trail en error — Dutch (Netherlands)

trail en error

Ik zie dit regelmatig voorbij komen maar wat is dit?
«1

Reacties

  • katleenaerts
    katleenaerts Berichten: 11 Member
    Bedoel je trial and error?
    Het andere ken ik ook niet :wink:
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Gewicht verliezen is nooit een linear proces en ondanks dat er tools op internet te vinden zijn om bijv. je onderhoud levels uit te rekenen (dus hoeveel kcal je nodig hebt op basis van je lichamelijke gegevens), blijft het uitproberen wat voor jou werkt voor bijv. afvallen of aankomen. Omdat je nooit van tevoren weet hoe je lichaam gaat reageren, dien je continue bij te stellen. Dat wordt er dus bedoeld met trial & error. Het kan zijn dat iets goed werkt voor een ander en jij dat ook probeert omdat degene er goed resultaat mee behaald heeft. Het kan dan zijn dat dit door het te doen NIET te werken of niet voldoende... Je hebt dit dus geprobeerd (trial), maar blijkt niet goed te werken en dien je op zoek te gaan naar een andere aanpassing (error). Het kan dus soms best een zoektocht zijn naar hetgeen wat werkt.
  • karinaschutte1122
    karinaschutte1122 Berichten: 17 Member
    Dank je.
    Ik zie veel adviezen van je dus kun je me vast nu ook advies geven.
    Ik ben nu 20 dagen bezig en er gebeurt niets. Ik wordt hier een beetje gefrustreerd van. Het motiveert me niet om hier mee door te zetten.
    Ik zag ook dat jullie 1200 kcal weinig vonden, echter door mfp is mij dat ook voor berekend. Het is best weinig en ik kom gemiddeld zo rond 1250 uit. (wat ik raar vindt is dat als ik nu tdee en bmr uitreken ik iets hoger in calorieën uitkom dan paar week terug en dat zonder enige wijzigingen).
    42 jaar, kantoorbaan, 169 lengte en 65 kilo en wens om 3 kilo nog kwijt te raken.
    (zie er nog best "mollig" uit) ben 5 weken geleden begonnen met sporten 2x bodypump en 1x hardlopen half uur per week. Maar helaas dus.
    Ik ben al jaren bezig met voedsel en weet aardig wat wel en niet goed is en ben op hoogte van eiwitten, langzame en snelle koolhydraten enz..
    Ik probeer dus ook zo goed en gezond mogelijk hier mee om te gaan en zo vers mogelijk te koken (en afwisselend mogelijk te eten).
    Heb je nog adviezen?
    Ik ben wel iemand met weinig geduld :'( helaas. en nu dus na bijna een maand raakt deze geduld wat op...
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Plateau hoort erbij, zeker hoe dichterbij je uiteindelijke doel komt. (plateau is dat je stagneert met afvallen)
    Hanne en ik kunnen hier beide over mee praten denk ik (plateau van paar maanden)

    3 kg eraf is niet heel veel, dus dit zal nu eenmaal langzaam gaan.

    Ik ben ook al heel lang bezig om onder de 86 kg te komen (weeg al 86 of iets meer vanaf december)

    Je zult echt geduld moeten hebben.
    Daarnaast, staar je niet blind op de weegschaal.
    Meet jezelf ook, dus buik, heupen, benen, armen, borst

    Als je daar centimeters verliest (de broek gaat losser zitten) betekend dit dus dat je vet aan het verbranden bent
  • karinaschutte1122
    karinaschutte1122 Berichten: 17 Member
    Gustaaf85 schreef: »
    Plateau hoort erbij, zeker hoe dichterbij je uiteindelijke doel komt. (plateau is dat je stagneert met afvallen)
    Hanne en ik kunnen hier beide over mee praten denk ik (plateau van paar maanden)

    3 kg eraf is niet heel veel, dus dit zal nu eenmaal langzaam gaan.

    Ik ben ook al heel lang bezig om onder de 86 kg te komen (weeg al 86 of iets meer vanaf december)

    Je zult echt geduld moeten hebben.
    Daarnaast, staar je niet blind op de weegschaal.
    Meet jezelf ook, dus buik, heupen, benen, armen, borst

    Als je daar centimeters verliest (de broek gaat losser zitten) betekend dit dus dat je vet aan het verbranden bent

