Gebakken zalm in een tomaat met prei-sausje — Dutch (Netherlands)

Gebakken zalm in een tomaat met prei-sausje

mennekevansolt
mennekevansolt Berichten: 37 Member
Hallo iedereen,

ik had een vraagje over de kcal die ik voor een maaltijd moet tellen. Ik heb gisteren namelijk doopfeest gehad van mijn zoontje. Hiervoor hadden we een traiteur laten komen en daar is natuurlijk vandaag nog van over. Dus vanavond is het menu:

* Gratin : hier tel ik 165 kcal/100 gram voor.
* Gebakken zalm in een tomatensausje met prei

Voor dit laatste heb ik geen flauw idee wat ik hiervoor rekenen.

Bijkomend is het probleem dat de zalm reeds in die saus ligt, dus ik kan het niet apart tellen.

Hebben jullie enig idee hoeveel ik hiervoor moet tellen?

Alvast heel erg bedankt!

gr.

M.

Reacties

• ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    't Is altijd moeilijk inschatten als iemand ander (bv de traiteur) het eten heeft klaargemaakt.

Een gemiddelde zalmmoot in een restaurant in 150 gram. Misschien dat je daaruit een schatting kunt maken hoeveel er in de tomatensaus zit.

De tomatensaus... daar wordt vaak suiker in gedaan (meer dan je denkt!) en het kan ook met room zijn aangemaakt. Een sauslepel (juslepel) is ca. 15 ml meen ik.

De prei is denk ik nog het makkelijkst in te schatten, maar daar zitten de calorieën nu net niet in.

Vergeet verder niet om nog een gedeelte boter of olie te rekenen (van het bakken van de zalm).

't Klinkt best lekker eigenlijk. Succes met inschatten van de waardes :)
  • mennekevansolt
    Dank je wel, Ave!

Het was inderdaad heerlijk! :smile:

Ik had het volgende geteld:

* Bakje tiramisu met rode vruchten (106 gram woog dit) : 407 kcal
    * Gebakken zalm van 175 gram : 474 kcal
    * Prei met roomsaus van 78 gram : 39 kcal
    * Gratin van 290 gram : 475 kcal.

Ik denk dat ik er dan wel niet heel ver langs zit, zelfs als ik er van uitga dat de boter/olie hier in geteld is.

Of denk jij van niet? :smile:
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Dat kan heel goed kloppen.
    De roomsaus zou iets meer calorieën hebben denk ik, maar de andere lijken vrij ruim ingeschat te zijn, dus uiteindelijk klopt het ongeveer wel ;)
  • mennekevansolt
    Dank je wel voor je reactie, Nepq!

Ja, ik heb alles wat ruim geteld (dacht ik toch :smile: ). En de saus was een tomatensausje met prei erin, maar daar heb ik dus gewoon prei met roomsaus voor genomen. Hopelijk zat ik daar ook ietsje te ruim.

Maar goed, het is altijd beetje moeilijk om bepaalde dingen in te schatten, gewoon omdat je zoveel vindt op internet :smile: