Natrium of zout — Dutch (Netherlands)

Natrium of zout

JeroenSturms
JeroenSturms Berichten: 11 Member
Hallo allemaal.

Ik vroeg mij af, bij de voedingswaarde van de producten zie ik wel de hoeveelheid Natrium die erin zit, maar niet hoeveel zout...?
Klopt dit, of zie ik dit verkeerd?

Alvast bedankt!

Reacties

  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    voedingscentrum.nl/encyclopedie/natrium.aspxhttp:// 0,4 gram natrium is gelijk aan 1gram keuken zout maar volgens mij hoef je alleen met de natrium te rekenen geloof dat dit ook vaak op producten vermeld word en niet hoeveel gram zout erin zit.
  • JeroenSturms
    JeroenSturms Berichten: 11 Member
    Oke, dus als er 1 gram zout in zit. Moet ik invullen 0,4 gram natrium.
    Bedankt
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Word vaak in milligram aangeduid
    Vaak zie ik bijvoorbeeld zout 1,7 gram staan. Dan is het natrium gehalte dus 40%
    1,7 gram is 1700 mg * 40% = 680 mg

    Ik kwam er laatst achter dat ik bij sommige van mijn eigen ingevoerde producten het zoutgehalte invulde als natrium, waardoor het leek of ik dagelijks ver over mijn natriumgehalte van 2500 mg heen ging (zat soms op 5000 haha)
  • JeroenSturms
    JeroenSturms Berichten: 11 Member
    Ik heb ook een nierziekte,waardoor mijn zout gebruik erg belangrijk is om laag te houden.
    Maar nu begrijp ik het.
    Bedankt
  • Sloeber94
    Sloeber94 Berichten: 1 Member
    JeroenSturms schreef: »
    Hallo allemaal.

    Ik vroeg mij af, bij de voedingswaarde van de producten zie ik wel de hoeveelheid Natrium die erin zit, maar niet hoeveel zout...?
    Klopt dit, of zie ik dit verkeerd?

    Alvast bedankt!

    Zout is een stof die bestaat uit 2 elementen, met een bepaald "voltage". Deze twee trekken elkaar aan, omdat de één een "pluspool" is, en de ander een "minpool". Zout bestaat dus niet uit pure natrium en chloor, maar uit een natrium+-pool, en een chloor--pool. Je lichaam doet niks met het chloor-ion, maar wel met het natrium-ion (amerikanen noemen het sodium, daarom zie je dat soms op verpakkingen staan).
    Natrium is in hoge dosering slecht voor je, en zoals hierboven genoemd, is bestaat 1 gram zout uit 0,4 gram natrium-ionen, en 0,6gram chloor-ionen. Ik ben heel slecht in dit spul uitleggen maar hopelijk begrijp je het ;P.

    Natrium-ionen zijn de boosdoener, die kan je dan bijvoorbeeld vervangen met LO-Salt (dat is keukenzout, waarvan sommige zoutkorreltjes Kalium+ met Chloor- verbindingen zijn, waardoor je minder Natrium+ binnen krijgt).