Ik val niet verder af. — Dutch (Netherlands)

Ik val niet verder af.

Opties
Eerst maar wat gegevens over mijzelf:
Lengte: 174 cm
Leeftijd: 68 jaar
Startgewicht: 98 kg
Ik heb eigenlijk nooit gesport, maar heb me begin februari aangemeld bij een fitnessclub en ga daar 3 keer in de week naar toe. De trainer maakt elke maan een nieuw schema voor me met 6 of 7 oefeningen krachttraining. Met opwarmen en aftrainen op de fiets en loopband ben ik ca 5 kwartier bezig op de school.


Ik eet een ontbijt van ca 450 kcal van wei-protheïne met goji-bessen, chia-zaad, noten, lijnzaadolie. Verder minimaliseer ik het nuttigen van aardappelen rijst en granen.

In 3 maanden tijd ben ik ongeveer 12 kg kwijtgeraakt, maar de afgelopen twee weken ben ik bijna 1 kg aangekomen. De meting gaf aan dat ik ca 10 kg vet, maar ook ca 1 kg spiermassa kwijt ben.
Mijn BMI in die tijd gedaald van van ruim 32 naar ruim 28. Daar ben ik dus wel tevreden over, maar voor een gezond gewicht zou ik minder dan 75 kg moeten wegen.

MFP vertelt mij dat ik per dag netto 1480 kcal moet eten om 0,5 kg per week af te vallen.
Vandaag berekende ik mijn BMR en die geeft aan 1627 kcal.

Ik lijk alleen af te vallen als ik ruim onder de 1480 kcal ga zitten. Bij een netto inname van 1480 kcal blijft mijn gewicht ongeveer gelijk.

Ik lees hier op het forum echter dat ik niet minder dan mijn BMR zou moeten eten.
Met het opwarmen en aftrainen mag ik wat bewegings-kcal bijtellen, maar voor de krachttraining niets, dus die 1627 haal ik eigenlijk nooit.

Reacties

  • SunflowerSandra
    SunflowerSandra Berichten: 6 Member
    Opties
    Hoi!

    Allereerst, goed bezig zeg.

    In principe moet je inderdaad niet onder je BMR gaan zitten. Weet je zeker dat je echter je BMR hebt uitgerekend? Of je TDEE? TDEE houdt rekening met je activiteitsniveau, BMR niet. (Ik heb even gekeken, ervan uitgaande dat je nu rond de 86 kg weegt, klopt dat wel.)

    Weeg je al je eten af? Noten, chia-zaad en lijnzaadolie zijn gezond, maar wel erg calorierijk.
    Ik zie in je dagboek elke dag 28 gr whey staan, maar mij is opgevallen dat die schepjes die erbij horen, een slechte maatgever zijn en je dus makkelijk meer of minder in een schepje hebt. Je kunt zonder alles te wegen makkelijk meer eten dan je denkt. Ik zie ook geen drinken staan in de je dagboek. Een glas vruchtensap is ook al snel 80 kcal. Het zou zomaar kunnen dat je meer eet dan je denkt.

    Eet je je cardio calorieën wel terug? Die kan MFP niet zo goed uitrekenen, veel mensen houden geloof ik de helft aan die ze dan terug eten. Ben je misschien (andere) medicijnen gaan gebruiken? Of is je sportprogramma flink omgegooid?

    1 kg verschil is niet zo heel groot en 2 weken niet heel lang. Het zou ook nog een plateau kunnen zijn, gewoon volhouden en alles wegen dus.

    Hopelijk kun je hier iets mee!


  • pgoolaerts
    pgoolaerts Berichten: 25 Member
    Opties
    BMR heb ik uitgerekend met o.a. de tool die hier in MFP bij de app's staat.
    van opwarmen en Van noten chia-zaad en goji-bessen neem ik een afgestreken eetlepel. Die heb ik één keer gewogen, daarna niet meer. De lijzaadolie is een klein scheutje, dat niet ver van een theelepel af kan zitten. Bij de whey protheïne gebruik ik 3 afgestreken rode lepels. Maar die heb ik inderdaad nog nooit gewogen.
    Wat drinken betreft zijn dat 2 of hooguit 3 kopjes koffie, zwart en verder eigenlijk alleen water. Een enkele keer een glas cola zero. Dat tikt niet aan, dus die noteer ik niet. De cardio calorieën van de opwarming en het uitlopen stellen niet veel voor. Ik noteer de kcal die ik volgens het apparaat verbruikt heb en pas daarvoor de minuten in MPF aan. Dat zijn er meestal zo rond de 70. Dus of ik die wel of niet terug eet zal niet zoveel uitmaken.

    Maar omdat ik dus niet onder mijn BMR moet eten, moet ik dus eigenlijk elke dag cadio-training doen om het verschil tussen BMR (1621) en de netto voeding volgens MFP (1480) goed te maken.
    Dat wil dan zeggen: verdubbelen van de cardio-training en dat 7 keer per week i.p.v. 3 keer per week.
  • xmarliessss
    xmarliessss Berichten: 2 Member
    Opties
    Mooi resultaat al zeg, knap!
    Ik zou je in iedergeval aanraden om niet(!!) onder je BMR te gaan eten. Ligt dit dus op 1627 voor jou, behoor je boven dit getal te eten. Ik denk trouwens dat je BMR nog hoger ligt (bekijk dat even via een andere site).
    Deze app geeft slechts een richtlijn van wat iemand moet gaan eten om af te vallen. Echter blijkt deze richtlijn vaak heel ver af te liggen van wat iemand werkelijk nodig heeft.
    Dat je denkt niet af te vallen zou schijn kunnen zijn, die kilo er bij zou bijv. vocht kunnen zijn dat je lichaam vast houdt, of eventuele spiertoename. 2 weken is tevens ook een te korte periode om conclusies te trekken.

    Bereken even via een andere site hoeveel je nodig hebt om op gewicht te blijven (dus met activiteitenniveau er bij in). Ik gok dat dit voor jou ligt rond de 2400. Het beste is om van dit getal ong. 400/500 calorieen af te trekken, zodat je afvalt.
    Succes!
  • xmarliessss
    xmarliessss Berichten: 2 Member
    Opties
    Oh excuses, 98 was je startgewicht! Dan klopt je BMR waarschijnlijk wel:)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het blijven ruwe schattingen. Ik zou sowieso een x aantal kcal voor een duur van ongeveer 3 weken aanhouden. Blijf je dan nog steeds stilstaan, verlaag dan je inname met ongeveer 50-100 kcal.
  • pgoolaerts
    pgoolaerts Berichten: 25 Member
    Opties
    Het gaat ineens hard. Drie dagen terug woog ik evenveel als aan het begin van de maand. Nu in 3 dagen tijd 2,1 kg kwijt. Grote kans dat ik morgen weer een kilo inlever, maar het gaat dus nog steeds verder. Het was slechts een pauze.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Vergeet niet dat afvallen absoluut niet lineair is, maar dat het enorm fluctueert! Daarom is het ook "beter" om een bepaald aantal kcal (of in ieder geval je patroon van inname en beweging) voor een duur van minimaal 3 weken aan te houden. Als er ná die 3 weken nog steeds niet gebeurd, dán kun je overweg om of je kcal te verlagen of je beweging te verhogen.
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    Als je niet meer afvalt zal je meer callorien moeten gaan verbranden door te gaan sporten (cardio training)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    @pgoolaerts; hoe staat het nu met je gewichtsverlies? Ben je een stapje verder gekomen?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Trial en error. Ik heb ook al eens een plateau van 3 maanden gehad, viel niets af, sportte wel gewoon 3 keer per week, en at zo'n 1900 per dag. Heb toen mijn inname 2 weken lang naar 2100 opgeschroefd op advies van een vriend hier op MFP en ja hoor, ineens viel ik weer af, was weer 1 kg kwijt in die 2 weken

    Het lichaam kan soms raar reageren, en daarom, gewoon dingen uit proberen
    Niet verstandig denk ik om ineens 500 kcal meer te gaan eten, maar zo'n 100-200 opschroeven, of juist weer omlaag (net wat je doel is) kan soms net die "kick" geven.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik heb net als Gustaaf, ook een plateau gehad van 2 maanden waarbij het gewicht niet omlaag ging. Soms is het echt "de aanhouder wint"... je lichaam zit vreemd in elkaar... :tongue: