BMR/TDEE.. hoe ver onder onderhoud gaan eten?
Challaz001
Ik ben een meisje (of vrouw ) van 22 jaar oud, weeg 64 kilo bij 1.63, vetpercentage 29% (zonder huidplooimeting, maar met zo'n handmeter. Volgens de metingen is mijn vetvrije massa 45,2kg. Mijn doel is een vetpercentage van 20%
Ik vind het moeilijk om te bepalen hoe ver ik onder mijn onderhoud moet gaan zitten. Mij is altijd geleerd dat je nooit minder dan 1000kcal moet eten, en dat 1200 ook aan de lage kant is. Om af te vallen wordt gezegd dat je 200 tot 500 onder je onderhoud moet gaan zitten. Ik zie door de bomen het bos niet meer..
Met zittend werk en geen training is mijn TDEE 1417kcal. Mijn BMR is volgens een calculator 1466kcal.
Ik train 2 á 3 keer in de week, twee maal kracht en daarna cardio voor ongeveer 20 minuten. Daarnaast een keer cardio in de vorm van zwemmen of hardlopen/crosstrainer. Cardio werkt voor mij goed om mijn hoofd leeg te maken. Volgens mijn TDEE moet ik met lichte training en zittend werk 1580 eten. Geldt dit dan voor elke dag, of alleen voor de sportdagen?
Ik vond dat de automatische ingevulde verbrande kcal erg hoog lagen op myfitnesspal. Hierom voer ik nu alleen cardio in, met het aantal kcal dat het apparaat in de sportschool aangeeft (rond de 350 voor een uur.) Ik de extra verbrande calorieën niet echt bij (soms een stuk of vijf).
Kan iemand mij helpen? Hoeveel kcal moet ik per dag eten? En maakt het dat de verhoudingen macro's niet elke dag "ideaal" zijn? Ik eet de ene dag wat meer eiwitten en een andere dat wat meer koolhydraten.
Alvast bedankt voor het lezen en de hulp!
Ik vind het moeilijk om te bepalen hoe ver ik onder mijn onderhoud moet gaan zitten. Mij is altijd geleerd dat je nooit minder dan 1000kcal moet eten, en dat 1200 ook aan de lage kant is. Om af te vallen wordt gezegd dat je 200 tot 500 onder je onderhoud moet gaan zitten. Ik zie door de bomen het bos niet meer..
Met zittend werk en geen training is mijn TDEE 1417kcal. Mijn BMR is volgens een calculator 1466kcal.
Ik train 2 á 3 keer in de week, twee maal kracht en daarna cardio voor ongeveer 20 minuten. Daarnaast een keer cardio in de vorm van zwemmen of hardlopen/crosstrainer. Cardio werkt voor mij goed om mijn hoofd leeg te maken. Volgens mijn TDEE moet ik met lichte training en zittend werk 1580 eten. Geldt dit dan voor elke dag, of alleen voor de sportdagen?
Ik vond dat de automatische ingevulde verbrande kcal erg hoog lagen op myfitnesspal. Hierom voer ik nu alleen cardio in, met het aantal kcal dat het apparaat in de sportschool aangeeft (rond de 350 voor een uur.) Ik de extra verbrande calorieën niet echt bij (soms een stuk of vijf).
Kan iemand mij helpen? Hoeveel kcal moet ik per dag eten? En maakt het dat de verhoudingen macro's niet elke dag "ideaal" zijn? Ik eet de ene dag wat meer eiwitten en een andere dat wat meer koolhydraten.
Alvast bedankt voor het lezen en de hulp!
0
Reacties
-
als ik jou gegevens in vul op iifym.com/iifym-calculator/
met zittend werk en geen trainingen kom ik uit op een BMR van 1388 en een TDEE van 1596 met totale lichaamsgewicht formule
met vet vrije massa formule kom ik uit op een BMR van 1352 en TDEE van 1555
Nu zou ik toch eerst die totale lichaamsgewicht formule hanteren omdat die vet% metingen toch niet 100% zijn en je TDEE en BMR ook schattingen zijn aangezien er meer factoren een rol spelen.
wel geeft de site aan dat als je niet sport en 15% onder je TDEE zou eten je 1357Kcal mag eten maar dan zit je net onder je BMR denk dat het beter is als je op 1450kcal begint en kijkt of je dan afvalt. zo niet verlaag naar beneden. maar advies is wel altijd minimaal je BMR te blijven eten.
Nu zag ik wel dat je TDEE als je 2 keer per week 80 minuten traint tegen gemiddelde inspanning op 1786 zit en als je er dan 15% af haalt mag je alweer 1503kcal eten.
