Calorie inname — Dutch (Netherlands)

Calorie inname

Opties
ikhier
ikhier Berichten: 24 Member
Hallo,

Ik heb wat advies nodig over mijn calorie inname, en mijn voedingsschema.
Ik ben aan het lezen over wat goed is en hoe je het beste kunt afvallen.
Ik zit qua berekeningen van mijn BMR op 1884 Kcal. Ik heb als doel ingesteld : 1774 Kcal.
(1.82 x 83,7 kilo)
Alleen daar kom ik lang niet altijd aan.

Is dit schadelijk? Zijn er wat tips en truuks op dat gebied voor mij?

Alvast bedankt. :smiley:

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    ikhier schreef: »
    Ik ben aan het lezen over wat goed is en hoe je het beste kunt afvallen.

    Allereerst, er is geen beste manier van afvallen.
    Afvallen is calorietekort. Dit kan door je inname aan eten zo laag mogelijk te houden (maar wel verantwoord, dus boven BMR) en/of door erbij te gaan sporten waardoor je verbruik per dag hoger is.
    ikhier schreef: »
    Ik zit qua berekeningen van mijn BMR op 1884 Kcal. Ik heb als doel ingesteld : 1774 Kcal.
    (1.82 x 83,7 kilo)
    Alleen daar kom ik lang niet altijd aan.

    Is dit schadelijk? Zijn er wat tips en truuks op dat gebied voor mij?


    Alvast bedankt. :smiley:

    Als je BMR 1884 is, dan zou ik daar niet onder eten.
    Een paar dagen/weekje kan op zich geen kwaad, maar langere tijd (maand of langer) kan zeker te weten schade aanbrengen aan je organen (heb zo even geen link voor je, maar zoek het maar eens op)

    Dan rest mij de vraag, hoe komt het dat je moeite hebt om de 1774 kcal te halen? Ik kan je dagboek niet zien namelijk.
    Hoe vaak per dag eet je? Heb je de mogelijkheid om vaker te eten?
    Eet je bijvoorbeeld heel laag in je vetten? Vetten zijn namelijk 9 kcal per gram tov 4 kcal per gram op koolhydraten en eiwitten.

    Iets wat ik deed in beginperiode was zakje noten kopen (paranoten, walnoten, amandelen) ongezout. En dit meenemen in bakje naar werk, en af en toe een graai hieruit doen. Van te voren dan wel afwegen, maar 40-50 gram nootjes is niet heel veel qua hoeveelheid, maar geeft je toch al gauw 300-400 kcal extra.

    Daarnaast kan je eiwitrepen, of juist koolhydraatrepen kopen, of zelf maken (ook leuk om te doen) en deze meenemen als tussendoortje.
    Heb nu repen die ik zo eet, en toch weer 150-200 kcal geven.

    Ik heb soms, na al 5 jaar bezig te zijn met afvallen, waarvan 2 jaar heel bewust op voeding letten, nog wel eens moeite om mijn dagelijkse doel te halen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Met alle respect, ik begrijp vaak echt niet waarom mensen moeite hebben met het aantikken van kcal. Maar echt; eet gewoon meer, heel simpel. Of je moet alleen op rijstwafels aan het knagen zijn. Eet gewoon een groot ontbijt, bijvoorbeeld, met eieren, havermout, brinta, kwark... you name it... Neem calorierijke voeding mee voor tussendoor bijvoorbeeld. En eet bijvoorbeeld voordat je gaat slapen nog flink wat. Echt... het draait gewoon ook om planning en het van tevoren invoeren van je eten voor die dag en/ of dagen erna.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik moet er tegenwoordig soms best wel op letten dat ik er niet overheen ga, maar voorheen had ik ook moeite om mijn dagelijkse doelen te halen, maar dat kwam omdat ik dan aan de eierkoeken, wafels en crackers zat

    Nu gewoon brood met beleg, gekookte eieren
    En ik eet regelmatig nog een plak cake omdat dit nog in mijn doelen past (bak 1 keer per 2 weken een cake en snij dit in plakken van 40-50 gram)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Met alle respect, ik begrijp vaak echt niet waarom mensen moeite hebben met het aantikken van kcal. Maar echt; eet gewoon meer, heel simpel. Of je moet alleen op rijstwafels aan het knagen zijn. Eet gewoon een groot ontbijt, bijvoorbeeld, met eieren, havermout, brinta, kwark... you name it... Neem calorierijke voeding mee voor tussendoor bijvoorbeeld. En eet bijvoorbeeld voordat je gaat slapen nog flink wat. Echt... het draait gewoon ook om planning en het van tevoren invoeren van je eten voor die dag en/ of dagen erna.

    Niet iedereen heeft deze discipline @itzhanne82
    Jij woont volgens mij alleen, waardoor je dus ook alles zelf bereid
    Mijn avondeten word voor mij gemaakt waardoor ik dus afhankelijk ben van

    Daarnaast, ook al plan ik van te voren dat ik bijvoorbeeld pasta wil eten, als mijn SO ineens bedenkt dat ze zin heeft in iets anders, word dat gemaakt.

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wellicht komt het verkeerd over, maar ik bedoel meer dat wanneer je dingen plant dat je dan een heel eind komt. Niet de dag starten en dan gaandeweg kijken wat je allemaal eet. Iedereen kan voorbereidingen qua eten maken, óók als je samenwoont. Heb desnoods een soort van voorraad voor nood wat je bijvoorbeeld kan aanspreken als je tekort komt.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    januari 2016 aangepast
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Wellicht komt het verkeerd over, maar ik bedoel meer dat wanneer je dingen plant dat je dan een heel eind komt. Niet de dag starten en dan gaandeweg kijken wat je allemaal eet. Iedereen kan voorbereidingen qua eten maken, óók als je samenwoont. Heb desnoods een soort van voorraad voor nood wat je bijvoorbeeld kan aanspreken als je tekort komt.

