Volg ik de correcte weg? — Dutch (Netherlands)

Volg ik de correcte weg?

Opties
Heb ongeveer twee weken geleden het besluit genomen om naast een aangepast eetschema ook meer te bewegen. Hiervoor heb ik een abonnement genomen bij een lokale sportschool in de buurt.

Mijn eetschema voorheen stond op een max. van circa 1.650 kcal. Doordat ik nu regelmatig sport, heb ik deze hoeveelheid verhoogd naar circa 1.950 - 2.150 kcal. Ik probeer 3 á 4 keer per week naar de sportschool te gaan.
Aan dit bericht heb ik een schema toegevoegd met momenten dat ik de sportschool heb bezocht. Daarnaast heb ik het aantal verbruikte kcal hierin vermeld. Deze aantallen zijn een schatting, afgelezen van de apparaten in de sportschool. Ik heb er ietwat afgehaald om tot een eerlijker beeld te komen.

c7os95oadub0.png

Ik merk tot noch toe vrijwel geen resultaat. Mijn gewicht is de afgelopen 2 weken vrij stabiel gebleven. Enkele pieken, enkele dalen, maar het komt in principe telkens op hetzelfde neer.
Ik heb mijn streefgewicht eerder behaald. Mijn eigenlijke doel is het verlagen van mijn vetpercentage en het verhogen van mijn spiermassa. Ik volg dan ook zowel een cardio-als een krachtprogramma.
  • Zou iemand, uit eigen ervaring, kunnen delen hoelang het ongeveer duurt voordat er resultaat zichtbaar is?
  • Ben ik op de goede weg? (Ja, ik eet voldoende eiwitten, koolhydraten en vetten).
  • Kan het zijn dat ik al enigszins klein resultaat merk aan mijn buik (Ietwat strakker), of houd ik mezelf voor de gek?

Alvast hartelijk dank :-)!

Reacties

  • carola4011
    carola4011 Berichten: 28 Member
    Opties
    bereken je bmr zo weet je wat je ruststofwisseling is.. bereken dan je tdee. zo weet je wat je onderhoud is. vetpercentage verlagen duurt langer als je op onderhoud eet dan wanneer je hieronder gaat zitten.
    en inderdaad voldoende eiwitten zijn erg belangrijk

    je kunt zeker al wel resultaat zien. wat helpt is iedere week of 2 weken een foto van jezelf maken. met de zelfde kleding aan op dezelfde plek.. dan kun je het verschil zien.
  • Yvoooo
    Yvoooo Berichten: 18 Member
    mei 2015 aangepast
    Opties
    Maar té weinig is ook niet goed neem ik aan? Ik ben een jongen van 19 jaar met een lengte van 1.75 M. Ik sport nu 3/4 keer per week. Dan lijkt het me niet dat ik ver onder de 1.950 moet zakken qua kcal inname?

    Toevoeging: Mijn BMR is 1.799 kcal/dag. Maar ik neem aan dat dit verder zonder sporten e.d. is? :)
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    mei 2015 aangepast
    Opties
    Ten eerste, goed dat je bent gaan sporten!

    Het kan heel goed dat je nog niks/weinig bent afgevallen. Ik weet niet hoe actief/sportief je was voordat je twee weken geleden begon, maar op het moment dat je ineens veel gaat sporten moet je lichaam zich hierop aanpassen. Je zal de eerste weken wat meer vocht gaan vasthouden (voornamelijk in je spieren), aangezien dit het lichaam helpt om beter te presteren als je weer gaat sporten en om beter te herstellen. Als je lichaam eenmaal gewend is aan het sporten, en voldoende vocht heeft, zal het geen extra vocht meer gaan vasthouden (of je moet dan weer meer en harder gaan trainen) en zal je zien dat je in gewicht naar beneden zal gaan.

    Dus nog even geduld hebben ;)
  • Yvoooo
    Yvoooo Berichten: 18 Member
    Opties
    Hartelijk dank Nepq. Was daarvoor vrij weinig actief. Pas sinds kort veel gaan sporten, dus je theorie zou prima kunnen kloppen.
    Nog even afwachten dan maar. Sporten doe ik in ieder geval met plezier!

