Advies nodig — Dutch (Netherlands)

Advies nodig

Opties
olga4578
olga4578 Berichten: 9 Member
Hoi allemaal,
Ik ben weer begonnen met het bijhouden van wat ik eet omdat ik aan het aankomen ben. Nu ben ik al 10 dagen alles aan het bijhouden en kom erachter dat ik niet meer dan 1100 a 1200 kcal per dag eet. Dit is wat ik echt eet daarnaast registreerd mij fitbit ook nog eens extra kcal waardaar mijn netto kcal nog veel lager zijn en toch val ik niet af maar kom ik eerder aan als ik net iets meer eet. Mijn BMR is 1548. Ik heb een kantoorbaan maar ik zorg ervoor dat ik iedere dag min. 10.000 stappen maak, verder Crossfit ik sinds 6 weken 3x in de week. Maar ik val niets af eerder aankomen en mijn centimeters gaan ook niet omlaag, maar ik voel me wel fitter!!!! Wie kan mij helpen met dit mysterie? Oh ja nog wat mijn macro doelen zijn 40/40/20 maar dat haal ik niet,vaak iets hoger in de vetten en lager in de koolhydraten en eiwiiten

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Maar ik val niets af eerder aankomen en mijn centimeters gaan ook niet omlaag
    Als dit zo is, dan registreer je wellicht niet alles? Het kan nooit zo zijn dat je met een BMR van 1548 niet afvalt met 1100-1200 kcal. Daarnaast beweeg je ook nog redelijk intensief en is het gat tussen je TDEE en die 1100-1200kcal veel te groot.

    Je moet sowieso al afvallen als je alleen al 1548 zou eten. Dat je niet afvalt met 1100 kan dus niet.
  • olga4578
    olga4578 Berichten: 9 Member
    Opties
    Geloof me ik registreer alles ook als een koekje of wat anders eet. Wat is TDEE? Moet er wel bij zeggen lijn al mijn hele leven en ben bang dat mijn metabolisme echt in de war is. Ik wil best wel mijn dagboek delen. (Geen idee hoe dat moet!)
  • olga4578
    olga4578 Berichten: 9 Member
    Opties
    Misschien klopt mijn weegschaal niet!
  • olga4578
    olga4578 Berichten: 9 Member
    Opties
    Ok heb mijn dagboek op openbaar gezet, mocht iemand interesse hebben om te kijken. Alle tips zijn welkom!
  • Judith555judith
    Judith555judith Berichten: 3 Member
    Opties
    Ha Olga, heb je je voedingspatroon recent veranderd? Wat mij vooral opvalt is je vezelinname, die is behoorlijk laag volgens mij. Dit maakt dat je stoelgang waarschijnlijk minder goed werkt. Zeker als je bijvoorbeeld ook een traagwerkende schildklier hebt. Mijn advies zou zijn, verhoog je calorie-inname tot ongeveer 1700. Doe dit met behulp van een extra eiwitten. Bijvoorbeeld via een eiwitshake, je kunt hem zelf maken, met wat fruit, (plantaardige of gewone) melk en eiwitpoeder. Maar je kunt ze ook kant en klaar kopen. Verder zou ik adviseren om daarbij wat een flinke lepel chiazaad toe te voegen (vezels!!). Ook zou ik meer groente eten als ik jou was. Verder moet je zeker als je net start niet verwachten dat je meteen afvalt. Bij sommige mensen gebeurt dit direct, bij anderen duurt het juist een week of 2 a 3. De truc is om voldoende (niet te veel, niet te weinig) en vooral gezond te eten op duurzame wijze, zodat het vol te houden is.
  • olga4578
    olga4578 Berichten: 9 Member
    Opties
    Hoi Judith,
    Bedankt voor de tips, heb toevallig vandaag eiwit shake gekocht (isolate whey)ga meteen wat nemen. Ik durf gewoon geen 1700 kcal te eten!!! Heb ook geen honger en zit echt vol. Deze week ben ik begonnen met fasting (ik begin pas te eten om 12.00 uur en probeer dan pas weer om 18.00 uur te eten en na het trainen neem ik kwark (Maar dat moet ik er echt inproppen)
    Mocht je nog goede tips hebben voor verantwoorde recepten of receptenboek dan hou ik me aanbevolen.