    Dank je voor je reactie. Ook dat weet ik hoor en helaas gaat mijn kleding niet losser zitten en wijzigt daar dus ook niets.
    Ik ben/wordt niet heel vrolijk van het idee dat ik maanden bezig moet zijn met mijn voeding en dus erg weinig eten en dat er dan niets gebeurd. Dit is geestelijk erg slecht en niet vol te houden.
    Voor mijn gevoel ben ik er heel goed mee bezig en zeg ik veel nee (tegen lekkere dingen) en laat ik alcohol volledig staan. Ik vraag me dan af hoe ik moet eten als ik ooit daadwerkelijk op mijn streefgewicht kom.
    Mijn gevoel zegt dat dan ook niet veel meer mag. (ook al weet ik dat ik levenslang heb maar een keertje een wijntje in het weekend moet dan toch weer kunnen hoop/vindt ik).
    Ook met vindt ik dat ik met gewone gezonde voeding erg snel op 12 a 1300 kcal zit en eigenlijk bijna niets extra's kan en mag. Dit maakt dat ik het erg lastig volhouden. En ik het nu na 21 dagen en geen resultaat het demotiverend vindt en ik alleen maar meer bezig ben met voeding en zin in eten en ik bijna niet kan wachten dat het weer etenstijd is zodat ik mijn eten mag nuttigen. Dit lijkt me alles behalve gezond maar helaas overkomt het me wel.
    (ja ik eet de langzame koolhydraten en eet, eiwitten en ook de juiste vetten. Ik zit redelijk volgens mfp op hun voorgestelde schema.)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    @karinaschutte1122; ik plak even hier wat ik net in een ander topic heb geschreven:
    Waarom geeft mfp dan wat anders aan?
    MFP neemt verder geen andere variabelen in overweging volgens mij. Sowieso vind ik dat MFP altijd behoorlijk laag de caloriebehoefte inschat.
    zelfs iedere keer weer mijn toetje(magere yoghurt) weeg ik telkens opnieuw af. Ik ben er haast "te" mee bezig en daarom ook raak ik nu licht gefrustreerd dat er niets gebeurd.
    Nogmaals, met 1200 kcal MOET je afvallen. Dit is veel te weining voor jouw globale gegevens en kcal-inname. Daarom; kloppen je registraties, weeg je alles af, eet je niets bij, registreer je alles TOT de kruimel (dus ook bakboter, extra hapje hier, extra hapje daar, je drinken etc.). HOE registreer je je voeding? Heb je een eigen ingevoerde database, of gebruik je de database van MFP? Ik heb zelf al mijn producten ingevoerd, zo weet ik exact wat ik binnen krijg. Echt, geloof me... als je met 1200 kcal, welke je al enkele weken consumeert ga ik vanuit, niet afvalt maar wel aangeeft binnen te krijgen, dan klopt er simpelweg iets niet. Het is NIET, echt NIET mogelijk om met jouw gegevens niet af te vallen met 1200kcal.
  • karinaschutte1122
    karinaschutte1122 Berichten: 17 Member
    itzhanne82 schreef: »
    @karinaschutte1122; ik plak even hier wat ik net in een ander topic heb geschreven:
    Waarom geeft mfp dan wat anders aan?
    MFP neemt verder geen andere variabelen in overweging volgens mij. Sowieso vind ik dat MFP altijd behoorlijk laag de caloriebehoefte inschat.
    zelfs iedere keer weer mijn toetje(magere yoghurt) weeg ik telkens opnieuw af. Ik ben er haast "te" mee bezig en daarom ook raak ik nu licht gefrustreerd dat er niets gebeurd.
    Nogmaals, met 1200 kcal MOET je afvallen. Dit is veel te weining voor jouw globale gegevens en kcal-inname. Daarom; kloppen je registraties, weeg je alles af, eet je niets bij, registreer je alles TOT de kruimel (dus ook bakboter, extra hapje hier, extra hapje daar, je drinken etc.). HOE registreer je je voeding? Heb je een eigen ingevoerde database, of gebruik je de database van MFP? Ik heb zelf al mijn producten ingevoerd, zo weet ik exact wat ik binnen krijg. Echt, geloof me... als je met 1200 kcal, welke je al enkele weken consumeert ga ik vanuit, niet afvalt maar wel aangeeft binnen te krijgen, dan klopt er simpelweg iets niet. Het is NIET, echt NIET mogelijk om met jouw gegevens niet af te vallen met 1200kcal.

