Weer opnieuw gestart — Dutch (Netherlands)

Weer opnieuw gestart

Opties
Hoi allemaal,

Een jaar of zes geleden woog ik bijna honderd kilo en heb ik MFP ontdekt. Door de combinatie van slimme keuzes in voeding en flink veel sporten ben ik toen zo'n 18 kilo kwijtgeraakt.

Afgelopen najaar was turbulent in de zin van weinig sporten en ongezonde eetkeuzes en dat maakte dat ik weer "wat zachter" ben geworden (gelukkig niet zo erg als toen ik begon) en dat staat me helemaal niet aan. Dus bij deze gaan we er weer volle bak tegenaan. Het doel is om weer naar (rond de) 80 kilo te gaan en buikvet in te ruilen voor spieren.

Ik ben nu iets meer dan een week aan de slag en ik merk direct dat mijn energieniveau flink omhoog gaat. Wat voor mij goed werkt is het zoveel mogelijk uitsluiten van producten met geraffineerde suiker erin. Uiteraard voorkom je dat niet helemaal (ketchup, pindakaas, etc) en ik ben helemaal niet "tegen koolhydraten", maar ik merk dat mijn lijf er goed op reageert.

Wat zijn jullie belangrijkste inzichten?

Een beetje motivatie en vriendjes op MFP zijn zeer welkom!!

Reacties

  • 19Remco80
    19Remco80 Berichten: 29 Member
    Opties
    Hallo! Goed van je om de draad weer op te pakken. Belangrijkste is denk ik om gewoon minder calorieën tot je te nemen dan dat je eigenlijk nodig hebt. Ik ben nu anderhalve week bezig en 2,2 kg kwijt. Ik drink meer dan 2 liter water en sport 3 x per week. Ik denk dat je zo de beste resultaten bereikt.

    Succes!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het doel is om weer naar (rond de) 80 kilo te gaan en buikvet in te ruilen voor spieren.
    In feite dus minder tot je nemen qua kcal, zoals remco aangeeft. De energiebalans is altijd leidend in je vetverliesperiode. Plaatselijk (buik)vet verbranden kan niet, dus schroom wellicht om die reden ook niet om KH te vermijden.
  • gerwindenbesten
    gerwindenbesten Berichten: 21 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Het doel is om weer naar (rond de) 80 kilo te gaan en buikvet in te ruilen voor spieren.
    In feite dus minder tot je nemen qua kcal, zoals remco aangeeft. De energiebalans is altijd leidend in je vetverliesperiode. Plaatselijk (buik)vet verbranden kan niet, dus schroom wellicht om die reden ook niet om KH te vermijden.

    Je schrijft het met een dubbele ontkenning en da's wat lastig te lezen, maar ik neem aan dat je bedoelt: ga niet dwangmatig koolhydraten zitten vermijden. Dat klopt voor mij in ieder geval. Ik merk wel dat ik minder koolhydraten ga eten (andere zaken vullen meer), maar vermijden doe ik zeker niet, aangezien ik niet zo geloof in ketose-dieëten, meer in een levensstijl die je tot in lengte van dagen vol kunt houden. Dat ging jarenlang heel goed tot afgelopen najaar. Nou ja, ik weet in ieder geval wat ik moet doen om het weer onder de knie te krijgen.

    En ik weet dat lokaal vet verbranden niet mogelijk is, dus het is gewoon een kwestie van doorzetten, lekker sporten, gezond eten en je macro's in de gaten houden.

    19Remco80, dank voor het vriendschapsverzoek!

  • Marc_Win
    Marc_Win Berichten: 1 Member
    Opties
    Mijn belangrijkste inzicht is kcal erin vs kcal eruit. Verder let ik niet op mijn eten, ik zorg gewoon dat het binnen mijn kcal's past.

    Sinds midden augustus 2015 inmiddels 17 kg kwijt, van 87 kg naar 70 kg momenteel.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    januari 2016 aangepast
    Opties
    maar ik neem aan dat je bedoelt: ga niet dwangmatig koolhydraten zitten vermijden
    Nee, zo rechtlijnig bedoel ik het niet. De reden dat mensen vaak KH weglaten of heel weinig van nemen is de reden dat ze denken dat dit buikvet verminderd. Die redenering is niet correct, aangezien je geen lokaal vet kan verbranden. Ik refereer hieraan omdat je aangeeft buikvet in te willen ruilen voor spieren. Mijn aanname is dus dat je minder KH zou willen gaan eten om die reden en vandaar mijn opmerking om niet je KH te verminderen.
  • 19Remco80
    19Remco80 Berichten: 29 Member
    Opties
    @ Marc_Win, krijg je dan wel genoeg voedingsstoffen binnen? Of vul je dit aan met supplimenten?
  • gerwindenbesten
    gerwindenbesten Berichten: 21 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    maar ik neem aan dat je bedoelt: ga niet dwangmatig koolhydraten zitten vermijden
    Nee, zo rechtlijnig bedoel ik het niet. De reden dat mensen vaak KH weglaten of heel weinig van nemen is de reden dat ze denken dat dit buikvet verminderd. Die redenering is niet correct, aangezien je geen lokaal vet kan verbranden. Ik refereer hieraan omdat je aangeeft buikvet in te willen ruilen voor spieren. Mijn aanname is dus dat je minder KH zou willen gaan eten om die reden en vandaar mijn opmerking om niet je KH te verminderen.

    Kijk, dan snap ik 'em. En inderdaad: lokaal vet verbranden bestaat niet, alhoewel er een hele dieet-industrie is die ons wil doen geloven dat dat wel kan (met stoombakken, trilplaten en wat nog meer...). Dus trekken we gewoon de sportschoenen aan en gaan ervoor!!

    Overigens merk ik dat het mij helpt om minder dingen te eten met koolhydraten erin en meer met eiwitten. Ik hou het gewoon geen ochtend vol op twee broodjes, maar wel op twee gebakken eieren met spek. Daarnaast eet ik graag een goed gevuld bord en dan kom je automatisch uit op heel veel groente, fruit en mager vlees of vis. Ik probeer ook wel zoveel eiwitten te eten dat ik spierafbraak zoveel als mogelijk voorkom.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    trilplaten
    ...maar echt hè... De industrie probeert van alles :wink:
    Overigens merk ik dat het mij helpt om minder dingen te eten met koolhydraten erin en meer met eiwitten. Ik hou het gewoon geen ochtend vol op twee broodjes, maar wel op twee gebakken eieren met spek
    Ik heb juist het omgekeerde. Geef mij 500gr kwark en dan begint mijn maag alweer te rommelen na een uur. Ik zit voor 3 uur goed gevuld door een groot bord havermout. Ik maak dit elke ochtend, maar doe er wel 1 heel ei en 2 eiwitten doorheen (rauw), goed roeren, en laat het dan garen door 't 6 minuten in de magnetron te doen.
    Ik probeer ook wel zoveel eiwitten te eten dat ik spierafbraak zoveel als mogelijk voorkom.
    Wetenschappelijk is aangetoond dat je niet meer dan 2gr eiwit per kg lichaamsgewicht nodig hebt. Voor zowel spierafbraak als voor spieropbouw. Een persoonlijke voorkeur is dus iets anders, maar voor het behoud van je spieren is niet meer nodig. Je zult in je vetverliesperiode sowieso spiermassa verliezen, alleen als je je aan die 2gr per kg lichaamsgewicht houdt en krachttraining erbij doet je dit wel zo veel mogelijk kunt minimaliseren.
  • gerwindenbesten
    gerwindenbesten Berichten: 21 Member
    Opties
    Overigens merk ik dat het mij helpt om minder dingen te eten met koolhydraten erin en meer met eiwitten. Ik hou het gewoon geen ochtend vol op twee broodjes, maar wel op twee gebakken eieren met spek
    Ik heb juist het omgekeerde. Geef mij 500gr kwark en dan begint mijn maag alweer te rommelen na een uur. Ik zit voor 3 uur goed gevuld door een groot bord havermout. Ik maak dit elke ochtend, maar doe er wel 1 heel ei en 2 eiwitten doorheen (rauw), goed roeren, en laat het dan garen door 't 6 minuten in de magnetron te doen.
    Nou word ik nieuwsgierig: Havermout, eieren en dan nog iets van water gok ik?? Hoe doe je dat precies? Variatietips zijn altijd welkom!! Ik heb ook een tijd ontbeten met Brinta, melk en rozijnen. Werkte ook prima, maar ik zou denken dat havermout meer vult.

    En ik las op het Amerikaanse forum ook van alles over ontbijtpannenkoeken met amandelmeel, amandelmelk en eieren. Klonk ook goed, vooral omdat ik laatst een recept zag voor amandelmelk, waarbij je amandelmeel overhoudt. En ik weet ook wel dat je amandelmeel gewoon kunt kopen, maar zelf maken is zoveel leuker :)
    https://youtube.com/watch?v=_OSU-Z233pA

    Wetenschappelijk is aangetoond dat je niet meer dan 2gr eiwit per kg lichaamsgewicht nodig hebt. Voor zowel spierafbraak als voor spieropbouw. Een persoonlijke voorkeur is dus iets anders, maar voor het behoud van je spieren is niet meer nodig. Je zult in je vetverliesperiode sowieso spiermassa verliezen, alleen als je je aan die 2gr per kg lichaamsgewicht houdt en krachttraining erbij doet je dit wel zo veel mogelijk kunt minimaliseren.

    Die getallen variëren wat (de wetenschap lijkt het niet altijd eens te zijn als het om eten gaat), maar dat zou maken dat ik tussen de 150 à 170 gram per dag zou moeten gaan zitten. Dat red ik wel, soms zelfs iets te veel. Wellicht zou je me kunnen helpen aan hoeveel koolhydraten ik zou moeten eten na een training. Hoeveel eet jij? Of laat je dat in een vetverliesperiode helemaal achterwege?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @gerwindenbesten
    Die ontbijtpannenkoeken zoals in amerika (klein maar wat dikker) zijn echt super lekker, maar nog best tricky om te maken.
    Ga snel ook eens de havermoutpannenkoeken proberen, die schijnen ook erg lekker te zijn

    @itzhanne82 moet nog steeds keer dat ontbijt van jou proberen hehe

    Wat betreft de koolhydraten en vetten zou ik me in een cut (gewichtsverlies) niet te druk over maken.
    Eiwitten zijn voor behoud spiermassa wel enigszins belangrijk, maar je verliest sowieso spiermassa.
    Alleen maar vet verliezen is onmogelijk.

    Ik ben in mijn eerste cut 5 kg vetvrije massa verloren (lette toen niet heel erg op macro's), maar vetpercentage toen wel 9% omlaag gebracht.
    Halverwege dit jaar weer eens kijken wat mijn vetvrije massa is tov vorig jaar.

    Overigens maken veel mensen de fout dat je vetvrije massa alleen maar spiermassa is.
    Dit is namelijk absoluut niet zo.
    Ik spreek daarom liever van vetvrije massa of LBM (Lean Body Mass)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    januari 2016 aangepast
    Opties
    Nou word ik nieuwsgierig: Havermout, eieren en dan nog iets van water gok ik?? Hoe doe je dat precies? Variatietips zijn altijd welkom!! Ik heb ook een tijd ontbeten met Brinta, melk en rozijnen. Werkte ook prima, maar ik zou denken dat havermout meer vult.
    It's gonna be the goddamn best thing you've ever tasted, haha...

    Hoe ik het doe:
    * 70gr havermout (meer of minder kan natuurlijk ook)
    * 3gr chiazaad (dit zorgt ook voor de wat volle structuur omdat het gel-achtig wordt icm water)
    * 3gr gebroken lijnzaad
    * gekookt water (kan natuurlijk met melk, maar ik doe mijn havermout altijd met water)
    * 1 heel ei
    * 2 eiwitten

    Ik laat het water in de waterkoker koken, giet mijn havermout in een grote kom en voeg de chia- & lijnzaad bij. Kokend water erover heen gieten, niet teveel, en even goed roeren. De eitjes er doorheen tikken en goed roeren, totdat het 1 massa is. Weer voeg je water bij tot het echt goed vloeibaar is (ik heb zelf een streepje/ meetpunt in mijn eigen kom). Vervolgens 6 minuten in de magnetron op 450watt zodat de eitjes garen. Als de tijd om is, pak je de kom uit de magnetron en dan doe ik er nog een halve eetlepel honing in, maar je kunt dit natuurlijk ook weglaten of meer honing toevoegen (of welk ander zoetmiddel dan ook). Nu laat je het nog even iets van 5 minuten 'afkoelen', want het is heel erg heet. In die tijd 'dikt' het nog wat in. En dan is het aanvallen. Mij vult het enorm, ook mede door de 'romige' structuur die het gekregen heeft van de eitjes en de chiazaadjes.

    Wellicht is het in het begin even lastig uit te vogelen hoeveel wat je moet gebruiken, daarom liever wat te weinig als je het in de magnetron doet, omdat je daarna altijd nog wat kan toevoegen indien nodig.

    Tip: neem een grote kom, omdat de havermout & eieren omhoog komen, of rijzen if you will... Je hebt dus kans op overstromen als je een te lagen kom gebruikt.
    Die getallen variëren wat (de wetenschap lijkt het niet altijd eens te zijn als het om eten gaat), maar dat zou maken dat ik tussen de 150 à 170 gram per dag zou moeten gaan zitten.
    Ik houd de meest recente onderzoeken aan en ook mijn coach Richard Bell en consorten. Voor zover is meerdere keren bewezen dat meer dan 2gr eiwit geen toegevoegde waarde heeft. Wellicht over een jaartje of 10 komen ze erop terug :wink:
    Wellicht zou je me kunnen helpen aan hoeveel koolhydraten ik zou moeten eten na een training. Hoeveel eet jij? Of laat je dat in een vetverliesperiode helemaal achterwege?
    Ik zit momenteel niet meer in een vetverlies fase. Ik heb in het najaar van 2015 een reverse gedaan (omgekeerd dieet eigenlijk, waarbij je langzaamaan weer je kcal verhoogd tot onderhoudsniveau), omdat ik zo lang in een tekort heb gezeten (ruim 2 jaar), dat het tijd was voor een frisse wind en een nieuwe focus. Nu ben ik sinds januari bij team bell, van Bell coaching, om meer been- en bilkracht te gaan ontwikkelen en dit gaat resulteren dat ik vanaf volgende week in een surplus kom te zitten. Wellicht dat ik na een tijdje wel weer een korte of kleine cut ga doen om wat vet te verliezen, maar dat plan heb ik nog niet als zodanig uitgestippeld.

    Momenteel eet ik 2150 kcal waarvan 200gr KH, 121gr eiwit en 96gr vet. Mijn meeste kcal, met zoveel mogelijk voedingsstoffen plan ik rond mijn training, omdat mijn eiwitsynthese niet meer te vergelijken is met een beginner waarbij deze veel langer aanhoudt dan bij de wat gevorderde sporters. In mijn geval heb ik meer baat bij goede voeding voor en na mijn training, dan op een rustdag bijvoorbeeld.

    Voor vetverlies maken de macro's niet veel uit, maar als je flink sport zou ik persoonlijk de KH rond de 30%-40% houden. Mijn vetten zijn het hoogst, dan KH en dan eiwitten.
  • gerwindenbesten
    gerwindenbesten Berichten: 21 Member
    Opties
    It's gonna be the goddamn best thing you've ever tasted, haha...
    Can't be true, since that's my carrot cake ;)

