Shakes en pre work-out — Dutch (Netherlands)

Shakes en pre work-out

Opties
Hallo allemaal,

Maken jullie bij het sporten gebruik van shakes of pre work-out drank?

Zo ja wat zijn je ervaringen en wat raad je aan? Ik sport 4 keer per week een uur en doe dan 50 kracht en 50 cardio.

Hoor graag.

Groetjes Sanne

Reacties

  • LucP1987
    LucP1987 Berichten: 113 Member
    Opties
    Pre workout gedaan, knalt behoorlijk goed erin qua caffeine en bij mij merkte ik echt wel dat ik langer kon doorgaan. Daarnaast ook creatine gebruikt en nog altijd. Zorgt ervoor dat je net dat beetje extra kan doen. Na de training whey shakes om het spierherstel en groei te bevorderen. Voor het slapen gaan naturel kwark eten om in de nacht je lichaam van de nosige eiwitten te voorzien.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je gewoon een goede maaltijd eet met de juiste macro's dan zijn shakes echt niet nodig. Is alleen een vorm van (zeer bewerkte) eiwitten. Je hebt naast eiwitten ook koolhydraten nodig voor herstel, dus als iemand alléén kwark eet voor het slapen gaan mist het lichaam ook de nodige andere voedingsstoffen.

    Waarom zou je preworkout willen gebruiken? Ik ben persoonlijk van mening dat wanneer je pre workout nodig hebt om je training te doen, dan is er iets structureel mis met bijv. je slaap en/ of voeding. Als je het eens zou willen proberen, dan kan ik je daar helaas geen advies in geven aangezien in behoorlijk tolerant ben t.o.v. cafeïne en pre workout. Ik merk niets en kan dus ook geen eentje aanbevelen.
  • sanneweightlossjourney
    sanneweightlossjourney Berichten: 82 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Als je gewoon een goede maaltijd eet met de juiste macro's dan zijn shakes echt niet nodig. Is alleen een vorm van (zeer bewerkte) eiwitten. Je hebt naast eiwitten ook koolhydraten nodig voor herstel, dus als iemand alléén kwark eet voor het slapen gaan mist het lichaam ook de nodige andere voedingsstoffen.
    >
    > Waarom zou je preworkout willen gebruiken? Ik ben persoonlijk van mening dat wanneer je pre workout nodig hebt om je training te doen, dan is er iets structureel mis met bijv. je slaap en/ of voeding. Als je het eens zou willen proberen, dan kan ik je daar helaas geen advies in geven aangezien in behoorlijk tolerant ben t.o.v. cafeïne en pre workout. Ik merk niets en kan dus ook geen eentje aanbevelen.

    Ik wil shakes en/of pre work out proberen om te kijken of ik er baat bij heb.
  • xewys
    xewys Berichten: 17 Member
    Opties
    Pre workouts geloof ik niet in, drink persoonlijk al zat cafeïne op een dag. Zijn overpriced en erg hip met de marketing, wel whey/casein om voldoende eiwitten te krijgen zonder te veel moeite en on the go. Advies? Probeer een aantal merken van bekenden/bij je sportschool voordat je een dikke voorraad koopt die niet goed smaakt ...
  • LucP1987
    LucP1987 Berichten: 113 Member
    Opties
    Ben ik het niet helemaal mee eens, bij mij heeft het zeker baat ondanks dat verder mijn slaap/leefpatroon in orde is. De pre workout zorgt ervoor dat ik langer en intensiever kan sporten en meer reps per set haal. Daarnaast zorgt de creatine ervoor dat mijn spieren meer vocht vasthouden waardoor ze groter worden en de whey shakes na t sporten bevorderen spierherstel en spiergroei. Koffie drink ik 2x per dag en daarna alleen maar water.

    De prijs valt ook wel mee, 10 tot max 12 euro voor een pot pre workout, 12 euro max voor creatine en voor een grote pot whey shake ongeveer een 40 euro. Kijk eens op body en fit. Genoeg keuze, succes!

    Ik adviseer niet maar zoals xewys aangeeft: probeer eens een aantal verschillende merken voor een langere tijd en dan weet je of het bij je past.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    whey shakes na t sporten bevorderen spierherstel en spiergroei.
    Sorry, maar whey shakes zijn ook maar gewoon eiwitten. Eiwitten zitten pas na een uur in je bloed (want er zijn lui die gelijk na de training naar hun beker lopen om een shake te nemen). Whey shakes bevorderen spierherstel & spiergroei net zo als normale voeding dit doet. Ze zijn dus absoluut niet speciaal of beter dan een normale maaltijd.

    Creatine is iets anders dan pre workout. Creatine is wel een bewezen product wat inderdaad zorgt voor meer 'uithoudingsvermogen' van een spier; je kunt langer doorgaan. Dat een spier meer vocht vasthoudt, betekent nog niet dat ze gegroeid zijn.
  • wimdroid
    wimdroid Berichten: 61 Member
    Opties
    ik gebruik eiwitpoeder normaliter enkel op dagen dat ik veel calorieën verbrand heb (lees: workouts van 1200+), en dan eigenlijk meer als gemak, maar dat is meer omdat ikzelf koolhydraten (tijdelijk) beperk en ik anders gewoon teveel volume moet eten om de eiwitten binnen te krijgen zonder dat mijn koolhydraten skyrocketen. En dan maak ik er liefst nog een lekker eiwitrijk dessert mee ipv een shake -> ah ja, je hebt gewerkt voor beloningen!

    strikt genomen hoeft het dus zeker niet, het kan helpen afhankelijk van wat je eet en hoe actief je bent, wat je doelen zijn enzoverder.

    als je het uit de natuur wil halen, vis/vlees/eieren/sojascheuten/peulen/bonen en nog vele anderen :smile:
  • LucP1987
    LucP1987 Berichten: 113 Member
    juli 2017 aangepast
    Opties
    De voeding en verdeling blijft altijd het belangrijkste, het zijn allemaal supplementen die net n beetje extra Kunnen helpen. Maar dat zijn geen garanties. Ik heb het geluk dat de supplementen bij mij enorm voordeel hebben maar bij jou bijvoorbeeld niet.

    er zijn verschillende soorten whey, zoals whey protein en whey isolaat welke lager is in khd en vet:

    https://www.bodylab.nl/info/blog/whey-of-whey-isolaat-542

    Er zijn ook verschillende combi aan creatine en pre workouts, de een werkt net iets anders dan de ander.

    Ook al pak je gelijk whey na de training, zoals je aangeeft je lichaam zal het eerst moeten verteren dus indd na 1u zit t in je bloedbaan waarna het zijn werk kan doen.
    Creatine is bewezen, pre workout hoeft niet voor iedereen te werken net zoals een post- workout.

    Op het gebied van fitness zijn de meningen erg verdeelt over dit soort dingen maar je moet doen wat bij jouw lichaam past. En uiteraard alles zelf ervaren! Goeie discussies dit
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    juli 2017 aangepast
    Opties
    Ik neem altijd een eiwit shake na het sporten voor het gemak, maar merk dat ik mijn voeding nog wel iets kan verbeteren.
  • sweetniki83
    sweetniki83 Berichten: 1 Member
    Opties
    Wij zijn fanatieke sporters (wielrennen en mountainbiken) en wij gebruiken producten van MyProtein. Wij zijn er zeer tevreden over, werkt goed en is betaalbaar. Op hun site staat alles uitgelegd wat waar voor is en hoe je het moet/kunt gebruiken.
  • mblaasse32
    mblaasse32 Berichten: 208 Member
    Opties
    Bcaa s voor en na het trainen om spierafbraak tegen te gaan. Verder kun je whey nemen voor herstel maar dit alles is maar n aanvulling op een gezonde voeding. Dus geen basis.....
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    augustus 2017 aangepast
    Opties
    Bcaa's doen niets voor je omdat dit geen volledige keten van aminozuren is, waarbij bijvoorbeeld een kipfilet dit wel heeft. Je hebt het complete aminozuur profiel nodig wil je kunnen bouwen.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    ik neem na sporten wel een eiwitshake voor de extra eiwitten, maar ik eet na het sporten ook altijd 4 boterhammen met beleg en 2 gekookte eieren en een banaan

    Mijn eten na sporten bevat zo'n 1000 kcal, en merk echt dat ik lekker kan trainen op deze manier, door na sporten pas te eten (en herstel is beter)

