Vraagje bij diagram macro's — Dutch (Netherlands)

Vraagje bij diagram macro's

Opties
Volgens de taartdiagram zit ik qua koolhydr. en eiwitten aan mn dagelijkske % hoeveelheid dat ik nodig heb.
Maar volgens het voedingsstoffen overzicht, zit ik aan beide nog niet aan het doel?

Interpreteer ik deze verkeerd?

Reacties

  • Michael_Visser
    Michael_Visser Berichten: 74 Member
    Opties
    Allereerst zijn je vetten aan de lage kant en je eiwitten onnodig hoog, stel 'm eerst in als 50/25/25, kan je vanuit daar verder tweaken.

    En de diagram moet zien hoe de verhouding van de macro's tot wat je tot nu toe gegeten hebt, maar zegt niets over de hoeveelheid.
  • Michael_Visser
    Michael_Visser Berichten: 74 Member
    november 2017 aangepast
    Opties
    Ik zag in je andere post dat je doel is voor meer spiermassa. Stel je eiwitten in tussen de 1.7 & 2 gram per kilo lichaamsgewicht.

    Als je net begint met krachttraining zou je zowel onder als boven je caloriebehoefte kunnen zitten, hangt een beetje van je vetpercentage af wat verstandig is. Vooruitgang met training zal je toch wel boeken.
  • desmolders
    desmolders Berichten: 3 Member
    Opties
    20/11 hebk afspraak met voedingsdeskundige voor alle metinge en schema's .. dit is een tussentijdse oplossing
  • Michael_Visser
    Michael_Visser Berichten: 74 Member
    Opties
    desmolders schreef: »
    20/11 hebk afspraak met voedingsdeskundige voor alle metinge en schema's .. dit is een tussentijdse oplossing

    Hmmmzzz......iedereen kan zich zomaar voedingsdeskundige noemen en voor je het weet zit je aan een kansloos dieet vast en een hoop centjes minder je portemonnee.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Inderdaad, je eiwitten zitten aan de hoge kant en je vetten zijn erg laag. Je macroverhouding vind ik wat scheef. Het kan zijn dat er een reden is dat je zoveel koolhydraten inneemt, maar dat kan ik niet bepalen. Ik weet niet wat je doel is, maar eens met Michael dat je niet boven de 2gr per kg lichaamsgewicht voor je eiwitten hoeft te zitten. Meer is onnodig en heeft geen nut, niet voor opbouw en ook niet voor behoud van spiermassa.
  • Larisje78
    Larisje78 Berichten: 11 Member
    Opties
    Ik volg een schema van de droogtrainen academie en eet elke dag 40% kh, 25% vet en 35% eiwitten. Als droge spiermassa je doel is, dan moet je ervoor zorgen dat je kh lager zijn, omdat alles wat je daarvan niet gebruikt wordt omgezet in vet. En je eiwitten wil je hoog genoeg houden, om geen spierafbraak te hebben. Maar zoals ze hierboven al zeggen, meer voegt inderdaad niks toe. En vooral vetten zijn erg belangrijk voor je lichaam. Haal ze bv uit eieren of vette vis.
    Benieuwd wat je voedingsdeskundige gaat zeggen. Succes!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Koolhydraten worden niet omgezet in of opgeslagen als vet... Dat is een fabel. Iets wordt pas opgeslagen als vet als je in een calorie overschot eet. Dus meer tot je neemt dan je verbruikt.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wat is precies je doel desmolders? En uit nieuwsgierigheid; wat bedoel je met tussentijdse oplossing?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @desmolders

    Even terugkomend op je initiële vraag.

    Je hebt een totaal gegeten van (314*4)+(29*9)+(237*4) = 2465 kcal
    Van dit totaal is 51% koolhydraten (1256 kcal) 11% vetten (261 kcal) en 38% eiwitten (948 kcal)

    Jou dagdoel ligt hoger (op basis van je printscreen)
    Namelijk op (437*4)+(78*9)+(262*4)=3498 kcal

    Je zit dus niet aan je dagdoel aan kcal, maar je verhouding van wat je tot nu toe gegeten hebt/had zijn die percentages

    Hopelijk is het zo duidelijker

    PS
    1 gram koolhydraat = 4 kcal
    1 gram vet = 9 kcal
    1 gram eiwit - 4 kcal
    Om bovenstaande berekening duidelijk te maken


    Wat betreft je macro verdeling dat is naar mijn idee voor iedereen persoonlijk, ben het wel eens met Michael en itzhanne dat meer dan 2 gram per kg lichaamsgewicht aan eiwitten geen toegevoegde waarde heeft
  • Grudgie
    Grudgie Berichten: 33 Member
    Opties
    Klopt. Als je teveel eiwitten binnen krijgt dan slaat je lichaam dat op als vet. Dus 2gram eiwit per lichaamsgewicht is meer dan genoeg, ook als je spiermassa wil opbouwen.

    Neem 1 gram vet per lichaamsgewicht en de rest kan je besteden aan je koolhydraten.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je teveel eiwitten binnen krijgt dan slaat je lichaam dat op als vet.
    Dit geldt niet alleen voor eiwitten, maar ook voor koolhydraten of vetten. Een calorieoverschot kan in meer of mindere mate zorgen voor vetopslag (als je aan zware krachttraining doet zorgt een overschot deels ook voor spieropbouw).
  • mblaasse32
    mblaasse32 Berichten: 208 Member
    Opties
    Maar als je veel eiwitten binnenkrijgt in een calorietekort word dit volgens mij niet opgeslagen als vet. Altans bij mij niet ik verlies vet en eet meer dan 2gram eiwitten per kg lichaamsgewicht in een calorietekort. Dust......
  • mrkje85
    mrkje85 Berichten: 12 Member
    Opties
    Zou dat niet te lang doen zoveel eiwit. Is het recept voor nierstenen en andere problemen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Maar als je veel eiwitten binnenkrijgt in een calorietekort word dit volgens mij niet opgeslagen als vet
    Correct my man... Iets waar een tekort van is, kan nooit worden opgeslagen als iets. Er is namelijk een tekort :smile:
    Zou dat niet te lang doen zoveel eiwit. Is het recept voor nierstenen en andere problemen.
    Die mythe is al een tijd terug gedebunked. Mits je natuurlijk al nierproblemen hebt, maar een gezond mens kan prima veel eiwitten consumeren zonder dat dit schadelijk is voor je nieren. Zie ook een zeer uitgebreid artikel hierover: http://www.bell-coaching.com/voeding/voeding-doelstelling-deel-2-eiwit-101/