    Qua kcal inname verder niets mis?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Mijn eigenlijke doel is het verlagen van mijn vetpercentage en het verhogen van mijn spiermassa.
    Dit zijn twee dingen die in theorie niet samen kunnen. Als je je vetpercentage wil verlagen moet je in een tekort zitten (negatieve energiebalans) en voor het opbouwen van spieren in een overschot (positieve energiebalans). Als je bij wijze van spreken nog nooit aan krachttraining hebt gedaan, kan het wel zo zijn dat deze twee samen kunnen. Maar in theorie is het zo dat wanneer je massa wilt bouwen, je je spieren dient te voeden en dat kan alleen middels een (klein) overschot.

    Daarnaast sluit ik mij aan bij Carola; reken eerst even je BMR & TDEE uit, zodat je een startpunt hebt. Vanuit daar is het aanpassen; zowel je kcal als je macro's. Wil je spieren bouwen ga dan wat hoger in je KH en eiwitten zitten (maar vergeet je vetten niet!) en als je wilt afvallen en je vetpercentage naar beneden wilt hebben zou ik wat hoger in je eiwitten en vetten gaan zitten en wat lager in KH (maar dus absoluut geen low carb!!). Iets hoger in eiwitten zorgt voor minder spierafbraak tijdens je cut.
  • Yvoooo
    Yvoooo Berichten: 18 Member
    Opties
    Mijn BMR ligt op circa 1.825 kcal.
    Mijn TDEE ligt op circa 2.450 kcal. (Zeer actieve weken op 2.750 kcal).
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Oke, dan is dit je startpunt. Wat wil je het eerste aanpakken; vetpercentage verlagen of massa bouwen? Als je beide zou willen stimuleren zou je kunnen gaan op een klein calorietekort, dus zeg ongeveer 100kcal onder je TDEE. Als je op basis van je TDEE eet, dan eet je dus NIET bij wat je verbrandt hebt. Als je op basis van BMR eet, dan eet je bij. Ik zou persoonlijk op basis van je TDEE eten en dus niet bij eten. Ik doe dit zelf ook en werkt makkelijker, omdat je eigenlijk nooit exact weet wát je verbrandt hebt aan kcal. In bijna alle gevallen overschatten mensen hun verbrande calorieën. Ik lees dat je zo om en nabij de 2200 eet? Dit is al redelijk ver onder je TDEE (als je berekening klopt). Ik zou dit dus even een maand aanhouden en kijken wat er gebeurd.
  • Yvoooo
    Yvoooo Berichten: 18 Member
    mei 2015 aangepast
    Opties
    @itzhanne82 Heel erg bedankt voor je support. Ik zit met een aantal vragen, want het is voor mij niet geheel duidelijk hoe dit precies werkt. Ik hanteerde tot noch toe een schema van 1.950 - 2.150 kcal per dag. Uitgaande van mijn BMR (1.850) en mijn sportactiviteiten (circa 1.750 kcal per week) zou ik denken dat ik onder de (1.850 + (1.750 / 7 = 250) = 2.100 kcal moet blijven om af te vallen.
    Even voor de duidelijkheid: ik verdeel mijn sportactiviteiten over 7 dagen.

    Met mijn huidige schema zou ik dan maar 700 kcal per week verliezen wanneer ik 2.000 kcal per dag eet.
    Ik neem aan dat ik dit verkeerd zie. Als je me dit beter zou kunnen uitleggen, zou ik daar heel blij mee zijn :-). Overigens wil ik beginnen met het verlagen van mijn vetpercentage. Ik doe wel krachttrainingen om mijn spieren in ieder geval op pijl te houden.

    Alvast bedankt :blush:
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    In feite maakt het voor je TDEE niet uit welke dagen je sport, omdat je TDEE gebaseerd is op basis van je activiteitenlevel (die heb je ingevuld als het goed is). Je BMR is je ruststofwisseling, dus exclusief je activiteitenlevel (sport). Je geeft aan dat je TDEE 2450 kcal is. Dit lijkt me een redelijk juist getal (houd wel in je achterhoofd dat dit alsnog getallen zijn die "algemeen" zijn. Je zult altijd je inname moeten aanpassen middels trial & error).

