhouding 50/30/20% tegen.

Als ik bij myfitnesspal als doelstelling 1 kg. per week afvallen invoer, komt daar een heel andere verhouding uit:
159 koolhydraten, 64 eiwit en 42 vet. Als 42 de 20% vet is, komt 64 eiwit aardig in de richting van 30% (63), maar zou het aantal koolhydraten slechts 105 moeten zijn en niet de voorgeschreven 159. Weet iemand hoe dit zit?

Bedankt vast voor het meedenken. Overigens is mijn totale calorie-inname 1270 kcal.

Groet, Esther

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Er bestaat geen ideale verhouding. Verhouding gaat pas een rol spelen als je een bepaald doel hebt. De een heeft meer koolhydraten nodig, de ander minder. Het ligt er dan ook helemaal aan wat je doel is. Als je erg actief bent, veel sport dan zou je je koolhydraten het hoogst kunnen doen. Als je minder actief bent en weinig sport, dan zou je je eiwitten het hoogst kunnen doen. Vetten zijn, in tegenstelling tot veel beweringen, heel belangrijk voor je lichaam. Wellicht belangrijker dan sommige denken. Wel heb ik het dan over gezonde vetten uit bijvoorbeeld avocado, vis en noten.

    Dus krijg eerst helder wat je precies wil en stel daar je verhoudingen op af.
  • Chicky_Wicky
    Opties
    @itzhanne82

    Heel erg bedankt voor je reactie, hier kan ik wat mee. Ik ga een stappenteller (Fitbit) aanschaffen om in kaart te brengen hoeveel ik eigenlijk beweeg en daarmee vraag ik advies aan een diëtist. Ik vind het een beetje linke soep om met 1270 kcal per dag structureel een van de drie te kort te komen!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    1270 kcal is heel weinig. Ik weet niet wat je gegevens zijn, maar mijn eerste reactie is dat dit te weinig is. Je sport verder niet? Of hebt een zittend beroep? Vaak is het handig om een leidraad te hebben. Probeer je BMR uit te rekenen (is te vinden op internet) en wellicht je TDEE (je verbranding incl activiteitenlevel). Je dient minimaal je BMR aan kcal te eten, omdat dit het aantal is om je lichaam goed te laten functioneren. Lager is niet verstandig, of je hebt een bijzonder doel waarbij dit wel (voor een korte periode) noodzakelijk is. Te kort komen zal niet zo snel gaan (mits je bijvoorbeeld echt bewust je koolhydraten, eiwitten of vet vermijdt), of je zou bijvoorbeeld alleen maar eieren eten... dan kom je tekort ja :-P
  • riekjeb
    riekjeb Berichten: 16
    Opties
    Je kunt in MFP zelf de verhoudingen instellen die je wilt. Ik eet liever minder koolhydraten dan 60% dus heb de verhoudingen veranderd.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    De verhouding 60% kh is volgens mij de richtlijn van het voedingscentrum. Die verkopen een hoop onzin. Als jij een marathon loper of echt duursporter bent, ja dan zijn 60% kh nodig, maar voor mensen met een zittend beroep is dit wat aan de hoge kant. Echter voor het afvallen an sich maken de verhoudingen niet veel uit nog, omdat 't draait om gewichtsverlies en dat creëer je door een negatieve energiebalans. Later zo je kunnen spelen met verhoudingen. De een reageert beter op een wat hogere inname van kh, de ander weer niet.
  • aischari40
    aischari40 Berichten: 64 Member
    Opties
    Thnx @Itzhanne82 , jouw uitleg is duidelijk :) , ik heb me hierdoor verdiept in de BMR en TDEE, en ook ik had te weinig calorieën ingevuld (1460), nu weet ook ik dat, wil ik afvallen, ik heel iets onder de BMR moet zitten.En als ik sport meer moet eten. ;) Daardoor val ik nu gemiddeld 1 kg. per af, Moet er nog 17 ;). Eerder viel ik nooit af, maar ik at overduidelijk veel te weinig en onregelmatig, wat ook komt door mijn werk in de horeca, waar ik niet vroeg ontbijt, op tijd luncht en pas 's avonds na 21.00 uur warm at. Nu ontbijt ik wel tegen 10.00 uur , lunch nog pas tegen 14.00 uur (eerder kan echt niet)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Klein detail; als je je TDEE weet dien dáár onder te gaan zitten, niet je BMR :stuck_out_tongue: . Als jij je TDEE als uitgangspunt neemt en daar, zeg 300kcal, onder gaat zitten moet je niet bij-eten, want je sport heb je daarin meegenomen.

    Goed bezig en fijn dat die extra informatie je dus resultaat oplevert! Top en ga vooral zo door!
  • aischari40
    aischari40 Berichten: 64 Member
    januari 2015 aangepast
    Opties
    TDEE ben ik niet vanuit gegaan, dat moet ik nog invullen, en nog even verder doorlezen. Weet je wel hoeveel informatie ik moet verwerken. :'(;)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Haha... I know... maar als je het eenmaal weet, hoef je alleen nog te tweaken en kleine aanpassingen te maken. Persoonlijk zou ik niet onder BMR gaan zitten, omdat je lichaam dat minimaal nodig heeft om goed te functioneren. Je TDEE gaat uit van je kcal incl. je activiteitenniveau en daar kun je dan een x aantal kcal onder gaan zitten als je wilt afvallen.
  • jessicasyoon
    jessicasyoon Berichten: 1 Member
    Opties
    ah ik ga gwn 60 gr vet, 60 gr eiwit en 10 gr koolhydraten doen tem zondag
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    ah ik ga gwn 60 gr vet, 60 gr eiwit en 10 gr koolhydraten doen tem zondag
    En je achterliggende gedachte hiervan is....???
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Is dat niet heeeeeel weinig? Volgens mij ga je op alleen sla dit redden :s Alles heeft een functie en vet en koolhydraten zijn echt niet heel slecht en 10 gr lijkt mij erg weinig
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    @mrs_hekate Heel juist! Low carb is ten eerste niet gezond en daarom vraag ik mij ook echt af waarom Jessica deze verhouding "t/m zondag" gaat gebruiken. Ik blijf het zeggen; je lichaam heeft ALLE macro's nodig en het extreem verlagen of zelfs uitsluiten van een van de groepen is simpelweg niet goed. Zelfs een bodybuilder die vlak voor zijn podiumwedstrijd zit, gaat niet zo laag in KH zitten.
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    Wat is TDEE?
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Opties
    TDEE = Total Daily Energy Expenditure = Het aantal Kcal dat je lichaam in een dag verbrand inclusief verbranding door sporten en andere activiteiten. Ook wel het aantal Kcal dat je per dag zou moeten eten om op het zelfde gewicht te blijven.
  • pgoolaerts
    pgoolaerts Berichten: 25 Member
    Opties
    jessicasyoon schreef: »
    ah ik ga gwn 60 gr vet, 60 gr eiwit en 10 gr koolhydraten doen tem zondag
    Daarmee zit je op 540 + 240 + 40 = 820 kcal, dat is wel heel erg weinig.
    Bedoel je misschien 100 gr KH.
    Je zit dan op 540 + 240 + 400 = 1180 kcal.