Favoriete recepten — Dutch (Netherlands)

Favoriete recepten

Opties
Nepq
Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
oktober 2014 aangepast in Recepten
Iedereen hier op MFP wil natuurlijk lekker en gezond eten. Maar wat ga je in de avond eten? Durf je het aan om wat nieuws te proberen met het risico dat het niet lekker is of blijf je bij de oude vertrouwde favorieten welke je altijd maakt?

Om een, niet eens zo, lang verhaal kort te maken; Heb je wat lekkers gegeten, of weet je nog een lekker (gezond) recept, post het dan hier!

Laat ikzelf dan maar beginnen. Vandaag heb ik een curry recept van Jamie Oliver gemaakt welke vanaf nu zeker op mijn favorieten lijst staat. Niet moeilijk om te maken en gezond (veel vezels en eiwitten), je bent er wel ongeveer 1,5 uur mee bezig.
http://www.jamieoliver.com/recipes/chicken-recipes/pukka-yellow-curry/

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik kwam afgelopen week een lekker recept tegen, wat ook nog eens heel simpel is! Ik heb het afgelopen weekeind uitgeprobeerd en het was een succes! Het recept is in het engels, dus lees het aandachtig door:

    http://paleoleap.com/twice-baked-sweet-potatoes-eggs/

    Voor de mensen die echt geen engels kunnen:
    *Kook 4-5 zoete aardappels (of in ieder geval 1 aardappel per persoon) totdat ze goed gaar zijn. Giet ze af.
    *Pak een overschaal en vet deze heel licht in met olijfolie
    *Leg de aardappels in de ovenschaal en prak ze heel grof in stukken
    *Strooi de kruiden, zout, peper, knoflookpoeder & de helft van de baconstukjes en bosui over de geprakte aardappels en hussel goed door elkaar
    *Klopt de 8 eieren goed en giet deze in de ovenschaal, over de aardappels totdat ze 'onder water' staan
    *Strooi dan de laatste stukjes bacon & bosui over het goedje en zet voor 30-35 min in de oven op 200 graden totdat de eieren gaar zijn.

    Uiteraard kun je variaties aanbrengen in dit gerecht!
  • Steffi06111969
    Opties
    demakkelijkemaaltijd.nl van 24 kitchen. Heel veel gerechten die eenvoudig te maken zijn en echt allemaal heerlijk smaken.
  • Kuusjuh
    Kuusjuh Berichten: 40 Member
    januari 2015 aangepast
    Opties
    Ik wil toch wel even mijn verslaving van het jaar delen. Super clean, vullend, gezond en jummie. Zelfs als je niet van broccoli houdt! (en ik hou normaal niet van broccoli :open_mouth: )

    Salade van:
    1. 1 avocado in blokjes
    2. 1 Mango in blokjes
    3. 1 bos broccoli (kan rauw maar ik vind zelf gekookt lekkerder), natuurlijk alleen de toppen
    4. 1 rode uit, in halve ringen
    5. handje vol sultana rozijnen (2 handjes voor de liefhebber)
    6. Alles mixen
    7. Halve citroen erover uit persen

    Kind kan de was doen, maar dit is echt mijn favoriete maaltijd :D Je hoeft niet bang te zijn dat het "droog" is. De sappen van alle ingrediënten mengen zichzelf. Dus ook geen dressing nodig!
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Mijn favoriete gerecht voor tussen de middag is
    1 bakje champignons in plakjes gesneden
    1 klein uitje in stukjes gesneden
    handvol cherry tomaatjes
    zout
    peper
    knoflook

    Even bakken, al dan niet op een bakvel zonder boter. En als er nog genoeg ruimte is voor calorieen brood of toast erbij
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Mijn favoriete recept? Gekookte mosselen! En als je er behalve (of i.p.v.) de standaard mosselgroenten er bv. Italiaanse kruiden door doet, met een geplet teentje knoflook, dan heb je heel geen sausjes erbij nodig :-)
    Lekker met bladsla en eventueel een stokbroodje met paturain light.
    OK, ik zondig in dit geval dan wel met mn glaasje witte wijn.....
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Nog eentje dan, om dit topic weer eens bovenaan het lijstje te krijgen :)

    Tosti!!!!! 2 witte boterhammen beide besmeren met magere smeerkaas (bv. Slankie 20+), een half plakje ham ertussen en hoppetee in het tostie-ijzer. Even wachten....... Tosti!!!
    Let wel op, want de smeerkaas is tamelijk vloeibaar geworden en loei-heet.... ;)

    Deze tosti bevat ca. 200 calorieen en 3 gram vet en dat vind ik heel acceptabel voor een lunch. De gesmolten smeerkaas smaakt naar mijn beleving nauwelijks anders dan gewone gesmolten kaas.