    Bedankt voor de moeite!
  • Judith555judith
    Judith555judith Berichten: 3 Member
    Opties
    Ha Olga, dat begrijp ik heel goed. Als je het moeilijk vind om meer te eten, bouw het dan gewoon gaandeweg op. Belangrijk is volgens mij dat je stabiliseert en je lichaam aanleert wat normaal is. Wat er waarschijnlijk gebeurt is dat je lichaam aan het vasthouden is (vocht, maar mogelijk is je stoelgang ook in de war), nu je net weer een en ander in je voedingspatroon veranderd is.

    Wees niet bang, je gaat echt afvallen als je volhoudt, ook als je meer gaat eten. Met extra vezels en eiwitten kom je al een heel eind qua calorie-inname. Voor extra calorieën, neem je kwark bijvoorbeeld met wat nootjes, blauwe bessen en chiazaad (of hennepzaad of lijnzaad), voeg voor de smaak bijvoorbeeld ook een theelepel kaneel toe.
  • olga4578
    olga4578 Berichten: 9 Member
    Opties
    Thanks! Ben heel blij met je tips!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    oktober 2017 aangepast
    Opties
    Moet er wel bij zeggen lijn al mijn hele leven en ben bang dat mijn metabolisme echt in de war is.
    Nee hoor. Je metabolisme blijft altijd gaan, alleen past het zich wel iets aan bij wat je het te eten geeft. Als je minder eet zal het efficiënter omgaan met de energie, maar andersom werkt het lichaam weer sneller. Dus je staat niet in een spaarstand of iets. Natuurkundig gezien is het niet mogelijk dat je met een kcal inname van 1100 niet afvalt als je BMR (rustmetabolisme, dus je verbranding als je alleen in bed zou liggen en niets doen) bijna 1500kcal is.
    verhoog je calorie-inname tot ongeveer 1700
    Dat zou een sprong betekenen van 600kcal, dat is veel te veel in een keer. Je kunt je inname wel verhogen (sowieso moet je boven je BMR eten anders pleeg je roofbouw op je lichaam), alleen dan geleidelijk. Ga eerst 200kcal meer eten, houd dat een week of 3-4 vol, daarna verhoog je weer net zo lang totdat je stabiel blijft qua gewicht.

    De registraties in je dagboek zeggen op zich niet zoveel, in de zin van dat ik of iemand anders kan 'controleren' of het klopt wat je ingevoerd hebt :wink: . Onder registreren komt heel veel voor, vooral bij mensen die volhardend zijn dat ze maar niet afvallen. Ik zie al meteen 1 ding waarbij er onder registratie kan plaatsvinden en dat is je registratie van 1 peer. Hoe zwaar was die peer? 100gr? Meer dan 100gr? 1 peer is niet iets wat je op een weegschaal hebt gelegd en genoteerd hebt hoeveel gram het daadwerkelijk is. Net als appels, die kan men ook registreren als 1 stuk... maar je hebt wel degelijk verschil in grote of kleine appels. Daarnaast voer je gekookte registraties in van bijv. zoete aardappel. Ook dit altijd onbewerkt en ongekookt, dus rauw, afwegen en invoeren. Check de labels ook van het product want 9 van 10x kloppen de voedingswaarde niet.
  • olga4578
    olga4578 Berichten: 9 Member
    Opties
    Dank je wel voor je reactie!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Succes! :smile:
  • moniquecounotte79
    moniquecounotte79 Berichten: 103 Member
    Opties
    > @olga4578 zei:
    > Geloof me ik registreer alles ook als een koekje of wat anders eet. Wat is TDEE? Moet er wel bij zeggen lijn al mijn hele leven en ben bang dat mijn metabolisme echt in de war is. Ik wil best wel mijn dagboek delen. (Geen idee hoe dat moet!)

    Dat is wel heel vervelend! Zelf ben ik lager in de koolhydraten en hoger in de vetten gaan zitten. Mijn beweging zit hem in het wandelen met mijn hond en cardio training.
    Ik houd mij aan mijn BMR en ben tot dusver 3 kg afgevallen in bijna twee maanden.
  • juliahenkbouwmeester
    juliahenkbouwmeester Berichten: 1 Member
    Opties
    Mijn invullen van wat ik de hele dag eet doet het niet meer, na de laatste update!