Zondigen — Dutch (Netherlands)

Zondigen

Hallo. Ik vroeg me af of jullie wel s zondigen. Ik ben meestal erg precies in het wegen en tellen en moet dan opletten dat ik niet doorsla. Mijn diëtiste vorig jaar zei dat je een keer per week een frietje of iets ongezond mag nemen net om op lange termijn beter vol te houden. Hoe doen of zien jullie Dat?

Reacties

  • mblaasse32
    mblaasse32 Berichten: 208 Member
    Ik heb een dag dat ik ff niet oplet meestal drink ik dan alcohol en eet ik 1 maaltijd ongezond
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,472 MFP Moderator
    Het kan best en als je het meerekent in je wekelijkse verbruik is het prima als je normaal houdt :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Je kunt het toepassen om jezelf 'sane' te houden. Maar het is maar net hoe je dieet eruit ziet. Als jij een dag nodig hebt om te zondigen, dan is er in mijn ogen iets met de invulling van je calorieën. Je zou in feite alles moeten kunnen eten, niets uitsluiten. Wat Laurens ook aangeeft, als je het meerekent is er niets aan de hand. Je moet in je achterhoofd houden dat wanneer jij een zondig dag neemt, dit je tekort teniet kunt doen. Hoeft niet natuurlijk, want zo lang je afvalt zit je alsnog in een tekort.
  • bolleke82
    bolleke82 Berichten: 6 Member
    Mag ik even vragen hoe je dit dan meerekent op weekbasis? kijk je dan naar het weekoverzicht en het aantal calorieen dat je netto onder je doel zit? Mvg
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Je hebt per dag een x kcal die je 'mag' eten. Als je per week kijkt, kun je bijv. de ene dag minder eten, de ene dag wat meer. Zo lang je maar binnen je budget blijft. Gewoon je kcal invoeren en bij je doel blijven.
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Ik maak elke week iets ‘lekkers’ dat ook gezond is; kokospannekoeken (zonder suiker, maar met banaan) of brownies (zonder boter en suiker, maar met zwarte bonen en dadels). Miss is dat een idee?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    januari 2018 aangepast
    zonder suiker, maar met banaan
    En bananen hebben geen suikers?

    'Gezond' zegt niets over calorische waarde...Als die lekkernijen in je kcal budget passen dan bij all means, maar het feit dat er dadels gebruikt worden maakt niets uit. Het lichaam herkent nog steeds de voeding als suiker (glucose en fructose). Als je al zondigt, zou ik altijd, persoonlijk, gaan voor de real deal :wink: Vaak maakt het qua calorieën weinig uit.
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    januari 2018 aangepast
    itzhanne82 schreef: »
    zonder suiker, maar met banaan
    En bananen hebben geen suikers?

    'Gezond' zegt niets over calorische waarde...Als die lekkernijen in je kcal budget passen dan bij all means, maar het feit dat er dadels gebruikt worden maakt niets uit. Het lichaam herkent nog steeds de voeding als suiker (glucose en fructose). Als je al zondigt, zou ik altijd, persoonlijk, gaan voor de real deal :wink: Vaak maakt het qua calorieën weinig uit.

    Dank voor de scherpe waarneming, ik bedoelde zonder toegevoegde 'normale' suiker. Natuurlijk zitten er suikers in banaan, evenzo in de dadels. Mijn doel is om producten te kiezen die gezonder zijn, lees: ook vitamines en mineralen bevatten.

    Gewone rietsuiker bevat per 100 gram 406 kcal, waarvan 100 gram suikers zijn en verder niets.
    Banaan bevat per 100 gram 86 kcal, waarvan 18.2 gram suikers en veel vitamine (waaronder B6 en B11 & C) plus mineralen zoals magnesium, kalium en calcium
    Dadels bevatten per 100 gram 152 kcal, waarvan 29 gram suikers, veel vitamine B11 en C en mineralen zoals fosfor, magnesium, kalium en calcium.

    Het gaat dus zeker niet alleen om de calorische waarde, alhoewel ze beduidend lager zijn. Ze bevatten dus ook minder suikers en daarnaast vitaminen en mineralen. Daarom sta ik er wel achter dat dit gezonde keuzes zijn en passen binnen een gezonde levensstijl. Met behoud dat het binnen je kcaldoel en macrodoel past, dat zal per persoon verschillen.

    Deze waarden verschillen natuurlijk per product, omdat het natuurproducten zijn en in verschillende vormen te verkrijgen.

    Maar goed, gezond is voor iedereen anders en het is maar net wat je wilt. Net als dat het ideale lichaam niet bestaat en subjectief is. Ik vind gezond zondigen in ieder geval het allerfijnst en hoop dat je hier wat aan hebt @inarabird :smile:
  • inarabird
    inarabird Berichten: 11 Member
    > @Morsalw zei:
    > Ik maak elke week iets ‘lekkers’ dat ook gezond is; kokospannekoeken (zonder suiker, maar met banaan) of brownies (zonder boter en suiker, maar met zwarte bonen en dadels). Miss is dat een idee?

    Ik maak soms ontbijtpannekoekjes met havermout banaan en kaneel maar die met kokos ga ik even googelen
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Oh zeker zeker...mooi uitgelegd ook. :) ik krijg dagelijks genoeg vitamines en mineraaltjes binnen, dus als ik zin heb in een brownie dan is de keuze snel gemaakt... :# De brownies van de Ekoplaza... Oh my god... :o
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    @itzhanne82

    Ohhh oef ja die ken ik.. wat een verwennerij zijn die brownies zeg. Heerlijk