Suikerdoel in MFP — Dutch (Netherlands)

Suikerdoel in MFP

Opties
elizedejong
elizedejong Berichten: 8 Member
Hallo,

Ik ben benieuwd hoe jullie suikerdoel staat aangegeven in MFP.

Die van mij staat standaard op 45 (volgens mij kan je dit ook niet aanpassen). Staat deze bij jullie ook standaard op 45?

Ik merk dat ik daar al best snel overheen ga terwijl ik echt weinig suikers eet. Grootste gedeelte suikers komt uit fruit, groente, kwark/yoghurt en wheypoeder. Aan fruit eet ik meestal maar 1 stuk per dag en soms wat rood fruit, maar als ik soms zie wat andere aan een hoeveelheid fruit eten vraag ik mij af of zij niet vaak gigantisch over hun suikerdoel heen gaan.

En daarnaast, hoe erg is het om wat over dat suikerdoel heen te gaan? En dan heb ik het natuurlijk niet over de suikers uit junkfood.

Ben benieuwd naar jullie instellingen en omgang daarmee. Ik merk dat het me irriteert dat ik daar zo snel overheen zit.

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    En daarnaast, hoe erg is het om wat over dat suikerdoel heen te gaan?
    Afhankelijk van de context. Wat is de reden dat je dit vraagt?
  • elizedejong
    elizedejong Berichten: 8 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > En daarnaast, hoe erg is het om wat over dat suikerdoel heen te gaan?
    >
    >
    >
    > Afhankelijk van de context. Wat is de reden dat je dit vraagt?

    Omdat, als ik verhalen van andere lees over hun voedingspatroon vraag ik mij af of zij daar niet extreem overheen gaan. Als ik soms zie hoeveel stuks fruit men al eet en dan nog eiwitshakes en allerlei soorten koolhydraten etc. kan het niet anders dat ze er overheen gaan.
    Ik eet eigenlijk te weinig kcal per dag (ben me hiervan bewust en mee bezig) maar als ik dat dus zou ophogen met extra fruit, groente en koolhydraten zou ik er zeker overheen gaan. Vandaar mijn interesse hierin.

    Staat jouw suikerdoel ook op 45? En ga je daar wel eens overheen? Dit weerhoudt mij nl. om meer te eten wat eigenlijk wel zou moeten.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik heb geen suikerdoel, omdat ik niet werk met een suikerdoel. Zie daar persoonlijk voor mezelf geen nut van in trouwens, maar dat terzijde. Ik heb mijn macro's voor trainingsdagen en rustdagen, maar ik houd geen rekening met suikers (ik denk dat je doelt op 'snelle' suikers die je vooral in koekjes, snoepjes e.d. terugvindt?). Er is niets mis met suikers, koolhydraten in feite, dus ik zou me daar niet zo'n zorgen overmaken. Tenzij je daar een onderbouwde reden voor hebt?

    Daarnaast, context, waar is die 45(gram neem ik aan?) op gebaseerd? Wie heeft dat vastgesteld en met welke gedachte? Dat bedoel ik met context. Alleen die 45 zegt niets en is lastig om een goed antwoord te geven, zonder dat er context meegenomen wordt. :wink:
  • elizedejong
    elizedejong Berichten: 8 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Ik heb geen suikerdoel, omdat ik niet werk met een suikerdoel. Zie daar persoonlijk voor mezelf geen nut van in trouwens, maar dat terzijde. Ik heb mijn macro's voor trainingsdagen en rustdagen, maar ik houd geen rekening met suikers (ik denk dat je doelt op 'snelle' suikers die je vooral in koekjes, snoepjes e.d. terugvindt?). Er is niets mis met suikers, koolhydraten in feite, dus ik zou me daar niet zo'n zorgen overmaken. Tenzij je daar een onderbouwde reden voor hebt?
    >
    > Daarnaast, context, waar is die 45(gram neem ik aan?) op gebaseerd? Wie heeft dat vastgesteld en met welke gedachte? Dat bedoel ik met context. Alleen die 45 zegt niets en is lastig om een goed antwoord te geven, zonder dat er context meegenomen wordt. :wink:

    -
    Nee ik doel zeer zeker niet op de snelle suikers. Die eet ik niet. Echt suikers vanuit gezonde voeding.

