Duizelingen — Dutch (Netherlands)

Duizelingen

Opties
Hoi allemaal,
Wie kent het: net aan het letten op de kcal in je voeding en zo rond het opstaan en rond 4 uur in de middag duizelig/licht in het hoofd...?
Iedere keer als ik kcal tel overkomt het me en krijg ik overal te horen dat ik dan meer moet eten...maar als ik boven de 1100 kcal uitkom zegt de app dat er ofwel teveel suiker in mijn eten zit, ofwel teveel vet.
Wie heeft tips?
Alvast bedankt

Reacties

  • viwa1975
    viwa1975 Berichten: 33 Member
    Opties
    Duizelingen, voor mij, zijn een signaal dat ik te weinig heb gegeten. Of dat ik nood heb aan iets.
    Ik heb een bmr van 1422, en eet ongeveer rond 1800-1900kcal/dag. Hoe kom je aan 1100? Mij lijkt dat wel heel weinig.
  • smeetsbogaart
    smeetsbogaart Berichten: 47 Member
    Opties
    De 1100 kcal is ongeveer het punt waarop beide keren de melding van de vetten/suikers kwam.
    Mijn doel staat op 1590 kcal.
    (Ik ben echt pas nieuw hier en ken de afkortingen nog niet echt)
    Idd is het erg weinig.
    Maar ik lees ook heel vaak dat het aantal gram koolhydraten in mijn voeding gelijkstaat aan de hoeveelheid suiker die er in zit.
    Tips voor voeding met minder suikers/vetten (en dan liefst lowbudget) zijn zeer welkom
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    Mag ik vragen wat je calorieendoel en lengte is? Als je duizelig/licht wordt moet je absoluut eten naar mijn mening! Naast het willen afvallen is gezondheid toch nummer 1. Afvallen is -iig bij mij- begonnen als zelfliefde en niet als straf. Kijk eens naar de voedingswaardes van de producten die je eet; misschien eet je voedsel hoog in koolhydraten en hoog in suikers en/of hoog in vet. Waardoor je dus snel aan je macro max zit, maar niet aan je caloriebehoefte. Je zou eventueel alternatieven op kunnen zoeken. Bijvoorbeeld; ik houd van pannekoeken maar daar zitten vrij veel koolhydraten in. Door kokospannekoeken te maken verminder ik die koolhydraten met 70 a 80%.

    Hopelijk heb je hier wat aan :)
  • smeetsbogaart
    smeetsbogaart Berichten: 47 Member
    Opties
    Ik ben 1.64 m en kcal doel is 1590...
  • smeetsbogaart
    smeetsbogaart Berichten: 47 Member
    Opties
    Ik heb overigens eens een internet berekening met de oxford-schaal uitgevoerd van mijn bmr... zonder iets te doen verbruik ik blijkbaar 1522 kcal.
    Ik weet niet wat dat is met een gemiddelde 5000 stappen en 30-45 min licht sporten erbij.
    En dat is zonder het huishouden erbij, ik weet even niet of ik dat er als activiteit ook bij moet rekenen...
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    Oke, dat verklaard je max bij 1100. Ik zou een aantal dagen gewoon doorgaan zoals je bezig bent zonder perse alle macrodoelen (koolhydraten, eiwitten en vetten) te halen of onder te blijven. Hierdoor kun je gaandeweg zien hoeveel kcal en macronutrienten de producten bevat die je eet. Je kunt dan 1 voor 1 alternatieven kiezen voor de producten die je eet. Dit is voor iedereen anders, maar hier wat opties;

    Koolhydraten
    - groentepasta ipv pasta
    - quinoa ipv rijst
    - havermout ipv brood
    - crystal clear ipv frisdrank

    Vet:
    - mozarella ipv kaas
    - edelgist ipv kaas
    - kip ipv rundergehakt (als je vlees eet)
    - kokosmelk light ipv creme fraiche of kookroom

    Er zijn zoveel mogelijkheden qua eten gelukkig! Speur op internet, daar zul je vele alternatieven tegen komen :)
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    ik word overigens ook duizelig als ik te weinig drink of te weinig eiwitten tot mij neemt. En ik moet het eten echt wel evenredig verdelen over 6x. Dus niet 1 enorme maaltijd en een andere eetmoment veel minder.

