kcal en bewegen — Dutch (Netherlands)

kcal en bewegen

Opties
mrs_hekate
mrs_hekate Berichten: 234 Member
Zoals jullie weten ben ik niet van het bewegen. Dus dit "probleem" heb ik nog niet eerder gehad.
Zonder bewegen mag ik 1480 kcal nu had ik voor (schrik niet) 1415 kcal gelopen. Ik heb voor 1517 kcal gegeten. Dus nog ruim 1300 over. Mag dat? Ik meen dat ik ergens had gelezen dat je niet meer dan 1000 mocht overhouden.

Reacties

  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Opties
    Zal me in eerste instantie afvragen hoe nauwkeurig die kcal berekening is. Hoeveel kilometer moet je wel niet lopen voor zo een aantal? En zijn dat puur kilometers die je bovenop je normale dagelijkse bezigheden loopt? Over het algemeen willen applilicaties, ook MFP, nogal overdrijven met het aantal kcal die je met beweging verbrand.

    Zelfs al zal ik anderhalf uur intensieve cardio per dag doen kom ik niet boven de 300kcal uit. Persoonlijk log ik beweging/training nooit, eet dus ook geen extra kcal bij. Ben af en toe wel wat minder strikt als ik een dag goed gesport heb.
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    maart 2015 aangepast
    Opties
    Een vuistregeltje dat ik ergens las, luidt:
    Als je regelmatig beweegt en vrijwel dagelijks calorieën overhoudt, eet ze dan bij. Beweeg je incidenteel (<3x/week), laat het tekort aan kCal dan staan.

    Chronisch erg veel tekort komen, is domweg slecht voor je gezondheid. Maar incidenteel tekort komen is niet erg en helpt je bij het gewichtsverlies.

    En over de hoogte van dat bedrag aan kCal: het hangt samen met je gewicht, je algehele conditie, de mate waarin je vertrouwd bent met de beweging die je maakt.
    Ik weeg 67kg en loop zo'n (ruim) 300km/maand. Als ik twee uur loop met een tempo van ongeveer 5km/uur, kost me dat zo'n 660kCal (exclusief de kCal van mijn BMR; incl. zou zo'n 780kCal zijn). Maar ik weeg minder dan jij, ik loop veel en ben daar dus erg efficiënt in geworden (wat het calorieënverbruik drukt). En misschien is mijn algehele conditie wat beter dan die van jou, waardoor jij wat meer moet zwoegen.
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    tja hier een zwaar gewicht. (127 kilo) Ik had 2 uur over de heide gebanjerd met tussen de 5 en 10 km per uur (denk dat het aan het liedje lag op de mp3 speler hoe snel ik liep). Ik vond dat ik een warme chocolade melk had verdient dus ik ben iets over mijn 1480 kcal gegaan. Maar de rest heb ik nu dus laten gaan :)
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    maart 2015 aangepast
    Opties
    Ik weet niet zo zeker of je gegevens dan wel kloppen. Als ik mijzelf helemaal aan het leegsporten ben, dus maximaal vermogen inspannen fietsen/hardlopen, verbrand ik rond de 1500 calorieën per uur (en dat houd ik niet langer vol dan 2 uur).
    Ik denk dat je meer rond de 660 calorieën hebt gebruikt (misschien wat meer) zoals @SteadfastDharma zei.
    En om 10 km/u te bereiken moet je toch wel een flinke hardlooppas hebben ;)
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    ik kon ook niet achterhalen hoelang ik die 10 km had gehad :) ik vermoed niet te lang :p
  • LiesbethCouperus
    LiesbethCouperus Berichten: 76 Member
    Opties
    Vanochtend heb ik 9 km gelopen in 1uur en 28 minuten en heb daarbij 929 calorieen verbrand volgens endomondo. Ik weeg nu 86 kilo met een lengte van 1.86.
  • JorrinH
    JorrinH Berichten: 11 Member
    Opties
    Met wandelen (stevig doorstappen, gemiddeld 11 min/km) over een lengte van 26,3 km verbrand ik 1665 Kcal.
    Met hardlopen (gemiddeld ongeveer 6 min/km) over een afstand van 10 km verbrand ik ongeveer 850 Kcal.

