Nieuw hier, Monatoetje2017 — Dutch (Netherlands)

Nieuw hier, Monatoetje2017

Hoi :) Hoi,

Ik gebruik MFP al een hele tijd en sinds een goede week weer actief. Tussendoor stap ik wel eens over naar de Eetmeter van het Voedingscentrum maar gebruik nu MFP weer omdat ik die kan combineren met mijn Fitbit stappenteller en dat vind ik wel fijn.
Ik ben al drie jaar bezig met afvallen en val steeds terug omdat ik na een paar weken de discipline niet meer kan opbrengen om continue op te letten. Nu ga ik over drie weken op vakantie en wil ik eindelijk weer eens met een iets tevredener gezicht in de spiegel kijken of naar vakantie foto's. Niet dat ik niet tevreden ben, maar het kan nog wat beter.

Zijn er meerdere mensen die Fitbit gebruiken?

Reacties

  • Monicaslifestyle
    Monicaslifestyle Berichten: 29 Member
    Ik heb eens even gekeken naar mijn TDEE en BMR... ik ben 1.69, weeg 79 kilo en eet tussen de 1200-1500 kcal. Als ik die berekening voor TDEE erop los laat dan zou ik 2,349 kal per dag moeten binnen krijgen en mijn ideaal gewicht zou tussen de 60-62 kilo zijn en voor mijn BMR 1564 kcal. Hoe moet ik dit nu lezen, ik snap dit namelijk niet helemaal.
  • Naruya
    Naruya Berichten: 23 Member
    BMR = Calorieën die je lichaam verbrandt om in leven te blijven. Dit is dus eigenlijk het minimale wat je op een dag zou moeten eten om goed te functioneren.
    TDEE = Calorieën die je lichaam verbrandt om in leven te blijven (BMR) + extra calorieën die je verbrand d.m.v. dagelijkse beweging. Als je deze hoeveelheid kcal binnen krijgt blijf je op gewicht.

    Om af te vallen moet je dus minder dan 2349 kcal per dag eten. Hoeveel minder is afhankelijk van hoe snel je wilt afvallen. Het is altijd verstandig om niet veel minder dan je BMR te eten omdat je deze calorieën nodig hebt om goed te functioneren.
  • Monicaslifestyle
    Monicaslifestyle Berichten: 29 Member
    Bij het voedingscentrum gaven ze aan dat een vrouw max 2.000 kcal per dag binnen mag krijgen i.v.m. een goed voeding patroon. Als je af wilt vallen zou het raadzaam zijn om daar 500 kcal onder te gaan zitten en daarom zit ik tussen de 1200-1500 kcal.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    januari 2017 aangepast
    Bij het voedingscentrum gaven ze aan dat...
    Oké, daar ga je al. Het voedingscentrum verteld een hoop onzin. Ik heb er geen hoge pet op, maar dat terzijde.

    GEMIDDELD heeft een vrouw ongeveer 2000kcal nodig, maar iedereen is anders en heeft een andere behoefte. Vandaar dat je beter uit kunt gaan van je eigen BMR & TDEE ipv die 2000kcal die het voedingscentrum aanraad. Als je wilt afvallen kun je MAX 500 onder je TDEE gaan zitten. Ik zou beginnen met een kcal of 200 en niet meteen 500, omdat je anders op een later moment geen ruimte meer over hebt om nog meer naar beneden te gaan.

    Als je gegevens kloppen dan eet je dus minder dan je BMR en dat is alles behalve gezond.