    Hoi,
    Zoals je in mijn bovenstaande reactie kan lezen wordt ik dus inderdaad uitgelachen met mijn weegschaal op tafel naast mijn bord.
    En ik lees goed etiketten en als ik scan lees ik het na of dit ook daadwerkelijk klopt. Vaak verander ik hoeveelheid in 1 gram en kan dan nauwkeuriger mijn hoeveelheid ingeven.
    Wel moet ik zeggen dat ik misschien wel mijn metabolisme om zeep heb geholpen door vele diëten en jojoën.
    (meestal binnen 8 kilo trouwens). Vandaar ook dat ik paar weken geleden weer begonnen ben met sporten omdat op voeding letten niet goed en voldoende is.
    Ook voer ik recepten zelf ik en precies de hoeveelheden zodat als het goed is ik de juiste calorieën hierdoor krijg.
    Ik let op langzame koolhydraten eiwitten en vetten (gezonde).
    Begin moed te verliezen zo....

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Daarnaast is geduld een heel groot vereiste in deze afvalperiode/ levensstijl. Ik ben meer dan 2(!) jaar bezig geweest met cutten (vet verliezen). Dat dit zo lang duurde heeft o.a. ook te maken met verkeerde voorlichting, trial & error, trainers die niet de juiste acties ondernamen of kennis hadden (ik had een PT'er), waarschijnlijk altijd te hoog in kcal gezeten etc. Nu weet ik beter en heb natuurlijk in die tijd heel veel kennis opgedaan. Ik weet nu beter en ben momenteel met een reverse bezig (als je daarop zoekt kun je zien hoe het daarmee staat en wat het betekent).
  • karinaschutte1122
    karinaschutte1122 Berichten: 17 Member
    itzhanne82 schreef: »
    Daarnaast is geduld een heel groot vereiste in deze afvalperiode/ levensstijl. Ik ben meer dan 2(!) jaar bezig geweest met cutten (vet verliezen). Dat dit zo lang duurde heeft o.a. ook te maken met verkeerde voorlichting, trial & error, trainers die niet de juiste acties ondernamen of kennis hadden (ik had een PT'er), waarschijnlijk altijd te hoog in kcal gezeten etc. Nu weet ik beter en heb natuurlijk in die tijd heel veel kennis opgedaan. Ik weet nu beter en ben momenteel met een reverse bezig (als je daarop zoekt kun je zien hoe het daarmee staat en wat het betekent). [/quote

    Ik heb me even een beetje ingelezen over reverse en misschien is dit wel wat ik eerst moet gaan doen. Mijn lichaam staat al zo lang in de spaarstand via een "eiwit" dieet dat ik nu met een normale calorie beperkende "dieet" mijn lichaam hier anders op reageert en denkt jippie krijg weer normaal voedsel laat ik het vooral vasthouden!
    Zoals ik al zei mijn metabolisme is misschien wel niet goed en hoopte ik door te gaan sporten weer wat op te krikken. Maar langzaam even nu wat meer voedsel te eten zou misschien ook wel kunnen helpen daarbij. (hoop ik)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Een reverse is niet zomaar iets wat je even doet als het even tegen zit, tenminste, zo komt het bij mij een beetje over. Dit kan ik fout hebben, dus mocht het anders zijn dan hoor ik het graag.

    Mijn vragen aan jou;
    1. sinds wanneer ben je je eten bij gaan houden (registreren, afwegen etc.)
    2. hoe lang zit je al in een calorietekort
    3. waar bestond dit tekort uit en hoe lang heb je elk tekort aangehouden

    Ga dus éérst even de feiten na, voordat je aan gaat nemen dat meer zakken niet meer kan. Een spaarstand bestaat niet zoals je aangeeft, of je hebt een erfelijke aandoening waarbij je schildklier niet juist werkt en dat dit medisch is aangetoond. Een eiwitdieet staat los van het verliezen van gewicht. Het soort dieet voor gewichtsverlies maakt niets uit, omdat het draait om een negatieve energiebalans.
  • karinaschutte1122
    karinaschutte1122 Berichten: 17 Member
    Ik ben zaterdag 15 augustus hiermee begonnen en sinds die tijd eet ik ongeveer 1200 kcal.
    en hoe bedoel je waar bestond dit tekort uit?
    Standaard staat mfp ingesteld op 50% koolhydraten 30 vet en 20 eiwit. hierin zit ik gemiddeld weg wel redelijk op peil. Alhoewel als ik het goed bekijk ik in deze afgelopen periode genomen ik vaak meer eiwit eet en minder vetten. Zal wel komen van mijn eiwit dieet nog die ik hiervoor deed.
    De koolhydraten die ik eet probeer ik zoveel mogelijk dat het de langzame zijn dus volkoren, havermout, zilvervliesrijst enz.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Ik ben zaterdag 15 augustus hiermee begonnen en sinds die tijd eet ik ongeveer 1200 kcal.
    Oké, dus je bent pas 3 weken bezig met afvallen...?

    Wat ik bedoel met waar je tekort uit bestond is hoe lang je hoeveel kcal hebt gegeten. Maar omdat je pas 3 weken gestart bent met afvallen is deze vraag niet van toepassing. Daarom is het ook zo belangrijk bij de feiten te blijven en niet te snel aannemen dat je te weinig eet en er niets gebeurd. Ik noem maar wat, als jij al 1 jaar lang, feitelijk, op 1200 kcal hebt gezeten en nu sinds 3 weken niet meer afvalt... dan ja, dan kun je denken aan een plateau.

    Als je na 3 weken al moedeloos wordt, dan zul je het wel heel zwaar krijgen. :worried:
  • karinaschutte1122
    karinaschutte1122 Berichten: 17 Member
    Ik ben 11 mei begonnen hoor met dukan, hierin heb ik in de zomervakantie 2 weken even niet me er aan gehouden en zo begin augustus was ik er flauw van en wilde ik weer 'gewoon' eten. Uiteraard wel aangepast omdat ik nog niet op mijn streefgewicht was. Dus toen begonnen met sporten en opgelet met het eten. (weet na jaren lezen en doen redelijk wat over voeding en goede en gezonde keuzes). Na het het lezen van een artikel MFP ontdekt en dacht hier een goede en makkelijke manier gevonden te hebben om exact te weten wat je eet en binnenkrijgt en een stimulans te hebben. Maar tja geen effect en toch echt gevoel minder te eten (wel gezond) geen alcohol proberen genoeg slaap te krijgen, nou ja de gezonde levensstijl zeg maar. Tja en dan gebeurd er niets en dan wordt je wel moedeloos ja. En mensen in omgeving (die veel te dik zijn) snappen niet dat ik af wil vallen maar het is mijn gevoel. Ik ben eerder 62 geweest en weet dat ik dat een heel prettig gewicht vond. Nu is het
    het net niet zeg maar. En ik heb voor mij zelf ook als bovengrens de 65 gelegd. Dus absoluut hieronder blijven.
    Ik kom trouwens van 71 kilo (veel te zwaar en ik voelde me helemaal niet lekker hierbij maar heb het uit de hand laten lopen door het gezellige lekkere leven ;)
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Misschien een heel foute opmerking.... Als je "maar" 3 kilo wilt afvallen, waarom dan niet beginnen met een soort crash? Shakes of om de dag alleen brood of zo. Ikzelf zou hier nooit voor kiezen, maar je bent wel in no-time 3 kilo kwijt. En daarna weer met een gezond eetpatroon doorgaan, met het juiste aantal calorieën.
  • karinaschutte1122
    karinaschutte1122 Berichten: 17 Member
    Huh crashen?
    nee slecht advies enne crashen heb ik ook al wel gedaan en ervaring mee.
    Als ik dat nu zou doen is het alleen maar vocht wat je kwijtraakt.Ik wil vet kwijt raken op een gezonde verantwoorde en goede manier. En ja het gaat langzamer dan crashen dat weet ik. Maar ik wil het ook voor een lange termijn.
    En ja voor sommige mensen is 3 kilo niets. Ik voel weet dat ik me er net beter bij voel en wil graag lekker gezond en gevarieerd eten. Ik hou van koken en ben veel met gezonde recepten aan knutselen waarin ik het een uitdaging vindt om de calorieën laag te houden en toch alle alles wat je nodig hebt er in te houden. (probeer rond 500 a 600 kcal pp te komen). Kan dan ook lekker genieten van het eten. Ik heb 1 nadeel en dat is dat ik te snel eet. Dit weet ik en probeer hier aan te werken. Dit doe ik omdat ik koud eten niet lekker vindt ;) .
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    september 2015 aangepast
    Als ik je een advies mag geven zou ik de eiwitten iets verhogen en koolhydraten wat verlagen. misschien dat het dan beter gaat . Maar met 1200 callorieen moet je zeker af gaan vallen.

    En heel veel water drinken he
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Misschien kun je zorgen dat je voedingslogboek voor anderen te zien is, en zien we daar dingen waar aan het kan liggen dat je niet afvalt
  • karinaschutte1122
    karinaschutte1122 Berichten: 17 Member
    janeckbear schreef: »
    Misschien kun je zorgen dat je voedingslogboek voor anderen te zien is, en zien we daar dingen waar aan het kan liggen dat je niet afvalt

    hoe doe ik dat?
  • karinaschutte1122
    karinaschutte1122 Berichten: 17 Member
    janeckbear schreef: »
    Misschien kun je zorgen dat je voedingslogboek voor anderen te zien is, en zien we daar dingen waar aan het kan liggen dat je niet afvalt

    hoe doe ik dat?