    Wat ik wel heb gezien is, dat apps zoals runkeeper (welke ik gebruik) niet echt nauwkeurig zijn qua kilometers en hoogte verschillen. Bij de kilometers zit tussen de 5 en 10% verschil (te hoog) en met de hoogte verschillen is het helemaal pet. Ik krijg regelmatig dat er 400+ meter hoogte verschil is gemeten, terwijl het misschien max 20 meter is.
    Deze verschillen houden in dat het gemeten calorie verbruik veel hoger is dan daadwerkelijk het geval is.

    Mijn gewicht is 78 kilo (1m85) en mijn gemeten BMR is 1888 cal/dag

    Wandelen/cq hardlopen over de hei, door de duinen of het bos is sowieso erg lekker om te doen.
  • aischari40
    aischari40 Berichten: 64 Member
    Opties
    Wandelen is heerlijk!! Moet je vaker doen ;) is rustgevend, je geniet en het is goed voor je. wij wandelen regelmatig afstanden van rond de 20 km. het gemiddelde tempo is gemiddeld 11 a 12 min./km, en dat is toch zeker echt doorstappen. Die chocolademelk heb je zeker wel verdiend na 2 uur wandelen.
  • Wodan24862
    Wodan24862 Berichten: 3
    Opties
    ik loop 1 uur en kom op 7.2km en verbrand hierbij 939 kcal. de gegevens komen van mijn
    polar RC3GPS.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Die chocolademelk heb je zeker wel verdiend na 2 uur wandelen.
    Wat is dat toch... dat mensen zichzelf belonen met eten...of de gedachte dat ze "iets" verdient hebben? :stuck_out_tongue:
  • aischari40
    aischari40 Berichten: 64 Member
    Opties
    Als je nooit beweegt, en nu 2 uur lang wandelt, dan mag je toch trots op jezelf zijn :D en jezelf belonen :p en als je altijd ongezond hebt gegeten/geleefd, en nu radicaal het roer hebt omgegooid om gezond te gaan leven/eten, mag je jezelf best af en toe verwennen met wat "ongezonds" . Door heel af en toe iets ongezonds te nemen, hou je het veel langer vol!Tenminste ik wel ;) Weet je wel hoe ik heb genoten van een stuk appeltaart op mijn verjaardag :p Nu kan ik er weer een paar maand tegenaan. :p
  • Pulle32
    Pulle32 Berichten: 21 Member
    Opties
    Ik let daar nu toch ook wat meer op, dat ik mezelf niet elke keer weer "beloon" met eten :\ Want voor je het weet zit je weer zoals vroeger met een slecht eetpatroon bezig... Maar 's avonds mijn blokje chocolade, dat gun ik mezelf dan weer wel, omdat ik ook wel vind dat je eens wat lekkers mag. Vroeger had ik een hele reep opgegeten, of een hele zak chips, maar nu blijft het bij dat ene kleine blokje chocolade. En daar geniet ik heel lang van :)

