Koud — Dutch (Netherlands)

Koud

Opties
Sinds ik met mfp ben begonnen (en dus ben begonnen ben met afvallen) heb ik het koud. De eerste maand kon ik het nog wel verklaren. Het ging zo idioot snel dat mijn lichaam geen tijd had om warm te worden (in 1 maand 7,5 kilo). Nu gaat het een stuk minder snel, maar ik heb het nog steeds koud. Vestjes, dekentjes op de bank het helpt niet. Uit pure wanhoop zelfs een elektrische deken gekocht voor in bed. Ik sliep niet meer van de kou. Hoe krijg ik het weer warm? De kou komt van binnenaf. Ik liep voorheen zomer en s winters in shirts met korte mouwen rond en de verwarming nooit boven 19 grd. Nu heb ik het bij 20 nog koud. Hellppp
«1

Reacties

  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Hmmmm... nu je het zegt: ik heb het ook telkens zo koud sinds ik ben begonnen met mfp. Ik lig elke avond met een dekentje over mn benen en de hond daar ook nog lekker warm tegenaan op de bank. Duurt echt heel lang voordat er wat warmte in mn benen komt.
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    eet je minder cal dan je BMR?
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Mijn doel is 1540 per dag en ik val altijd een eerste maand heel veel af (veel overgewicht) maar de kou mag van mij nu wel weg
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    1540 kan je doel wel zijn, maar is dat je BMR? Hoe ben je aan die 1540 gekomen eigenlijk?
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    februari 2015 aangepast
    Opties
    Je krijgt het koud omdat je te weinig energie binnenkrijgt, maar dit is natuurlijk het hele concept van afvallen, dat je te weinig energie binnenkrijgt.
    Je kan proberen om iets meer te eten, dan zal je het warmer krijgen, maar zal je ook minder snel afvallen.
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    BMR is 1477 en mn dagelijks doel bij mfp max. 1250 en daarmee zou ik 2 kilo per maand moeten afvallen. Lijkt mij niet extreem toch?
    Nou ja, dan maar lekker warm de hond tegen me aan!
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    1540 kan je doel wel zijn, maar is dat je BMR? Hoe ben je aan die 1540 gekomen eigenlijk?

    euuhh via mfp hier. Ik heb mijn lengte en gewicht ingevoerd. Aangegeven dat ik qua sport geen donder uitvoer. Dan staat er dat ik 2600kcal per dag nodig heb , maar als ik een kilo per week wil afvallen dat ik 1540 cal/dag moet eten waarvan 193 gram koolhydraten, 51 gram vet en 77 gram eiwitten.
    Ik heb niets veranderd. Dit was wat de app standaard aan gaf. De aantal cal was al eens aangepast omdat ik zoveel was afgevallen. Dus ik mocht nog minder eten. Maar zo'n straf was dat niet. Ik moet er eerder moeite voor doen om wel mijn doel te bereiken.

  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    volgens http://rubriek.nl/fitness/bmr.php is mijn bmr 1991
  • dcav0304
    dcav0304 Berichten: 230 Member
    Opties
    Ken het gevoel, ben nu altijd blij als ik thuis kom om me bij de heerlijk snorrende pelletkachel te installeren.
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    voor zover ik het begrijp is je BMR wat je nodig heb als je niks doet op een dag dit houd dus puur in je lichaam in leven houden waarvan onder anderen je op temperatuur houden je hart laten kloppen en wat je organen allemaal doen. eet je dus minder heb je kans dat je het ook kouder krijgt omdat je niet genoeg energie hebt om je lichaams temperatuur op je normale pijl te houden? maar weet niet vanaf welke grens dit is dat je het echt gaat merken.....
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    Ik heb het sinds ik ben begonnen af te vallen ook veel vaker koud dan voor die tijd -toen had ik het eigenlijk nooit koud, zelfs niet bij 13ºC in huis-. Ik merk wel groot verschil met wat ik in de loop van een dag doe. Ben ik lekker buiten bezig geweest (met wandelen, fietsen) of heb ik op m'n roeimachine gezeten en me in het zweet gewerkt, heb ik het veel minder gauw koud, dan wanneer ik een dag even weinig uitvoer fysiek gesproken (helemaal niets kan niet; ik heb een hond en loop sowieso 8-10km op een dag met 'm). Beweeg jij?
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    ik beweeg niet veel. Ik loop 2x 20 minuten per dag (10 min naar school, wachten, 10 min terug)
  • MissMormie
    MissMormie Berichten: 35
    Opties
    Je lichaam heeft door dat het minder energie binnenkrijgt en gaat dus iets minder energie gebruiken, dat merk je doordat je het koud krijgt.

    BMR wordt gezien als het aantal calorieen waar je optimaal gezien niet onder zou moeten eten. Of je dat echt zo strikt moet interpreteren daar verschillen de meningen over, maar als je echt last heb van de kou kun je zeker proberen iets meer te gaan eten, kijken of het helpt.
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    Is het mogelijk voor je om wat meer beweging in je dagen te krijgen, @mrs_hekate? Dat helpt je op twee manieren: enerzijds val je eenvoudiger af -want wat je verbrandt, mag je bijeten waardoor het wat makkelijker wordt om je kCal-boekhouding in balans te houden; anderzijds help je de doorbloeding van je lijf op gang en worden met name de lichaamsuiteinden -handen, voeten, neus- minder gauw koud. Dat is althans mijn ervaring. Alleen maar voordelen dus :smile:
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wat MissMormie zegt klopt; ga eigenlijk nooit onder je BMR eten. Meningen verschillen daar inderdaad over, maar kan wel een goede leidraad zijn in het begin. Ook zou ik wat meer gaan bewegen, zoals hierboven wordt genoemd. Dit heeft naast het creëren van een groter kcal-tekort, veel voordelen; je wordt fitter, je bloedsomloop komt goed op gang en het is simpelweg supergoed voor je algehele welzijn. Mag ik je vragen waarom niet tot nauwelijks beweegt?
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Ik heb hier een nogal overvol schema met clubjes en hulpverlenners en huiswerk van de kinderen (iedere dag 1,5 uur huiswerk ivm een zwaar dyslextisch kind) Bijv op dinsdag haal ik ze lopend op van school. Drinken we thuis even iets. Dan breng ik mijn zoon naar voetbal, rij door naar de logopedie van mijn dochter, op de terug weg haal ik mijn zoon weer op, dan is er 1 uur om te eten (incl koken) dan naar de fysio van mijn zoon. In de wachtkamer doe ik huiswerk met mijn dochter. Dan zijn we kwart voor 8 thuis. Dochter naar bed en dan van 20-21 uur nog huiswerk met zoon en hem naar bed sturen. Half 10 is het tijd voor wat huishouden en dan ben ik eigenlijk te moe om nog iets te doen.

    Dat ophalen en wegbrengen gebeurt allemaal met de auto omdat we naar het dorp naast ons moeten en ik anders echt geen gezond eten op tafel kan zetten. Soep uit blik valt niet bepaald onder gezond.

    Maar zou mfp dan zo mis zitten met die 1540 en kan ik beter die 1990 gaan eten?
  • Kuusjuh
    Kuusjuh Berichten: 40 Member
    Opties
    Volgens mij zit je prima met die 1500 calorieen. Vooral als je flink wat moet afvallen kun je best onder dat BMR zitten. Probeer in ieder geval 1 dag in de week wel op BMR te eten. Dan raakt je lichaam niet zo snel gewend aan "tekort" eten.

    Als je nou fanatiek gaat sporten wordt het verhaal anders natuurlijk. Dan zul je wel wat dingen moeten gaan bij eten zoals proteines voor spierherstel.
  • Kuusjuh
    Kuusjuh Berichten: 40 Member
    februari 2015 aangepast
    Opties
    En over het warm worden: Je bent vet kwijt geraakt, vet houdt warmte vast, en je bent een stukje isolatie kwijt :) Dus daar moet je lichaam aan wennen. Maar omdat je blijft afvallen gaat dat niet zo snel. Plus het is winter atm. Extra lastig voor je lichaam om te wennen dus.
    Misschien helpt het om een paar keer per dag op goede muziek even los te gaan. Al is het maar 4/5 minuten. Dan komt je bloed aan het stromen. En is ook nog eens goed voor de beweging.

    Er zijn overigens onderzoeken die zeggen dat het goed is om het koud te hebben tijdens het afvallen. Dus elke keer als je bibbert moet je maar denken "daar gaan weer wat vetcellen".
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    @ kuusjuh:
    Wanneer je op dieet gaat, en dus minder calorieën binnenkrijgt dan je lichaam nodig heeft, dan worden de vetcellen aangesproken om de benodigde energie te leveren. De vetcellen nemen dan in omvang af, maar niet in aantal. Wanneer je lichaam vetcellen heeft gemaakt, dan hou je die vetcellen voor de rest van je leven. Hoewel dat niet bepaald motiverend klinkt, is er wel een lichtpuntje: zodra de vetcellen kleiner worden beginnen ze weer met de productie van het hormoon dat diabetes type 2 tegengaat.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Maar zou mfp dan zo mis zitten met die 1540 en kan ik beter die 1990 gaan eten?
    Lastig te zeggen. Ik denk voor het begin het niet veel kwaad kan om zo "weinig" te eten, maar ik zou dit persoonlijk niet blijven doen. Het punt is namelijk dat zodra je gewicht verliest en lichter wordt, je BMR dus ook minder wordt. Als je erg laag in je kcal gaat zitten, dan blijft er qua speling met je kcal niet veel ruimte over voor aanpassing.
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    Werk je overdag, @mrs_hekate? Of ben je thuis als de kinderen op school zijn? Ik las in een ander draadje hoe je gewicht je -nog- behoorlijk in de weg zit. Daar heb ik alle begrip voor. Toch raad ik je aan om elke dag, al is het maar tien minuten, iets aan beweging in te bouwen. Wat grondoefeningen of traplopen of een rondje op de fiets. Even je hart zo laten werken dat je er goed van zweet. Bovendien zijn die tien minuten helemaal van jou en jou alleen. En dat is ook lekker! En dan eens in de week wat langer, een half uurtje. Bijvoorbeeld in het weekend.
    Je zult zien dat je went aan bewegen en dat je er ruimte voor vindt naarmate je er meer zin in krijgt. Sinds ik lekker in beweging ben gekomen, voel ik me steeds energieker en 'groter' -ik weet niet hoe ik dat moet uitdrukken-. Ik loop rechterop, fief en fit, en ik voel me ruim en ontspannen. Dat is niet alleen door het verlies van gewicht, maar zeker ook door het werken aan mijn verdere conditie. Vandaar die tip te gaan bewegen. En natuurlijk omdat je het er werkelijk minder koud bij hebt :smile:
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Ja overdag werk ik gewoon en op de dagen dat ik niet werk ben ik zoals vanochtend 3 uur aan de telefoon om hulp te vinden voor mijn zoon. Daarnaast heb ik nog een burnout (dus werk niet volledig anders zou de opvang mijn zoon naar de voetbal brengen want normaal ben ik dan nog niet thuis). De uren vliegen voorbij als je naar de fysio of psycholoog moet.
    Afgelopen zondag heb ik 3 uur met de kinderen gewandeld maar dan nog heb ik het koud als ik weer thuis ben (geen kou van buiten, daar kan ik op kleden, maar kou van binnen)
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    @Mrs_hekate: koop een springtouw voor jezelf -kost 5 á 6 euro- en leg dat onder handbereik. Elk minuutje springen is toch al gauw 30kCal! En het is een schitterende en eenvoudige cardio-workout.

    Als je het echt constant koud hebt, kun je overwegen om net iets meer te gaan eten. Je hoeft niet meteen door naar de 1.990kCal, maar als je eerst eens je huidige inname met 100kCal verhoogd twee weken. Zien wat er gebeurt -als in (1) krijg je het warmer?; (2) verlies je nog steeds gewicht?- En later misschien nog eens 100kCal er bij -mits je bent blijven afvallen, maar je hebt het nog steeds koud. Experimenteer. Je hoeft je niet belabberd te voelen tijdens gewichtsverlies. Je kunt vast wel een manier vinden die precies bij jou past.
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    Elk minuutje springen is toch al gauw 30kCal!
    O, en hierbij ging ik uit van een lichaamsgewicht van 180kg. Ik weet niet wat je weegt. Meer, hogere verbranding; minder, lagere verbranding. Ik verbruik zo'n 11kCal per minuut springen -bij 67kg lichaamsgewicht-
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    hihi gelukkig weeg ik niet zoveel. Op dit moment 128,5 kilo