Koolhydraten verslaafd — Dutch (Netherlands)

Koolhydraten verslaafd

Opties
Het onderwerp zegt het al. Ik ben verslaafd aan koolhydraten. Het is het enige wat mij nog tegenhoudt om echt mijn doel te behalen. Ik sport zo'n 5-6x per week en ik eet zo'n 2000 calorieën per dag. Alleen ben ik echt een stress eter en koolhydraten is het enige wat mij genoeg energie geeft en mij een beetje tot rust kan brengen.

Nou is mijn vraag, is er iemand die misschien in hetzelfde scenario zit of heeft gezeten en die wat tips heeft om hiermee om te gaan? Misschien iets wat ik kan vervangen met bijvoorbeeld brood, want dat is hetgene wat ik het meest eet voor koolhydraten.

Dankjewel!

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nee, je bent niet verslaafd aan koolhydraten, je hebt enkel een voorkeur voor deze smaak. Suikerverslaving zoals je vaak hoort bestaat niet. Hier is al een keer op het forum gesproken, inclusief een wetenschappelijk ondersteunde video.

    Je kunt enkel een voorkeur hebben in smaak, dus wat je lekker vindt. Dit betreft echter geen verslaving.
  • koovvv
    koovvv Berichten: 10 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Nee, je bent niet verslaafd aan koolhydraten, je hebt enkel een voorkeur voor deze smaak. Suikerverslaving zoals je vaak hoort bestaat niet. Hier is al een keer op het forum gesproken, inclusief een wetenschappelijk ondersteunde video.
    >
    > Je kunt enkel een voorkeur hebben in smaak, dus wat je lekker vindt. Dit betreft echter geen verslaving.

    Tekort aan betere woord zei ik verslaving, voorkeuren is misschien een beter woord hiervoor, klopt.

    Weet je nog toevallig wat de titel van genoemde video is? Of welke post dat was?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    De video is hieronder te zien. Hier wordt op een gemakkelijke wijze uitgelegd waarom er geen suikerverslaving bestaat:

    https://www.youtube.com/watch?v=Hmi1dBsGAvg
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Alleen ben ik echt een stress eter en koolhydraten is het enige wat mij genoeg energie geeft en mij een beetje tot rust kan brengen.
    Dit is dus een gewoonte geworden en zit je in een zogeheten "habit loop". Je geeft het al een zetje door aan te geven dat je een stress eter bent. Bij stress 'verzwak' je en gaat je tolerantie of je wilskracht om het zo maar te zeggen, omlaag. Je gaat sneller snacken. Je gaat sowieso op zoek naar 'lekkers', omdat je lichaam daar kennelijk een voorkeur voor heeft, niet omdat je er verslaafd aan bent.
  • koovvv
    koovvv Berichten: 10 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Alleen ben ik echt een stress eter en koolhydraten is het enige wat mij genoeg energie geeft en mij een beetje tot rust kan brengen.
    >
    >
    >
    > Dit is dus een gewoonte geworden en zit je in een zogeheten "habit loop". Je geeft het al een zetje door aan te geven dat je een stress eter bent. Bij stress 'verzwak' je en gaat je tolerantie of je wilskracht om het zo maar te zeggen, omlaag. Je gaat sneller snacken. Je gaat sowieso op zoek naar 'lekkers', omdat je lichaam daar kennelijk een voorkeur voor heeft, niet omdat je er verslaafd aan bent.

    Het is inderdaad een gewoonte geworden moet ik zeggen, ik herken dat wel. Bedankt voor je hulp, dit helpt mij in de goeie richting :smile:
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Goed te horen! :) succes!
  • Sylli8
    Sylli8 Berichten: 23 Member
    Opties
    ik eet gewoon brood en aardappelen en zou er ook niet aan moeten denken om deze niet te benuttigen ondanks dat val ik nog steeds af .Misschien voor jou anders maar ja meestal is het ook gwoonte net wat rest zegt ik eet uit gewoonte savonds aardappelen een ander misschien pasta
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Met aardappelen en groenten is niets mis mee.
    Misschien de hoeveelheid wel..
  • boikew
    boikew Berichten: 4 Member
    Opties
    Wat is precies je doel? 2000 calorieën voor een man is vrij weinig, dus als afvallen je doel is dan lukt dat wel. Voor hoeveel % bestaan die calorieen uit vetten / eiwitten? Als je graag in spiermassa wilt aankomen, dan is er nog genoeg ruimte om extra aan te vullen met eiwitten, wat tevens goed werkt tegen een honger gevoel. Ik ben ook iemand die snel snoept met boterhammen. Wat voor mij werkt is meal preppen (bijv. salade’s of rijst-kip-groenten). Als je dan honger krijgt pak je een maaltijd en snack je die. Rijst helpt ook goed tegen een honger gevoel.
  • rikhogeland
    rikhogeland Berichten: 1 Member
    Opties
    Ik zorg dat ik altijd een bak magere kwark in huis heb. Zit daarmee altijd een aantal uur goed vol.

    Ook helpt het mij om wanneer ik merk dat het meer trek is dan honger, eerst veel water te drinken.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Idd skyr, kwark maar ook wortels geven een vol gevoel.
    Tevens een bron van vitamine A.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    koovvv schreef: »
    Het onderwerp zegt het al. Ik ben verslaafd aan koolhydraten. Het is het enige wat mij nog tegenhoudt om echt mijn doel te behalen. Ik sport zo'n 5-6x per week en ik eet zo'n 2000 calorieën per dag. Alleen ben ik echt een stress eter en koolhydraten is het enige wat mij genoeg energie geeft en mij een beetje tot rust kan brengen.

    Nou is mijn vraag, is er iemand die misschien in hetzelfde scenario zit of heeft gezeten en die wat tips heeft om hiermee om te gaan? Misschien iets wat ik kan vervangen met bijvoorbeeld brood, want dat is hetgene wat ik het meest eet voor koolhydraten.

    Dankjewel!

    Even een vraag, waarom zou je jezelf een bepaald soort eten ontzeggen.
    Zoals @itzhanne82 al vaker heeft aangekaart, is je inname en je verbruik leidend voor afvallen of aankomen.
    Ik ben gek op brood, maar kan gewoon afvallen door brood te eten.