Graag wil ik advies over hoe ik het beste mijn afvalproces kan laten slagen. — Dutch (Netherlands)

Graag wil ik advies over hoe ik het beste mijn afvalproces kan laten slagen.

Opties
Ik doe momenteel Weightwatchers maar ondanks veel succes verhalen en ik snel ermee afval, kom ik ook direct weer aan na bijvoorbeeld een paar glazen alcohol of eenmaal een patatje. Oftewel doordeweeks gaat het als een speer, en ik het weekend waar de touwtjes wat losser zijn, boek ik geen resultaat. Nu heb ik ook weleens mijn dagboek ingevuld op deze app en kom dan rond de 1200 a 1400 kcal gemiddeld. Dit is veel te weinig naar mijn idee. Ook ben ik begonnen met krachttraining min. 3 keer per week(met een gewicht wat ik 3x15 keer kan uitvoeren). Mijn doel is om het liefst voor de zomer 15 kg af te vallen.

Daarbij wil ik graag als eerst afvallen en tegelijk of daarna (ik weet niet wat mogelijk is) een strakker lichaam creëren en mijn been/bil spieren laten toenemen.

Ik wil mij dan ook meer gaan richten op deze app maar ben nog zoekende naar de juiste macro's etc, manier van trainen en mijn kcal inname.

Kan iemand mij adviseren? Door veel lezen op het internet en overal verschillende adviezen gelezen te hebben zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik kom uit op een TDEE van 2449 bij 3 x per week krachttraining (1,5 uur). Dit lijkt mij zoveel voor mijn lengte en leeftijd. Ik weeg 82 kg, ben 1.65 en ben 22 jaar.

Alvast hartstikke bedankt!

Reacties

  • Michael_Visser
    Michael_Visser Berichten: 74 Member
    februari 2018 aangepast
    Opties
    Voor het eerste stukje dat je vertelde ;)
    qeavgc1u5jrw.jpg

    Wat je macro's is het volgende een algemeen advies:

    "Niet-sporter
    Iemand die niet sport, adviseren wij een verhouding van:
    40-55% koolhydraten
    15% eiwitten
    20-30% vetten

    Duursporter
    Een duursporter adviseren wij de volgende verhouding:
    60% koolhydraten
    20% eiwitten
    20% vetten

    Krachtsporter
    Een krachtsporter adviseren wij de volgende verhouding:
    50% koolhydraten
    25% eiwitten
    25% vetten"

    Het blijft een beetje uitproberen welke macro verdeling werkt bij je.
    Zelf richt me op de hoeveelheid eiwitten en vetten en cut op de koolhydraten waar kan zo heb ik zelf een 46/27/27 indeling.

    Die 2449 zo best een aardig geschat gemiddelde zijn, het zal op trainingsdagen een stuk hoger zijn en op rustdagen zal je er waarschijnlijk wat onder zitten, je zou er dan in principe 20% onder kunnen zitten om op een gezonde manier af te vallen
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Oftewel doordeweeks gaat het als een speer, en ik het weekend waar de touwtjes wat losser zijn, boek ik geen resultaat.
    Dat komt doordat je doordeweek waarschijnlijk een tekort hebt qua voeding, maar die in het weekeind behoorlijk teniet doet. Daarbij wel in ogenschouw nemen dat het zou kunnen zijn dat je aankomt door vocht. Je komt namelijk niet zomaar aan door 1 of 2 dagen waarbij je je dieet hebt laten vieren.

    @Michael_Visser; opmerkelijke macro verdeling. Een niet-sporter adviseren ze 40-55% koolhydraten, waarbij ze een verdeling van 50% aanbevelen voor krachtsporters? Ben wel benieuwd waarom ze dat op die wijze aanbevelen, ook omdat men als krachtsporter de koolhydraten nodig heeft voor zowel energie als herstel. Het zal zeker een richtlijn zijn, waarbij personalisering volgt, maar opmerkelijk vind ik het wel.

    Ook een geinig dingetje is die aanbeveling van eiwitten. Houden ze hierbij rekening met de 1.3-1.8gr per kilo lichaamsgewicht voor zover jij weet? Gezien ze met percentages werken namelijk. Daarbij zou ik zelf niet echt een verschil maken tussen duur- en krachtsport, maar mij dus meer richten op hoeveel grammen eiwit je nodig hebt voor je bouw en het daarna uitbouwt met de rest van de macro's.
  • Michael_Visser
    Michael_Visser Berichten: 74 Member
    Opties
    @itzhanne82 als ik ff kijk hoe ik zelf m'n eiwitten heb gedaan is 1.8 gram per kilo lichaamsgewicht kom ik 160 gram uit, vetten gezet op 70 gram, zodoende komt er een verdeling uit van 46/27/27 met als doel 20% onder m'n behoefte te zitten.

    Maar als je gewoon aan de radartjes zou draaien van MFP om je macro's in te stellen zou je het prima als basis kunnen gebruiken, zonder het helemaal uit te rekenen.

    Een duursporter heeft meer aan wat meer koolhydraten, een krachtsporten meer aan eiwitten en veel eiwitten zijn overbodig voor iemand die weinig actief is, denk dat het zo een beetje bedoeld wordt. ;)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    februari 2018 aangepast
    Opties
    Ja, je kunt er idd mee spelen. Alleen heeft iemand die niets doet aan sport evengoed een minimaal aantal grammen aan eiwit nodig om spierafbraak tegen te gaan. Het kan zeker als startpunt gebruikt worden, alleen krijg ik altijd zo de kriebels van die "standaard" percentages... :#