Ramadan en sporten — Dutch (Netherlands)

Ramadan en sporten

Opties
samira_bdk
samira_bdk Berichten: 10 Member
Volgende week begint de Ramadan. Ramadan is de negende maand uit de Islamitische kalender, waarin de moslims dertig dagen lang vasten. Dat betekent dat we na zonsopgang tot zonsondergang niks eten en drinken. Ja, ja ook geen water.
Nu ben ik al een aantal maanden heel bewust bezig om veel te bewegen en gezond te eten. Het gezond eten zal moeilijk zijn maar daar kan ik wel een weg in vinden. Maar hoe pak ik het sporten aan? Ik wil dit toch blijven doen. Hebben jullie adviezen hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    juni 2015 aangepast
    Opties
    Je mag ook geen water? Ik meende dat dit wel mocht. Ik vind het vasten wel enorm knap als je dat kunt, vooral omdat dit totaal het tegenovergestelde is van wat je normaal gesproken doet. V.w.b. het sporten.. tja, vooral blijven doen wat mogelijk is. Ik kan me voorstellen dat je de energie mist om te "knallen", maar ook het vocht om e.e.a. bij of aan te vullen. Vooral met heet weer. Afgezien dat ik het erg onverstandig vind om niets te mogen drinken gedurende de gehele dag, is dit i.c.m. sport ook niet erg ideaal. Je kunt last krijgen van kramp, futloosheid of duizelig worden. Ik zou het gewoon aankijken, kijken wat mogelijk is, maar intensief sporten zou ik achterwegen laten (al helemaal als je niets mag drinken).
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    juni 2015 aangepast
    Opties
    Ik zou het wat rustiger aandoen met sporten.
    Het niet mogen eten zou niet eens zo'n probleem moeten zijn, het maakt het sporten wel moeilijker maar wel te doen. Dat je niks mag drinken en vooral als het warmer is, kan echt gevaarlijk zijn (vooral bij langer sporten).

    Als je dan toch heel graag wilt blijven sporten, zou ik korte activiteiten doen (heb je toch gesport maar wel minder energie verbruikt/gezweet), natuurlijk niet op het warmste moment van de dag en überhaupt niet gaan als het heel warm is.
    Misschien handig om het sporten rustig op te bouwen qua intensiteit om te kijken hoe je lichaam reageert op de situatie, dus niet meteen je "gebruikelijke" rondje hardlopen, maar bijvoorbeeld de helft/kwart/... daarvan.
    En luister vooral goed naar je lichaam. Voel je je niet helemaal lekker, ga dan niet door en stop, want je moet daarna misschien nog uren wachten totdat je weer mag eten en drinken en tot die tijd ga je je niet beter voelen (waarschijnlijk alleen maar slechter).

    Misschien kan je gaan sporten tussen zonsondergang en zonsopgang (of net voor zonsondergang)? Dan kan je wel eten en drinken (zowel voor als na het sporten) dus dan zou het geen probleem moeten zijn. (en natuurlijk niet gaan sporten met een volle maag, dat is niet fijn ;) ).

    Ik ben benieuwd of het je gaat lukken, hou ons op de hoogte! :).
  • samira_bdk
    samira_bdk Berichten: 10 Member
    Opties
    null
    null
    Bedankt voor jullie tips. Ik houd jullie zeker op de hoogte.