Maar vul zelf even je gegevens in op die site met hoe intensief en hoe vaak je sport. dan krijg je een duidelijker beeld.
0 -
Er gaat sowieso al iets niet goed. Als je TDEE 1417 is, maar je BMR ligt hoger als TDEE?
Je BMR is namelijk je minimale behoefte als je hele dag stil zou liggen, dus wat je binnen moet krijgen om je organen werkend te houden.
Zelfs als je alleen werkt, moet je TDEE altijd hoger zijn.
Daarnaast geef je al aan dat je 2-3 keer per week sport, in welke mate sport je.
Kracht training is altijd lastig te meten hoeveel je verbrand, dan zou je dat echt moeten bijhouden met sporthorloge.
Daarnaast, MFP geeft idd hoge verbranding aan. Apparaten in sportschool geven ook hoog aan.
Ik hield altijd 60-70% van de machines aan als verbranding (voor ik horloge met HRM had).
Je TDEE is gebaseerd op een daginname op weekbasis.
Dus 1580 kcal per dag *7 dagen = 11.060 kcal per week Hierbij word er dus rekening gehouden dat je die 2-3 keer traint.
Wat betreft je macro's, ik zou me daar nu nog niet te druk over maken, als je doel voor nu afvallen is. Probeer een balans te zoeken, en elke dag precies zoveel koolhydraten, zoveel eiwitten en zoveel vetten red bijna niemand, tenzij je heel erg goed plant.
Voor het afvallen gaat het om je kcal inname per dag/week/maand/jaar om af te vallen.
Zolang dat minder is als je verbruik zul je afvallen.
Zie het als een benzinetank.
Als een auto 1 op 10 rijd en je rijd elke dag 200 km verbrand die dus 20 liter.
Tank je elke dag 15 liter, is je tank dus leger als dat die was.
*Het is geen hogere wiskunde *
Bij je TDEE vul je overigens niet nog eens je verbrande kcal in. Dit is tenslotte al meegerekend met je inname (in die 11.060 per week zit die 2-3 keer sporten)
Dus even samenvattend:
- TDEE is altijd hoger als BMR
- TDEE is verbruik inclusief sporten
- Macro's hoeven niet elke dag spot on te zijn, voor afvallen gaat het om je totale kcal. Meer verbruiken als dat je lichaam aan voeding krijgt.
- Verbruik invoeren is bij TDEE gebruik niet meer nodig (kijk aan dat scheelt bijhouden )
TIP! Koop een sporthorloge die een en ander kan bijhouden, met een borstband voor je hartslag (echt een must vind ik zelf)
Eventueel wil ik nog wel even voor je narekenen of die TDEE ongeveer klopt bij jou.
Wil ik alleen even weten hoe lang train je die krachttrainingsdagen, en hoe intensief is dit? En net zo bij je cardio training, hoe lang en intensief
Het is veel informatie, ik weet het, maar hopelijk kan je hier wat mee. Je mag me ook altijd een privé bericht sturen hoor0 -
Bedankt voor jullie antwoord! Heb het even goed door moeten lezen, haha.
Ik heb een periode zelf trainingen in elkaar geflanst en uitgeprobeerd bij een fitness discounter. Bleek dat ik veel te lage gewichten gebruikte om te voorkomen dat ik bulky werd, zoals veel vrouwen doen. Inmiddels sport ik op een sportschool met goede begeleiding en zie ik ook echt vooruitgang. Ik kan om de twee weken lichtjes omhoog met een paar kilo.. De cardioapperatuur bij de vorige sportschool gaf altijd enorm hoog aan (600kcal per uur). Ik heb het idee dat de huidige apparatuur nauwkeuriger meet (zelfde inspanning of hoger, meet ongeveer 350 kcal per uur). Mijn vermoeden is dat ik bij vorige pogingen om dingen bij te houden deze 500 kcal er (onterecht!) heel vrolijk weer bij at
Het sporthorloge is nu helaas financieel gezien niet haalbaar. Omdat het zo lastig te meten is voer ik krachttraining ook niet in, slechts een gedeelte van de cardio. Wanneer ik zelf mijn gegevens invul op de website komt er uit dat mijn BMR 1352 is en mijn TDEE 1620 bij 1x per week een training van 60 minuten op gemiddelde intensiteit.
