kokosolie — Dutch (Netherlands)

kokosolie

Opties
Skaap72
Skaap72 Berichten: 13 Member
Wat is jullie ervaring met het gebruik van kokosolie?
Is dit beter dan gewone boter om in te bakken?

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wat is beter... in mijn ogen is geen enkel voedingsmiddel 'slecht', echter is het een wel 'gezonder' voor je lichaam omdat het meer voedingsstoffen bevat waar het lichaam wat aan heeft.

    V.w.b. kokosolie is dit denk ik persoonlijke voorkeur. De een vind het niet lekker, de ander wel. Doe waar jij je prettig bij voelt.
  • Skaap72
    Skaap72 Berichten: 13 Member
    Opties
    Thnx, Itzhanne
    Het is sinds ik veel bewuster met voeding omga en je gaat verdiepen in "gezondheid"...je soms door het bos de bomen niet meer ziet. Zoveel controverse, zoveel meningen over 'goede voeding'.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Neem van mij aan; het meeste is onzin... Helemaal als er gezegd wordt dat iets moet worden vermeden... Ik heb zoveel gelezen en clinics gevolgd dat 90% wat door goeroe's of dieetvormen wordt verkondigd niet klopt. Maar goed, dat is niet sexy en dat verkoopt niet. Je kunt in feite álles eten, geen enkel voedingsmiddel of product is 'slecht', omdat je lichaam alleen koolhydraten, eiwitten en vetten herkend en niet het soort product. Dus of jij nu netjes je kokosolie eet voor je vetten, want 'gezond', of iets uit de frituur haalt; je lichaam ziet alleen het macronutriënt 'vet'. Kijk, of iets meer of minder voedingsstoffen bevat is iets anders en staat los van het type product. Dat moet je dus echt scheiden van elkaar. Geeft dat een vrijbrief om alleen maar oreo-koekjes te eten? Nee, of wel haha, maar dan kun je denk ik over een jaar of 10 naar de arts omdat je vaten zijn dichtgeslipt... om maar even een situatie te schetsen. :wink:
  • Skaap72
    Skaap72 Berichten: 13 Member
    Opties
    Kijk, dat dat had ik nu even nodig. Nuchterheid. Haha. Gewoon je verstand gebruiken en calorieën in de gaten houden; bewust worden van wat je in je mond stopt. (wat er niet aankomt, hoeft er ook niet af)
    Ben nu 4 kilo kwijt door gewoon gezond te eten. Dus geen snoep, koek en andere rotzooi.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Daarom, het is ook niet moeilijk... alleen máken mensen het soms mooier dan het is... maar dat is dus niet sexy om te verkopen. Je kunt prima je lekkere momentjes hebben, zo lang ze maar binnen je kcal-inname passen en eventueel (als je daarmee werkt) binnen je macro's. Dus echt, neem van mij aan... er bestaat meer onzin op internet dan waarheid. Als je andere posts van mij leest zul je ook zien en merken dat ik die dingen de kop in wil drukken en er veel dingen niet kloppen. En wat je zegt; je nuchtere verstand gebruiken. Van lucht kom je écht niet aan en als je wel aankomt, dan eet je dus teveel. Nee, dat komt niet door koolhydraten, dat komt niet door een ingekakt metabolisme (alhoewel je verbranding zich enigermate aanpast aan de inname die je het geeft), bloedsuikerspiegel of weet ik veel wat... De basis(regel) is je energiebalans voor zowel aankomen als afvallen. Maar ook voor op gewicht blijven.
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Opties
    Eens met Hanne. Maar om toch nog even terug te komen op de kokosolie... Ik vraag me af wat de gezondheidsclaims zijn bij kokosolie vergeleken met andere gangbare producten zoals boter en olijfolie.

    Een overzichtje van http://www.voedingswaardetabel.nl/...
    xbrtedhfmus6.png

    Een bakproduct zal grotendeels uit vet bestaan, waardoor het ook gelijk rijk aan calorieën is. Niets mis mee zolang het binnen je calorieën budget past (en eventuele macro's). Hier ontkom je alleen aan met halvarine/margarine, wat dan weer om diverse andere redenen controversieel is.

    Kokosolie komt grotendeels overeen met andere bakproducten. Het enige wat wel opvalt is dat kokosolie hoog in verzadigde vetten is. Nu is juist het geval dat men over het algemeen wel eens is dat je beter onverzadigde vetten in plaats van verzadigde vetten kan hebben. Ik wil kokosolie niet als slecht bestempelen, maar uit het rijtje zou het zeker niet mij eerste keuze zijn.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Daarom hoor Commot... vet is vet en de gezondheidsclaims zijn discutabel betreffende kokosolie. Als je het lekker vindt, lekker blijven gebruiken, maar of het nou zoveel beter is... dát is dus nergens aangetoond. En aangezien ik graag evidence based werk en dingen benader, ga ik kokosolie niet boven iets anders kiezen omdat dit zo enorm 'gezond' zou zijn... :wink:
  • Nikkirent
    Nikkirent Berichten: 68 Member
    Opties
    Ik kom er een beetje laat achter, haha. Waarom het gaat bij de meeste soorten olie, als je ermee bakt tenminste, is kijken naar hoe heet het kan worden. Sommige oliën verbranden sneller en sommige kunnen heter worden. Meestal wordt dit aangeduid als het 'rook' punt, waarbij de olie gaat roken en walmen.
    Voor de rest, calorieën zijn calorieën.