kan lage kcal leiden tot gewichtstoename? — Dutch (Netherlands)

kan lage kcal leiden tot gewichtstoename?

Opties
Voordat ik MFP volgde, ontbeet ik niet, had ik alleen lunch (4 boterhammen met hartig beleg) en avondeten (flink bord), Ik drink geen fris, geen suikter in mijn koffie, of alcohol en kip is het enige wat ik als vlees eet. Ik ben in 6 jaar zon 11kg aangekomen (nu 96kg, 1.87m man) en lijd aan een overgewicht.

Ik ben toen meer op mijn eten gaan letten. ipv 4 botterhammen. 2. ipv bord vol avondeten, een half (125gr aardappellen/pasta/rijst + 250gr rijst). Aantal maanden geprobeerd, hielp niets. Ben zelfs aangekomen met 2kg.

Toen besloot ik dat ik het zat was, en ben ik begonnen met sporten. 2-3x in de week 1.5u, waarvan 1 dag een uur lang bodypump en 2e dag halfuur cardio en 10tal apparaten voor benen borst armen etc. Allemaal standje 'ik kan net de 15e x wegdrukken'.

Tegelijk hou ik nu ook MFP bij. Ik zou 1800 kcal moeten eten om 0,5kg pw af te vallen.
Nu eet ik meer verspreid, brinta met magere melk als ontbijt, meer fruit (3-4 stuks op een dag), kleinere avondmaal, nog steeds geen fris/toetje/alcohol of vet vlees. En ik kom tussen de 1000 en 1200 kcal, zelfs op de dagen dat ik sport. Ik heb geen hongergevoel omdat ik (naar mijn idee) meer eet dan voorheen. Maar alles wat ik eet is laag in kcal. Ik ben nog steeds geen gewicht kwijt.

Als ik die 1800 wil halen, dan moet ik naar mijn idee express een ongezonde snickers of 6 botterhammen, of chocopasta ipv slankie kaas eten. Dat voelt onnatuurlijk.

Ben ik op het juiste pad? Moet ik meer eten al voel ik mij ok en genoeg energie? Of heb ik misschien een schildklier aandoening oid?

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    augustus 2015 aangepast
    Opties
    Om op je topicvraag antwoord te geven; nee. Voor gewichtsverlies is een energietekort nodig en is in principe altijd leidend. Als je dus aankomt, eet je teveel (en zit je in een energieoverschot). Veel mensen denken dat ze weinig eten, maar wanneer je vraagt hoeveel dat is of hoeveel kcal ze genuttigd hebben, kunnen ze hier geen antwoord op geven omdat ze dit niet weten (ze wegen bijvoorbeeld hun porties niet af).

    Je dient eigenlijk te weten wat je energiebalans is (dus het aantal calorieën waarmee je op gewicht blijft). Ga daar 300kcal onder zitten. Er zijn zat tooltjes te vinden opo internet die je verbruik (globaal) kunnen uitrekenen. Bereken dus eerst je BMR (verbruik in rust en zonder activiteiten) uit en vervolgens je TDEE (je verbruik incl. je activiteiten). Dat kan je nulmeting zijn.

    Daarnaast; weeg je alles netjes af, kloppen je registraties, zijn dit registraties van jezelf of die door anderen zijn ingevoerd, reken je écht alles mee (dus ook dat ene likje uit de pan, de bakboter, dat extra komkommertje etc.), neem je 'cheat-dagen' etc. Aan de natuurwet kan je niet torren (kcal in vs. kcal out), dus als jij een energietekort hebt MOET je afvallen; meer verbruiken dan je consumeert.

    Mensen die last hebben van een medische aandoening waardoor afvallen moeilijk gaat is zo minimaal, dat dat niet je eerste gedachte moet zijn (of er moet bijv. iets in de familie zitten). Je kunt dit natuurlijk wel altijd uitsluiten door dit te laten onderzoeken.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Even als aanvulling:

    Ik heb in begin ook gemerkt dat ondanks dat ik minder ging eten (en ik wel alles afwoog @itzhanne82) ik ook aankwam ondanks dat ik op 1200-1300 ging zitten met mijn inname.

    Nogmaals er bestaat dus degelijk wel zoiets als te weinig eten, wat zeker in het begin als je zwaar overgewicht, correctie, hoog gewicht met hoog vetpercentage! hebt zoals ik destijds, kan leiden tot gewichtstoename. Dit heeft dan voornamelijk te maken met de ruststand waarin je lichaam verkeerd en het vocht wat je vasthoud. Laat even duidelijk zijn, ik heb hier geen medische verklaring voor, puur eigen ervaring en verhalen van mensen in dezelfde situatie.

    Je lichaam zegt als het ware, ho eens even, ik ben gewend dat ik 2500 kcal binnen krijg, waar is de rest? Moet ik het hier mee doen, dan bewaar ik het maar even...

    Dit verdwijnt wel na een tijdje (bij mij duurde dit ongeveer 5-6 weken). Dan val je ineens heel hard af en denk je WAUW! Maar blijft feit dat het niet gezond is om zoveel onder je TDEE te eten (ik at dus ongeveer de helft, en zat dus zelfs onder mijn BMR). Je gaat je lusteloos voelen, het kan leiden tot slapeloosheid, en je gaat je zeker niet lekkerder in je vel voelen.

    Daarnaast kan het zijn dat je te weinig water drinkt? Probeer komende 2 weken eens 2-3 liter te drinken op niet sportdagen en op sportdagen nog eens een halve liter per half uur sporten extra.

    Daarnaast raad ik aan met jou lengte en gewicht eerst zo'n 1800-1900 te gaan eten (heb even je gegevens ingevuld die ik hierboven zie samen met je leeftijd om via diverse uit te rekenen en kom op 1900-1950 voor gewichtsverlies).

    Daarnaast weeg idd al je eten af. In MFP database word vaak bijvoorbeeld aangeven bij kip 1 stuk is zoveel kcal. Maar je weet niet waar dat op gebaseerd is. Dat kan 100 gram zijn, maar ook 200 gram. Snap je wat ik bedoel?

    Koop gewoon een keukenweegschaal, weeg alles af. En bijna alles wat je tegenwoordig koopt staan de voedingswaardes achterop. Let op, in veel gevallen word natrium weggelaten als je het inscanned dus ik stel voor dat je ze zelf handmatig invult in je eigen database en die dan gebruikt. Veel zoutig eten houd namelijk ook weer vocht vast waardoor je op de weegschaal niet af zal vallen.

    Op gegeven moment ga je op punt komen dat je helemaal niet meer afvalt, dit zal zeker in begin nog niet zijn.
    Als je dat punt bereikt, ga ook je lichaam opmeten (het kan zijn door sportkeuring, of zelf meten met lint en caliper)
    Je zult zien dat de weegschaal nagenoeg gelijk blijft, maar je bijvoorbeeld wel in buikomvang centimeters verliest.

    Vergeet niet, de weegschaal is een tool, maar er zijn meerdere tools om te bepalen of je gezond bezig bent.
    Zie het op deze manier. Je zit op 25% vet, met een gewicht van 100kg. Dat betekend dat je dus werkelijk een vetvrije massa hebt van 80 kg (80 + 25% = 100)
    Je gaat vervolgens goed sporten, let op wat je eet (rond TDEE). Je valt niet af, je weegt nog steeds 100 kg, maar nu met een vet% van 20%. Dat betekend dat je er visueel wel beter uit bent gaan zien. Je verliest vetmassa en creëert spiermassa. Maar volgens de weegschaal ben je nog steeds iemand met overgewicht!

    Hopelijk heb je hier wat aan
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    augustus 2015 aangepast
    Opties
    Dat men aan kan komen of geen gewicht verliest met een dergelijk laag kcal-inname kan inderdaad middels verschillende processen in je lichaam plaatsvinden. Dit zal veelal vocht of iets zijn. Maar uiteindelijk zul je gewicht gaan verliezen, omdat er anders nooit geen hongersterfte in de wereld zou zijn. Zoals Gustaaf al aangeeft kan dit per lichaam verschillen en kan men enkel uit eigen ervaring spreken.

    Pas ook op met heel snel wisselen van het aantal kcal. Wanneer men te snel ophoogt (bij een lange tijd in een tekort) zal men ook aankomen, omdat het lichaam dat niet gewend is. Je dient dit geleidelijk te verhogen.

    Eens met Gustaaf dat je voor enkele weken hetzelfde regime even moet aanhouden, anders raak je lichaam alleen maar door de war. Een kleine vuistregel kan zijn dat je een bepaald "dieet" voor minimaal 3 weken aanhoudt en pas daarná gaat wijzigen als resultaat uitblijft.
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    Probeer 4 a 5 maaltijden per dag te nemen met gezonden producten, dus veel havermout, groente , fruit, magere kwark. En googel eens naar producten met langzame koolhydraten
  • Babbelbetje
    Babbelbetje Berichten: 20 Member
    Opties
    Dank jullie wel voor deze info. Ik zat ook met wat vragen en de kennis was wat weggezakt maar moest duidelijk ook wat bijgesteld worden na gewichtsverlies. (inmiddels 43kg). Nu weet ik weer dat ik op de goede weg zit wanneer ik alles een beetje aanpas.
  • Babbelbetje
    Babbelbetje Berichten: 20 Member
    augustus 2015 aangepast
    Opties
    Toch nog even een vraag.
    Als ik alles goed doorlees moet ik niet onder mijn BMR gaan zitten. Die is momenteel 1792. Maar wanneer ik MFP instel op een pond afvallen p/w zit ik op 1650kcal p/d. (Ik at minder bij een verlies van gemiddeld 700gr p/w maar voelde me daar de laatste tijd toch niet zo goed bij). Extra beweging compenseer ik voor een deel wel.
    En zou ik mijn koolhydraten/eiwitten verhouding aan moeten passen omdat ik niet zo extreem veel beweeg. Staat standaard nu op 50/30/20
    Ik vind het allemaal nogal verwarrend en weet niet zo goed hoe het nu moet.

    Nog even voor de duidelijkheid. Ik ben 60jaar, 1,70m, 116kg. Ik ben met vervroegd pensioen en mijn extra beweging bestaat uit wandelen. En dan heb ik het over 3-5km per keer, een paar x p/w.

  • PeterBoon36
    PeterBoon36 Berichten: 35 Member
    Opties
    Hoi Babbel,

    Ik zou in jouw geval er niet te diep mee bezig zijn. Maar wel opletten met wat je eet..

    116kg en 1,70m, dat is flink overgewicht (sorry dat ik het zeg)

    Belangrijkste voor jouw is om lekker te gaan bewegen. (fietsen, wandelen)

    Om af te vallen raad ik persoonlijk aan om 500kcal onder je behoefte te gaan zitten. En eet gezond :)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @Babbelbetje misschien een leuke hobby ook voor jou als je graag wandelt, geocachen. Kijk maar eens op www.geocaching.com
  • Babbelbetje
    Babbelbetje Berichten: 20 Member
    Opties
    Ha, Peter, ik kom van 159, dus ik doe al erg mijn best. Gezond eten doe ik absoluut. Ik begrijp dat in jullie ogen 116 nog veel is, maar waarom ben ik er mee bezig dacht je? De bedoeling is toch dat ik nog meer afval dus ik zal er toch mee bezig moeten blijven. Veel meer bewegen dan ik nu doe kan ik nog niet. Ik kom van praktisch 0.

    Gustaaf. Mijn nichtje doet veel aan geocachen. Maar helemaal boeien doet het me niet en is nog een beetje te onberekenbaar voor wat betreft de afstanden + heb ik de apparatuur er niet voor. Echt graag wandelen doe ik nou ook weer niet ;) maar het is het enig dat ik kan nu.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ah zo.
    En je bent dus gewoon al +40kg kwijt, ik vind het erg knap van je hoor
    Ga gewoon zo door en je bereikt vanzelf je doel
  • PeterBoon36
    PeterBoon36 Berichten: 35 Member
    Opties
    In dat geval respect babbelbetje :)

    Dan is het idd een goede stap om echt op je voeding te gaan letten icm beweging.

    Ook al aan een crosstrainer gedacht?
  • Babbelbetje
    Babbelbetje Berichten: 20 Member
    Opties
    Dank je.
    Helaas is apparaten aanschaffen geen optie. Ik heb mijn vrijheid moeten kopen zeg ik altijd maar. En ik geef graag mijn geld uit aan goede voeding. Ik heb ook nog een fiets maar daar ben ik nog niet aan toe momenteel. Ben al blij dat lopen steeds beter gaat.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik weet niet of het fysiek mogelijk is (heb het zelf nooit gedaan toen ik nog 120+ woog) maar ander proberen wat oefeningen thuis te doen. Wall push ups, waarbij je steeds schuiner gaat, of squats, langzaam aan beginnen, en steeds iets dieper proberen te gaan. Lunges (naar voren stappen en dan je andere been tot bijna aan de grond laten zakken) Zijn best goede oefeningen om je stabiliteit te verbeteren. Planks zijn ook erg goede oefeningen. Alleen doe ze (nog) niet langer als 20 seconden
  • M4ndy2878
    M4ndy2878 Berichten: 23 Member
    Opties
    Hoi Babbeltje,

    Goed bezig je mag trots op jezelf zijn.

    En ik kon in het begin ook weinig.
    Maar de uitdaging is om jezelf uit te dagen dat het leuk en haalbaar blijft, maar je moet het je ook niet te makkelijk maken.

    Als je doelen elke week iets moeilijker maakt.
    Dan is het al vooruitgang.
    En als je dan elke keer als je je training gehaald heb.
    Een klein bedrag in een potje doet als beloning.
    Kan je daar na een tijdje iets leuks voor jezelf van kopen.

    Succes!!
  • Babbelbetje
    Babbelbetje Berichten: 20 Member
    Opties
    Dank je wel!
    Maar mijn vraag ging eigenlijk niet over bewegen maar over mijn voeding. Bewegen doe ik al zoveel ik kan. De ene dag wil mijn lijf niet en de ander dag wel. Ik wil juist zien of mijn voeding zo aangepast moet worden, meer of niet? Samenstelling anders of niet. Zodat ik misschien toch meer energie krijg.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Als ik spreek uit eigen ervaring babbelbetje dan zou ik me nu nog niet te druk maken over de macro's, houd gewoon de macro's aan die gegeven zijn door MFP. Zorg gewoon dat je minder eet als dat je verbruikt en je zult afvallen. Op gegeven moment kan je je doel bijstellen, maar lijkt me nu nog niet echt nodig