    Wat ik nu wil doen om mezelf te "belonen" --> eens een mooi setje lingerie kopen, of dat hele mooie (maar net iets te dure) jurkje in een kledingmaat of twee minder, wanneer ik enkele kg lichter ben ;) Beter voor de lijn én het zelfvertrouwen!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ja, dat snap ik ook wel, haha... maar ik vind het altijd wel interessant wat mensen beweegt, in de breedste zin van het woord :smile: En dat mensen zich bijvoorbeeld belonen met lekker eten, omdat ze vinden dat ze dit verdient hebben (reden kan alles zijn) vind ik altijd opmerkelijk in een gewichtsverlies-fase. Ik zou zeggen; ontzeg je niets, maar plan het in binnen je voedingsschema, dan hoef je jezelf ook niet te belonen zeg maar. Maar goed, zo is het met alles; iedereen heeft daar een andere mening en kijk op :smiley:
  • LiesbethCouperus
    LiesbethCouperus Berichten: 76 Member
    Opties
    Inderdaad! Ik ben sinds 18 januari 8 kilo afgevallen. Dat is een hele mooie beloning ;)
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Ow die chocolade melk was meer omdat ik eens iets anders wilde drinken dan water (dat had ik op de heide al meer dan genoeg op) en start/eind punt was een la place restaurant. En hoewel de munt thee prima is daar, had ik na 5 uur echt wel genoeg munt thee op en vond ik dat ik 1 chocolade melk mocht nemen (zonder slagroom uiteraard). Thuis heb ik dat nooit, want als het pak open is, moet het op :) Dus dit was een chocolade melk waar ik heel bewust voor gekozen had. En ik wilde ook niet lullig doen op een eerste date (vandaar 5 uur op een stoel gezeten) door daar helemaal niets te eten (en wel onder de kcal te blijven)

    En een lingerie set is leuk, maar kost in mijn maat zo rond de 130 euro. De chocolade melk werd door mijn date betaald maar zal zo rond de 3 euro geweest zijn. Mijn financien (alleenstaande moeder van 2 kinderen met minium inkomen ) kunnen die 3 euro beter dragen dan 130 euro (ik hoop er op dat mijn buste ook gaat krimpen nu ik ondertussen bijna 12 kilo ben afgevallen in 2 maanden tijd)
  • LiesbethCouperus
    LiesbethCouperus Berichten: 76 Member
    Opties
    Super! Je gaat goed!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Oh, maar begrijp me niet verkeerd! Er is niets mis met het drinken van chocolademelk an sich! Het is meer dat ik begreep dat je je dat gunde omdat je vond dat je dat verdiend had. Zo met de gedachte; "ik heb een goed eind gelopen en veel verbrand, ik vind dat ik een warme chocolademelk mag". M.a.w. normaal gesproken neem je dit niet (je ontzegt jezelf iets omdat je bezig bent met afvallen), maar omdat je iets goeds hebt gedaan, mag het ineens wel. En derhalve ben ik dan nieuwsgierig waarom mensen zich dan met zoiets belonen... niet specifiek op jou gericht hoor, maar meer in het algemeen; waarom belonen mensen zich in een afvaltraject met lekkernijen als ze vinden dat ze dit verdiend hebben. Dan denk ik, wees creatief met je macro's en kcal en plan zoiets in (en neem dan bijvoorbeeld tijdens je avondeten een "hap" minder).

    Maar goed hoor, dat je al zoveel verloren bent!
  • Pulle32
    Pulle32 Berichten: 21 Member
    Opties
    Wie weet, als je date een blijvertje is, dat die dat setje kado kan doen ;)

    Super goed bezig by the way!
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    neu date was geen blijvertje. Ik heb hem de volgende dag weer gedumpt.....hij bleek nog 2 vriendinnen te hebben
  • Pulle32
    Pulle32 Berichten: 21 Member
    Opties
    ojee... dumpen die handel idd, jij verdient beter ;)
  • nathalifix
    nathalifix Berichten: 10 Member
    maart 2015 aangepast
    Opties
    Beetje een late reactie op dit topic :-)

    Ik gaf vroeger ook alles in via MFP, tot ik een hartslagmeter kocht.
    Ben toen gaan vergelijken en soms was het aantal effectief verbruikte kcal maar de helft van wat MFP aangaf!

    Denk dat het bij iedereen zo verschillend is dat het haast onmogelijk is voor MFP om er een gemiddelde op te kleven.

    Voorbeeld: bij cardio verbruik ik meer dan MFP aangeeft. Maar bij krachttraining verbruik ik nog geen derde van wat ik volgens MFP zou verbruiken.
  • AuroreVL
    AuroreVL Berichten: 50 Member
    Opties
    12 kilo in twee maanden tijd. Ik vind het stoer. Volhouden hoor!