De juiste kcal van producten — Dutch (Netherlands)

De juiste kcal van producten

Goedemorgen allemaal,

ik heb nog 1 vraagje :-). Voor mij is het grootste nadeel aan MFP dat ik niet altijd weet hoeveel kcal een product heeft. Als je natuurlijk het product voor je hebt staan, kan je het aflezen. Maar voor sommige producten is dit onmogelijk en is het maar gissen. Dan kan je in de lijst van MFP zoeken, maar daar staan producten meer dan één keer in en dan is het alweer maar gokken welk je moet nemen (want de verschillen kunnen groot zijn bij dezelfde producten).

Hoe doen jullie dit?

Reacties

• fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    google gebruiken op zoek naar kcal "voedsel" en dan krijg je meestal wel voedingswaarde tabellen te zien.
    je hebt zelfs een website voedingswaardetabel.nl die komt meestal ook wel boven water als je google gebruikt. maar dit zijn dan vaak wel richtlijnen.

Makkelijkste is als je weet welk merk het is en hoe het heet en daar dan op zoeken.
  • mennekevansolt
    mennekevansolt Berichten: 37 Member
    Ik kijk meestal op fatsecret.be . Maar het is af en toe moeilijk, want je krijgt natuurlijk zoveel websites en zoveel verschillen. Maar ja, we zullen maar eens proberen.

Nogmaals bedankt voor je reactie!
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    voedingswaardetabel.nl is idd goede site

Daarnaast, probeer al zo veel mogelijk je eigen database te maken.

Bovengenoemde site gebruik ik bijvoorbeeld bij fruit en groente, dingen die ik regelmatig eet, als broccoli, spinazie, spitskool, witlof etc. zoek ik daar op, en die heb ik al onder mijn eigen foods staan.
    Soms is het beetje gokken met de hoeveelheid, maar met groente zit ik over het algemeen rond de 200 gram
  • mennekevansolt
    Alweer heel erg bedankt!

Ik ben een lijstje aan 't maken, het zal met vallen en opstaan zijn.

En die site heb ik bij mijn favorieten opgeslagen :-).

Voorlopig zal het allemaal wegen zijn, dat hoop ik na verloop van tijd niet meer te hoeven doen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Met welke producten heb je moeite? Of is dit bijna onmogelijk? Doel je dan bijvoorbeeld op gerechten die door anderen zijn samengesteld? Ik heb inmiddels een hele grote eigen database aangelegd, zodat ik van tevoren altijd alles invoeren. Voedingswaardetabel geeft een redelijk goede weergave van de macro's en kcal.
  • mennekevansolt
    Hoi Hanne,

het zijn producten, als ik ze ingeef in MFP, waarvan ik 4 of 5 opties krijg om aan te duiden, maar waar zo een groot verschil in kcal zit, dat ik het spoor bijster ben.

Ik heb nu zelf ook een lijstje gemaakt voor mezelf in MFP, zodat ik wel eventjes verder kan. Ik heb me hier voornamelijk op voedingswaardetabel.nl gebaseerd. Dingen die ik hier niet vond, heb ik dan maar opgezocht op fatsecret.be. Ik hoop dat ik juist ben, maar dat zal ik snel genoeg ondervinden, denk ik :-).

Is die lijst van jou openbaar of enkel voor jezelf?
    @mennekevansolt Ik spreek misschien voor mezelf, maar zou een eigen aangelegde database altijd prive houden.

Waarom? Omdat als andere erbij kunnen, ze dit dus ook kunnen aanpassen, waardoor jou database misschien niet meer klopt op den duur
  • itzhanne82
    Die is voor mezelf en niet openbaar. Je kunt beter je eigen database aanleggen met de informatie die op het product staat. Je eten moet je dan ook gewoon van tevoren plannen, indien mogelijk. Dan weet je ook exact wat je binnen krijgt en laat dat weinig ruimte over voor miscalculaties.
  • mennekevansolt
    Ja, had ik niet bij stil gestaan. Jullie hebben gelijk. Ik heb mijn database ook privé staan (toevallig, maar blijkt nu wel nuttig te zijn).

Hebben jullie trouwens ook nuttige websites met restaurant-maaltijden en hun bijhorende kcal? Niet dat ik heel veel op restaurant ga, maar mocht het ooit gebeuren.

Ik heb me al rot gezocht, maar kan geen website vinden waarop ik dit kan vinden.
    Als ik uit eten ga, beschouw ik dat even als een verloren dag, omdat het gewoonweg niet na te gaan is hoeveel kcal je gegeten hebt,

Ik weet dat in Amerika veel restaurants op de kaart erbij hebben staan hoeveel kcal een gerecht is, maar daar zit vaak een side note bij dat dit zonder sausjes is

In Nederland en België is dat, naar mijn weten, nog niet.

Mocht ik uit eten gaan, probeer ik mijn ontbijt en lunch minimaal te houden. die dag een workout in te plannen, en bij het eten drink ik gelukkig altijd al water, dus dat scheelt ook alweer.
  • itzhanne82
    Het heeft in mijn ogen ook geen enkele nut om uiteten te registreren. Of je moet enigszins weten wát je gaat eten en dit superruim schatten. Het nadeel is dat je niet weet HOE het wordt bereid. Als ik uiteten ga dan houd ik mijn maaltijden ervoor ook klein, zodat ik een grote marge heb.
  • mennekevansolt
    Dan ga ik het zo ook doen. En maar hopen dat ik niet al te veel van die etentjes ga hebben :-).

Dank je wel!
  • Lenteliedjes
    Lenteliedjes Berichten: 58 Member
    Hoi,

Ik gebruik inderdaad ook nog steeds FatSecret naast MyFitnessPal omdat daar wél goed de suikers, vetten en kCal ingevoerd worden... En eens in de zoveel tijd schonen zij zelf de lijst op met producten die niet volledig ingevoerd zijn (ook erg fijn, dat stimuleert mensen die zelf iets invullen om ook echt alle gegevens te controleren).

Overigens blijf ik wel van mening dat het altijd een 'globale' schatting blijft: de éne wortel bevat meer suiker dan de andere... seizoen, substraat/grond, groeitijd enz. spelen een rol bij hoeveel voedingsstoffen er werkelijk in je producten zit.

Uit eten is inderdaad een dingetje, ik eet op zo'n dag idd ook v.t. voren en de dag erna wat lichter ( bijv. Groente smoothies of versgemaakte soep) Uur voordat je uit eten gaat een bak magere Yoghurt helpt ook, anders ga je weer zo compenseren voor het feit dat je overdag minder op hebt. Naderhand vul ik een schatting in van wat ik op heb.
    Exact lukt idd nooit, maar als je een beetje crea kan omrekenen en inschatten kom je een heel eind:
    - Bavette rund staat misschien niet in MFP, maar met een Biefstuk kom je aardig in de buurt.
    - Portie grootte... denk even terug aan de laatste keer dat je je aardappels afwoog, ziet de portie er even groot uit? dan is het zoveel, is de portie tijdens je etentje kleiner, 2/3 of 1/2 van wat je thuis afwoog.
    - Saus... kies ik altijd 'de slechtste' variant, als in: met de meeste calorieën. Dan kan de werkelijkheid alleen maar meevallen.

Die tip van eigen database aanleggen pik ik ook even mee, thanks! Ben nog niet zo heel lang actief met MFP, dus al lerende doen we :wink:
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,478 MFP Moderator
    Handige tips hier allen, bedankt!
    Ik probeer altijd zo veel mogelijk te scannen van producten via barcode, dan zit je bijna altijd juist. Daarnaast heb ik een goede weegschaal tot 500gram om porties mee af te meten.
  • Lenteliedjes
    Lenteliedjes Berichten: 58 Member
    Dat is inderdaad ook een hele goeie Laurens! :)