    Dit kan je op allerlei manieren varieren door bv. een andere smaak smeerkaas, of er nog tomaat tussen doen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik zou het in ieder geval op 2 volkoren/ meergranen boterhammen doen, dan is de voedingswaarde gelijk een stuk beter. :wink: En 200kcal valt best mee voor een lunch. Ik zou echter aan alleen 2 boterhammen niet genoeg hebben...maarja, ik heb dan ook altijd trek in eten :smile: #foreverhungry
  • Pulle32
    Pulle32 Berichten: 21 Member
    Opties
    Dit eten wij vanavond: zalmfilet met courgetterolletjes en sesamzaadjes (in de oven).
    Jammer dat ik geen foto kan plaatsen...
  • Pulle32
    Pulle32 Berichten: 21 Member
    Opties
    En dit maak ik binnenkort klaar: geroosterde spruitjes met hazelnoten en spekreepjes (in de oven)
  • Pulle32
    Pulle32 Berichten: 21 Member
    Opties
    Ik eet heel graag zalm, wij maken geregeld dit klaar:
    zalmfilets met olijfolie en tijm erover, de oven in (180°C), in een apart schaaltje gaan kerstomaatjes en olijven met een beetje olijfolie en balsamicoazijn, ook de oven in... zo'n 25 minuutjes.
    En daarna smullen maar, zo simpel, maar oh zo lekker!
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Klinkt heerlijk maar is niet bepaald mager....
  • Pulle32
    Pulle32 Berichten: 21 Member
    Opties
    de olijflolie? of de olijven?
    Eten we ook niet elke week ;)
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Nee, dat snap ik. Dan zou het ook niet meer lekker zijn als je het elke week eet. Verder zijn het wel de goede vetten die erin zitten, maar voor mijn gevoel is goed vet ook vet.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Voor je lichaam is vet inderdaad vet, echter bevatten de goede vetten betere voedingswaarden (net als dat een bak havermout betere voedingswaarden heeft dan een stuk koek, maar beide zijn KH). Goede vetten heeft je lichaam wel degelijk nodig voor het goed laten functioneren van je hormonen. Dus een flink stuk zalm is erg gezond voor je lichaam (afgezien van het aantal kcal :stuck_out_tongue:). Echter dien je natuurlijk wel je verhoudingen in de gaten te houden :wink:
  • MissMormie
    MissMormie Berichten: 35
    Opties
    Vet is weliswaar vet, zoals een zoogdier een zoogdier is. Het klopt wel, maar is net even te simpel. Je hebt een aantal essentiele vetten nodig (ze heten essentiele vetten omdat je lichaam ze niet aanmaakt) en een deel daarvan haal je uit vette vis zoals zalm.

    Zonder die essentiele vetten kan je lijf niet werken. Sowieso is vet niet slecht. Teveel calorieen is niet goed voor je, maar of die calorien voor 10% of 50% uit vet bestaan maakt niet ontzettend veel uit. Dus voel je niet rot over het eten vet ;)
  • Pulle32
    Pulle32 Berichten: 21 Member
    Opties
    Ik dacht toch ook dat je die gezonde vetten nodig had! Zoals in vette vis of olijfolie bijvoorbeeld... Natuurlijk moet je eten niet drijven in de olie :)

  • JorrinH
    JorrinH Berichten: 11 Member
    Opties
    Ik vind het altijd moeilijk om eten van te voren te maken. Ik maak lange dagen (ik ga om half 6 de deur uit en ben om 6 uur weer thuis, waarna ik of ga hardlopen of naar de sportschool) Ik heb inmiddels wel een aantal lekker salades gevonden welke weinig tijd vergen en super lekker zijn. Ik maak dan vaak 2 keer de hoeveelheid die ik nodig heb. De ene helft eet ik na de training/het lopen, de andere helft gaat de volgende dag mee naar het werk. Zo verminder ik ook de hoeveelheid brood die ik eet.

    Voor gisteravond en vandaag heb ik het volgende recept geprobeerd en ik moet zeggen.... heerlijk :). Ik heb de hummus en de pita chips achterwege gelaten.

    http://cookieandkate.com/2013/lemon-parsley-bean-salad-and-hummus/
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    150 gr wortel
    150 gr witte kool
    2 eetlepels Griekse yoghurt 0%
    2 eetlepels Remia frites lijn
    1 theelepel mosterd (ik neem hot)
    1/2 theelepel suiker (of helemaal weglaten)
    Scheut witte wijn azijn
    peper/zout

    De wortel en de witte kool in de keukenmachine klein maken, of op de rasp in sliertjes snijden.
    Van de overige ingrediënten een dressing maken en door de wortel/witte kool mengen. Minstens een uur laten intrekken. Lekker hoor!!!
    Bevat per 100 gram ca. 45 cal.


    Evt. met rozijnen en/of mais erdoor ook lekker.
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    Ik heb een goede blender gekocht en maak erg veel smooty's met veel fruit en magere franse kwark. Heerlijk
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    MissMormie schreef: »
    Vet is weliswaar vet, zoals een zoogdier een zoogdier is. Het klopt wel, maar is net even te simpel. Je hebt een aantal essentiele vetten nodig (ze heten essentiele vetten omdat je lichaam ze niet aanmaakt) en een deel daarvan haal je uit vette vis zoals zalm.

    Zonder die essentiele vetten kan je lijf niet werken. Sowieso is vet niet slecht. Teveel calorieen is niet goed voor je, maar of die calorien voor 10% of 50% uit vet bestaan maakt niet ontzettend veel uit. Dus voel je niet rot over het eten vet ;)

    Ik ben het daar niet mee eens Wat je dagelijks eet moet ongeveer uit 50% koolhydraten bestaan.30 % proteine, en 20% vet

  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    Pulle32 schreef: »
    Ik eet heel graag zalm, wij maken geregeld dit klaar:
    zalmfilets met olijfolie en tijm erover, de oven in (180°C), in een apart schaaltje gaan kerstomaatjes en olijven met een beetje olijfolie en balsamicoazijn, ook de oven in... zo'n 25 minuutjes.
    En daarna smullen maar, zo simpel, maar oh zo lekker!

    Ik zou de olijfolie weglaten, en in olijfen zitten ook heel veel callorieen

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wat je dagelijks eet moet ongeveer uit 50% koolhydraten bestaan.30 % proteine, en 20% vet
    Incorrect. Dit is voor IEDEREEN anders en hangt ook nog eens af van je doel. Iemand kan in sommige gevallen beter op meer KH leven, dan vet of eiwitten en sommige hebben liever wat meer eiwitten of vetten dan KH.