calorieën per dag voor sportende man — Dutch (Netherlands)

calorieën per dag voor sportende man

Opties
Hallo Allemaal,

Ik heb gister de app op mijn iphone geinstaleerd en wil deze gaan gebruiken om 6 kilo af te vallen met ongeveer een kilo per week. Ik ben 33 jaar en 173 lang. start gewicht 78,5 kg.

Ik sport 5 dagen in de week. 3x cardio/kracht bestaande uit minimaal half uur crosstrainer/hardloopband aanvullend met een zwaar krachtprogramma 2 hoofdgroepen per dag. trainingstijd +- 1,5 uur a 2 uur. Daarnaast 1x in de week voetbal training van 1,5 uur en 1x in de week een wedstrijd soms 1 helft soms gehele wedstrijd a 90 minuten.

Nu heb ik sinds gister alles bij gehouden, ben vandaag recreatief wezen zwemmen en dat heb ik er ook ingezet en uitgerekend wat ik dan verbrand enz... Het enigste wat ik niet bij ga houden zijn de krachtraining oefeningen want daar word ik toch iets zwaarder van. Ik noteer wel alle cardio activiteiten en de voetbal activiteiten.

Alleen nu mag ik maar volgens de app 1310 calorieën per dag hebben wat ik zelf een beetje weinig vind maar moet wel eerlijk zeggen kan hier wel onder blijven. Zat vandaag alleen met de vetten iets te hoog maar heb nog wat over voor de avond waardoor ik hier wel onder blijf.

Nu is mijn vraag is dit niet wat aan de lage kant die 1310 wat de app aangeeft een man mag toch 2500 hebben. maar ook omdat ik vrij veel sport vraag ik me af of ik iets meer moet doen.

Ik hoor graag van jullie.

Reacties

  • lienzeke
    lienzeke Berichten: 14 Member
    Opties
    Welkom bij MFP!

    Als je de sport invoert, zie je hoeveel kc je verbruikt/verbrand hebt hiermee. Die 1310 kc die de app aangeeft zijn het netto aantal kc die je binnen moet krijgen. Gegeten kc - verbrande kc = netto kc. Dus op dagen dat je sport, mag je aardig meer eten dan de 1310 die de app heeft uitgerekend.

    Daarnaast is 1310 kc wel redelijk laag ja voor een man. Omdat je een hebt ingevoerd dat je een kilo per week wilt afvallen, wordt het aantal omlaag gedaan. Bij een halve kilo per week (aanbevolen door de app), zal het al iets omhoog gaan.
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Dat klinkt wel als bizar weinig! Lijkt erop dat je no exercise hebt ingevuld bij kcal berekenen?

    Kijk hier anders eventjes: http://iifym.com/tdee-calculator/

    En zoals hierboven gezegd word, een kilo per week is veel. Een halve kilo per week is een gezondere manier om af te vallen, vooral omdat je niet veel meer kwijt hoeft.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Met jouw lengte en gewicht schat ik je overgewicht niet zo hoog in. Een tekort van 1000 kcal per dag eten geeft een grote kans op verlies van spiermassa.. Ik zou met een kleiner tekort werken als ik jou was.. Je afvallen verspreiden over een langere periode :)
  • necangel
    necangel Berichten: 6
    Opties
    Okeej bedankt allemaal voor de tips.
  • necangel
    necangel Berichten: 6
    Opties
    Ik zal hem eens op 0.5 zetten.
    Hij neemt wel de exercise mee in de berekeningen en geeft nu 1580 aan. is al iets beter.
  • lienzeke
    lienzeke Berichten: 14 Member
    Opties
    Oja en je gaf aan dat je de krachttraining niet meeneemt bij exercise. Je kunt deze ook bij cardio invullen onder krachttraining/strenght training, dan is je netto kc ook alweer anders!
  • necangel
    necangel Berichten: 6
    Opties
    Dat zag ik ook vanmorgen en heb even uitgerekend hoeveel ik daarmee verbrand. Moet natuurlijk wel oppassen dat het buikvet weg gaat en niet de spiermassa. Daar ben ik nog mee aan het puzzelen.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Dat zag ik ook vanmorgen en heb even uitgerekend hoeveel ik daarmee verbrand. Moet natuurlijk wel oppassen dat het buikvet weg gaat en niet de spiermassa. Daar ben ik nog mee aan het puzzelen.

    voorkomen dat je spiermassa verbrandt doe je door eiwitrijk te eten en aan weerstandstraining te doen :) is niet echt exacte wetenschap ;-)

    let er wel op dat al je macro's in orde zijn, dus niet alleen eiwit, maar ook koolhydraten en vetten eten, zodat je spieren goed kunnen herstellen ;-)
  • necangel
    necangel Berichten: 6
    Opties
    Ja ik hou dit allemaal bij. heb ook wat eiwitten shakes. die de app ook kent.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Dat zag ik ook vanmorgen en heb even uitgerekend hoeveel ik daarmee verbrand. Moet natuurlijk wel oppassen dat het buikvet weg gaat en niet de spiermassa. Daar ben ik nog mee aan het puzzelen.