Ik kan volgens mij mijn doelen niet los instellen op myfitnesspal.. Mijn doel kan of op 1440 (0.2kg afvallen per week) of op 1200 (0.5kilo afvallen per week). Het lijkt mij verstandig om het doel te laten staan op 1440 per dag, maar wellicht op sportdagen wel wat meer eten, aangezien ik slechts 1x per week sporten heb meegenomen in het berekenen van mijn TDEE. Het zou dan uitkomen dat ik ongeveer -200 kort op mijn TDEE. Wat denken jullie hiervan?0 -
Edit, inmiddels uitgevonden dat ik via de laptop wél aantal kcal per dag kan instellen Ingesteld op 1420, om op deze manier boven mijn BMR te blijven eten en toch 200kcal te minderen. Nu rest de vraag, een gedeelte van de "verbrandde" calorieën bij- eten? Volgens mijn berekende TDEE sport ik immers maar 1 keer per week op gemiddelde intensiteit. Ik wil wat ik verbrand met sporten vooral niet "teveel" bij eten.
Zonder sport is mijn TDEE 1550. Wanneer ik erbij sport (-300 kcal?) kom ik uit op 1250, waarmee ik onder mijn BMR ga eten. In dat geval lijkt het me wel verstandig om die 100 kcal erbij te eten..0 -
"bulky" word je echt niet door met gewichten te gaan trainen hoor....
Dat is echt een mythe die zo achterhaald is. Elke trainer die je dit verteld mag wel eens een opfriscursus gaan doen.
Om "bulky" te worden, moet je al sowieso meer eten als dat je verbruikt, dat is 1. Bulken houd namelijk in aankomen in gewicht, waarbij het grotendeel hiervan spiermassa is. Om aan te komen moet je meer eten als verbruiken.
Daarnaast moet je echt behoorlijk zwaar daarbij trainen, denk aan squats van +150kg en deadlifts van +250
Dan nog is het heel moeilijk om bulky te worden
600 kcal per uur is niet raar. Ga ik een uur intensief cardio, dan red ik dat makkelijk eerlijk gezegd, eerder tegen de 800 aan (maar daar moet ik dan nog 100 van aftrekken).
Maar mijn sportschool apparatuur gaf echt 1200-1500 kcal per uur aan. (afhankelijk van toestel)
Dat is echt veel te veel.
Daarnaast, ga je op basis van TDEE eten, dan zou ik niet de verbrande kcal invoeren, omdat dit er dus al bij in zit. Doe je dit wel en eet je dit ook terug, dan ga je dus meer eten, en val je niet of, of je komt zelfs aan.
Je kan je doel handmatig aanpassen, ga naar:
Mijn Home - > Doelen - > Dagelijkse Voedingsdoelen -> Groene knop Bewerken
En dan kun je je kcal instellen en je macro's op basis van %. Zoek daarin wat je denkt dat het beste bij jou past.
Voor nieuwelingen word aangeraden 40% koolhydraten, 30% vet en 30% eiwitten, maar dit is voor iedereen persoonlijk.
Ikzelf zit op 40% koolhydraten, 35% vet en 25% eiwitten (maar mijn eiwitten zitten dan nog op 140 gram)
Wat betreft heavy lifting voor vrouwen en het bulky worden, dit plaatje zegt wat hoe ik erover denk:
Dat eerste bereik je bijna alleen maar door jaren lang trainen op hele hoge gewichten en veel meer eten.
Of steroïden natuurlijk
0 -
Bedankt voor de uitgebreide reactie Gustaaf!
0 -
Challaz, ik zie dat je al hel ver op weg bent gekomen met de antwoorden van Gustaaf en fxmhaast.
Ik wil je daarnaast nog welkom heten op de community en er zijn altijd mensen die je vragen willen beantwoorden!0 -
Je wordt inderdaad absoluut niet bulky van krachttraining, daar hebben wij het testosteronlevel niet voor. Daarnaast niets bij-eten na je training, omdat je anders snel in een overschot kunt komen. Het verbruik is highly overrated en je kunt beter op basis van TDEE eten, omdat daar je mate van activiteit al in is meegenomen. Houd je calorieën altijd zo hoog mogelijk, bijstellen kan altijd nog, want als je te snel te laag gaat heb je later geen marge meer om daar iets te wijzigen.0
-
Bedankt voor jullie reacties, Itzhanne en Laurens! Ik begin er steeds meer van te snappen. Ik vind het nog wel lastig om mijn TDEE goed vast te stellen. Vind het vooral lastig om te bekijken hoe actief ik nou leef. Ik fiets naar college en naar werk, en loop vanwege werk 1x in de week zo'n vijf a zes uur. Voor de rest veel achter de computer. Mijn leefstijl is in mijn ogen dus niet actief.
