waterpercentage in het lichaam — Dutch (Netherlands)

waterpercentage in het lichaam

Opties
Volgens de app Smartscale in combinatie met de AEG weegschaal is water% te laag. Ik drink ruim 1 liter water per dag extra . Apart dat dan het percentage lichaamsvocht dan laag is.
Hoe bekijken jullie zoiets?

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    extra t.o.v. wat?
    Ik drink zelf 2,5 liter water per dag minimaal, op sportdagen is dat nog eens 1,5 liter extra

    Bij een laatste meting zat ik op 53% vochtgehalte, volgens de "deskundige" is dat hoog, maar eerlijk gezegd is dit onderwerp voor mij relatief nieuw en geen idee welke waardes worden aangehouden en op basis waarvan.

    Ik weet dat ik best veel koffie drink en dat onttrekt vocht, dus die 2,5 liter per dag heb ik wel nodig merk ik
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Hoi Mariska,

    Werkelijk geen idee hierover... Wellicht iets om te bespreken met een expert?
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    augustus 2016 aangepast
    Opties
    oke ik ga het navragen. Meijke van Herwijnen is voedingswetenschapper.
    Morgenavond volg ik bij haar een web workshop dat gaat over water,sap,thee,koffie en frisdrank. Vraag is al per mail verstuurd.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Nogmaals mijn vraag, hoeveel was je water%?
    En hoeveel drink je extra t.o.v.? Als je bijvoorbeeld een 2 liter koffie of thee per dag drinkt, heb je al bijna 4 liter water per dag nodig om je vocht op peil te houden, om even een extreem voorbeeld te noemen.
    Daarnaast is een weegschaal een momentopname. Heb je bijvoorbeeld die dag of in de 36 uur ervoor veel of weinig zout gegeten dan kan dat veel uitmaken voor de uitkomst.

    Inmiddels erin gedoken wat word gezien als hoge en lage waardes.
    Voor vrouwen is tussen de 45 - 60% meest ideaal voor mannen tussen de 50 - 65%
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Die weegschalen waarbij e.e.a. gemeten worden kloppen 9 van de 10x voor geen meter. Terechte vraag van Gustaaf overigens. Geen idee wat je waterpercentage hoort te zijn, daar weet ik verder niets over. Maar vanwaar de vraag? Merk je iets aan je lichaam? Drink minimaal 2 liter per dag, naast koffie, thee, frisdrank en andere dranken.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Mijn check up zal hopelijk toch wel kloppen, is bij Olympisch centrum namelijk
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Bij een algehele gezondheidscheck bij mijn huisarts, inmiddels ruim 10 jaar geleden, werd gevraagd hoeveel ik per dag dronk (nee, niet alleen de alcohol ;) ). Naast 6 tot 7 bekers thee, en minimaal 3 glazen fris dronk ik toen ook 1,5 tot 2 liter water per dag. De huisarts vroeg of ik dat vanwege de dorst deed (want dan kan het op diabetes duiden) ..... want echt gezond was zoveel drinken volgens hem niet. Mijn argument dat je toch overal leest dat het zo gezond is, werd echt door hem ontkracht. 1,5 tot 2 liter vocht per dag hoeft nl. geen water te zijn. Het komt ook uit bv. yoghurt, fruit, groenten.

    Ik drink nu dus geen "extra" water meer. Ja, op warme dagen of na flink sporten. Dan nog wel.
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Antwoord is dat 1,5 liter water en daarnaast vocht uit de voeding en van de koffie voor mij echt genoeg vocht is.
    Beter op het percentage vet en spierweefsel letten!
    Vandaag op de weegschaal 40% vocht

    Verder is de kleur van de urine mooi heel lichtgeel.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    ave1969 schreef: »
    Bij een algehele gezondheidscheck bij mijn huisarts, inmiddels ruim 10 jaar geleden, werd gevraagd hoeveel ik per dag dronk (nee, niet alleen de alcohol ;) ). Naast 6 tot 7 bekers thee, en minimaal 3 glazen fris dronk ik toen ook 1,5 tot 2 liter water per dag. De huisarts vroeg of ik dat vanwege de dorst deed (want dan kan het op diabetes duiden) ..... want echt gezond was zoveel drinken volgens hem niet. Mijn argument dat je toch overal leest dat het zo gezond is, werd echt door hem ontkracht. 1,5 tot 2 liter vocht per dag hoeft nl. geen water te zijn. Het komt ook uit bv. yoghurt, fruit, groenten.