    Ben pas dit jaar begonnen met eten na sporten en eerder was ik ook alleen maar van de shakes voor en na sporten, maar gewoon echt voedsel werkt bij mij beter.
    De shake is gewoon puur om aan mijn dagtotaal eiwitten te komen op trainingsdagen (22-23 gram eiwit)
    Maar neem ik het een keer niet, mis ik het ook niet heel erg.
    Het is denk ik ook net wat je gewend bent
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je post workout meal zou in een ideale situatie uit de meeste kcal moeten bestaan. Ik vind het niet erg rond de 1300kcal na het trainen en half zwanger naar bed te gaan :smiley:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Je post workout meal zou in een ideale situatie uit de meeste kcal moeten bestaan. Ik vind het niet erg rond de 1300kcal na het trainen en half zwanger naar bed te gaan :smiley:

    Ik train in mijn lunchpauze, dus moet daarna nog wel even door kunnen gaan.
    Ben sowieso geen avondeter, kan in de ochtend en middag echt bunkeren, maar in de avond helemaal nooit zo veel eten (tenzij chocolade, daar kan ik nooit genoeg van hebben :p )

    En 1000 kcal op een totaal van 2100 vind ik mooi aantal
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Daar zit je zeker top. Ik ben nét enkele dagen uit mijn cut (waar ik op 2240 op trainingsdagen zat) en nu sinds afgelopen weekeind weer naar 2500 (hello there carbs). Ik mik rond de 1300kcal na training in mijn mik. Maakt mij overigens niet uit of dit in de middag of avond is, als het maar veel is haha... :grimace:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Idd, veel eten na training is het lekkerste.

    En zit nu op dagelijks 2100, maar afvallen wil niet echt lukken. Zit er over te denken om naar 2200 op trainingsdagen en 1950-2000 op niet trainingsdagen te gaan.
    Is toch weer 100 kcal per week minder, en op niet trainingsdagen is het makkelijker om minder te eten vind ik. Na training heb ik toch zeker 1-4 uur lang trek (vooral in carbs)
  • Grudgie
    Grudgie Berichten: 33 Member
    augustus 2017 aangepast
    Opties
    Eiwitshakes zijn wel enorm handig en makkelijk als je laag in koolhydraten zit. Zo krijg je toch nog je eiwitten binnen. Ongeveer 1,7/2 kg. eiwit per lichaamsgewicht.

    Houd wel rekening mee dat je lichaam ongeveer 25gram per uur kan opnemen, de rest wordt opgeslagen als vet. Dus probeer om de 2-3 uur je eiwitten binnen te nemen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    augustus 2017 aangepast
    Opties
    Houd wel rekening mee dat je lichaam ongeveer 25gram per uur kan opnemen, de rest wordt opgeslagen als vet.
    Die bewering is al een tijd geleden bijgesteld. Je lichaam kan meer grammen eiwit opnemen dan 25gr en de rest wordt ook niet opgeslagen als vet. Iets wordt pas als vet opgeslagen als je meer eet dan je verbruikt.
  • Grudgie
    Grudgie Berichten: 33 Member
    Opties
    Je lichaam kan maar x aantal eiwitten opnemen per uur en daarna wordt het opgeslagen als vet.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dit is niet correct. Deze bewering is al een tijd terug bijgesteld, lees dit bijvoorbeeld eens:
    http://www.bell-coaching.com/2016/12/22/voeding-doelstelling-deel-2-eiwit-101/?fref=gc

    Daarnaast nog wat onderbouwing:
    1. Het pad van eiwit naar vet is alles behalve voorkeur voor het lichaam. Daadwerkelijk aminozuren naar vet omzetten gaat vrijwel nooit gebeuren.
    2. Leucinedrempel is 0.3gr/kg. Iedereen boven de 80 kg heeft per definitie al meer nodig om überhaupt de eiwitten te gebruiken voor spiermassaopbouw.
    3. Ouderen hebben een leucinedrempel van 0.4gr/kg. Iemand van 80kg zit al ruim boven die magische grens van die 25gr
    4. Zie 'muscle full' en 'refractory response' in bovenstaand artikel.
    5. Je lichaam neemt alles op als energie. Wat er verder gebeurt met de aminozuren is een tweede (zie bovenstaande).
    6. Zoek eens op de term 'ileal brake'
    7. Het feit dat er pas in de darmen aminozuren worden opgenomen, er bijna altijd nog wel wat eten in je darmen zit en het 30 minuten tot 4 uur duurt voordat eten uit je maag gaat maakt die claim al onzinnig. En niet alles wordt ineens opgenomen, het is een geleidelijk proces.

    Hopelijk geeft dit wat meer duidelijkheid dat de mythe van 'het lichaam kan maar een x aantal gram eiwitten per keer opnemen' niet klopt.