    Bij fysieke stress gaat het niveau van het katabole hormoon cortisol omhoog. Het maakt letterlijk vet vrij in de vorm van cortisonen rondom de buikstreek. Daarom zie je altijd als eerst resultaat bij de buik. Uiteindelijk zorgt de negatieve energiebalans er ook voor dat de vetmassa verbrand wordt.

    Er zijn ook mensen en professionals die beweren dat je van het hormoon cortisol dik wordt terwijl ze ook zeggen dat het een katabool (afbraak) hormoon is. Dit wordt metname beweert bij het doen van cardio. Volstrekte onzin. Hormonen an sich maken je niet dik. Mensen met overgewicht of obesitas die aan het afvallen zijn hebben ook altijd verhoogde cortisolniveaus. Logisch dus omdat ze aan het afvallen zijn. Het "nadeel" van cortisol is dat het invloed heeft op je waterhuishouding. Het houdt ook vocht vast na fysieke stress. Daarom is het ook Normaal dat je de eerste uren of dag na het sporten wat zwaarder bent.

    Tip voor het behouden van je spiermassa: een dosis van 1,2 gram per kg lichaamsgewicht lijkt voldoende. Succes
  • necangel
    necangel Berichten: 6
    Opties
    Het klopt toch ook dat als je de benen of je rug spier traint met kracht je meer buik vet verbrand omdat die groeten spieren dan daar meer invloed op hebben ?
  • HelllYeaHH
    HelllYeaHH Berichten: 14
    Opties
    Ik dacht dat het zo was dat je niet kan bepalen waar je het vet verbrand. Je kan wel specifieke spiergroepen trainen om meer definitie te krijgen.

    Kijk maar eens op het engelstalige forum. Daar staan topics vol met vrouwen die balen dat ze kleinere borsten krijgen...
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    De basis is altijd je caloriebalans. Natuurlijk wil je je zoveel mogelijk je spiermassa behouden. Het is natuurlijk zo dat hoe meer spiergroepen je gebruikt tijdens een training hoe meer herstel het vraagt van je lichaam.

    Het afvallen voor de probleemzones zoals de heupen, abdominal en visceraal heeft te maken met de ratio van alfa-2 / beta -2 adrenorecepteren. Beta -2 dient hierbij dominant te zijn, dat is het vetverlies gemakkelijk en de insulinegevoeligheid laag.

    Maar nu ga ik er wel te diep op in.

    Basis: caloriebalans.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Ik dacht dat het zo was dat je niet kan bepalen waar je het vet verbrand. Je kan wel specifieke spiergroepen trainen om meer definitie te krijgen.

    Kijk maar eens op het engelstalige forum. Daar staan topics vol met vrouwen die balen dat ze kleinere borsten krijgen...

    De moeten niet zeuren maar lekker een vergroting nemen ;)
  • louzziej
    louzziej Berichten: 142
    Opties
    Ik dacht dat het zo was dat je niet kan bepalen waar je het vet verbrand. Je kan wel specifieke spiergroepen trainen om meer definitie te krijgen.

    Kijk maar eens op het engelstalige forum. Daar staan topics vol met vrouwen die balen dat ze kleinere borsten krijgen...

    De moeten niet zeuren maar lekker een vergroting nemen ;)

    hahaha ... gewoon niet zeuren óf een vergroting nemen
  • Furcifier
    Furcifier Berichten: 6
    Opties
    Ik las dit uit nieuwsgierigheid eens mee, en vraag me af hoe 't kan zijn dat hij dan zo'n laag aantal Netto Caloriën aangeeft bij je. Ik heb bij de instellingen aangegeven 4x per week 60 min sporten en een gewichtsverlies van 0.75kg per week en dan krijg ik een aantal Netto Caloriën van 2350. Ik verbaas me dus hoe 't bij jou zo laag ligt dan, want 't lijkt mij voor iemand die zoveel sport echt veel te weinig.

    Rest v/d info die allicht van invloed is : normale dagelijkse activiteit is bij mij "Active" , 30 jr, 100kg, 185cm. In werkelijkheid sport ik gemiddeld zelfs nog meer dan die 4x60 min, ligt er maar net aan of de agenda 't toelaat. Zou ik ergens foutzitten qua instellingen oid?
  • face20132014
    Opties
    renewondergem schreef: »
    Met jouw lengte en gewicht schat ik je overgewicht niet zo hoog in. Een tekort van 1000 kcal per dag eten geeft een grote kans op verlies van spiermassa.. Ik zou met een kleiner tekort werken als ik jou was.. Je afvallen verspreiden over een langere periode :)

    Mee eens