Daarnaast vind ik het lastig om mijn activiteitenlevel goed in te schatten. Wanneer ik drie dagen per week train van een uur met "moderate" acitiveiten level zou mijn TDEE 1765 zijn en zou ik dus als ik -15% doe, 1500 kcal per dag mogen eten. Als ik 2x per week train 1701-15%=1446, en als ik 1x per week train slechts 1390kcal per dag, wat heel dicht bij mijn onderhoud komt, dus dat wil ik sowieso niet doen.. Ik wil ook waakzaam zijn voor wat jij zegt Itzhanne, dat ik te laag ga zitten en misschien later dan dus niet genoeg marge heb om bij te stellen en daardoor op een plateau kom.
Aangezien ik wisselend 2 a 3 keer per week sport, soms een uitschieter naar 4, weet ik niet zo goed welk TDEE ik aan moet houden. De extra keer sporten is dan vaak een extra cardiotraining in combi met core-oefeningen.
Moet ik in een week waarin ik veel train, dan een hoger TDEE aanhouden en dus op 1500kcal p/d gaan zitten in plaats van 1400kcal p/d? Alvast bedankt voor jullie moeite, het helpt me enorm dat jullie meedenken0 -
Challaz001 schreef: »en als ik 1x per week train slechts 1390kcal per dag, wat heel dicht bij mijn onderhoud komt
Deze zin snap ik niet zo goed...
Je TDEE is je onderhoudsniveau, namelijk je eten plus activiteiten.
Je TDEE is wat je zou moeten eten om niet aan te komen of af te vallen
Ga je hier onder zitten zit je in een negatieve energiebalans, ga je erboven zitten, zit je in een positieve energiebalans
Negatieve energiebalans is om af te vallen, postitief om aan te komen
Wat betreft welk level je aan moet houden, ik zou qua werk sedentity (dus te vergelijken met volledige kantoorbaan) aanhouden. Dat paar uur lopen voor je werk is over algemeen genomen niet honderden kcal extra per week namelijk.
Je kan idd beter met je inname iets hoger zitten. 2-3 weken goed bijhouden, en dan dus ook echt alles afwegen, en dan zien of je bent afgevallen of niet.
Misschien een tip, meet jezelf ook op, dus heupen, buik, borsten, armen, benen met een meetlint.
Ik weet namelijk van mezelf dat ik eerst best hard afviel, maar op gegeven moment totaal niet meer, maar wel cm verloor op buik en borstgebied. Dat betekend dus dat je wel soort van afvalt nog steeds.
Wat betreft aantal keer per week. Ik zou voor nu 3 keer aanhouden. Heb je keer extra is dat lekker meegenomen. Heb je keer minder, weet je dat ook van jezelf, en kan je dus ook zeggen, die dag of de dag erna, compenseer ik een en ander.
Je kan als je op gegeven moment heel wisselend traint en al veel verder in het "proces" zit je TDEE wekelijks aanpassen, maar op dit moment lijkt me dat nog niet nodig voor jou
0 -
Niet te moeilijk denken of maken. Houd, als je een wisselende trainingsweek heb, gewoon het gemiddelde aan. Als je een kantoorbaan hebt + 3x per week training dan krijg je gewoon een schattig qua calorieën waarmee je niet aankomt en niet mee afvalt; je onderhoud. Ga hier ongeveer 150-200 onder zitten en houd dit 2-3 weken aan om te kijken wat er gebeurt. Wees accuraat met je eten, dus afwegen, zodat je bijna tot de kruimel weet wat je binnen krijgt. Val je af? Dan verbrand je kennelijk meer dan je binnenkrijgt en houdt dit vast totdat je 2-3 weken niet meer afvalt. Pas dan a) je activiteitenlevel aan of b) je calorieën.0
-
Ik bedoelde dicht bij mijn BMR, ipv dicht bij mijn onderhoud. Te snel getypt.:) De tip van opmeten ga ik zeker doen!
Bedankt voor jullie meedenken, het heeft me erg geholpen!0 -
Graag gedaan, daarvoor zijn we hier toch, om elkaar te helpen en te ondersteunen zodat iedereen zijn doelen kan behalen.0
Categorieën
- Alle Categorieën
- 2.3K Hoofdfora
- 856 Stel jezelf voor
- 326 Algemene hulp bij diëten en gewichtsverlies
- 41 Succesverhalen
- 396 Voedsel en voeding
- 254 Fitness en training
- 312 Motivatie en steun
- 65 Recepten
- 38 Kletsen, gezelligheid en spelletjes
- 474 MyFitnessPal-Fora