    Dus, om het kort te houden (en rekening te houden met dat je je vetpercentage wilt verlagen maar ook zoveel mogelijk spier wilt behouden);
    1. Ga max 200kcal onder je TDEE zitten. Dus houd rond de 2200 kcal per dag aan en eet niet bij als je getraind hebt
    2. Houd dit 2-4 weken aan en kijk wat er gebeurd. Val je langzaam af, dan ben je goed bezig en houd je dit vast totdat je 2-3 weken niet meer in gewicht zakt. Houd je progressie niet alleen op de weegschaal bij, maar ook middels foto's en metingen van je buik, taille, biceps, benen etc...
    3. Sta je 2-3 weken stil en zie en merk je geen progressie, stel je kcal dan bij naar beneden (tussen de 50-100kcal eraf) en ga hier mee aan de slag voor minimaal 2-3 weken en kijk wat er gebeurd.
    4. Herhaal eigenlijk deze stappen totdat je het gewenste resultaat hebt bereikt.
  • Yvoooo
    Yvoooo Berichten: 18 Member
    Opties
    Ben sinds mijn laatste post in dit topic 1.5 KG afgevallen. Vooral de laatste paar dagen lijkt het gewicht redelijk snel te dalen.

    Gek genoeg krijg ik dan weer het gevoel alsof het té snel gaat, het beeld niet reëel is en het er ieder moment weer aan zit (vocht o.i.d.). Of moet ik dat uit m'n hoofd zetten?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Meten = weten en de cijfers moet je even als leidraad handhaven. Dat is namelijk tastbaar. Persoonlijk zou ik niet meer dan 1kg per week/ 2 weken afvallen wil je het op een gezonde manier willen doen.
  • pgoolaerts
    pgoolaerts Berichten: 25 Member
    Opties
    Je bent in bijna 2 weken dus ca 1,5 kg afgevallen. Dat lijkt mij een mooi resultaat. Dat het de laatste paar dagen ineens redelijk snel lijkt te gaan, kan goed aan allerlei willekeurige factoren liggen. Ik merk bij mijzelf dat ik soms de ene dag tot een kilo minder weeg dan de vorige dag terwijl de daarop volgende dag er weer ca 0,5 kg is bijgekomen, terwijl ik toch elke dag op hetzelfde moment van de dag meet. Dat is dus 's morgens na toiletbezoek en voor het ontbijt. Dan blijft het weer een kleine week rond hetzelfde gewicht hangen om plotsklaps weer een grotere gewichtsvermindering te laten zien.
  • BlueEyez1984
    BlueEyez1984 Berichten: 67 Member
    Opties
    Ben erg benieuwd hoe het nu met je progressie gaat?
  • pgoolaerts
    pgoolaerts Berichten: 25 Member
    Opties
    BlueEyez1984 schreef: »
    Ben erg benieuwd hoe het nu met je progressie gaat?
    Gaat goed met hem. Volgens zijn profielpagina heeft hij nog 2 kg te gaan.
    http://www.myfitnesspal.com/user/Yvoooo/profile/Yvoooo?target=&redirected=true
  • Yvoooo
    Yvoooo Berichten: 18 Member
    juni 2015 aangepast
    Opties
    Na mijn bovenstaande post heb ik een tijdje stabiel gestaan. Heb in deze periode gewerkt aan mijn buik- en armspieren.
    Inmiddels ben ik alweer een trapje gezakt! Ben in redelijk korte tijd 2 KG afgevallen en ben nu een week op dit gewicht gestabiliseerd.

    Vanwege drukke laatste weken op school met o.a. een aantal tentamens, heb ik iets minder tijd om te sporten. Vandaar dat ik de focus leg op stabilisatie en er vanaf 6 juli a.s. weer volledig voor ga.

    Het sporten helpt mij overigens erg goed. Ben conditioneel ontzettend verbeterd en dat voelt goed.

