Uit eten gaan en toch tellen — Dutch (Netherlands)

Uit eten gaan en toch tellen

Hoi Allemaal,
Ik ben sinds 1 september begonnen met afvallen.
Het lukt me beter dan verwacht en ben dan ook erg trots op mezelf.
MAAR.. Binnenkort ga ik uit eten..
Hoe kan ik dan goed de caloriën tellen?
Zover ik me kan herinneren staat dit niet standaard op een menu kaart :tongue:

Graag lees ik jullie tips zodat ik me een beetje kan voorbereiden.

Groetjes!

Reacties

• itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Niet eigenlijk. Of gewoon gokken en invoeren middels de MFP database.
  • janeckbear
    janeckbear Berichten: 405 Member
    Als je alles goed en accuraat invuld magje best af en toe eens een SAS (Schijt aan Sonja) dag hebben
  • PsychoBitch85
    PsychoBitch85 Berichten: 24 Member
    Bedankt ik probeer het wel met gokken dan
    Janeckbear een SAS dag (hoe kom je er op hahaha) mag ook wel ik wil er alleen op letten dat ik niet meteen mezelf over vol eet wat ik voorheen wel deed.
    En daarbij is het nu heel kort achter elkaar 2 etentjes :(
    Verder hou ik alles keurig bij, doe ik dat niet neem ik alleen mezelf in de zeik en dat werkt niet.
    Mijn doel is 0,5 kg per week dus redelijk rustig vind ik.
    Maar de eerste week ben ik al 1,6 kg afgevallen :scream:
    As dinsdag is mn 2e weging pas sinds het begin.
  • DarkLordAzagthoth
    DarkLordAzagthoth Berichten: 96 Member
    Ik ga wel eens naar zo'n wereld restaurant waar je onbeperkt kan eten (wokken, chinees, japans, italiaans, mexicaans, spaans, nederlands,.....). Het zijn elke keer maar kleine porties en ik pak dan maar het eten van thuis wat er op lijkt om de voedingswaarde in te vullen.
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Tja, met uit eten gaan wordt het invullen van MFP een beetje gokken. Probeer in ieder geval om voordat je aan je eten begint, in te schatten hoeveel (gewicht) het is.

Verder: neem geen stokbrood vooraf, maar bij voorkeur een helder soepje (consommé), of garnalencocktail met de saus apart. Pas op met sla/salade: de meeste prof-koks doen lekker veel olie in de dressing. Heerlijk natuurlijk, maar het tikt wel aan met de kalorietjes.
    Kies bij het hoofdgerecht voor biefstuk, varkenshaas, lamshaas of gegrilde gamba's. Vraag een evt. saus er apart bij, niet er overheen. Niet te veel frietjes of gebakken aardappeltjes. Gekookte groenten worden vaak met een klontje boter nog lekkerder gemaakt. Niks mis mee, als je er rekening mee houdt. Drink niet teveel wijn. Per glas toch al gauw 125 kcal. Vraag er een karaf water bij.
    En voor toetje is sorbetijs een lekkere magere variant. Sobetijs is ijs op waterbasis ipv room.

Zelf ben ik een vreselijke lekkerbek en ga toch zeker 1x per maand uit eten. Toch ben ik, door me een beetje aan bovenstaande te houden, vanaf januari tot aan nu al 15 kilo afgevallen.

Succes en veel plezier met het etentje! :)
  • janeckbear
    SAS dag komt van Soja Bakker dieet , Vandaar schijt aan Sonja :D
  • PsychoBitch85
    ave1969 schreef: »
    Tja, met uit eten gaan wordt het invullen van MFP een beetje gokken. Probeer in ieder geval om voordat je aan je eten begint, in te schatten hoeveel (gewicht) het is.

Verder: neem geen stokbrood vooraf, maar bij voorkeur een helder soepje (consommé), of garnalencocktail met de saus apart. Pas op met sla/salade: de meeste prof-koks doen lekker veel olie in de dressing. Heerlijk natuurlijk, maar het tikt wel aan met de kalorietjes.
    Kies bij het hoofdgerecht voor biefstuk, varkenshaas, lamshaas of gegrilde gamba's. Vraag een evt. saus er apart bij, niet er overheen. Niet te veel frietjes of gebakken aardappeltjes. Gekookte groenten worden vaak met een klontje boter nog lekkerder gemaakt. Niks mis mee, als je er rekening mee houdt. Drink niet teveel wijn. Per glas toch al gauw 125 kcal. Vraag er een karaf water bij.
    En voor toetje is sorbetijs een lekkere magere variant. Sobetijs is ijs op waterbasis ipv room.

Zelf ben ik een vreselijke lekkerbek en ga toch zeker 1x per maand uit eten. Toch ben ik, door me een beetje aan bovenstaande te houden, vanaf januari tot aan nu al 15 kilo afgevallen.

