Nieuw hier :) tips en meningen welkom — Dutch (Netherlands)

Nieuw hier :) tips en meningen welkom

Opties
TessaFitxx
TessaFitxx Berichten: 10 Member
augustus 2015 aangepast in Stel jezelf voor
Hallo allemaal,
Bij deze wil ik graag mezelf even voorstellen aan jullie.
Stukje achtergrond:
Ik ben een 31 jarige vrouw met een lengte van 1,68.
Altijd wat aan de stevige kant geweest. Een echt appelfiguur.
Ik ben een echte emotie eter, bij verdriet of boosheid haalde ik de troost uit mijn voeding. En ook bij gezelligheid horen er lekkere hapjes bij.

De afgelopen jaren heb ik me verdiept in voeding en gezondheid. De theorie zit er goed in ( natuurlijk ben ik er nog niet vergeleken de professionals hier ons ;) )
Maar ja als je die emoties niet de baas kunt blijven heeft die theorie geen zin. Een hele week een perfecte voeding en dan een eetbui die alles verpest.
Oh wat heb ik toch slecht voor mezelf gezorgd. En wat voelde ik me futloos.

Een jaar lang lukte het me om de eetbuien onder controle te houden. (Met professionele hulp)
En toen werd werd vorig jaar mijn moeder ziek, in januari overleed ze. En hup daar waren de eetbuien weer. Ik probeerde me er niet te druk om te maken. Waarschijnlijk had ik dat toen weer even nodig om te kunnen 'overleven'
Helaas vlogen de kilo's er ook weer aan ook mijn energie verdween onmiddellijk.

Nu sinds een paar maanden heb ik mijn voeding weer weten op te pakken. Omdat ik de enige ben die voor mijn lichaam kan zorgen en ik wil me graag fit voelen
( Ik heb ook een goede stok achter de deur, volgend jaar ga ik trouwen. )
Weer echte voeding, veel groenten, goede vetten en kh en veel eiwitten. Zo min mogelijk pakjes, zakjes E-nummers ect. Voeding wat mijn lichaam echt nodig heeft.
Heerlijk ik kreeg meteen wat energie terug.
De weegschaal bleef alleen staan..
Bij MFP heb ik alles netjes ingevuld. Zo kwam ik erachter dat ik bv met mijn gezonde kwarkje wel hoog in calorieën kwam door teveel noten.

Nu sinds een maand heb ik de touwtjes weer strak in handen en ben ik naast de juiste voeding gaan sporten. Voor mijn gezondheid, weerstand, uithoudingsvermogen en mijn lichaam te shapen.

Alles op een rij:
-vrouw
-Lente 1,68
-gewicht 74,3
- vetpercentage 39,2
-vetmassa 28,6
- spiermassa 42 kilo
Ik heb mijn voedingsbehoefte berekend en heb een cut van -300 calorieën genomen om voorlopig mee te beginnen.
Ik gebruik nu dus dagelijks 1473 calorieën.
45% Kh, 30% eiwitten, 25% vetten.
3x per week een uur sporten (kracht en conditie)
De calorieën die ik extra mag nemen voor het sporten gebruik ik niet.


Ik weet het afvallen kost tijd en gaat met ups en downs maar jullie meningen en tips zijn meer dan welkom. Heb ik zo een goed begin gemaakt?


Heb je hetzelfde doel als mij, afvallen en/of gezondheid voeg me gerust toe om elkaar te kunnen motiveren, inspireren en tips uit te wisselen.

Reacties

  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    Welkom Tessafix

    Mooi dat je zo openhartig bent, en dat je niet een houding hebt van "Ik ben nu eenmaal zo"
    Ik zelf ( ik zit inmiddels op mn streefgewicht) heb me streng aan mn doelen gehouden, alleen op zondag mogt ik voormezelf iets lekkers (pattatje pinda en cola of zoiets)

    Ik heb wel het voordeel dat ik single ben dus koop ik geen dingen die niet goed voor me zijn, dan kom ik ook niet in de verleiding.

    Ik denk wel dat je bij jezelf eens naar binnen moet gaan waarom je troost zoekt (in jouw geval eten) omdat daarachter vaak een reden ligt.

    Succes en hou ons op de hoogte van je vorderingen , of de problemen die je tegen komt
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Opties
    Ziet er volgens mij goed uit hoor
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Alles op een rij:
    -vrouw
    -Lente 1,68
    -gewicht 74,3
    - vetpercentage 39,2
    -vetmassa 28,6
    - spiermassa 42 kilo
    Ik heb mijn voedingsbehoefte berekend en heb een cut van -300 calorieën genomen om voorlopig mee te beginnen.
    Ik gebruik nu dus dagelijks 1473 calorieën.
    45% Kh, 30% eiwitten, 25% vetten.
    3x per week een uur sporten (kracht en conditie)
    De calorieën die ik extra mag nemen voor het sporten gebruik ik niet.

    Even snel uitgerekend is je BMR 1531kcal. Je TDEE is ongeveer 2000kcal. Mijn advies is bijna altijd om boven je BMR te blijven en niet daaronder, omdat je BMR je ruststofwisseling is en van belang is voor een goed functionerend lichaam (denk hierbij aan je organen, spieren etc.). Ik ben daarom ook best wel benieuwd hoe je aan jouw inname van 1473 bent gekomen. Ik zou persoonlijk ook willen streven naar zoveel mogelijk blijven eten en pas aan je kcal gaan sleutelen als je écht niet meer afvalt. Anders heb je straks geen ruimte meer om het überhaupt naar beneden te schroeven.

    Je verhoudingen lijken voor nu prima in orde.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Heb ook even berekend, maar ik kom weer op een BMR van 1346 kcal (er vanuit gaande dat je vet% klopt)
    Voor je TDEE kom ik op 1850 hierbij ga ik uit van 1-3 keer per week sporten.

    Zo zie je maar dat online calculators verschillende resultaten kunnen geven.
    Ik zou zelf het gemiddelde van 1346+1531 aanhouden dus 1439 als BMR en zelfde met TDEE. Of je kan de hoogste BMR en laagste TDEE aanhouden dan zit je altijd wel safe volgens mij

    Voor de rest ziet het er goed uit hoe je nu bezig bent

    Ben benieuwd naar je resultaten
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Gustaaf, heb jij het vetpercentage meegerekend? Ik heb haar BMR enkel op leeftijd, gewicht en lengte berekend. Wellicht dat dat het verschil verklaard?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ja heb idd vet% meegerekend, daar zou idd verschil in kunnen zitten. Had er ook bij gezet er vanuit gaande dat vet% klopt :smile:
  • TessaFitxx
    TessaFitxx Berichten: 10 Member
    augustus 2015 aangepast
    Opties
    Dank je voor jullie reacties!
    De vet percentage is gemeten in de sportschool, op een weegschaal dus dat zal niet precies kloppen..
    Op welke site berekenen jullie het? Ik had het via een linkje op bodynet gedaan.