Verzadigd/onverzadigd vet — Dutch (Netherlands)

Verzadigd/onverzadigd vet

Goedemiddag!

In mijn programma staat als doel per dag:

59g vet
verzadigd vet: 19g
Meervoudig/enkelvoudig/transvet: 0g

Hoe kan dit? En is onverzadigd vet niet veel beter dan verzadigd vet?

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Komt dit programma van MFP af?
  • renskebogaard
    renskebogaard Berichten: 3 Member
    Ja dat klopt!
  • ManonMariska
    ManonMariska Berichten: 18 Member
    "Zoals gezegd zou 20 tot 40% van je dagelijkse calorieën uit vetten moeten bestaan. Het grootste deel daarvan moeten onverzadigde vetten zijn. Verzadigd vet mag maximaal 10 procent van het geheel omvatten en transvet, kunstmatig bewerkt vet, zelfs niet meer dan 1 procent. Dat betekent dus: de koekjes, taart en snacks laten staan, magere zuivel- en vleesproducten eten, aangevuld met noten, en meerdere keren per week kiezen voor een lekker visje."
    (drogespieren.nl)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    @ManonMariska
    Er staat nergens dat je dagelijkse hoeveelheid uit zo of zoveel vetten moet bestaan, of uit koolhydraten of uit eiwitten.

    Dit is voor iedereen persoonlijk namelijk.
    Om af te vallen moet je in een negatief energiebalans zitten, oftewel minder eten als verbruiken en om te weten hoeveel je verbruikt (om en nabij) zijn er diverse calculators. Uiteraard zijn dit gemiddelden en worden lang niet alle factoren meegenomen. Dus dit kan altijd 10-15% afwijken voor de persoon zelf (zowel naar boven als beneden)

    Bereken je BMR en/of TDEE
    Als je op basis van bijeten van sporten wilt eten, vul dan je BMR in als dagelijkse behoefte en vul je verbranding van activiteiten in (TIP! doe dit alleen als je een Hartslagmeter hebt waarbij je dus je verbrande kcal ook kan bijhouden, niet zo'n ding zonder Hartslagmeter, dat heeft geen zin namelijk)

    Als je niet elke keer je verbranding wilt invullen, bereken dan je TDEE als dagelijkse behoefte, maar voer dan je activiteiten niet in bij MFP, of eet dit dan iig niet terug.
    Ga bij TDEE ongeveer 200 kcal hieronder zitten om af te vallen. Val je niet af dan eet je of nog steeds te veel, heb je wel alles keurig afgewogen elke maaltijd, maar val je niet af. Dan is je geschatte TDEE dus te hoog. Verlaag dan wederom je dagelijkse behoefte met 100-200 kcal
  • renskebogaard
    renskebogaard Berichten: 3 Member
    Bedankt! Maar mijn vraag is eigenlijk hoe het mogelijk is dat mijn app aangeeft dat ik alleen verzadigd vet moet eten en geen onverzadigd vet. Ik heb als doel ingesteld dat ik op gewicht wil blijven.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Omdat MFP ruk is, that's why... :wink: MFP is een registratieprogramma, welke waarschijnlijk is uitgerust met algemene getallen waar je zéker niet op af moet gaan als het om voeding gaat. Dat is, wat Gustaaf al zei, voor iedereen persoonlijk. Het is enkel een tool om je voeding bij te houden en inzicht te krijgen in je macro's.