Prefab VS zelf koken — Dutch (Netherlands)

Prefab VS zelf koken

Opties
aslkl82
aslkl82 Berichten: 8 Member
Ik geloof helemaal in clean eating en dat zelf gemaakt vaak gezonder is dan kant en klaar uit de winkel, maar soms twijfel ik of het de moeite wel waard is qua gezondheidsvoordeel.

Neem bijvoorbeeld diverse granen en bonen. Met wat pech ben je uren bezig met weken, spoelen, koken enz. Dat doe je dan voor een grotere hoeveelheid, want al doe moeite voor 1 portie is zonde.
Vervolgens alles in de koelkast en dan verplicht binnen 3 dagen opeten.
Je hebt echter ook mooie prefab pakjes met voorgekookte granen/bonen.
Super handig, langer te bewaren, je kunt vaker afwisselen en volgens de ingrediëntenlijst zit er niet eens zo heel veel slechts in.
De vraag is, hoeveel gezondheidsvoordeel levert dat zelf malen nou op, vergeleken met zo'n zakje? Zakje lijkt me nog altijd oneindig veel beter dan een Febo - kroket, of sla ik dan de plank compleet mis?
Is het die uren in de keuken dan wel waard om je zelf geweekte aduki-bonen te preppen?

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken!

Reacties

  • mblaasse32
    mblaasse32 Berichten: 208 Member
    Opties
    Wij persoonlijk maken weinig zelf behalve avondeten. Want van voorbereide maaltijden houden we niet van. Ik denk als je de gezondere keuzes maakt in de supermarkt dat je al de helft wint. En een pot bonen is zeker beter als een kroket. Kijk op de labels wat zit erin. Het is zeker niet haalbaar voor iedereen om alles zelf te maken. Maar als je dat leuk vind en de tijd ervoor hebt wel beter. Alleen dat weegt niet op tegen wat je er voor terug krijgt. Maar je zou bepaalde dingen kunnen invriezen. Dan word het langer houdbaar. Grtjs en succes met koken
  • viwa1975
    viwa1975 Berichten: 33 Member
    Opties
    Meestal kook ik voor 2dg, dus geen verspilling en tijdbesparend. Ik ben vegetariër, en ik zal altijd de gezonde versie kiezen. Als je het goed plant dan is alles zelf maken niet zoveel werk. Er bestaan genoeg recepten die niet veel tijd in beslag nemen. Ik neem meestal zondag een uurtje om alles uit te zoeken voor de komende week. Zo hoef ik de rest van de week niet uit te dokteren wat ik wil eten.
    Veel succes!
  • aslkl82
    aslkl82 Berichten: 8 Member
    Opties
    Hier kost de planning iets meer tijd en moeite, met 4 gezinsleden die allemaal andere wensen en eisen hebben. Ik wil toch voorkomen dat ik 15 pannen tegelijk op het vuur heb staan. Mijn voornemen is om idd op een bepaalde avond in de week te plannen en evt 'voor' te koken, maar om de één of andere reden is dat net zo moeilijk te realiseren...
  • tillyvanzuidland
    tillyvanzuidland Berichten: 69 Member
    Opties
    Hihih nou gewoon eten wat de pot schaft
  • Vegetable84
    Vegetable84 Berichten: 17 Member
    Opties
    Er zijn onderzoeken die aantonen dat het weken van peulvruchten de antistoffen in de peulvruchten sterk verminderen. Hierdoor zou je de voedingsstoffen niet meer goed op kunnen nemen. Ik denk dat het een groot verschil maakt of je dagelijks peulvruchten eet of eens per week. Zelf eet ik het eens per week en dan twee dagen achter elkaar. Het weken kost natuurlijk geen tijd (wassen, in een bak met water kiepen) voor het koken ben je zo twee uur verder en dat past inderdaad lang niet altijd. Als ik zelf week en kook, merk ik hier na het eten niets van. Bij prefab is dit voor mij, mijn vriend en veel anderen wel anders (opgezette buik, pijn, gas). Misschien heb jij hier wel helemaal geen last van. Ik denk dat zelf weken heel veel gezondheidsvoordelen heeft, maar ga zelf voor de middenweg want tijd en gemak enzo :)