Intermittent Fasting — Dutch (Netherlands)

Intermittent Fasting

Opties
BlueEyez1984
BlueEyez1984 Berichten: 67 Member
Wie doet er nog meer aan Intermittent Fasting ?

De dag start ik met een glas lauwwarm water met geperste citroen. Ik ontbijt niet, ja pas later op de dag: om 11 uur. Dan neem ik wat fruit en een ewitshake. Hierdoor blijft mijn bloedsuikerspiegel in de ochtend stabiel en daar heb ik de hele dag profijt van, lees: geen vreetbuien. Eigenlijk eet ik alles (grotere porties) tussen 11 in ochtend en 8-9 uur in de avond. De rest van de tijd vast ik, dan drink ik alleen water, thee en koffie, zonder kcal. Ook wel Intermittent Fasting genoemd.

Daarbij probeer ik tijdens mijn vast te sporten, liefst in de ochtend, zodat mijn lichaam meteen de vetreserves aanpakt en geen suikers gaat verbranden. Daarbij schijnt dat ook goed te zijn voor de spieropbouw.

Wie heeft er nog meer ervaring met IF? Ben erg benieuwd!

Deze wijze bevalt mij zelf wel! :)

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nope... IF is niets voor mij. Voor 't halen van je kcal (betreffende afvallen) maakt het niets uit wanneer je eet; 6x per dag, of 3x. Daarnaast maakt het ook niet echt uit of je nu op een lege of volle maag gaat sporten, voor het verbranden van vet that is...
  • SunflowerSandra
    SunflowerSandra Berichten: 6 Member
    Opties
    Haha als ik niet eet 's ochtends val ik denk ik flauw van mijn fiets onderweg naar de uni. Voor mij is regelmatig eten behulpzaam, geen behoefte aan (ongezonde) snacks. Sinds ik met MFP ben begonnen eet ik juist meer overdag. Maar als je je prettig voelt bij fruit en een eiwitshake, ieder zn ding!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Idd, ieder zijn ding! Ik heb als ik wakker word altijd honger als een paard! Als ik tot 11:00 zou moeten wachten kun je mij al begraven :tongue:
  • BlueEyez1984
    BlueEyez1984 Berichten: 67 Member
    Opties
    Haha, dat kan ik begrijpen... daar heb ik dus juist geen last van. Ben juist productiever op een lege maag :) Zodra ik vroeg in de ochtend ontbijt (vooral met graanontbijt) blijf ik de hele dag door lekkere trek hebben. Nu is dat helemaal verdwenen :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wellicht dat je dat hebt bij snelle koolhydraten? Ik eet altijd een groot bord havermout en eieren en kan daarmee rustig 3/4 vooruit.
  • Nikkirent
    Nikkirent Berichten: 68 Member
    Opties
    Veel van die ontbijten zitten vol met suikers en snelle koolhydraten, ja. Daar krijg je wel snel trek van.
    Zelf ben ik ook geen ontbijt persoon, maar ik probeer altijd wel iets te eten zoals een stuk komkommer en wat vers fruit zoals frambozen.

    Ah nou ja, ik weet niet meer wat allemaal werkt en niet. Zo schijnt citroen ook helemaal geen effect te hebben in je lauwe water, behalve op je tanden. Over het algemeen gebruik je daar veel te weinig van om er iets uit te halen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    juni 2015 aangepast
    Opties
    @Nikkirent; je moest eens weten hoeveel mythes en onzin er in de wereld bestaat of wordt in geholpen om het allemaal heel rooskleurig aan de man te brengen. Zo helpt citroenwater écht niet met afvallen bijvoorbeeld. Kijk, er zijn 2 dingen die door veel mensen tegenwoordig door elkaar worden gebruikt. "Gezond" & "Afvallen". Kijk, het drinken van citroenwater op nuchtere maag zal je niet helpen met afvallen, maar dat wil niet zeggen dat het niet goed voor je lichaam zou zijn. Je leest tegenwoordig bijvoorbeeld dat bepaalde voeding je helpt met afvallen of dat het de vetverbranding stimuleert. Dit is óók niet juist. Dit wil aan de andere kant niet zeggen dat bepaalde voeding goed is voor je lichaam (wellicht een bepaald effect heeft), omdat dit bijvoorbeeld hele goede nutriënten bezit (denk aan mineralen, vitamines, vezels etc.). Afvallen kun je enkel voor elkaar krijgen als je in een negatieve energiebalans zit, het TYPE voeding heeft daar geen invloed op. Je lichaam denkt alleen in KH, eiwitten & vetten en niet in "oh, je eet een frietje". En wat je nu vooral veel leest is dat bepaald voedsel je helpt afvallen, of dat bepaalde drankjes je doen laten ontgiften of je stofwisseling sneller doen laten werken. Dat dit niet klopt is natuurlijk niet sexy om te horen... :wink:
  • BlueEyez1984
    BlueEyez1984 Berichten: 67 Member
    Opties
    Ik heb regelmatig ontbeten met havermout, en dat zijn toch wel langzame koolhydraten. Deze koolhydraten bewaar ik liever tot in de middag! Want geniet toch echt wel van een lekkere bak havermout! Heerlijk! :)

