Rustdag of doorgaan? — Dutch (Netherlands)

Rustdag of doorgaan?

Opties
Hoi allemaal, ik ben nu 1 weekje bezig met afvallen, met name door kcal inname te beperken en elke dag te fietsen.
Nu ben ik er wat simpele oefeningen bij gaan doen als planken, opdrukken, buikspieren trainen (allemaal sets van 3x8/3x10 dus zoveel is het niet, maar voor mij een goed begin).
Ik eet elke dag rond de 900/1000kcal (meer eiwit en vet dan koolhydraten), nu merk ik alleen dat mijn lijf bv vandaag last van spierpijn heeft en wil ik het rustig aan doen qua beweging.
Mijn vraag is nu alleen; wat kan ik op zo'n 'rustdag' het beste eten?
Voor mijn gevoel moet ik minder eten wanneer ik niet sport maar tegelijk besef ik wel dat ik sowieso al op weinig kcal zit.

Tegelijk ben ik ook bang dat ondanks dat de weegschaal steeds omlaag gaat, dat ik vooral spieren verlies ipv vet!

Bij gebrek aan kennis raak ik een beetje in paniek! Iemand die hier info over kan geven? Als je meer info oid nodig hebt om er over te kunnen oordelen/advies geven hoor ik t graag. :)

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik eet elke dag rond de 900/1000kcal
    Mag ik vragen waarop deze inname is gebaseerd?

    Als je echt een verdeling wil maken tussen rust- en trainingsdagen, dan zou je op een trainingsdag meer moeten eten dan op rustdagen. Ik weet niet op je je BMR en TDEE al hebt uitgerekend, maar minder dan 900 lijkt me zo wat niet haalbaar. De training die je beschrijft is niet heel intensief (maar natuurlijk een begin), dus ik zou verder niet echt een onderscheid maken tussen rust- en trainingsdagen. Mocht je op een bepaald moment echt aan de gewichten gaan, met progressieve overload als doel, dan zou je kunnen gaan kijken of je je trainingsdagen kunt ophogen.
  • lmmulder99
    lmmulder99 Berichten: 34 Member
    Opties
    Ik heb die berekening inderdaad gemaakt via zo'n rekenapp, die aangaf dat ik met 1800 kcal op gewicht zou moeten blijven. (Dit komt ook redelijk over een met de werkelijkheid)
    In deze app heb ik aangegeven 0.75 per week te willen verliezen. Op basis daarvan zou ik volgens de app op 1230 kcal per dag moeten zitten om dit doel te behalen.
    Hier zit ik zelf dus veelal onder, gewoon omdat ik geen trek heb in meer door de vele kleine hoeveelheden.

    Ik ben met name bang dat ik nu spieren aan het verbranden ben ipv vet. (Omdat ik nog zo weinig sport ivm slecht herstel na een schouderoperatie). Is die kans groot zoals ik nu bezig ben? Of is daar weinig van te zeggen..?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je tdee is je uitgangspunt. Nooit minder dan je bmr eten, omdat dat het minimale is wat je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Als jij 900-1000 kcal eet dan eet je dus veel te weinig. Je lichaam zal uiteindelijk zijn energie érgens vandaan halen en spieren zullen dan worden aangesproken.

    De app is een draak qua instellingen, omdat gewicht verliezen nooit lineair is en daarom zou ik nooit op basis wat mfp aangeeft eten.
  • mblaasse32
    mblaasse32 Berichten: 208 Member
    Opties
    Maar wat betreft je vraag. Het beste is op rustdagen gewoon goed en gebalanceerd te blijven eten. Dat is het beste. Verder zou ik ook je calorieinname ff nakijken want deze is wel erg laag.
  • lmmulder99
    lmmulder99 Berichten: 34 Member
    Opties
    Dank voor jullie reacties :).

    Dus eigenlijk begrijp ik het tot nu toe helemaal verkeerd.. Ik zou dus ook voortgang moeten zien wanneer ik mijn bmr eet gecombineerd met sporten? Ipv alleen veel minder eten.

    Ik was in de veronderstelling dat ik prima zo weinig tot me kon nemen zolang er maar voldoende eiwitten bij zaten (die zouden er voor zorgen dat mijn spieren niet aangesproken werden). Illusie dus?
  • LucP1987
    LucP1987 Berichten: 113 Member
    Opties
    Eet 10/20% onder je TDEE. Als je ooit op een plateau komt, (en dat kom je, gegarandeerd) dan kun je tenminste nog wat zakken om weer verder af te vallen. Lees jezelf goed in op dit forum. De basis is belangrijk!
  • lmmulder99
    lmmulder99 Berichten: 34 Member
    Opties
    > @LucP1987 zei:
    > Eet 10/20% onder je TDEE. Als je ooit op een plateau komt, (en dat kom je, gegarandeerd) dan kun je tenminste nog wat zakken om weer verder af te vallen. Lees jezelf goed in op dit forum. De basis is belangrijk!

    Ik heb intussen een hoop gelezen inderdaad en dat helpt! Maar het is wel lastig, zeker als ik dan zie dat ik vandaag 0.8 zwaarder ben dan gisterochtend na gister wel 'netjes' 1200 kcal gegeten te hebben..
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Maar het is wel lastig, zeker als ik dan zie dat ik vandaag 0.8 zwaarder ben dan gisterochtend na gister wel 'netjes' 1200 kcal gegeten te hebben
    Gewicht verliezen gaat niet lineair. Je kunt de ene dag x wegen, de volgende dag een kilo zwaarder, de dag erna weer iets lichter etc. als je je netjes aan je kcal houdt. Je lijn zou dalend moeten zijn, maar niet in een lineaire variant. Getallen zeggen niets zonder context. Wat heb je de dag ervoor gegeten? Hoe laat, hoe is het bereid etc. Allemaal variabelen die meespelen in je weging.
  • lmmulder99
    lmmulder99 Berichten: 34 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Maar het is wel lastig, zeker als ik dan zie dat ik vandaag 0.8 zwaarder ben dan gisterochtend na gister wel 'netjes' 1200 kcal gegeten te hebben
    >
    >
    >
    > Gewicht verliezen gaat niet lineair. Je kunt de ene dag x wegen, de volgende dag een kilo zwaarder, de dag erna weer iets lichter etc. als je je netjes aan je kcal houdt. Je lijn zou dalend moeten zijn, maar niet in een lineaire variant. Getallen zeggen niets zonder context. Wat heb je de dag ervoor gegeten? Hoe laat, hoe is het bereid etc. Allemaal variabelen die meespelen in je weging.

    Ik ben zo blij dat jij op deze app zit haha :)! Wat je zegt helpt me echt begrijpen hoe het in z'n werk gaat en eigenlijk hoe het menselijk lichaam werkt.
    Ik heb mij nu voorgenomen vooral meer te gaan bewegen. Mijn bmr is 1660 en door mijn weinige beweging is die andere behoefte 2000. Dan blijft er nog maar erg weinig over om in kcal te korten en toch minimaal op/zoniet boven mijn bmr te zitten met voeding.

    Wanneer ik dus actiever wordt kan ik ook gezond eten, mezelf niet uithongeren en hoef ik mij minder zorgen te maken dat ik spiermassa verlies.
    Ook ga ik mezelf dwingen maar 1x per week mijn gewicht te registeren!

    Dank voor je advies en ik ben super benieuwd of dit wel (beter) gaat werken!