    Dat klinkt wel serieus goed!! Wordt wel even prutsen in een pan, want ik heb geen magnetron, maar dat lukt me vast wel. Ik geloof dat ik even langs de super moet voor havermout...
    Wellicht over een jaartje of 10 komen ze erop terug :wink:
    Waarschijnlijk wel, maar tot die tijd komen we een heel eind op die twee gram. Het getalletje wat ik meerdere keren tegenkwam was 1,7 gram, maar better safe than sorry....
    Nu ben ik sinds januari bij team bell, van Bell coaching
    Ik heb Bell Coaching even opgezocht, da's flink fanatiek zeg! Totaal iets anders dan de gemiddelde sportschool, het lijkt ergens wel wat op Gym Jones (die de cast van de film 300 trainde). Nou ben ik voor iemand bij een reguliere sportschool wel behoorlijk fanatiek qua combinatie van kracht en cardio, maar zover als bij Bell ga ik niet. Ik heb overigens diep respect voor het commitment wat je daarvoor nodig hebt, dus bij deze: respect!!
    Momenteel eet ik 2150 kcal waarvan 200gr KH, 121gr eiwit en 96gr vet. Mijn meeste kcal, met zoveel mogelijk voedingsstoffen plan ik rond mijn training, omdat mijn eiwitsynthese niet meer te vergelijken is met een beginner waarbij deze veel langer aanhoudt dan bij de wat gevorderde sporters. In mijn geval heb ik meer baat bij goede voeding voor en na mijn training, dan op een rustdag bijvoorbeeld.

    Ik ben nu gewend om stevig te eten voor het sporten en daarna eigenlijk vooral eiwitten te eten met als doel om spierverlies en spierpijn zoveel mogelijk tegen te gaan. Ik begrijp, ook uit wat @Gustaaf85 zegt, dat dat alleen zin heeft wanneer ik nog niet op mijn totale eiwitten voor een dag zou zitten en dat die koolhydraten er zeker ook bij moeten. Kortom: rozijntjes door de kwark ;)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ja daarom. Niet alleen eiwitten zorgen voor herstel, koolhydraten doen dit ook. In feite maakt maaltijdfrequentie of de tijdstippen waarop je eet niet echt wat uit, MITS je doel bijvoorbeeld alleen afvallen is en het dan puur neerkomt op persoonlijke voorkeur. In mijn geval is de maaltijdfrequentie of de tijdstippen van de maaltijd wel belangrijk, gezien mijn eiwitsynthese en opbouw van alles korter is dan een beginner. Ik bouw in feite niet echt iets op op een rustdag, maar juist meer in de nacht van de training zelf. Dus dat 'window' wat je veel hoort, is bij mij op een rustdag bijna niet meer aanwezig. Vandaar dat mijn grootste maaltijd voor de training en na de training is. Of iig de maaltijden die de meeste nutrienten bevatten. Daarnaast schijnt het zo te zijn dat mannen beter presteren op KH, maar dat vrouwen dit beter uit vetten kunnen halen. Vandaar dat mijn vetten ongeveer 40% van mijn complete voeding is. Daarnaast zorgen gezonde vetten bij ons tot het stimuleren van testosteron. En dat vind ik weer leuk, omdat dit zorgt voor spieropbouw :smile:

    Ik heb mijn reverse bij Anne Haakmeester gedaan, bekend onder de naam Fannetiek, en via haar ben ik dan weer bij Richard uitgekomen. Ik ben overigens wel 'de vreemde eend in de bijt', aangezien ik geen 'standaard' bodybuilder ben, zoals de vele klanten die hij heeft. Ik ben van 'nature' een CrossFitter en dat is totaal iets anders dan bodybuilding. Ik moet op dit moment ook mijn CrossFit wat op een lager pitje zetten en mij tot 4x per week richten op zijn gemaakte trainingsprogramma. Op woensdag en zaterdag 'mag' ik dan mijn CrossFit training draaien, omdat ik anders mijn uithoudingsvermogen wel heel erg ga verwaarlozen (dat komt neer op 1 rustdag; de zondag). Mijn doel is meer benen en billen, omdat ik merk dat ik tijdens mijn training binnen CrossFit dit tekort kom. Nu ben ik al niet een genetisch wonder qua billen en benen, dus ik hoop onder zijn begeleiding dit wel wat meer te kunnen ontwikkelen.
  • gerwindenbesten
    gerwindenbesten Berichten: 21 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Ik ben overigens wel 'de vreemde eend in de bijt', aangezien ik geen 'standaard' bodybuilder ben, zoals de vele klanten die hij heeft. Ik ben van 'nature' een CrossFitter en dat is totaal iets anders dan bodybuilding. Ik moet op dit moment ook mijn CrossFit wat op een lager pitje zetten en mij tot 4x per week richten op zijn gemaakte trainingsprogramma. Op woensdag en zaterdag 'mag' ik dan mijn CrossFit training draaien, omdat ik anders mijn uithoudingsvermogen wel heel erg ga verwaarlozen (dat komt neer op 1 rustdag; de zondag). Mijn doel is meer benen en billen, omdat ik merk dat ik tijdens mijn training binnen CrossFit dit tekort kom. Nu ben ik al niet een genetisch wonder qua billen en benen, dus ik hoop onder zijn begeleiding dit wel wat meer te kunnen ontwikkelen.