    Het is idd 45 gram. Dit is toen zo vastgesteld door MFP toen ik ben gestart, want ik heb dit zelf niet ingesteld. Je ziet dit staan bij voedingsstoffen in je dagoverzicht in je voedingsdagboek. Dan staat er bij suikers als doel 45 en daarvoor hoeveel suikers je hebt ingenomen op een dag. Vaak kom ik tussen de 45 en 50 uit.
    Ik heb nu gezien dat je dit dus ook zelf kan aanpassen bij doelen -> aanvullende voedingsstoffen. Maar ik vraag mij dus wel af wat een gemiddeld suikerinname is en vandaar mijn vraag.

    Maar misschien heb je gelijk en moet ik mij er niet zo'n zorgen om maken mijn voedingspatroon gewoon gezond is. Ik hou er gewoon niet van als cijfertjes in het rood komen te staan, tikkeltje perfectionistisch denk ik ;)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Echt suikers vanuit gezonde voeding
    Ik ben zelf niet zo van het demoniseren van voeding(sproducten), maar natuurlijke suikers zijn verder prima. Voor je lichaam maakt het overigens niet uit welke suiker je tot je neemt, omdat je lichaam dit op dezelfde wijze verwerkt. Suiker is in dit geval suiker (tafelsuiker wordt niet anders verwerkt dan bijv. honing of agavesiroop).

    Maar in ieder geval top dat je bewust om wil gaan met voeding.
  • elizedejong
    elizedejong Berichten: 8 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Echt suikers vanuit gezonde voeding
    >
    >
    >
    > Ik ben zelf niet zo van het demoniseren van voeding(sproducten), maar natuurlijke suikers zijn verder prima. Voor je lichaam maakt het overigens niet uit welke suiker je tot je neemt, omdat je lichaam dit op dezelfde wijze verwerkt. Suiker is in dit geval suiker (tafelsuiker wordt niet anders verwerkt dan bijv. honing of agavesiroop).
    >
    > Maar in ieder geval top dat je bewust om wil gaan met voeding.

    -
    Daar heb je gelijk in. Maar vind het belangrijk om daar een goede balans in te hebben en geen mislukt gevoel te hebben die dag als ik over het suikerdoel heen ga, ook al zijn het suikers vanuit gezonde voeding.

    Maar bedankt voor het meedenken en je advies!

    Hoop dat er nog meer leden zijn die hun gedachtegang hierin willen delen.
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    Dag Elize!

    Ik herken mezelf wel in het perfectionisme wat je in één van je reacties hebt gepost. Snap daarom heel goed waarom je deze post hebt aangemaakt.

    Over mijn suikerdoel; die heb ik aangepast als gevolg van het veranderen van mijn macroverhoudingen. Mijn suikerdoel is 68 gram. Mijn inname varieert echter per dag, afhangend van wel of niet veel activiteiten ondernemen. Wat ik eigenlijk vrijwel altijd merk, is dat als ik boven de 100/110 gram suiker zit, ik hele rare schommelingen krijg in energie plus cravings. Ik probeer dus te voorkomen dat ik boven dat getal uit kom. Ik houd van fruit en eet het liefst wel meer dan twee stuks fruit. Daarom kies ik vaak toch voor fruit dat minder suikers bevat: blauwe bessen, frambozen, aardbeien, physalis (goudbes), appel etc. Banaan bevat in vergelijking veel meer.

    En je hebt gelijk over al die suikers in producten, we leven in een maatschappij waarin dat veelvuldig door een heleboel producten wordt gegooid. Mijn oplossing hiervoor is zoveel mogelijk zelf te maken; geen pastasauzen uit pot, geen brownie van de winkel, geen vruchtenyoghurt uit de fabriek etc.

    In kwark en yoghurt etc. zit idd ook suikers, maar als je voor zuivel met vruchten gaat kom je al heel snel over je doel heen. Skyr naturel heeft bijvoorbeeld 4 gram suikers per 100 gram. Skyr met frambozen heeft 9 gram suikers per 100 gram. Dat is meer dan 2 keer zoveel. Daarnaast zijn de suikers hierin vaak toegevoegd met fructose extract. Je kunt beter je fructose uit echt fruit halen omdat hier nog vezels en andere vitamines en mineralen in zitten die de suikers rustig(er) afgeven.

    Over het aanpassen van je eigen suikerdoel: ik denk dat je ten eerste eens je macro's onder de loep kunt nemen; hoeveel koolhydraten, vetten en eiwitten krijg je nou binnen? Op welke dagen voel je je het best qua eetpatroon? Wat heb je die dag dan qua hoeveelheid KVE gehad? Hoe is je lichaamsbouw (ecto,endo,meso)? Wat zijn je doelen (afvallen, onderhoud etc). Als je hier eens wat onderzoek naar doet, en je eventueel je macro's aanpast aan de hand van je eigen doelen, zal je suikerdoel ook veranderen. Dan kun je daarna kijken of je misschien meer of minder dan de aangegeven suikerdoel op MFP nodig hebt. Luister naar je lichaam.

