afvallen terwijl meer gegeten — Dutch (Netherlands)

afvallen terwijl meer gegeten

Opties
Skaap72
Skaap72 Berichten: 13 Member
Ik heb een dieet van zo'n 1200 cal. per dag. Echter, de laatste 3 dagen kwam ik uitrond de 1700.
Enorm ZIN om te eten; in de vorm van crackers met volvette kaas. Die extra 500 komen dus hier vandaan. Toch ben ik 300 gr afgevallen. (ik weeg mij elke week op zaterdag)
Vandaag weer in het gareel. Hoe komt dit? Dat je afvalt, terwijl je meer eet? Voor mijn gevoel was ik wel 2 kilo aangekomen.....

Reacties

  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    januari 2016 aangepast
    Opties
    Dat is heel simpel, met 1700 calorieën zit je blijkbaar nog in een tekort. 1200 is ook gewoon echt weinig. Als je met 1700 nog blijft afvallen, zou ik mij daar aan houden. Meer eten en toch afvallen, wie wilt dat nou niet? ;)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik weet niet wat je gegevens zijn, maar 1200 per dag is uitzonderlijk laag! Optie 1: gewicht fluctueert en je komt echt niet ineens aan als je 3 dagen achtereen wat meer eet dan normaal. Voor hetzelfde geldt was je wel zwaarder en dacht je dat dit door het meer consumeren van eten komt. Echter is dit vaak niet zo en komt het eerder door de hoeveel glycogeen wat in je spieren zit en het vocht wat je vasthoudt door bijvoorbeeld het zoute eten.

    Optie 2: met 1700 zit je nog steeds onder je verbruik zit en dus nog steeds in een tekort. Een tekort zorgt er altijd voor dat je in gewicht afneemt. In sommige gevallen, als je echt zo weinig eet voor een geruime tijd, kan het lichaam ook een kleine boost hebben gekregen (een zogeheten refeed). Het hormoon leptin wordt dan aangewakkerd waardoor het wat harder gaat werken.
  • Skaap72
    Skaap72 Berichten: 13 Member
    Opties
    Bedankt voor jullie reakties.. Mijn gegevens: vrouw, 1.72 m, 67,7 kg. (ik kom van 75 kg) Mijn BMR zit rond de 1400. Ze zeggen dat je daar niet onder moet gaan zitten, maar ik sport niet. Ik ben nu ruim 9 weken op dieet en ben steeds 1 kilo per week afgevallen. Behalve dus de laatste week; 300 gram afgevallen.
  • Skaap72
    Skaap72 Berichten: 13 Member
    Opties
    Sorry...foutje ben nu 66,7 kg
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Je BMR heeft niets te maken met dat je sport of niet

    Door te sporten creëer je een groter verbruik aan kcal van je lichaam waardoor je dus meer kan eten
    Je BMR is echter wat je dagelijks nodig hebt voor het laten functioneren van je organen, lange tijd hieronder zitten kan schade aan je organen aanrichten

    Even als voorbeeld

    Mijn BMR is ongeveer 1700
    Als ik wil afvallen maar er niet bij sport zou ik zo tussen de 1800-1900 mogen eten.
    Volgens calculators 2400 echter heb ik dit tijdje gedaan en kwam toen aan, mijn ervaring leert me dat mijn verbruik zo rond de 2000-2050 ligt bij niet sporten.
    Mijn marge hierin is dus 300-350 kcal

    Ga ik sporten, verhoog ik mijn verbruik, maar mijn BMR blijft nog steeds die 1700
    Bij 3 keer per week een uur sporten ligt mijn gemiddelde verbruik per dag op ongeveer 2300-2350
    Om af te vallen zal ik daar dus nog steeds onder moeten eten, maar om dit gezond te doen wel boven die 1700.
    Mijn marge hierin maak ik dus groter door het sporten, namelijk 600-650

    Aangezien ik momenteel wat meer wil focussen op het cutten en minder op mijn macro's is voor mij belangrijk dat mijn totale kcal tussen die 1700 en 2350 houd. en ik kies er nu voor om dit op 1900-2000 kcal gemiddeld te houden. Zodat wat ik sport echt puur extra is om af te vallen, maar ik nog steeds kan afvallen als ik even, om wat voor reden dan ook, niet zou sporten.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    1200 per dag is wel extreem laag. Ik geloof dat het minimum altijd is 1200. Neem wat MFP je aanraad en je zit op de goede weg, wellicht wat meer bewegen.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    LaurensE1 schreef: »
    1200 per dag is wel extreem laag. Ik geloof dat het minimum altijd is 1200. Neem wat MFP je aanraad en je zit op de goede weg, wellicht wat meer bewegen.

    Nou sorry, maar beter niet wat MFP aanraad, MFP geeft bij mij namelijk 1500 aan terwijl mijn BMR rond de 1700 ligt
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    MFP is absoluut géén aanrader in mijn ogen als het gaat om advies wat je dient in te nemen qua calorieën. MFP is een 'dom' programma en kan absoluut niet inschatten wat voor iemand je bent... hij rekent enkel iets uit op basis van enkele gegevens, maar neemt bijvoorbeeld niet in ogenschouw dat je 5x per week traint.

    Het valt mij steeds vaker op dat de mensen hier op MFP belachelijk laag zitten qua calorie-inname...