    Ik eet 3000 kcal op een trainingsdag om maar een voorbeeld te geven; dat zijn 1000 kcal extra dan wat het voedingscentrum aangeeft. Ik train 6x per week, zwaar, en als ik die 2000kcal eten zou ik graatmager & futloos zijn.
  • Monicaslifestyle
    Monicaslifestyle Berichten: 29 Member
    Dan zou ik 2.149 aan kcal moeten eten op een dag, dat vind ik wel erg veel, ik sport namelijk 2 keer per week en wandel tussendoor nog maar sport niet iedere dag. Ik ga er eens wat meer over lezen want helemaal begrijpen doe ik het niet, als ik namelijk rond de 1400-1500 kcal zit zou ik over 5 weken 5 kilo zijn afgevallen aldus MFP
  • Monicaslifestyle
    Monicaslifestyle Berichten: 29 Member
    Ik heb nu mijn doelen instellingen aangepast en mag nu niet meer dan 1.320 kcal per dag nuttigen, het word steeds minder, maar veranderen naar 1500 bv gaat niet met de gratis versie
  • Monicaslifestyle
    Monicaslifestyle Berichten: 29 Member
    januari 2017 aangepast
    Ik heb het gevonden en aangepast naar 1.564 wat ik dus normaal zou moeten eten zonder te sporten en direct een menuutje ingepland met 1.674 kcal. Eens kijken hoe dat bevalt.
  • Challaz001
    Challaz001 Berichten: 16 Member
    Hoi Monatoetje! Ik ben benieuwd hoe het ophogen van je kcal bevalt. Laat je het achteraf even weten? :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Je zit met 1674kcal nog aan de lage kant, gezien je gegevens. Of je het nu veel vindt of niet; als jouw TDEE boven de 2350 kcal is dan heb je een tekort van 670kcal. Om te beginnen is dat immens hoog en geeft je in the long run weinig flexibiliteit om nog lager te gaan, omdat dit redelijk dicht op je BMR is. Ik zou starten bij 2000 met de mate van beweging die je doet en dan 2-4 weken aankijken.
  • Naruya
    Naruya Berichten: 23 Member
    Even tussendoor.. hoe heb je je TDEE berekend? Via het internet door je gegevens in te voeren of op basis van je Fitbit? Ik las namelijk op 't forum dat jij een Fitbit Charge HR hebt en het is bekend bij de Charge (2) dat je verbrandde calorieën veel hoger uitkomen dan zou moeten. Ik heb dit persoonlijk ook gemerkt met die van mij en heb 'm dus weer verkocht, want ik zat soms wel 500 boven de hoeveelheid calorieën die ik werkelijk verbrand had op basis van vele andere trackers. Beetje verschil snap ik, maar 500kcal is idioot veel. Dit heeft te maken met het feit dat hij continue je hartslag gebruikt om te berekenen hoeveel calorieën je verbrandt, ook al zit je op je luie reet TV te kijken wanneer dit gebeurd. Als ik de hartslag uit zette kwam ik namelijk wel op een cijfer die dichter bij de waarheid zat.
  • Monicaslifestyle
    Monicaslifestyle Berichten: 29 Member
    Hoi Naruya,
    Ik heb dit via de onderstaande site berekend;
    Tja of de Fitbit dit goed berekend weet ik niet, mij gaat het meer om het aantal stappen ik zet en of ik dat doel behaal voor die dag. Vandaag heb ik tot nu toe 5.025 stappen gezet en hiervoor word 92 kcal berekend.... is dat dan teveel.

    https://tdeecalculator.net/result.php?s=metric&age=34&g=female&cm=169&kg=79&act=1.55&bf=&f=1
    https://fitnessjunk.nl/droogtrainen-cutten/calorieen-behoefte/
  • Monicaslifestyle
    Monicaslifestyle Berichten: 29 Member
    Hoi Challaz,
    Tot nu toe bevalt het wel, ik moet wel zeggen dat ik het fijner vind om wat meer te eten, maar hoop wel dat mijn eet drang uit eindelijk weer zakt want dat heb ik nu wel meer en dat terwijl dat juist net een beetje de goede kant uit ging :'(
    Ik heb niets extra's gegeten maar die drang blijft wel, het zal ook wel de gewenning zijn.

    @itzhanne82: ik snap jou punt wel maar 2000 kcal.... dat is zoveel pfffff
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    januari 2017 aangepast
    Mona; waarom 'klamp' je je zo vast aan die stappen en verbrande kcal? Neem gewoon je TDEE als uitgangspunt, ga daar 200 onder zitten en c'est tout. Hoef je je verder ook geen kopzorgen te maken of je genoeg verbrand. Als je met 2000kcal niet afvalt na een week of 2 kun je áltijd nog naar beneden gaan.

