Suikers ! — Dutch (Netherlands)

Suikers !

Opties
anjatjev1969
anjatjev1969 Berichten: 99 Member
Hoeveel suikers mag men eigelijk binnen hebben?
Ik zit er als maar boven!
Volgens jawbone UP krijg ik gemiddeld 8,20 op 10 op mijn voeding in het algemeen elke dag!
Wat ik toch niet slecht vind!


Volgens MFP
suikers: totaal 129 doel 45 over -84g
koolhydraten: totaal 186 doel 150 over -36g
vezels: totaal 50 doel 25 over -25g

Puur van teveel fruit te eten ?!?

pfffff....

en ik kom dan nog niet aan mijn kcal per dag!
Heb altijd over door mijn activiteiten en sporten!
Snap het niet meer!

Help !

:s


«1

Reacties

  • Nikkirent
    Nikkirent Berichten: 68 Member
    Opties
    Toch eens nakijken wat je naast fruit nog allemaal aan suiker binnenkrijgt. Je ziet bij alles wat je invoert hoeveel suiker er in zit, dus kan je het gemakkelijk nakijken. In veel kant en klaar dingen zitten ook suikers, in veel soorten drinken ook.
  • anjatjev1969
    anjatjev1969 Berichten: 99 Member
    Opties
    ik drink altijd water,koffie en groene thee
    Ik koop nooit kant en klaar dingen ... altijd alles vers en zelf klaar gemaakt.
    Ik eet wel heel veel fruit
    van yoghurt ga ik nu veranderen,omdat ik zie dat daar veel suikers in zitten!
    verder ... voor zoveel suikers te hebben ... zal dan mss echt wel moeten minderen met mijn fruit
    jammer!
    :/
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    juni 2015 aangepast
    Opties
    Zou me er niet zo heel veel zorgen over maken. Vooral als het zoals je al aangeeft nauwelijks toegevoegde suikers zijn.

    http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/suiker.aspx
    In Nederland bestaan geen officiële adviezen over de hoeveelheid suiker die een mens per dag zou moeten binnenkrijgen.

    In de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad (2006) staat dat mensen zo min mogelijk producten met toegevoegde suikers moeten gebruiken, om overgewicht te vermijden. De Gezondheidsraad constateert dat te weinig bewijs bestaat om aparte hoeveelheden voor mono-, di- en polysachariden op te stellen. Er is dus alleen een advies voor koolhydraten als geheel.
    Sommige buitenlandse organisaties geven wél aparte hoeveelheden voor mono-, di- en polysachariden. Zo adviseert het Amerikaanse Institute of Medicine om minder dan 25% van de calorieën op een dag uit toegevoegde suikers te halen. De World Health Organization (WHO) zegt dat mensen minder dan 10% van de calorieën op een dag moeten halen uit mono- en disachariden.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Reference_Intakes houd het op 90g suikers totaal, onder andere het Engelse NHS sluit zich daar bij aan. Heb persoonlijk mijn doel ook op 90g staan, maar het streven is om onder dat nummer te blijven. Al zijn er ook dagen dat ik er over ga.

    Dit soort richtlijnen zijn overigens heel algemene gemiddelde voor gezonde volwassenen die op gewicht blijven. Zit je in een calorie deficit dan zou je de suikers ook wel iets lager willen hebben. Maar er zijn maar weinig instanties die echt harde cijfers geven voor suiker.


    Vraag me eerder af als je kwa suikers/koolhydraten/vezels allemaal over je macros heen bent maar niet aan je kcal komt, of je dan niet te weinig vetten/eiwitten binnen krijgt. Moet haast wel, maar misschien dat je macro percentages gewoon wat onrealistisch staan.
  • anjatjev1969
    anjatjev1969 Berichten: 99 Member
    Opties
    ja idd vetten krijg ik dan te weinig binnen...
    Daar kun je wel gelijk in hebben dat mijn macro percentage onrealistisch staan,was ook al in mijn gedachten gekomen!
    alvast fel dankjewel voor de goeie raad commot!
    :)
  • BlueEyez1984
    BlueEyez1984 Berichten: 67 Member
    Opties
    Suikers uit fruit zijn toch niet zo slecht? Mits je er niet teveel van eet... Je krijgt ook vezels binnen via het fruit, die het beter kunnen verteren. Suikers uit fruitsappen is natuurlijk een ander verhaal. Dan mis je de vezels.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    In principe zijn suikers ook niet slecht, echter met mate, maar dat is met alles zo. Koolhydraten zijn suikers en bestaan uit simpele en complexe. In fruit zitten snelle suikers en zijn niet per definitie slecht, maar als je er een stuk of 5 per dag eet je behoorlijk veel suikers ja. Ik gebruik fruit meer waar het zijn doel kan dienen; als snelle energie voor het sporten of voor het herstel ervan. Als ik fruit tussendoor eet, krijg ik heel snel weer trek.
  • BlueEyez1984
    BlueEyez1984 Berichten: 67 Member
    Opties
    Nee precies @itzhanne82 . Ik eet fruit ook altijd i.c.m. eiwitten (kwark bv.) of in een groene smoothie met genoeg groente, zodat ik geen hongergevoel daarna ervaar. Anders heb ik dat ook! Vooral na het eten van een appel!
  • anjatjev1969
    anjatjev1969 Berichten: 99 Member
    Opties
    ... Zal dan maar "proberen" minderen met fruit. Ik heb vandaag in totaal 7 stukken fruit op vandaag. 3 kiwi 3 appelsien en 1 appel... Vind het zo lekker ☺️ ... Dankjewel voor jullie goeie raad blueEyez1984 & itzhanne82
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Geen probleem! Wat je ook kunt doen is je fruit in combinatie met eiwitten en/ of vetten te eten. Maar doe vooral ook wat voor jou werkt en waar je je lekker bij voelt!
  • scoopez
    scoopez Berichten: 12 Member
    Opties
    Appel zijn koolhydraten, en als hij zoet is, snelle suikers. Krijg je dus honger van. Enigste fruit wat ik eet is 1 a 2 bananen na het sporten. Ik zou eerder fruit combineren met eiwitten. Fruit en vetten, slaat op als vet,fruit is namelijk koolhydraten.
    Mensen worden namelijk dik, of slaan vet op in de combi koolhydraten(suikers)-vetten.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Mensen worden namelijk dik, of slaan vet op in de combi koolhydraten(suikers)-vetten.
    Mensen worden dik door een calorieoverschot, niet door de combinatie van voedingsmiddelen...
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Ik heb het advies gekregen niet meer dan 1 soms 2 stuks fruit te eten (adviseur begeleidt heel veel mensen in zijn eigen sportschool, helaas te ver van hier vandaan) 7 lijkt mij dan wel weer te. Fruit is goed maar alles waar te voor staat niet echt
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    mrs_hekate schreef: »
    Ik heb het advies gekregen niet meer dan 1 soms 2 stuks fruit te eten (adviseur begeleidt heel veel mensen in zijn eigen sportschool, helaas te ver van hier vandaan) 7 lijkt mij dan wel weer te. Fruit is goed maar alles waar te voor staat niet echt

    Dat advies is mij ook gegeven door een dietiste. Ik dacht juist gezond bezig te zijn en vooral dik te worden van het vet in de hartige dingen, maar na een week een eet-dagboek bij te houden kwam zij tot de conclusie dat ik teveel suikers eet, door het fruit en de vruchtensap.
  • BlueEyez1984
    BlueEyez1984 Berichten: 67 Member
    Opties
    ave1969 schreef: »
    mrs_hekate schreef: »
    Ik heb het advies gekregen niet meer dan 1 soms 2 stuks fruit te eten (adviseur begeleidt heel veel mensen in zijn eigen sportschool, helaas te ver van hier vandaan) 7 lijkt mij dan wel weer te. Fruit is goed maar alles waar te voor staat niet echt

    Dat advies is mij ook gegeven door een dietiste. Ik dacht juist gezond bezig te zijn en vooral dik te worden van het vet in de hartige dingen, maar na een week een eet-dagboek bij te houden kwam zij tot de conclusie dat ik teveel suikers eet, door het fruit en de vruchtensap.

    Wat is het advies qua suikers uit fruit? Ben zelf gek op fruit en ben bang dat ik het ook teveel eet dan ;)

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Zolang jij in een tekort zit, maakt het in principe niets uit waar die kcal vandaan komen... :wink:
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    BlueEyez1984 schreef: »
    ave1969 schreef: »
    mrs_hekate schreef: »
    Ik heb het advies gekregen niet meer dan 1 soms 2 stuks fruit te eten (adviseur begeleidt heel veel mensen in zijn eigen sportschool, helaas te ver van hier vandaan) 7 lijkt mij dan wel weer te. Fruit is goed maar alles waar te voor staat niet echt

    Dat advies is mij ook gegeven door een dietiste. Ik dacht juist gezond bezig te zijn en vooral dik te worden van het vet in de hartige dingen, maar na een week een eet-dagboek bij te houden kwam zij tot de conclusie dat ik teveel suikers eet, door het fruit en de vruchtensap.