    Yes volgens mij is het gelukt! :p
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Je logboek openstellen kan via http://www.myfitnesspal.nl/account/diary_settings bij 'dagboekdeling', onder aan de pagina.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    september 2015 aangepast
    Als ik je een advies mag geven zou ik de eiwitten iets verhogen en koolhydraten wat verlagen.
    Daar gaan we weer... Ze dient in eerste instantie een negatieve energiebalans te creëren. Voor gewichtsverlies zijn macros (nog) niet van belang.

    Als je 11 mei bent begonnen met diëten betekent dat dus dat je een kleine 4 maanden bezig bent. Hoeveel kcal heb je in die periode gegeten?

    Nogmaals, ik lees nog steeds nergens of je voeding juist registreert. Maak je gebruik van je eigen invoeren of maak je gebruik van de database van MFP zelf (dat kan namelijk verschillen). Meten is weten. Als je niet exact weet wat je binnen krijgt, tot op de kruimel, blijft het een frustrerende weg.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    4 maanden lijkt voor sommige lang. Ik ben al 6 jaar verder vanaf mijn hoogste gewicht ooit.
    Nu afgelopen 2 jaar schommel ik tussen de 84 en 90 kg

    Ik zeg, iets meer geduld proberen op te brengen, minder eten als dat je verbruikt, en je komt er wel
    Het is geen sprint, maar een marathon !
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    ... En ja voor sommige mensen is 3 kilo niets. ... Ik heb 1 nadeel en dat is dat ik te snel eet. Dit weet ik en probeer hier aan te werken. Dit doe ik omdat ik koud eten niet lekker vindt ;) .

    Ik moet nog 3 kilo tm mn streefgewicht, en het gaat mij ook veel te langzaam. Ik overweeg trouwens om, na het behalen van mijn streef, misschien voor nog 5 kilo te gaan, zodat ik midden in een gezonde BMI-score kom en niet helemaal bovenin zit.

    Ik at ook te snel en heb daar het volgende op gevonden: eerst je mond helemaal leeg eten voordat je de volgende hap op je vork doet en naar binnen werkt ;) Als je bang bent dat je dan uiteindelijk koud eten hebt, zou je ervoor kunnen kiezen om 2x een kleine portie op te scheppen. In de pan blijft het warmer dan op je bord.
  • karinaschutte1122
    karinaschutte1122 Berichten: 17 Member
    itzhanne82 schreef: »
    Als ik je een advies mag geven zou ik de eiwitten iets verhogen en koolhydraten wat verlagen.
    Daar gaan we weer... Ze dient in eerste instantie een negatieve energiebalans te creëren. Voor gewichtsverlies zijn macros (nog) niet van belang.

    Als je 11 mei bent begonnen met diëten betekent dat dus dat je een kleine 4 maanden bezig bent. Hoeveel kcal heb je in die periode gegeten?

    Nogmaals, ik lees nog steeds nergens of je voeding juist registreert. Maak je gebruik van je eigen invoeren of maak je gebruik van de database van MFP zelf (dat kan namelijk verschillen). Meten is weten. Als je niet exact weet wat je binnen krijgt, tot op de kruimel, blijft het een frustrerende weg.

    Zoals ik al aangaf lees ik voedingsetiketten erg goed en voer die in en niet klakkeloos MFP. Ook meet ik alles af (laatste kruimel) dit heb ik in voorgaande berichten al gezegd. en die 4 maanden was niet via MFP maar dukan (dit heb ik vaker gedaan en leidde toen wel tot gewenste resultaat en ja ik weet dat het net het gezondste dieet is.)
    En ja er is in die tijd 6 kilo af maar rest nog steeds 3 en dan zit ik ook midden in gezond bmi wat ik graag wens maar bovenal voel ik me zelf goed bij dat gewicht en ik weet ook dat bmi niet heilig en alles zeggend is.
    In die eerste periode (dukan) heb ik geen kcal geteld. Alleen eiwitrijk en koolhydraatarm gegeten. Maar ik vond het na mn vakantie te eenzijdig worden en wilde graag weer normaal koken en normaal eten, ook miste ik mn broodje (spelt).
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    september 2015 aangepast
    Wat bedoel je met "normaal"koken ik denk dat afvallen en op gewicht blijven A way of life is, en in deze wereld niet als normaal gezien wordt. kijk naar de reclame waarin je dood gegooid word met Mc donald en Magnum reclames. Naar mijn mening is normaal eten gezonde en eerlijke voeding, en dat speltbroodje past daar prima in , En als men dan zegt dat ik een eetverslaving heb, dan laat mij dat koud, want het is mijn lijf :D