Hoe stop ik schommelingen in mijn gewicht? — Dutch (Netherlands)

Hoe stop ik schommelingen in mijn gewicht?

Opties
Hallo :)

Al heel mijn leven zijn schommelingen in mijn gewicht eigenlijk al een probleem. Ik ging altijd van mollig naar mager om dan weer mollig te worden. Ik heb dus nooit fatsoenlijk op 1 gewicht kunnen blijven.

Nu ik terug aan het proberen afvallen ben, merk ik dat mijn veranderingen mij al gewicht doen verliezen. Maar zodra ik bij een lager getal geraak, zakt het niet alleen, maar komt het wel eens terug omhoog.

Ik merk dat bij het kleinste dat ik extra of minder eet je het dat al aan mij ziet.

En een probleem hierbij is nu ook dat ik terug thuis ben de vakantie ipv terug op kot, en kan ik mijn eigen eten niet meer regelen, maar moet ik eten wat de pot schaft. En daarbij wordt er niet zoveel gekeken naar de calorieën als ik zou moeten.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik op gewicht blijven? Zodat ik eigenlijk blijf afvallen zonder steeds eventjes terug omhoog te gaan?? Ik weet dat het deels al is omdat mijn voeding nog niet al te goed is geregeld. Maar daarnaast weet ik niet wat te doen

Reacties

  • wimdroid
    wimdroid Berichten: 61 Member
    Opties
    Ik vrees dat het antwoord toch is: loggen en calorieën tellen, ook thuis
    Korte termijn schommelingen zijn ook perfekt normaal.
  • HermineM
    HermineM Berichten: 5 Member
    Opties
    > @wimdroid zei:
    > Ik vrees dat het antwoord toch is: loggen en calorieën tellen, ook thuis
    > Korte termijn schommelingen zijn ook perfekt normaal.

    Ik ben vandaag weer begonnen met mijn eten hier terug beter bij te houden. En goed om te weten dat die schommelingen toch normaal zijn. Maakte mij toch een beetje zorgen omdat ik nooit op zelfde gewicht ben kunnen blijven.
  • bobduynstee
    bobduynstee Berichten: 2 Member
    Opties
    Mijd suikers, liever vet dan suiker. Alles volkoren brood, pasta en rijst. Geen aardapelen. Eet van kleine borden, je schept minder op en het eten lijkt meer. En stop met zitten. Zitten is erg slecht voor de mens.
    Om het zelfde gewicht te houden moet je een levenstijl vinden die bij je past en zowel activer en gezonder is, anders hou je het niet vol en kom je weer aan. Lees trouwens elk label van elke verwerkt voedsel, vaak vol met suiker en zout. Vet is niet erg en vult goed, vooral onverzadigd vet heb je nodig om te leven, en ook een portie verzadigd vet is goed.
  • bokserstandard
    bokserstandard Berichten: 13 Member
    Opties
    Perfect verwoord bobduynstee
  • amoryconfianza
    amoryconfianza Berichten: 1 Member
    juli 2017 aangepast
    Opties
    Wat ook helpt is om 1 vast punt in de week te wegen niet vaker!

    Soms is het best lastig om in de ochtend niet toch weer even na het douchen op de weegschaal te staan, maar 1 vast moment in de week ( zelfde dag/zelfde tijdstip ). Het gewicht schommelt altijd wel ietsjes en op deze manier krijg je dat het minste mee en heb je een realistisch beeld over het gewicht.

    Zo heb ik dit geleerd iig succes!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Mijd suikers, liever vet dan suiker. Alles volkoren brood, pasta en rijst. Geen aardappelen
    Waarom? Ik mag toch hopen dat je dit niet adviseert vanwege de mythe "van koolhydraten word je dik"?
  • HermineM
    HermineM Berichten: 5 Member
    Opties
    > @bobduynstee zei:
    > Mijd suikers, liever vet dan suiker. Alles volkoren brood, pasta en rijst. Geen aardapelen. Eet van kleine borden, je schept minder op en het eten lijkt meer. En stop met zitten. Zitten is erg slecht voor de mens.
    > Om het zelfde gewicht te houden moet je een levenstijl vinden die bij je past en zowel activer en gezonder is, anders hou je het niet vol en kom je weer aan. Lees trouwens elk label van elke verwerkt voedsel, vaak vol met suiker en zout. Vet is niet erg en vult goed, vooral onverzadigd vet heb je nodig om te leven, en ook een portie verzadigd vet is goed.

    Super! Dank voor de tips. Sommige dingen had mijn zus al gezegd en heb ik dus al veranderd in mijn dieet. Maar dat vet eigenlijk niet zo erg is als suikers besefte ik nog niet.

    Het zitten is momenteel geen probleem omdat ik nu een jobstufent ben in een kledingwinkel. Maar is wel nog een probleem tijdens het schooljaar, grafisch ontwerp student zijnde. Alhoewel ik ben beginnen zwemmen en joggen, beweeg ik nog niet genoeg. Vaak omdat ik er gewoon niet weet hoe ik het in mijn dag kan iplannen vaak
  • HermineM
    HermineM Berichten: 5 Member
    Opties
    > @amoryconfianza zei:
    > Wat ook helpt is om 1 vast punt in de week te wegen niet vaker!
    >
    > Soms is het best lastig om in de ochtend niet toch weer even na het douchen op de weegschaal te staan, maar 1 vast moment in de week ( zelfde dag/zelfde tijdstip ). Het gewicht schommelt altijd wel ietsjes en op deze manier krijg je dat het minste mee en heb je een realistisch beeld over het gewicht.
    >
    > Zo heb ik dit geleerd iig succes!
    >
    >

    Goed plan! Ik vergeet het s morgens te vaak haha! Want beste weeg moment is idd in d ochtend op lege maag. Ik zal je advies proberen op te volgen en een vast punt in mijn planning zoeken dat in mij kan wegen
  • HermineM
    HermineM Berichten: 5 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Mijd suikers, liever vet dan suiker. Alles volkoren brood, pasta en rijst. Geen aardappelen
    >
    >
    >
    > Waarom? Ik mag toch hopen dat je dit niet adviseert vanwege de mythe "van koolhydraten word je dik"?

    Het aardappelen ding vond ik ook raar. Nooit geweten dat aardappelen niet goed kunnen zijn qua op lijn/gewicht lettende?dat pasta Dikmakerij kan zijn als je niet genoeg beweegt weet ik......maar aardappelen eet ik sowieso alijd maar in kleine mate
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het gaat om de energiebalans en hoe je dit inregelt is aan de persoon zelf. Koolhydraten (suikers) hebben daar niets mee van doen.

    Dat vet minder erg is dan suiker is ook gebakken lucht. Iedere macro heeft zijn functie. Het een is niet beter dan het ander, echter kunnen ze liever niet zonder elkaar.
  • wimdroid
    wimdroid Berichten: 61 Member
    Opties
    een goede site waar de basis beknopt staat is hier, en klik er maar een beetje rond. let wel het staat er beknopt op maar wel duidelijk, als je echt het fijne wil weten zal je veel meer moeten lezen. maar het is boeiende lectuur, want ons lichaam is nu eenmaal boeiend :smiley: