Wat te doen als je niet meer afvalt? — Dutch (Netherlands)

Wat te doen als je niet meer afvalt?

Opties
Sardotje65
Sardotje65 Berichten: 18 Member
Ik heb een vraagje, nu val ik een kilo per week af. Maar stel dat dit stopt? Wat doe ik dan? Mijn dagelijkse calorie inname verhogen of verlagen?

Reacties

  • joyce_uno
    joyce_uno Berichten: 1 Member
    Opties
    Hoe lang val je nu al een kilo per week af? Het is verstandig op je calorie inname wisselend te houden. Zo houd je je stofwisseling als het ware 'wakker' zodat het niet in spaarstand gaat en alles opslaat. Eet bijvoorbeeld twee weken met een lage calorie inname en dan een week wat losser. Dan neem je weer eens dat koekje bij de thee, je verhoogt je calorie inname. Let wel op dat je in deze week niet aankomt! Je hoeft ook niet af te vallen. Ga na deze week weer op je lage calorie inname zitten en wissel dat zo af. Twee grote voordelen: 1 je stofwisseling gewend niet aan de lage calorie inname 2 het Is makkelijker vol te houden. Na twee weken niks mag je weer eens wat lekkers zonder je slecht te voelen. En daarbij; je calorie iname blijven verlagen is natuurlijk geen doen, het moet vol te houden zijn.
  • Sardotje65
    Sardotje65 Berichten: 18 Member
    Opties
    Thx voor de toelichting, ben nu 3weken bezig aan 1250 calorieën.ben bijna 4 kilo afgevallen sinds dien
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Hoe lang val je nu al een kilo per week af? Het is verstandig op je calorie inname wisselend te houden. Zo houd je je stofwisseling als het ware 'wakker' zodat het niet in spaarstand gaat en alles opslaat.
    Mag ik hier heel even op inhaken, voordat hier onjuiste informatie wordt verspreid? Wat je aangeeft klopt niet. Wanneer men 2 weken stilstaat qua gewicht dan zit men niet meer in een tekort. Je dient dan je calorie-inname te verlagen of je activiteit te verhogen. Alleen door een calorietekort val je af, niet door het wisselen van je kcalinname. Een spaarstand bestaat niet en je stofwisseling hoef je ook niet wakker te houden.
    En daarbij; je calorie iname blijven verlagen is natuurlijk geen doen, het moet vol te houden zijn
    Dat ligt er maar net aan. Je kunt ook je activiteit verhogen, zodat je weer een tekort creëert, maar je kcal hetzelfde kan houden.
  • wimdroid
    wimdroid Berichten: 61 Member
    Opties
    Lijkt me slimmer om net iets meer proberen te bewegen dan, het zal iets trager gaan, maar verlagen zie ik niet echt als een optie vermits je al relatief laag zit 1250 cal.
    Kunnen kleine doelen zijn kwartiertje wandelen, staand werken,...

    Maar ik ben geen expert
  • Sardotje65
    Sardotje65 Berichten: 18 Member
    Opties
    Staand werken zit er niet in vrees ik. Misschien wat meer wandelen ja.. ik zit met fibromyalgie en het is niet zo evident om actief te zijn
  • Vegetable84
    Vegetable84 Berichten: 17 Member
    Opties
    Als er meer energie uitgaat dan dat er binnenkomt dan verbrand je vet. Door meerdere factoren kan je op een bepaald moment wat zwaarder zijn. Als jij weet dat je in een tekort gebleven bent dan hoef je je geen zorgen te maken. Meet anders je vetpercentage of je centimeters. Misschien kan je daar naar toe voor comfort als je weegschaal een keer niet je vriend is.
  • viwa1975
    viwa1975 Berichten: 33 Member
    Opties
    Hoi! Ik heb een tijdje een plateau gehad. Mijn fitnesscoach gaf me de tip om dan meer (gezonde) vetten te eten, en minder koolhydraten. Dat hielp wel. En natuurlijk de 'juiste' voeding eten, geen fast-food ofzo.
    Maar als je meer begint te bewegen dan verandert je lichaamsverhouding. De weegschaal kan dan hetzelfde getal aangeven maar je verliest bv wel vet en komt spiermassa bij.
    Mijn tip, meer sporten. Want 1250 is echt al laag. Dit heb je ongeveer al nodig om gewoon te kunnen functioneren.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Mijn fitnesscoach gaf me de tip om dan meer (gezonde) vetten te eten, en minder koolhydraten. Dat hielp wel. En natuurlijk de 'juiste' voeding eten, geen fast-food ofzo.
    Zeker goede tip, zolang dit voor een energietekort zorgt.
  • viwa1975
    viwa1975 Berichten: 33 Member
    Opties
    Met 1250kcal zit je volgens mij er al serieus onder. Een lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid energie nodig om gewoon te bestaan, bv om te ademen enzo. Voor mij was dat 1400kcal (bmr noemt dat). Ben je actief dan stijgt dat getal.
    Dus, of je nu veel vetten of koolhydraten eet, je moet onder dat getal blijven. Ze zeggen 400-500kcal eronder. Vetten ansich zorgen niet voor energietekort - ik zou niet weten hoe. Meer vetten eten zorgt ervoor dat je lichaam je vet gaat aanspreken als energiebron ipv de koolhydraten die je eet.
    Ik persoonlijk zit op 2100kcal. Mijn inname beperkt zich tot 1800-1900kcal. Lager ga ik niet. Gewoon omdat ik het nog gezond wil houden.
  • aimeiliii
    aimeiliii Berichten: 24 Member
    Opties
    > @viwa1975 zei:
    > Met 1250kcal zit je volgens mij er al serieus onder. Een lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid energie nodig om gewoon te bestaan, bv om te ademen enzo. Voor mij was dat 1400kcal (bmr noemt dat). Ben je actief dan stijgt dat getal.
    > Dus, of je nu veel vetten of koolhydraten eet, je moet onder dat getal blijven. Ze zeggen 400-500kcal eronder. Vetten ansich zorgen niet voor energietekort - ik zou niet weten hoe. Meer vetten eten zorgt ervoor dat je lichaam je vet gaat aanspreken als energiebron ipv de koolhydraten die je eet.


