Hallo daar — Dutch (Netherlands)

Hallo daar

nadiavanginneken
nadiavanginneken Berichten: 6 Member
februari 2016 aangepast in Stel jezelf voor
Hoi, ik ben de trotse bezitter van een fitbit :)
In combinatie met myfitnesspal is het me EINDELIJK gelukt om iets of wat af te vallen.
Een eindeloze strijd lijkt het wel, die begonnen is na mijn eerste zwangerschap nu goed 10 jaar geleden. Heel kort gezegd, ik ben toen gestopt met roken, maar sindsdien niet meer gestopt met eten. Door mijn zwangerschappen (3 op korte tijd) en een protesterende schildklier, gecombineerd met een nogal zoute tand (chips is mijn zwakte) lukte het maar niet om mijn 'rookstopkilo's' kwijt te raken. Ik heb geshaked, metabolismegedieet (dat heeft me een paar kilo's kwijt doen raken, maar je moet zoveel eten en zoveel 'speciallekes' dat dat gewoon niet houdbaar is en die paar kilo's er in no time terug bij waren). Dan maar wat knoeien met Dukan, maar als jij amper een kilo kwijtraakt en je collega met dezelfde tijd en moeite 4 à 5 wordt dat vlees wel heel snel eenzijdig.
Ik heb dan in oktober vorig jaar een fitheidstest gedaan om dan via een diëtiste wekelijks mooi mijn lijstje door te mailen, met amper resultaat. Ligt het nu aan die fitbit, of aan my fitnesspal, ik weet het niet, maar ik ben nu op een maand tijd EINDELIJK 3 kilo kwijt. Ik zit sinds ik-weet-niet-hoelang eindelijk terug onder de 80 kilo. Met mijn metertje 66 heb ik nog wel een paar kilo te gaan, maar de zin én hoop zit er ondertussen in. Ik ben niet veeleisend, ik doe het nu met kleine beetjes. Op naar de 76,5 nu (maar als het ff kan, toch liefst die 6 opnieuw als eerste getalletje.) :D
103870248.png

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    De enige regel die telt, mits er aantoonbaar een medische aandoening aanwezig is, is energiebalans. Niets meer niets minder :wink: ... Minder eten dan je verbrand en men valt af.
  • nadiavanginneken
    nadiavanginneken Berichten: 6 Member
    Je hebt uiteraard gelijk itzhanne82, elk pondje gaat nog steeds door het mondje. Maar stoppen met roken is één ding, cold turkey, punt. Stoppen met eten, da's iets lastiger, die maag begint dan zo lastig te doen, flauwtes enzo :)
    Ik zit ook effectief wel met een te trage schildklier, had stilletjes gehoopt van dat dagelijks pilletje af te komen door zelf met mijn dosis te knoeien (halveren). Spijtig genoeg zaten de kilo's die ik ondertussen met veel moeite kwijt was, er in no time terug aan. Dat doen we dus niet meer :( . Ik hoop ergens ook dat er iets aan is van het kip-ei verhaal. Moet ik L-thyroxine slikken omdat ik een trage schildklier heb, of is die traag omdat ik te vet ben? Want in het laatste geval, geraak ik er misschien wel terug vanaf, hoewel iedereen zegt dat dit voor het leven is. Bah, was ik eindelijk van die pil af, mag ik terug dagelijks slikken.....
    In elk geval, voorlopig zijn we goed bezig ;)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Moet ik L-thyroxine slikken omdat ik een trage schildklier heb, of is die traag omdat ik te vet ben?
    Geen idee, dat zou je met je arts kunnen vragen. Ik weet dat Gustaaf ook een trage schildklier heeft, maar dat zou geen excuus moeten zijn dat je niet afvalt. Het is een situatie waar je extra rekening mee dient te houden (denk ik).
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    itzhanne82 schreef: »
    Moet ik L-thyroxine slikken omdat ik een trage schildklier heb, of is die traag omdat ik te vet ben?
    Geen idee, dat zou je met je arts kunnen vragen. Ik weet dat Gustaaf ook een trage schildklier heeft, maar dat zou geen excuus moeten zijn dat je niet afvalt. Het is een situatie waar je extra rekening mee dient te houden (denk ik).

    Euhm nogmaals Hanne...hoe kom je erbij dat ik een trage schildklier heb? Heb ik zelf nooit gemeld namelijk, dus op basis waarvan denk jij dit?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Serieus? Ik meende dat je dat ooit gemeld had! :neutral: Of was het iets anders wat speelde?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    itzhanne82 schreef: »
    Serieus? Ik meende dat je dat ooit gemeld had! :neutral: Of was het iets anders wat speelde?