    Als kanttekening wou ik nog even zeggen dat ik naar suiker refereer zoals dat op labels en voedingsetiketten staat (ook al zijn koolhydraten eigenlijk allemaal suikers, ik spreek gewoon in 'lekentaal') :).

    Heb je hier wat aan?

    Groet!
  • elizedejong
    elizedejong Berichten: 8 Member
    Opties
    > @Morsalw zei:
    > Dag Elize!
    >
    > Ik herken mezelf wel in het perfectionisme wat je in één van je reacties hebt gepost. Snap daarom heel goed waarom je deze post hebt aangemaakt.
    >
    > Over mijn suikerdoel; die heb ik aangepast als gevolg van het veranderen van mijn macroverhoudingen. Mijn suikerdoel is 68 gram. Mijn inname varieert echter per dag, afhangend van wel of niet veel activiteiten ondernemen. Wat ik eigenlijk vrijwel altijd merk, is dat als ik boven de 100/110 gram suiker zit, ik hele rare schommelingen krijg in energie plus cravings. Ik probeer dus te voorkomen dat ik boven dat getal uit kom. Ik houd van fruit en eet het liefst wel meer dan twee stuks fruit. Daarom kies ik vaak toch voor fruit dat minder suikers bevat: blauwe bessen, frambozen, aardbeien, physalis (goudbes), appel etc. Banaan bevat in vergelijking veel meer.
    >
    > En je hebt gelijk over al die suikers in producten, we leven in een maatschappij waarin dat veelvuldig door een heleboel producten wordt gegooid. Mijn oplossing hiervoor is zoveel mogelijk zelf te maken; geen pastasauzen uit pot, geen brownie van de winkel, geen vruchtenyoghurt uit de fabriek etc.
    >
    > In kwark en yoghurt etc. zit idd ook suikers, maar als je voor zuivel met vruchten gaat kom je al heel snel over je doel heen. Skyr naturel heeft bijvoorbeeld 4 gram suikers per 100 gram. Skyr met frambozen heeft 9 gram suikers per 100 gram. Dat is meer dan 2 keer zoveel. Daarnaast zijn de suikers hierin vaak toegevoegd met fructose extract. Je kunt beter je fructose uit echt fruit halen omdat hier nog vezels en andere vitamines en mineralen in zitten die de suikers rustig(er) afgeven.
    >
    > Over het aanpassen van je eigen suikerdoel: ik denk dat je ten eerste eens je macro's onder de loep kunt nemen; hoeveel koolhydraten, vetten en eiwitten krijg je nou binnen? Op welke dagen voel je je het best qua eetpatroon? Wat heb je die dag dan qua hoeveelheid KVE gehad? Hoe is je lichaamsbouw (ecto,endo,meso)? Wat zijn je doelen (afvallen, onderhoud etc). Als je hier eens wat onderzoek naar doet, en je eventueel je macro's aanpast aan de hand van je eigen doelen, zal je suikerdoel ook veranderen. Dan kun je daarna kijken of je misschien meer of minder dan de aangegeven suikerdoel op MFP nodig hebt. Luister naar je lichaam.
    >
    > Als kanttekening wou ik nog even zeggen dat ik naar suiker refereer zoals dat op labels en voedingsetiketten staat (ook al zijn koolhydraten eigenlijk allemaal suikers, ik spreek gewoon in 'lekentaal') :).
    >
    > Heb je hier wat aan?
    >
    > Groet!

    -
    Hi Morsalw! Bedankt voor je interessante reactie!
    Leuk om te lezen dat jij je er ook zo mee bezig houdt. Ik ben wel benieuwd waar je die 68 gram suikerdoel op gebaseerd hebt. Heb je bijv. een percentage van je totale kcal gepakt?

    Het is idd jammer dat de maatschappij het zo moeilijk maakt om gezond te eten. Wat betreft de dingen die jij noemt zoals vruchtenyoghurt, sappen, pakjes en zakjes, dit eet ik al tijden niet meer. En ik mis het ook niet. En wat jij zegt, je hebt dan ook niet die cravings naar meer of ongezond eten.

    Ik zal idd mijn voedingspatroon eens goed onder de loep nemen en o.b.v. daarvan een realistisch suikerdoel bepalen. Ook afhankelijk van mn activiteit per dag idd.

    Hoeveel kcal eet jij bijvoorbeeld en hoe is je macroverhouding?

    Groet,
    Elize
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    Ik stuur je een prive bericht :)