    Wat is het advies qua suikers uit fruit? Ben zelf gek op fruit en ben bang dat ik het ook teveel eet dan ;)

    @ itzhanne82: mee eens!

    @ BlueEyez1984: ik kreeg het advies max 2 stuks fruit per dag. Hoeveel suikers dat zijn? Geen idee!
  • anjatjev1969
    anjatjev1969 Berichten: 99 Member
    Opties
    ... zal toch moeten verminderen... na 4 weken terug gewogen en helemaal niets af... grrr zo frustrerend !
    Alle dagen sporten... pffff...
    mss ook omdat ik nu beginnen wandelenen ben... andere spieren waarschijnlijk bijgekomen ... Fiets en hometrainer al 5j conditie zit nog thans fantastisch goed!
    Moed beetje kwijt!
    :(
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dat je niet afvalt heeft niets met je inname van fruit te maken, maar met je energiebalans. Mijn advies; schroef je kcal iets terug, of ga dagelijks meer bewegen dat je energieverbruik hoger wordt.
  • BlueEyez1984
    BlueEyez1984 Berichten: 67 Member
    Opties
    Wat vervelend dat je op gewicht blijft hangen @anjatjev1969 Meet je ook je taille en heupen bijvoorbeeld? Om te kijken of je daar progressie maakt. Vorig jaar toen ik goed bezig was bleef ik ook hetzelfde gewicht hangen, maar ik werd wel veel strakker. Waar het uiteindelijk om ging ;)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    En daarom is het ook goed om meerdere dingen te blijven checken, dan alleen de weegschaal. :wink:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    En daarom is het ook goed om meerdere dingen te blijven checken, dan alleen de weegschaal. :wink:

    Helemaal mee eens

    @anjatjev1969 als ik zie dat je ook hoog in je vezels zijn, moet haast wel zijn dat je veel fruit eet en dus veel van die suikers binnen krijgt.
    Dat je yogurt gaat veranderen omdat er veel suikers inzitten...Nou ik weet niet welke yoghurt je dan neemt, maar naar mijn idee zit daar echt niet veel in. Maar ja ik eet zo af en toe ook gewoon kwarktaart als ik daar zin in heb. Als ik wekelijks dan maar goed blijf zitten qua inname.

    Voor de rest ben ik het eigenlijk wel eens met wat itzhanne zegt

  • pgoolaerts
    pgoolaerts Berichten: 25 Member
    Opties
    Gustaaf85 schreef: »
    Nou ik weet niet welke yoghurt je dan neemt, maar naar mijn idee zit daar echt niet veel in.
    Hij zal wel fruit-yoghurt bedoelen.

  • anjatjev1969
    anjatjev1969 Berichten: 99 Member
    Opties
    Grrrr... ik haat weegschalen! :p ... wel volgens de reacties van de mensen rondom mij zien ze mij vermageren... en ik voel wel aan mijn kleren dat het ietsiepietsie wijder word! Ik zit elke dag op de hometrainer of fiets ... en sinds enkele weken ben ik beginnen wandelen ... gemiddeld 15.000 stappen ... ik denk andere spieren gebruiken daar door ... en als je spieren bij kweekt ... gaat de weegschaal niet omlaag é! :( Voorlopig is dit wel genoeg bewegig op een week. ga nog elke dag 8u gaan werken... vrouwke is moe op het einde vd dag! ;) ... maar ik ga echt mijn best doen om minder fruit te eten! Moeilijke opdracht ze voor mij ! Dankjewel voor de reacties ! Heb ik veel aan! <3
  • anjatjev1969
    anjatjev1969 Berichten: 99 Member
    Opties
    itzhanne85 jij bent wel een fantastische raadgever ! ;) thx
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Haha... ik geef zo goed advies dat ik er 3 jaar jonger op geworden ben! :smiley::wink:

    Nogmaals; het eten van fruit heeft géén invloed op je gewicht. De energiebalans wel. Dus als je stilstaat dan eet je simpelweg nog "teveel".

    Wat ik overigens al eerder aangeef, de meeste mensen zitten in een negatieve energiebalans (een tekort) dus je zult niet snel spieren erbij kweken...