Hallo kan iemand me helpen? — Dutch (Netherlands)

Hallo kan iemand me helpen?

Opties
Hallo, Ik gebruik de app al een tijd en begin nu de maco’s in de gaten te houden. Ik merk op dat ik te veel koolhydraten eet maar ik eet wel heel gezond. Als ik s morgens 2 stukken fruit eet en smiddags een paar boterhammen met soep heb ik al genoeg omdat er ook kh in fruit zitten. Probleem is wel dat ik dan nog 1000 cal over heb om op te eten en niet goed weet hoe ik ze dan moet aanvullen?
Ik zit aan 1400 cal om op te eten. Hoe worden die macro’s eigenlijk bepaald?

Reacties

  • 1974Ikke
    1974Ikke Berichten: 1 Member
    Opties
    Ik houd 40% ew 30% kh en 30% vet aan, dat is als je ook sport een gangbare formule. Je kh omlaag brengen of anders de rest vd dag gezonde ew en vetten eten zoals ei, avocado, noten etc
  • mblaasse32
    mblaasse32 Berichten: 208 Member
    Opties
    Eiwitten uit ei vlees vis hutenkaze en vetten.uit ei houmous pesto noten of vis. Daar kun je je schema mee aanvullen
  • paulalantink
    paulalantink Berichten: 12 Member
    Opties
    Je zou ook is wat anders kunnen gaan eten. Bijvoorbeeld in de plaats van die boterhammen, kwark met je fruit. Dat scheelt. En het is ook afhankelijk welk fruit je eet t.o.v khd. Ik eet s ochtends bijvoorbeeld alpro sojayoghurt met havermout en blauwe bessen/frambozen en wat lijnzaad/chiazaad. Alles zit erin. Maar niet te veel ;)
  • lmmulder99
    lmmulder99 Berichten: 34 Member
    Opties
    Mocht je liever niet van de boterhammen afstappen kun je ook je avond eten en snacks bijna helemaal eiwitrijk maken. Dit is redelijk simpel te doen door salade's met kip en ei of een groot roerbakei met groente er doorheen.

    Ook kwark of joghurt met whey eiwitten als ontbijt of neem bv smiddags de helft van de boterhammen met dit er naast.

    Ik vond het zelf goed te doen (de verandering van brood naar kwark) maar mijn moeder vond dit veel lastiger. Zij doet het nu half half of wel het normale aantal (wat ze altijd nam) boterhammen en dan het avondeten koolhydraat arm maken. Vaak is er voor avondeten meer variatie mogelijk dan voor de lunch omdat die niet thuis wordt genuttigd.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    1974ikke schreef:
    Ik houd 40% ew 30% kh en 30% vet aan, dat is als je ook sport een gangbare formule.
    Waar heb jij vandaan dat die formule 'gangbaar' is als je ook sport? Deze stelling heeft tevens geen context, maar dat terzijde. Mijn macro's zien er toch echt heel anders uit dan jouw genomen gangbare formule. Macro's zijn heel persoon- en training specifiek.
    Ik merk op dat ik te veel koolhydraten eet maar ik eet wel heel gezond.
    Wat is veel?
    Probleem is wel dat ik dan nog 1000 cal over heb om op te eten en niet goed weet hoe ik ze dan moet aanvullen?
    Dat zou betekenen dat je op 400kcal per dag leeft, of mis ik iets? Je kunt bijvoorbeeld eieren, kipfilet, kwark gebruiken om het aan te vullen? Ik weet niet precies wat je doel is?
    Ik zit aan 1400 cal om op te eten. Hoe worden die macro’s eigenlijk bepaald?
    Volgens mij op basis wat jij invoert bij je gegevens in MFP. Je kunt beter je basisbehoefte middels een website die je BMR en TDEE uitrekent, berekenen.
  • nathaliedebacquer9278
    nathaliedebacquer9278 Berichten: 13 Member
    Opties
    Via welke website gaat dat?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je in Google BMR & TDEE calculator intikt, krijg je genoeg resultaten ;)
  • Kamille68
    Kamille68 Berichten: 84 Member
    Opties
    Dat kan niet🙄400 calorieën tot de middag. Dan met het avondeten nog 500 dan zit je op 900 of 1000 calorieën per dag.
  • petrakrul
    petrakrul Berichten: 6 Member
    Opties
    Vanuit de richtlijnen kun je de macro’s varieren naar behoefte.
    Een standaard voedingspatroon is
    40 - 70% Koolhyd. / 10 - 20% eiwit / 20 - 35% vet.
    Persoonlijk vind ik de verdeling 30 - 50% kh / 20 - 30% eiwit en 20 - 50 % vet optimaler.

    Je zou eens een week voeding met de Eetmeter kunnen bijhouden. Dan kun je inzicht krijgen in de vitaminen, mineralen en spoorelementen die je binnenkrijgt. Van wat je vertelt denk ik dat je te weinig vetoplosbare vitaminen binnen krijgt. Dus het is zeker interessant om verder te kijken dan macronutrienten, en eens naar de micronutrienten te kijken!

    Succes!
    Gr Petra
    (4e jaars student tot Diëtist)
  • nathaliedebacquer9278
    nathaliedebacquer9278 Berichten: 13 Member
    Opties
    Dankjewel voor je reactie! Wat bedoel je met vetoplosbare vitaminen?