    P.S. Heb mijn streefgewicht iets naar beneden bijgesteld, omdat dit naar mijn mening haalbaar is en meer overeenkomt met het door mij gewenste eindresultaat.
  • BartO81
    BartO81 Berichten: 3 Member
    Opties
    Hoe bepaal jij je streefgewicht Yvooooo?

    Ik heb die voorlopig op staan op 75kg, wat overeenkomt met een BMI van 25.
  • Yvoooo
    Yvoooo Berichten: 18 Member
    Opties
    @BartO81
    Heb er niet echt een middel voor. Mijn eerdere streefgewicht kwam overeen met een BMI van 23.5. Wil mijn vetpercentage echter nog wat verlagen, waardoor mijn nieuwe streefgewicht lager ligt. Zit inmiddels op een BMI van 23.
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    BartO81 schreef: »
    Hoe bepaal jij je streefgewicht Yvooooo?

    Ik heb die voorlopig op staan op 75kg, wat overeenkomt met een BMI van 25.

    waarom wil je een BMI van 25. een gezonde BMI ligt tussen 18 en 25

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    janeckbear schreef: »
    BartO81 schreef: »
    Hoe bepaal jij je streefgewicht Yvooooo?

    Ik heb die voorlopig op staan op 75kg, wat overeenkomt met een BMI van 25.

    waarom wil je een BMI van 25. een gezonde BMI ligt tussen 18 en 25

    BMI is in principe alleen een standaard om te hanteren als je overgewicht hebt met hoog vet%
    Als je op gegeven moment voor spiermassa gaat met laag vet% zal BMI niet meer uitmaken.

    Ik heb bijvoorbeeld op dit moment een BMI van 22,5 maar nog wel met een vet% van 20%.
    Dit wil ik naar beneden brengen, naar zo'n 13-15%
    Als ik dat voor mekaar heb, dan wil ik in gewicht aankomen, maar mijn vet% niet laten stijgen, of iig minimaal.

    Mijn gewicht is nu 88 kg, maar mijn doel is 95 kg met 15%

    Volgens de BMI schaal zou ik dan te zwaar zijn, echter zou iedereen die me ziet dan zeggen dat ik er goed uit zie
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    Je hebt inderdaad gelijk Gustaaf dat als je spiermassa toeneemt, dat je BMI ook hoger wordt.Het is ook maar wat je doel is, wel je allen slank zijn, of gespierd met een six pack
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Gespierd zonder sixpack kan ook hoor, kijk maar naar Strongmen en (vroegere) powerlifters :smile:

    Dat is ook meer wat bij mijn type bouw past, sixpack zou leuk zijn.
    Maar wil liever 200 kg kunnen deadliften en gewoon "normaal" eruit zien, als 100 kg maar wel met sixpack
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    Is heel persoonlijk, ik ben vooral gefixeerd op mn buik, en dat ik dan van boven minder breed ben vind ik minder erg.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Is ook beetje wat bij je bouw past denk ik. En ja is ook heel persoonlijk,
    Mijn buik mag ook wel wat minder hoor, nu echt een bandje zitten, en dat mag wel strakker

    Mijn borst is nu eenmaal breed, zit niet eens zo heel veel vet op, vergeleken met andere punten op mijn lichaam, maar zit nog steeds boven de 100 cm

    Pas (3 maanden geleden) een maat L-overhemd gekocht, zat perfect.
    Nu 3 maanden later dus, zit die te strak bij mijn borst, mijn buik zit die nog wel gewoon goed, tekent wel iets, maar dat heb ik toch, was ook toen ik hem kocht. Maar bij de borst zie je nu gewoon dat die echt heel strak zit

    Ben in die 3 maanden ook best veel bezig geweest met trainen van bovenlichaam, dus komt (hopelijk) groot gedeelte daardoor.
    Heb met caliper mijn plooi gemeten, maar die was zelfs afgenomen
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    Moet je nog vet kwijt dan?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ja, kijk anders maar eens op mijn blog, daar staan foto's. Dan zie je zelf dat ik echt nog wel heel wat vet te verliezen heb, voornamelijk buik en mijn manboobs (hoewel die nu al stuk minder zijn die laatste)