    Ik vind mezelf niet echt in een vakje passen qua fitness. Ik combineer heel veel verschillende groepslessen tot mijn eigen persoonlijke programma, meestal van Les Mills: Body Pump, Body Attack, GRIT Strength, R.P.M. (spinning) en dan nog core training, DISQ (mobiele weerstandstraining) en box training. O ja, en soms nog een potje hardlopen. Weinig focus dus, maar dat is ook niet zozeer mijn bedoeling. Ik wil mezelf zoveel mogelijk en zo divers mogelijk uitdagen en heb vanwege mijn "single parent"-situatie niet zoveel tijd om te sporten als ik graag zou willen. Dan is het keuzes maken en dan helpt het als je veel leuk vindt. Ik merk wel dat ik echt een groepsmens ben en anderen nodig heb om tot het maximum te gaan. Wel grappig dat je beschrijft dat je op woensdag en zaterdag je CrossFit "mag" draaien. Ik denk niet dat ik dat soort toewijding zou kunnen (of misschien vooral willen) opbrengen.

    Eerst maar eens gezond en verantwoord mijn gewicht terugbrengen naar waar ik tijdje terug was, dus ergens rond de 80 kilo. Vanaf dat punt zien we wel weer verder. En dan kan ik me maar zo voorstellen dat ik met toch iets meer op kracht ga toeleggen...
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties

    Eerst maar eens gezond en verantwoord mijn gewicht terugbrengen naar waar ik tijdje terug was, dus ergens rond de 80 kilo. Vanaf dat punt zien we wel weer verder. En dan kan ik me maar zo voorstellen dat ik met toch iets meer op kracht ga toeleggen...

    Heel herkenbaar dit.
    Ik vind ook te veel leuk merk ik, echter juist niet als groepsmens, totaal niet.
    Bij mij is het plugs in en focus.
    Nou ja momenteel niet, aangezien ik zo stom ben geweest om ze in de was te gooien en daar kon die niet tegen, heel gek... Nu nieuwe besteld, maar die moet eerst ui China komen

    En ook ik vind het knap hoeveel discipline Hanne heeft. Denk dat ik dat (nu in ieder geval) niet zou kunnen

    En Gerwin, geloof me, als je eenmaal begint met krachttraining, en dan voornamelijk heavy lifting, wil je straks niet anders meer.

    Tip! Begin met een programma als Stronglift 5x5
    Erg duidelijk en je bouwt snel kracht op (spreek uit ervaring)

    Ik kon toe ik begon net aan 25 squats met lege stang, en nu bijna 25 squats met bijna 85 kg extra, en dat in een jaar tijd
  • gerwindenbesten
    gerwindenbesten Berichten: 21 Member
    Opties
    Gustaaf85 schreef: »
    En Gerwin, geloof me, als je eenmaal begint met krachttraining, en dan voornamelijk heavy lifting, wil je straks niet anders meer.

    Tip! Begin met een programma als Stronglift 5x5
    Erg duidelijk en je bouwt snel kracht op (spreek uit ervaring)

    Ik kon toe ik begon net aan 25 squats met lege stang, en nu bijna 25 squats met bijna 85 kg extra, en dat in een jaar tijd

    Ik ben heel benieuwd waar ik ga uitkomen. Mijn grootste kracht èn zwakte is dat ik heel veel dingen leuk vind en knetterend enthousiast kan worden van nieuwe dingen. Ik heb dan ook gelijk Stronglifts 5x5 opgezocht. Of dat voor me gaat werken, weet ik niet, maar ik vind het het proberen waard!! Krachttraining is (voor iemand die het niet doet) vrij intimiderend en waar begin je dan? Dan klinkt dit logisch.