    Wel een kanttekening; als je al voor een lange periode erg laag in je kcal hebt gezeten is het raadzaam je kcal langzaam aan omhoog te brengen en niet bijv. een stap van +500 te maken.
  • Monicaslifestyle
    Monicaslifestyle Berichten: 29 Member
    Ik heb dat meestal dat ik er teveel mee bezig ben en dat was nu juist sinds een week of twee een stuk minder tot dat ik achter dat TDEE gebeuren kwam :confounded:
    Maar goed, we zien wel of het lukt. Ik kan in ieder geval nu niet in een keer 500 kcal extra gaan eten want dit doe ik al een hele tijd en dan ga ik mijzelf over eten.
    Ik heb MFP al naar 1800 kcal gezet en zie wel of het lukt... een ding is wel over 2.5 week zal dat geen probleem zijn want dan ben ik op vakantie en dan ga ik er vet overheen denk ik :tongue: :tongue:

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    een ding is wel over 2.5 week zal dat geen probleem zijn want dan ben ik op vakantie en dan ga ik er vet overheen denk ik :tongue: :tongue:
    Dat heb je altijd nog zelf in de hand...
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,472 MFP Moderator
    Dat is wellicht niet de juiste instelling. Ik ben zelf ook wel als ik uiteten ga dat ik zeker weet dat ik een dag fout zit, dus probeer ik dat te balanceren op een andere manier. Ik zie dat je al veel tips hebt gekregen, succes!
  • Naruya
    Naruya Berichten: 23 Member
    Of dit de juiste instelling is of niet ligt helemaal aan jezelf. Als ik een avondje uiteten ga compenseer ik het ook met andere dingen, klopt. Maar ik ben laatst 3 weken naar Amerika geweest en heb bewust nergens rekening mee gehouden. Ik wordt echt niet vrolijk van inzicht hebben in de lijst aan calorie-rijke gerechten waar ik uit kon kiezen bij het 3x per dag uit eten. Ja, ook dit heb je zelf in de hand maar ik ga niet de vakantie van mijn vriend en mij verpesten door hier moeilijk over te gaan doen. Vakantie is vakantie, daarna kun je de draad weer oppakken. Ik heb heel de vakantie heerlijk gegeten wat mij lekker leek, en heb elke dag zwaar over mijn doel gezeten, maar ik heb een enorm toffe vakantie gehad. Daarna binnen een weekje weer terug op m'n oude gewicht, dus ik zie het probleem niet zo :smile:
  • Monicaslifestyle
    Monicaslifestyle Berichten: 29 Member
    Oeps, ik lees dit nu pas.
    Als ik uit ga eten doe ik dat ook, dan let ik de dag zelf al op of de dag erna, maar nu ga ik bijna 14dagen op vakantie en als ik dan op moet letten kan ik net zo goed thuis blijven, dus remmen los en met mate eten waar ik zin in heb en daarna zien we het wel wat de schade is (grappig bedoeld natuurlijk) en dan gaan we weer verder met opletten, plannen en trainen. Ik moet er niet aan denken Naruya dat ik op zou moeten letten dat is geen vakantie en die ga ik niet voor mijn moeder en mijzelf verpesten net zoals jij voor je vriend niet. Waar in USA ben je geweest?
  • Naruya
    Naruya Berichten: 23 Member
    Rondreis bij de westkust, erg gaaf. LA > San Fransisco > Yosemite Park > Sequoia Park > Death Valley > Las Vegas > Grand Canyon > Sedona > Phoenix > Joshua Tree Park > LA

    Ik heb zelf 2 jaar in Phoenix, Arizona gewoond dus voor mij was het terug naar mijn oude woonplaats en mijn vriend alle gave dingen eromheen laten zien. Ook al had ik alles al ooit gezien was het erg gaaf om nog eens terug te gaan.
  • Monicaslifestyle
    Monicaslifestyle Berichten: 29 Member
    Gaaf zeg, hoe ben je daar terecht genomen dan, dat je in Phoenix bent gaan wonen?
    Zo’n rondreis staat ook nog op mijn to-do lijstje hihi
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,472 MFP Moderator
    Dat is een flinke trip inderdaad met gave bestemmingen. Had ik er zelf maar de motivatie en tijd voor, maar die kan ik later vast wel maken ;) nogmaals succes en veel plezier.
  • Naruya
    Naruya Berichten: 23 Member
    Het is zeker aan te raden, maar je moet er inderdaad minstens 3 weken voor uit trekken en het is natuurlijk geen goedkope vakantie. Maar is het zeker waard, met name in het voor/na-seizoen!

    Mijn vader werkt bij Philips en we zijn met het gezin in 2001-2003 in Phoenix gaan wonen vanwege z'n werk. Ik was nog erg jong toen, maar alsnog een enorm gave ervaring natuurlijk!