    Het signaal dat je bij 1100 kcal te veel suiker of vet heb gegeten houdt in dat je andere keuzes moet maken. Product A en B kunnen bijv beide 200 kcal bevatten maar als Product A een mars is en Product B komkommer zal je zien dat bij de komkommer je veel minder suiker of vet heb gegeten dan bij een mars.
    Het is niet dat je nooit meer een mars mag eten (een product A) maar kies ook voor producten B die minder suiker of vet bevatten, zodat je wel aan je 1590 kcal komt. Te lang onder jouw kcal eten is niet goed.
  • smeetsbogaart
    smeetsbogaart Berichten: 47 Member
    Opties
    @mrs_hekate
    Een mars mag ik sowieso niet... vanwege migraine trigger:chocolade! (Witte chocolade mag ik overigens wel beperkt eten...)
    Maar ik snap wat je bedoelt.
    Idd eet ik nog te vaak de verkeerde dingen, waardoor ik denk ik ook te weinig juiste voedingsstoffen binnenkrijg.


    Bedankt allemaal voor jullie inzichten overigens! Doet me goed, die positieve geluiden te horen!
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Welkom en succes. Hopelijk lukt t met bovenstaande tips!
  • DeManKookt
    DeManKookt Berichten: 84 Member
    Opties
    > @smeetsbogaart zei:
    > Ik heb overigens eens een internet berekening met de oxford-schaal uitgevoerd van mijn bmr... zonder iets te doen verbruik ik blijkbaar 1522 kcal.
    >
    Als jou bmr 1522 kcal is en je eet 1100 kcal snap ik dat je je zo voelt. Mijn dagelijks verbruik is bijna 2700kcal en ik eet ongeveer 15-1600 kcal
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Mijn dagelijks verbruik is bijna 2700kcal en ik eet ongeveer 15-1600 kcal
    Serieus! Wat een tekort! :anguished: Dat is een tekort van meer dan 1000kcal! Wow... Specifieke reden voor?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Maar ik lees ook heel vaak dat het aantal gram koolhydraten in mijn voeding gelijkstaat aan de hoeveelheid suiker die er in zit.
    Dat kan kloppen want koolhydraten ZIJN suikers. Je hebt alleen verschil in soort koolhydraten; simpel en complex. Lijkt me vreemd dat MFP trouwens aangeeft dat je teveel vet of koolhydraten tot je neemt? Volgens mij 'klaagt' MFP alleen als je over je ingestelde doelen heen gaat? Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
  • smeetsbogaart
    smeetsbogaart Berichten: 47 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Maar ik lees ook heel vaak dat het aantal gram koolhydraten in mijn voeding gelijkstaat aan de hoeveelheid suiker die er in zit.
    >
    >
    >
    > Dat kan kloppen want koolhydraten ZIJN suikers. Je hebt alleen verschil in soort koolhydraten; simpel en complex. Lijkt me vreemd dat MFP trouwens aangeeft dat je teveel vet of koolhydraten tot je neemt? Volgens mij 'klaagt' MFP alleen als je over je ingestelde doelen heen gaat? Maar dat weet ik niet helemaal zeker.

    Ik bedoel eigenlijk het volgende:
    Als er op een pak het aantal koolhydraten stast aangegeven, staat er ook ‘waarvan suikers’. Dat is heel vaak gelijk in vooral de tussendoortjes die ik neem. Je hebt ook producten waar koolhydraten in zitten en waar bij staat:
    Koolhydraten 19,0 gr
    Waarvan suikers 4,5 gr
    (Ik noem maar iets)

    Dus het kan ook anders. Bovendien ben ik nu ook op aan het letten (vooral in mijn koolhydraten/vetten/suikers) wat er allemaal aangegeven wordt op de verpakking. Eerst bewust worden en dan kijken hoe het kan veranderen, een tip van Morsalw, lijkt me een goed plan...

    Ik ben vanochtend ook bij mijn huisarts geweest. Zij vertelde me dat het waarschijnlijk het tekort aan suikers is, dat het probleem was. Omdat je niet meer veel eet, krijgt je lichaam minder suikers binnen en cold turkey minderen met suikers geeft vaker deze effecten. Zij heeft me aangeraden te proberen niet teveel onder het aangegeven kcaldoel te gaan zitten en dan de netto ‘activiteiten-‘calorieën er niet bij te eten.
    Wat uberhaupt moeilijk wordt... ik zit, zonder al te veel op te letten, niet boven de 1100-1200 kcal... dus dat wordt zoeken naar meer gezonde tussendoortjes.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Probeer anders een kleiner tekort, dan heb je wel later resultaat maar hier geen last meer van hoop ik voor je.

    Goed dat je naar de huisarts bent geweest