    @viwa1975 Het lijkt erop dat je hier twee dingen door elkaar haalt: BMR en TDEE. BMR is je 'basal metabolic rate', het absolute minimum dat je lichaam dagelijks nodig heeft om te kunnen functioneren. Denk hierbij aan autonome functies, zoals je ademhaling, orgaanactiviteit en dergelijke. Het is dus absoluut niet verstandig om voor langere tijd onder je BMR te zitten! Je BMR verschilt naar gelang je lengte, leeftijd en gewicht. Wat is BMR is kan je berekenen. Google even op BMR calculator.

    Je TDEE ( Total daily energy expenditure) is de totale hoeveelheid energie die je dagelijks verbruikt, inclusief alle beweging. Een bouwvakker en een accountant kunnen bij wijze van spreken dezelfde BMR hebben, maar de TDEE van de bouwvakker zal waarschijnlijk een stuk hoger zijn dan die van de accountant. ( Tenzij de accountant in zijn vrije tijd dagelijks traint voor een marathon ofzo )

    Als je af willen vallen is het verstandig om je TDEE uit te rekenen en daar een paar honderd kcal vanaf te trekken. En ook die TDEE kun je online berekenen
  • aimeiliii
    aimeiliii Berichten: 24 Member
    Opties
    > @martizio zei:
    > Staand werken zit er niet in vrees ik. Misschien wat meer wandelen ja.. ik zit met fibromyalgie en het is niet zo evident om actief te zijn

    Kan me voorstellen dat het lastig is om te bewegen met fibromyalgie! Maar zijn er dingen die je wel zou kunnen doen? Yoga of zwemmen bijvoorbeeld?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    juni 2017 aangepast
    Opties
    Meer vetten eten zorgt ervoor dat je lichaam je vet gaat aanspreken als energiebron ipv de koolhydraten die je eet.
    Dit is een beetje uit zijn context gerukt. Meer vetten eten zorgt niet voor vet als energiebron. Je lichaam gaat vet als energiebron pas aanspreken na een langdurige periode van heeeeeel weinig koolhydraten. Er wordt nog ontzettend veel glucose in de lever opgeslagen die het lichaam prima kan gebruiken als je bijvoorbeeld een dagje low carbt.
  • viwa1975
    viwa1975 Berichten: 33 Member
    Opties
    @aimeiliii, uh, ik haal het niet dooreen. Bmr leg ik op dezelfde manier uit. Die 1250 is niet mijn getal. Wel van degene die de post begon. En ik heb het zeker niet over onder je bmr zitten. Is gewoon ongezond. 'Ben je actief dan stijgt dat getal', jij benoemt het tdee. We hebben het over hetzelfde
  • aimeiliii
    aimeiliii Berichten: 24 Member
    juni 2017 aangepast
    Opties
    > @viwa1975 zei:
    > @aimeiliii, uh, ik haal het niet dooreen. Bmr leg ik op dezelfde manier uit. Die 1250 is niet mijn getal. Wel van degene die de post begon. En ik heb het zeker niet over onder je bmr zitten. Is gewoon ongezond. 'Ben je actief dan stijgt dat getal', jij benoemt het tdee. We hebben het over hetzelfde

    Misschien bedoelde je het niet zo, maar ik interpreteerde het als dat je het verschil niet kende tussen BMR en TDEE. ;-)
  • viwa1975
    viwa1975 Berichten: 33 Member
    juni 2017 aangepast
    Opties
    @aimeiliii, online is het niet moeilijk om je eens verkeerd uit te drukken. En om verkeerd begrepen te worden. Trouwens ik wist niet dat het tdee noemde. ;-)
  • wimdroid
    wimdroid Berichten: 61 Member
    juli 2017 aangepast
    Opties
    > @martizio zei:
    > Staand werken zit er niet in vrees ik. Misschien wat meer wandelen ja.. ik zit met fibromyalgie en het is niet zo evident om actief te zijn

    Oei, dan wordt het allemaal een beetje complexer, mijn vrouw heeft het ook..en artrose
  • wimdroid
    wimdroid Berichten: 61 Member
    Opties
    > @wimdroid zei:
    > > @martizio zei:
    > > Staand werken zit er niet in vrees ik. Misschien wat meer wandelen ja.. ik zit met fibromyalgie en het is niet zo evident om actief te zijn
    >
    > Oei, dan wordt het allemaal een beetje complexer, mijn vrouw heeft het ook..en artrose

    Gvd zit ik een half uur te typen, plaats hij 1 zin.
    Opnieuw :

    Qua beweging, idd zoeken wat je het minst pijnlijk is en goed spreiden, maar het lijkt me nog steeds de beste optie.