    @itzhanne82: Uiteraard zijn er diverse mythes in de wereld. Uiteindelijk moet je doen wat bij jou past. Zo bewaar ik mijn kcal liever tot later op de dag, omdat ik dan meer trek heb. In de ochtend heb ik toch geen trek :) Dus bewaar ik het liever tot in de middag en avond, wanneer ik wel echt zin heb om te eten :p Daarbij eet ik ook liever geen brood, omdat ik daarna een insulinepiek ervaar, waardoor ik trek in verkeerde dingen krijg.

    Of citroen in lauwwarm water nu wel of niet werkt, ik vind het prima om te drinken en merk dat mijn stoelgang daarvan beter op gang komt ;)



  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Havermout! Oh I loooove havermout!!! :heart:

    Nee precies, maar dat zijn dus de effecten die bepaalde voeding op je lichaam heeft en daar is niets mis mee. Ik bedoel alleen aan te geven dat er dan ook wordt gedacht dat dit en dit en dat ook allemaal helpt om af te vallen. En dát klopt dus niet :smile:
  • BlueEyez1984
    BlueEyez1984 Berichten: 67 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Havermout! Oh I loooove havermout!!! :heart:

    Nee precies, maar dat zijn dus de effecten die bepaalde voeding op je lichaam heeft en daar is niets mis mee. Ik bedoel alleen aan te geven dat er dan ook wordt gedacht dat dit en dit en dat ook allemaal helpt om af te vallen. En dát klopt dus niet :smile:


    Ja echt, lekker hè! Vind ik ook! :p Maak nu ook regelmatig mug cake als lunch met havermout, lekkere schep kwark erbij en wat fruit... Genieten!

    Ga vanavond uit eten. En kan nu ook mooi de kcal die ik in de ochtend opspaar van genieten tijdens het eten. Daarbij zal ik ook minder koolhydraten met de lunch eten, zodat ik daar vanavond van kan genieten en wel binnen mijn gewenste kcal blijf.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nice! En zo blijft het spelen met je kcal & macro's! Het blijft een bezigheid, maar voor ieders doel!

    Ik eet havermout altijd op mijn eigen manier. Ik noem het "Oatmeal & Eggs";
    70gr havermout (of elke willekeurige hoeveelheid)
    1 heel ei & 2 eiwitten (of je gebruikt 2 hele eieren)
    3 klein gesneden gekookte eiwitten
    1/2 of 1 eetlepel rauwe imkerhoning
    Optioneel: 5gr chia en/ of gebroken lijnzaad of klein gesneden banaantje

    Voeg eerst een klein beetje kokend water toe aan je havermout, goed roeren. Daarna tik je er de (rauwe) eitjes en/of eiwitten doorheen en roer goed door. Voeg langzaam (al roerend) meer kokend water erbij totdat het echt goed vloeibaar is. 5 minuten in de magnetron op de laagste stand. Uit de magnetron roer je het nog goed door, met de honing, en voeg de 3 klein gesneden gekookte eiwitten toe. Top het eventueel nog af met wat fruit of noten of iets. Laat even afkoelen (dan dikt het ook nog wat in) en eet smakelijk!
  • BlueEyez1984
    BlueEyez1984 Berichten: 67 Member
    Opties
    Klinkt goed! Ook beetje als de mug cake.. Heb je dat weleens gemaakt?