    Tot nu voelde het safer om de bar bij Grit en Pump maar wat voller te gooien en een nummer lang squats te doen met 2x15kg. De basis qua techniek ligt er wel, denk ik, omdat al die oefeningen ook de basis vormen voor Grit en Pump, alleen zijn de gewichten lager dan bij dit soort oefeningen:

    Squats:2x 15kg = 30 kg
    Deadlift: 2x 12,5 kg = 25 kg (ook voor rows en clean and press)
    Benchpress 2x 10 kg = 20 kg
    Barbell Row 2x 5 kg = 10 kg (meest is biceps curl)
    Overhead Press 2x 7,5 kg = 15 kg

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Nu reken je het gewicht van de stang niet mee denk ik of wel? Dan zullen die stangen vast geen olympic barbells zijn, maar toch zeker een kilo of 5
    En dan is 35 kg squats een nummer lang niet slecht nee.

    Echter bij dat soort lessen, is mijn ervaring, word er totaal niet gelet op je houding.
    Ik merk nu dat ik bij mijn heavy deadlifts mijn rug ga krommen omdat ik vanuit mijn armen trek, en niet met mijn schouderbladen naar elkaar toe trek.

    Ben nu ook plan aan het maken om de benchpress, deadlift en squat onder te verdelen in 3 stukken, en die 3 afzonderlijk van elkaar trainen, zodat ik straks ook weer meer gewicht aankan.
    Zit met mijn deadlifts al half jaar op max van 130 kg voor 5 reps en wil dit graag naar de 200 krijgen (trek hier 2 jaar voor uit hoor :tongue: ) En mijn squat wil ik ook naar 150+ krijgen
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Tja... ik heb geen sociaal leven... :tongue: haha... Nee onzin... Maar het is wel een ontzettende passie die ik heb en onze box is ook heel gezellig. Ik vind het ook echt leuk hoor in tegenstelling tot sommige wellicht, die het echt doen om af te vallen. Maar goed, soms heb ik ook wel dagen dat ik de trainingen 'maar' gewoon doe en is de zin ook niet altijd aanwezig.

    5x5 is zeker het proberen waard! Duidelijk, helder en je bent in een uur klaar.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik ben altijd bang dat als ik ga sporten samen met iemand, dat de gezelligheid het wint en ik veel minder effectief train.
    Tenzij ik denk ik met mijn maatje uit Nieuw Zeeland train, welke nu PT is
  • gerwindenbesten
    gerwindenbesten Berichten: 21 Member
    Opties
    Gustaaf85 schreef: »
    Ik ben altijd bang dat als ik ga sporten samen met iemand, dat de gezelligheid het wint en ik veel minder effectief train.
    Tenzij ik denk ik met mijn maatje uit Nieuw Zeeland train, welke nu PT is
    Dat vind ik zo lekker aan de groepslessen en de muziek, waar je elkaar opzweept en verder gaat dan in je eentje... Maar dat ben ik dan weer. En ik merk dat met name de mensen bij Body Attack net zulke stuiterballen zijn als ik zelf. Dat verbroedert dan toch weer ;)

    @Gustaaf85
    Ik deel overigens dat een groot aantal van de deelnemers aan de groepslessen niet echt een lekkere techniek heeft. Heb gisteravond nog iemand een fatsoenlijke deadlift/barbell row uitgelegd, aangezien hij (tijdens pump) door zijn knieën zakte en de bar optilde. Nou ben ik geen trainer, maar die paar technieksessies die ik ooit gehad heb, hebben me wel echt geholpen.

    @itzhanne82
    Ik vind het trainen zelf ook heel leuk (vooral in een groep), maar voor het clean eten moet ik echt wel mijn best doen. Ik zou mezelf eerder omschrijven als een bourgondiër en dan is het af en toe wel heel fijn om eens effe flink taart en toetjes te eten. Het is dan wel weer zo dat clean eten en fanatiek sporten elkaar versterkt. Sowieso geeft het me een goed gevoel om weer op de goede weg te zijn!