    Ik heb in het verleden ook dingen gelezen over dat veel fybro patienten gebaat zijn bij laag gluteninname en ook bij het vermijden van bepaalde stoffen die ontstekingen kunnen aanwakkeren, waaronder aspartaam, caffeine, ik dacht ook gelezen te hebben van groenten uit nachtschadefamilie (tomaat, paprika, aubergine) te vermijden.

    Vanuit het oogpunt dat als bewegen minder pijnlijk wordt je er meer energie in kwijt kunt.
    Er is best wel wat te vinden online, maar zoals bij alles moet je het kaf van het koren scheiden en veralgemeningen vermijden.
  • Sardotje65
    Sardotje65 Berichten: 18 Member
    Opties
    Ik hou me niet zo bezig met voeding en fibromyalgie. Wat ik wel nog kwijt wil is dat ik sinds de diagnose ook tamelijk wat medicatie neem, waar ik dus ook van bijgekomen ben, en daarbij dan onvoldoende beweging. Mijn eetpatroon is altijd al laag geweest.dus de 1250 cal. gaat me prima af. Alleen dat ik nu meer regelmatig eet.
    Ik probeer me te houden aan de macro s ,wat ook niet zo makkelijk is.
    Binnenkort vakantie, dan wordt het weer veel wandelen,zwemmen.. Tot dan nog doorbijten
  • Vegetable84
    Vegetable84 Berichten: 17 Member
    Opties
    Je geeft je lichaam dus structureel véél te weinig voedingsstoffen met 1250 kcal. Je geeft aan dat je niet anders gewend bent. En dat je totaal niet bezig bent met wat je dan in je lichaam stopt. Het is al zo weinig!
    Dus dit gaat al een tijdje zo. Je hebt een ziekte ontwikkeld. Je wordt belemmerd in je functioneren waardoor je te weinig kan bewegen. Je stopt elke dag medicatie in je lijf.

    Als je het mij vraagt dan kan je beter de focus op je gezondheid in het algemeen leggen en niet op de eerste plaats op afvallen. Ik zou zeggen: voed jezelf!
  • Sardotje65
    Sardotje65 Berichten: 18 Member
    Opties
    @PaleoFemale32 sorry hoor, maar ik eet wel gezonder nu. Fruit,verse groenten ,vis ,kip...
    Ik gebruik deze app en als ik in geef hoeveel mijn gewicht is en mijn leeftijd,en dat ik 1kg per week wil afvallen, zegt het 1250 cal???
    Ik bedoelde omdat ik fibromyalgie heb ga ik niet speciaal eten, ik EET gezond en probeer te bewegen wat ik kan!
    Ik ben niet overtuigd dat je met andere voeding de fibromyalgie klachten kan verminderen.
    Gewoon gezond eten, en ik voel me goed, dat is het voornaamste voor mij!
    Ik moet gewicht verliezen nu, want ik voelde mij niet meer goed in m'n vel.
    Die ziekte heb ik al 15j en heeft niks met eten te maken.
  • sociusie
    sociusie Berichten: 9 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Hoe lang val je nu al een kilo per week af? Het is verstandig op je calorie inname wisselend te houden. Zo houd je je stofwisseling als het ware 'wakker' zodat het niet in spaarstand gaat en alles opslaat.
    >
    >
    >
    > Mag ik hier heel even op inhaken, voordat hier onjuiste informatie wordt verspreid? Wat je aangeeft klopt niet. Wanneer men 2 weken stilstaat qua gewicht dan zit men niet meer in een tekort. Je dient dan je calorie-inname te verlagen of je activiteit te verhogen. Alleen door een calorietekort val je af, niet door het wisselen van je kcalinname. Een spaarstand bestaat niet en je stofwisseling hoef je ook niet wakker te houden.
    > En daarbij; je calorie iname blijven verlagen is natuurlijk geen doen, het moet vol te houden zijn
    >
    >
    >
    > Dat ligt er maar net aan. Je kunt ook je activiteit verhogen, zodat je weer een tekort creëert, maar je kcal hetzelfde kan houden.
  • frankcraenmehr
    frankcraenmehr Berichten: 26 Member
    januari 2018 aangepast
    Opties
    Calorieën verlagen of Calorieën verbranden . Secuur bij houden wat je eet en alles afwegen en behulp van deze app noteren zodat je bij houdt wat je binnen krijgt op een dag.en minimaal 2 liter water op een dag drinken . Ik sluit mij aan bij de vorige reactie van Sociusie.

    Succes