    Ik drink nu dus geen "extra" water meer. Ja, op warme dagen of na flink sporten. Dan nog wel.

    Sorry, maar dit is dan toch echt achterhaald.

    Zeker als je sport is het gewoon belangrijk om je vocht aan te vullen. Wat ik al zei, ik heb mijn check up bij Olympisch Centrum, en vertrouw de expertise die daar loopt toch net iets meer als een huisarts.

    Daarnaast, heb je wel eens gekeken hoeveel vocht er in groente en fruit zit...niet barstend veel kan ik je vertellen, dus tenzij jij 2 kg fruit en 1 kg groente per dag eet, heb je die 1,5 -2 liter water wel nodig. Zeker als je er koffie of thee bij drink, want beide onttrekken vocht uit je lichaam (ja thee ook dames...)
    Antwoord is dat 1,5 liter water en daarnaast vocht uit de voeding en van de koffie voor mij echt genoeg vocht is.
    Beter op het percentage vet en spierweefsel letten!
    Vandaag op de weegschaal 40% vocht

    Verder is de kleur van de urine mooi heel lichtgeel.

    1,5 liter water per dag is op zich netjes. Spierweefsel bevat meer vocht als vetweefsel, vandaar dat mensen die zeer gespierd zijn aangeraden word meer water te drinken. Dat verklaart ook vaak waarom mensen, zeker als ze net beginnen, die krachttraining doen, vaak wat zwaarder worden op de weegschaal. Maar in die gevallen word er dus vaak gekeken naar vetpercentage en niet meer naar lichaamsgewicht.

    Spierweefsel kan tot 20% meer wegen als vetweefsel hierdoor (dit zijn overigens extreme gevallen, het gemiddelde ligt zo rond de 10%)

    Wat betreft urine, dat is toch vaak wat aangehouden word als leidraad. Als deze helder is, betekend het dat je lichaam genoeg vocht heeft.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    augustus 2016 aangepast
    Opties
    Weegschalen die vocht-, spier-, & vetpercentage aangeven zijn niet accuraat. Ik ben wel benieuwd hoe je erbij komt dat je vochtpercentage te laag is. Omdat je weegschaal dit aangeeft? Ik denk dat als je 'gewoon' 1,5-2 liter water per dag drinkt, dit verder prima is.
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Dankjewel voor jullie info.
    @ itzhanne82
    En ja de weegschaal app gaf dit zo aan. "Smartscale".
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Oké, maar de weegschaal gaf letterlijk aan "te weinig vocht"? Als dat zo is...die weegschalen kloppen vaak van geen kanten. Ik denk dat als je je verder prima voelt en 2 liter water per dag drinkt, je je verder geen zorgen hoeft te maken over te weinig vocht.
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    dat denk ik ook
  • Daymorn2016
    Daymorn2016 Berichten: 13 Member
    Opties
    Die smartscales werken met een weerstand en daar de weerstand van elk mens anders is hebben ze een gemiddelde genomen en als jij dan buiten de gemiddelde weerstand zit dan geeft de weegschaal een vertekend beeld of dat nu vocht- of vetpercentage is. De beste indicator of je vochthuishouding in orde is is de kleur van je urine, deze dient licht geel tot goud kleurig te zijn.
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    Vochtpercentage voor vrouwen : 45% - 60 % Volgens de weegschaal bij Basic vit ligt mijn waterpercentage nu bij 38%. Nog te laag dus. Op naar meer spierweefsel en minder vetweefsel. Dan zal het waterpercentage in mijn lichaam ook wel gaan kloppen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Zoals in een ander topic al aangegeven; niet afgaan op die weegschalen. Ze wijken heel erg af en zijn niet representatief voor je lichaamssamenstelling.
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties
    oke.