    haha.
    Nee nooit gemeld, misschien verward je me met iemand anders.
    Mijn schommelingen in gewicht van een paar kg per keer zou misschien wel een verklaring zijn als ik dat daadwerkelijk heb, maar bij mijn laatste keer testen 6-7 jaar geleden is dat er iig niet uit gekomen
  • nadiavanginneken
    nadiavanginneken Berichten: 6 Member
    Volgens de dokter is het slecht afvallen een gevolg van een te trage schildklier... Volgens mijn diëtiste deed ik toch alles goed, het 'gaat' wel, maar het gaat zoooooo traag. Ik zit nu (sinds ik dagelijks alles ingeef in MFP) aan gemiddeld 1200 kal per dag en ben nu op een dikke 6 weken ong 3 kilo kwijt (we schommelen de laatste 2 weken), maar we komen er nog, traag maar zeker. :)
    De reden dat ik zo soms redeneer is, omdat ik voor mijn zwangerschappen en stoppen met roken nooit gewichtsproblemen had... integendeel, was zelfs aan de magere kant, en ik stilletjes (ijdel) hoop toch ooit terug met die pilletjes te kunnen stoppen
    103870248.png
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Euhm.... 3 kg in 6 weken is hartstikke netjes hoor imo. Is gewoon 500 gram per week.

    Ik ben in 2 maanden maar 1,5 kg kwijt

    PS houd je die 1200 aan omdat MFP dat aangeeft? Of omdat het een bepaald nummer onder je TDEE is?
  • nadiavanginneken
    nadiavanginneken Berichten: 6 Member
    Eigenlijk wel hé :) Ik ben enorm blij met die 3 kilo hoor :D , als ik hiervoor ook maar iets of wat wou afvallen, had ik honger, met de nodige eetaanvallen die volgden. En verhoudingsgewijs ging het bij mij een pak slechter dan bij mijn 'medestanders' (lees: niet)
    MFP geeft standaard voor mijn fysiek 1200 aan.
    Fitbit zit daar nog iets onder, omdat ik het heb ingesteld op een verschil tss cal in en out op 700 (wat overeenkomt met onderstaande).
    TDEE is iets van een 1800, als ik dat alle dagen binnen speel, kom ik sowieso terug aan.

    In elk geval, met die 1200 (soms meer, soms minder) heb ik eigenlijk niet echt honger, ik heb zelfs de indruk dat ik gaandeweg 's avonds uit mezelf al minder eet. Dus dit is makkelijk vol te houden. En als ik toch eens een kickje krijg, zolang het getalletje neerwaarts gaat....
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Wel oppassen met die 1200 aangezien MFP standaard gewoon fout is
    Als je je TDEE ongeveer weet (en dan niet met behulp van een calculator, maar echt zelf getest) ga daar dan 15-20% onder zitten

    Dus in jou geval 1800 -20% = 1440 kcal
    Maar eerst moet je je verbruik weten, en meten is weten geld zeker bij calorieën tellen
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    In elk geval, met die 1200 (soms meer, soms minder) heb ik eigenlijk niet echt honger, ik heb zelfs de indruk dat ik gaandeweg 's avonds uit mezelf al minder eet.
    Weet wel dat 1200 of zelfs minder wel een beetje gevaarlijk begint te worden. Weet dat 1200 heel, maar dan echt heel laag is qua kcal. Je lichaam past zich na een tijdje wel aan, aan hetgeen je het geeft. Als je dan straks op je streefgewicht zit ga je weer 'normaal' eten en schieten de kilo's er weer aan. Dit komt omdat je lichaam niet gewend is om ineens (ik noem maar wat) 500+ kcal te krijgen. Blijf altijd zo 'hoog' mogelijk in kcal, anders heb je straks geen ruimte meer over om je kcal naar beneden te schroeven. Pas liever je activiteitenlevel aan, dus meer bewegen, dan dat je je kcal naar beneden schroeft.
  • nadiavanginneken
    nadiavanginneken Berichten: 6 Member
    TDEE is idd gewoon met een calculator, volgens mijn fitbit zit ik gemiddeld aan een 2300 kal (op 24h welteverstaan) Als ik dan met een verschil van 700 zit, zou ik 1600 kal mogen hebben. die 1440 klinkt idd niet slecht, misschien beter die als richtlijn nemen.
    Ja, dat bewegen hé.... hoeveel excuses wil je, werk, kids, het leven, ... ik probeer toch zeker 1x in de week te gaan lopen, maar zelfs dat lukt niet altijd. Als er niks tussen mijn 'normale' planning komt, komt daar nog 1x in de week cardiofitness bij. Ik pleit schuldig....
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Zeker als het lastig is je activiteiten te halen, en dus zelfs te verhogen, is het misschien nog wel belangrijker om op je voeding te letten.
    Anders kan je nog wel eens die paar honderd kcal extra compenseren door alsnog even te gaan sporten
    (toen ik single was, lukte het me namelijk wel makkelijker)

    Probeer anders workouts voor thuis te zoeken, die je zo tussendoor kan doen.
    Gewoon tijdens het huishouden, dus doe je eerst was erin, en dan moet je vaak toch wachten nog voor die klaar is, tussendoor rest van je huishouden doen, maar meestal houd ik dan tijd over.
    Even 20-30 minuten trainen, en dan je was eruit halen. Zo kom je toch nog aan die extra beweging

    Waar een wil is, is een weg :D