    Wat betreft eten overdag is het geen probleem voor mij.

    We doen wel gezamenlijk boodschappen, en plannen vaak wel wat we de hele week eten aan avondeten. En dat bestaat nagenoeg altijd uit groente met stukje vlees.

    Maar als ze echt een keer geen zin heeft, dan word er nog wel eens wat makkelijks gemaakt en/of gehaald.

    Gelukkig zijn die momenten zeldzaam.

    Daarnaast hebben we een kleine vriezer waardoor ik niet voor een hele week eten kan opslaan in de vriezer.
    Deze zit al vol met voorraad vlees, brood. Ook geen ruimte voor een grotere vriezer.
    Hebben ruimte voor 2-3 bakjes extra, en dat doen we ook, maar is op dit moment stamppotten, omdat we dat meestal maken in bulk aangezien dat ook weer voordeliger is.

  • ikhier
    ikhier Berichten: 24 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Met alle respect, ik begrijp vaak echt niet waarom mensen moeite hebben met het aantikken van kcal. Maar echt; eet gewoon meer, heel simpel. Of je moet alleen op rijstwafels aan het knagen zijn. Eet gewoon een groot ontbijt, bijvoorbeeld, met eieren, havermout, brinta, kwark... you name it... Neem calorierijke voeding mee voor tussendoor bijvoorbeeld. En eet bijvoorbeeld voordat je gaat slapen nog flink wat. Echt... het draait gewoon ook om planning en het van tevoren invoeren van je eten voor die dag en/ of dagen erna.

    Voor mijn gevoel eet ik gewoon 3 maal daags mijn eten en ik moet me er toe zetten om erboven te eten. Ik ben juist gedoseerd aan het eten gegaan omdat het de verkeerde kant op ging. Toename in mijn gewicht, waardoor ik op de rem trapte.

    Het is voor mij makkelijk gewoon iets minder te eten dan extra te eten. Maar ook dat is een kwestie van wennen. En daarom ben ik ook hier om te leren om het positief aan te passen :wink:
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dat is alleen maar goed hoor :wink: ... Maar plannen in het vooruit zal je zeker helpen met je issue om je kcal inname aan te tikken :smile:
  • ikhier
    ikhier Berichten: 24 Member
    Opties
    Gustaaf85 schreef: »
    Dan rest mij de vraag, hoe komt het dat je moeite hebt om de 1774 kcal te halen? Ik kan je dagboek niet zien namelijk.
    Hoe vaak per dag eet je? Heb je de mogelijkheid om vaker te eten?
    Eet je bijvoorbeeld heel laag in je vetten? Vetten zijn namelijk 9 kcal per gram tov 4 kcal per gram op koolhydraten en eiwitten.
    Ik eet gewoon wel 3x per dag. gedoseerd. Waarschijnlijk TE gedoseerd.
    Ik heb je een vrienden verzoek gestuurd. dan kun je eens een blik werpen, als je het niet erg vind.

    Gustaaf85 schreef: »
    Iets wat ik deed in beginperiode was zakje noten kopen (paranoten, walnoten, amandelen) ongezout. En dit meenemen in bakje naar werk, en af en toe een graai hieruit doen. Van te voren dan wel afwegen, maar 40-50 gram nootjes is niet heel veel qua hoeveelheid, maar geeft je toch al gauw 300-400 kcal extra.


    Daarnaast kan je eiwitrepen, of juist koolhydraatrepen kopen, of zelf maken (ook leuk om te doen) en deze meenemen als tussendoortje.
    Heb nu repen die ik zo eet, en toch weer 150-200 kcal geven.

    Ik heb soms, na al 5 jaar bezig te zijn met afvallen, waarvan 2 jaar heel bewust op voeding letten, nog wel eens moeite om mijn dagelijkse doel te halen.
    Goede tip van die noten. Dat is ook een quick win.
    Heb je bijv. ook een receptje om van die koolhydraat repen te maken?


    Bedankt @itzhanne82 en @Gustaaf85 voor jullie adviezen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik eet gewoon wel 3x per dag
    Dit zegt echter niets over de calorische waarde... Je moet natuurlijk wel weten wát je eet en hoeveel calorieën dit bevat.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @ikhier
    Zal zo eens kijken naar je dagboek, kijken wat ik zelf anders zou doen.
    We zitten namelijk qua BMR redelijk hetzelfde

    En qua recepten voor koolhydraat repen, of andere voeding, kijk anders eens op:
    http://bodybuildrecepten.nl/

    Laat je niet afschrikken door het woord bodybuild.
    Die Bas Maas heeft daar echt lekkere recepten staan, vaak heel simpel klaar te maken (zo heb ik een eiwitmuffin die in 5 minuten klaar is) en erg lekker zijn.
    Je moet wel even account aanmaken om alles te kunnen zien, maar ik vind het zeker de moeite waard. Denk dat ik nu in half jaar tijd 10 mailtjes van hem heb met reclame voor zijn site, nou dat neem ik dan voor lief.
  • ManonMariska
    ManonMariska Berichten: 18 Member
    april 2016 aangepast
    Opties
    Ik heb net een poosje op die site bij de recepten gekeken en die zijn echt top! Ook bijv. de tips om Brinta en kwark lekkerder te maken. Ik heb de site bij mijn favorieten opgeslagen en ga er zeker gebruik van maken, bedankt Gustaaf. O en ik hoefde geen account aan te maken, kon alles gewoon zo zien/lezen.