    Voor 2 personen:
    Banaan prakken, 2 eieren erdoorheen mengen, circa 80 gram havermout erdoorheen, naar smaak cacao & kaneel en evt. schepje shake&smoothie mix van de B&F shop (zo lekker!) Alles goed mengen. In 2 kommen verdelen. Vervolgens los van elkaar minuutje in de magnetron. Op een schoteltje omkeren en opleuken met wat kwark, munt en fruit. En dan genieten! :p
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik ken het principe, maar ben zo verknocht aan mijn eigen ontbijt, dat ik nog niets anders wil proberen, haha...
  • scoopez
    scoopez Berichten: 12 Member
    Opties
    Ik ben zelf voor stander van Intermittent Fasting, of carb back loading.
    En dat bord havermout in de ochtend heb ik ook jaren gegeten. Maar doe nu een jaar aan CBL, en het is een verademing.
    Ik sta nu met CBL half uur later op, MCT olie en Whey shake, 9:30 50gr amandelnoten, en een Wheyshake, 12:30 1 bak klaarmaken eiwitten/vetten Trainen en 18:30 Alleen koolhydraten eten.
    Wheyshake kan ook vervangen worden voor 3 eiwit.
    Mct olie kan vervangen worden voor kokosolie.(lekker voor in de zwarte koffie)

    CBL moet je van het begin van de dag eiwitten en vetten eten voor spierafbraak, daarom doe ik liever CBL dan IF.



    Of 5 maaltijden bereiden, verhouding K/E/V. Ik ben eigenlijk stapelgek geweest, dat ik uren in de keuken stond.
    Ik ben fitter overdag met CBL, lekkere carbs eten na je training, en op je 51e jaar nog 10% vet hebben. Over 2 weekjes ga ik 2 weken naar Ibiza, ik ben er klaar voor ;)
  • BlueEyez1984
    BlueEyez1984 Berichten: 67 Member
    Opties
    Klinkt goed @scoopez! Hoe doe je dat op NIET trainingsdagen? Eet je dan grotendeels vetten en eiwitten? Of ook nog koolhydraten?
  • Rietje17789
    Rietje17789 Berichten: 8 Member
    Opties
    Ik heb IF ook geprobeerd. Na mijn training at ik dan regelmatig 1000 cal in 1 keer. Zien hoe de voedingstoffen direct naar mijn spieren gingen en dus vol en hard werden was geweldig. Ik werd er alleen enorm sloom van die grote porties in 1 keer. Dus ben ik weer geswitcht naar 6x per dagen eten.
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    ontbijt is juist erg belangrijk, omdat dan je spijsvertering dan op gang komt. T beste is havermout, en om de macronutrienten goed te verdelen over de dag doe ik er een eetlepel pindakaas voor t vet bij. En als je er dan nog een halve banaan bij doet is t echt Jammie jammie
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Of iets beter is voor het lichaam staat los van afvallen. Is het beter dat men ontbijt? Wellicht wel ja... Maakt het verschil in je vetverlies? Nee, als jij je kcal op de dag aantikt, maakt het moment van eten niets uit. Mits je dus bijvoorbeeld beter presteert als je op bepaalde tijdstippen eet.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Hoe je je maaltijden verdeeld is idd geheel persoonlijk.

    Ik zou bijvoorbeeld nooit ontbijt skippen, puur om de reden dat ik dan chagerijnig wordt (iets wat ik normaliter absoluut niet ben) en alles ga eten wat los en vast zit in de loop van de dag.

    Daarnaast train ik in lunchpauze wat maakt dat mijn lunches wat meer zijn, puur zodat ik brandstof heb voor mijn training.

    Avondeten is weer iets wat ik bijvoorbeeld heel makkelijk zou kunnen overslaan, maar niet doe omdat het een gezamenlijke maaltijd is
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    No breakfast is voor mij ook echt een dikke no-go... Ik heb ook echt honger als ik wakker word. Maar inderdaad; maaltijdindeling is geheel persoonlijk, voor vetverlies maakt het in feite niet uit wanneer je eet zolang je maar in een tekort zit.