Succes en veel plezier met het etentje! :)

Ave1969 bedankt voor de goeie tip! Ik drink gelukkig helemaal geen alcohol. Met jou tip kom ik de avond wel door zonder het idee dat ik veel te veel heb gegeten denk ik :smile:
    Ik g niet veel uit eten maar dit komt zeker van pas!
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    je hebt tegenwoordig trouwens ook restaurants die bij gerechten aangeven hoeveel kcal erin zitten :P maar dat zijn er maar een paar zover ik weet
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Vooral Amerikaanse ketens willen het nog weleens vermelden, omdat restaurants in de US dit verplicht zijn. Soms staat het niet op het menu, maar wel op de website.

Buiten dat een enkel restaurant die inspeelt op bewuste voeding, maar zijn er maar weinig inderdaad.
  • PsychoBitch85
    Iedereen bedankt voor de reacties.
    Vrijdag ga ik uit eten dus verdere tips zijn nog altijd welkom.
    Fijne Avond!
  • PsychoBitch85
    Het eerste etentje is vandaag goed verlopen en heb toch ook kunnen genieten van het eten.
    Wel heel bewust alles gekozen, dat wel.
    Morgen etentje nummer 2 onverwachts ook dat komt wel goed denk ik.
    Als het weer het toe laat ga ik zondag wel een rondje hardlopen anders om een beetje te compenseren.
  • janeckbear
  • ave1969
    Mooi zo!
  • evapfneisel
    evapfneisel Berichten: 95 Member
    Toevallig heb ik net ook een topic over dit onderwerp geopend. Heb deze compleet gemist! Ik zit met hetzelfde. Maar ik ga vaak niet "basic" uit eten, dus geen biefstukje met patat. Ik ga vaker naar een Indonesisch restaurant of de wok. Dan krijg je toch veel verschillende maaltijden naar binnen en dan vind ik het wel erg lastig inschatten. Gisteren dus naar een Indonesisch restaurant gegaan en daar een rijsttafel gedeeld met mijn vriend... zou niet weten wat ik eigenlijk allemaal gegeten heb! Vanavond ga ik weer uit eten (oeps), maar dan ga ik wel voor iets wat een beetje in te voeren is...
  • ave1969
    Ja, met uit eten gaan is het best moeilijk om te bepalen hoeveel kcal je naar binnen werkt. Nu zitten er best heel wat buitenlandse gerechten/producten in MFP, omdat het niet alleen een Nederlandse site is, maar Indonesisch zie ik er niet bij staan.
    Ik denk dat je gewoon maar lekker moet genieten van je avondje uit, en je niet vol moet proppen, maar eten tot je gewoon lekker voldaan bent.
  • DarkLordAzagthoth
    DarkLordAzagthoth Berichten: 96 Member
    Niet vol proppen is met een all-you-can-eat formule lastig. je betaald een bedrag om onbeperkt te kunnen eten (en evt drinken).

Het drinken laat ik altijd tot een half glas cola (mij vrouw drinkt de rest op). Het enige probleem is (vind ik) dat je bakken met zout en ene aardig portie suiker binnenkrijgt door die woksauzen. Maar het is wel heel erg lekker.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Ik zeg, gewoon genieten van uit eten gaan.
    Als je daar al niet meer van kan genieten, doe je iets niet goed naar mijn idee (dit is een raad die ik helaas zelf ook niet altijd opvolg :P)

Ga je echt structureel 2 keer per week uit eten, ja dan zou je van te voren kunnen plannen wat je wilt gaan eten.
  • epuntn
    epuntn Berichten: 3 Member
    Om hierop in te haken....Ik ben net terug van een maand vakantie in de usa...en dus een maand lang uit eten geweest...in mijn optiek moet je gewoon compenseren...ga je morgen uit eten? dan neem je vandaag een grote bak met sla en kipfilet/vis...morgen ONWIJS genieten van je lekkere eten, en de dag erna weer opletten wat je eet...En je kunt daarbij ook NET iets verder weg parkeren met je auto,net die ene keer meer de lift overslaan en de trap nemen etc etc....Opletten wat je eet met beweging en daardoor gewicht verliezen mag NOOIT een straf zijn..geniet van de keren dat je gaat uit eten, geniet van het leven...maar compenseer dat op de dagen dat het kan.

Ik las ook ergens dat usa restaurants de cal erbij zetten..ja dat klopt..wij hebben bij 99% de voedingswaarde bij het gerecht zien staan op de menu kaart.
    Maar laat je niet voor de gek houden!!!...er staat bijvoorbeeld bij een kipfilet met friet menu dat er 1100* cal in zit..
    ja...dat * doet het hem...ergens 10 bladzijdes verderop staat dat die cal alleen is als de kipfilet niet gepaneerd is, niet met saus overgoten is, niet gefrituurd is, dat de friet maar een x aantal gram is etc etc etc.
    Maar dat krijg je allemaal wel als je het gewoon besteld zoals het afgebeeld staat.
    Ach...lekker van genieten..ik heb nog NOOIT zoveel milkshakes in mijn leven gegeten als die 3.5 week...en ik genoot van ze allemaal...en toch afgevallen...kwestie van compensatie.

• PsychoBitch85
    @epuntn super goed dat je toch bent afgevallen! Het is inderdaad zoals jij zegt compenseren. Dankje voor je advies