Vegan afvallen — Dutch (Netherlands)

Vegan afvallen

Opties
Hi! Ik eet nu 6 maanden veganistisch, maar merk dat ik aan het aankomen ben. Om weer af te vallen ben ik begonnen met het bijhouden van mijn voeding. Het lijkt me leuk om in contact te komen met mede vegan die willen afvallen, om elkaar ook ideeën te geven en te motiveren. Ik hoor het graag! Groet, Paula

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Probeer allereerst je BMR en TDEE uit te rekenen als startpunt, zodat je een basis hebt wat je inname qua kcal is.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Hoi Paula, ik eet ook Vegan. Ik ben momenteel niet aan het afvallen want ik ben op gewicht maar eet wel zo clean mogelijk om vet te verliezen en sport om spiermassa op te bouwen. Je mag me toevoegen als vriend dan kan je mijn voedingsdagboek inzien ter inspiratie.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    maar eet wel zo clean mogelijk om vet te verliezen
    Die begrijp ik niet helemaal... 'clean' eten zorgt er niet voor dat je vet verliest.
    sport om spiermassa op te bouwen
    Eet je dan ook in een (klein) overschot, gezien je anders niet kunt opbouwen?
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    @itzhanne82 zei:
    > maar eet wel zo clean mogelijk om vet te verliezen
    > Die begrijp ik niet helemaal... 'clean' eten zorgt er niet voor dat je vet verliest.
    >
    D sorry verkeerd uitgelegd. Ik eet zo clean mogelijk. Ik weet een calorie is een calorie of het nu van een koekje of van een wortel is. En vet verliezen doe je door een tekort te creëren. Alleen ik kon niet veel meer korten in mijn calorieën en wil spieren opbouwen dus ik moet juist meer eten.

    sport om spiermassa op te bouwen
    > Eet je dan ook in een (klein) overschot, gezien je anders niet kunt opbouwen?
    Ik eet ruim boven mijn BMR maar zit nog iets onder mijn onderhoud. Ik moet echt veel naar binnen werken om daar aan te komen en dat vind ik lastig op een Vegan dieet. Ben wel weer aangekomen in gewicht. Woog 58kg en zit nu weer op ruim 60kg. Ik worstel er wel mee want vet proberen te verliezen en spieren opbouwen gaat niet samen begrijp ik.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik eet ruim boven mijn BMR maar zit nog iets onder mijn onderhoud.
    Hmm, dan eet je inderdaad (om echt te bouwen) nog te weinig. Dan zit je in feite nog steeds in een tekort.
    Ik moet echt veel naar binnen werken om daar aan te komen en dat vind ik lastig op een Vegan dieet.
    "veel" is relatief haha... Wat vind je veel? Ik heb in mijn massfase 3300kcal gegeten... Wat de een veel vindt, vind een ander weer iets wat in een holle kies past :smirk:

    Ben je vegan ja? In feite eet je dan geen vlees toch? Of ook geen dierlijke producten als eitjes? Dan worden je eiwitbronnen ook nihil zeg! Lukt dat allemaal wel?
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    @itzhanne82

    Dacht reageer even op je vraag over wat veganisme precies inhoudt :)

    Je eet idd geen vlees, vis en andere dierlijke producten zoals melk, zuivel, boter & eieren. De voeding van veganisten bestaat volledig uit plantaardig voedsel; groente, fruit, peulvruchten, noten, zaden & granen.

    Eiwitten kun je hier ook genoeg in vinden, alleen nooit in diezelfde grote compacte hoeveelheid als in dierlijke producten. Dus dan moet je vaak meer eten.

    Er zijn overigens verschillende wetenschappelijke onderzoekers (Campbell, Esselstyn) die middels hun experimenten op ratten - en daarna mensen- beweren dat een teveel (wat dat precies is geen idee) aan eiwitten voor kanker en andere ziekten zorgt. Ik weet nog niet wat te geloven, daar zal ik me meer voor moeten inlezen. Maar veel veganisten zijn het hiermee eens.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Bedankt voor je antwoord! Dus inderdaad ook geen andere dierlijke producten. Lijkt me een lastige levensstijl, maar dat is misschien wel een kwestie van wennen.

    Over dat eiwitten voor kanker en/ of andere ziektes kunnen zorgen heb ik nog nooit gehoord moet ik zeggen. Je kunt sowieso niet zomaar de vertaalslag van ratten naar mensen maken qua onderzoeken. Ben wel benieuwd waar dat in de literatuur beschreven en/ of bewezen is. Jij hebt daar niet toevallig informatie over?
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    Nee klopt inderdaad, voor die vertaalslag zouden er vele stappen tussen moeten zitten. Ben benieuwd of dat zo is als ik me er in verdiep. In het boek ‘the china study’ van Colin Campbell schijnt het uitgebreid te staan, inclusief verwijzingen naar onderzoek. Dit wordt ook aangekaart in documentaires zoals; what the health, cowspiracy & fooc choices. Hier komen allemaal onderzoekers in voor. Zeker de moeite waard om eens naar te kijken :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dit wordt ook aangekaart in documentaires zoals; what the health, cowspiracy & fooc choices
    Die documentaires berusten niet helemaal op de feiten en/ of worden eenzijdig belicht. Als dat een van de 'bewijzen' zou zijn, dan weet ik genoeg... Kijk dat er rommel in vlees zit of dat de vleesindustrie niet helemaal jottem is geloof ik en is ook wel meerdere keren aangetoond, maar de relatie die gelegd wordt dat we dan van eiwitten, of een teveel ervan, kanker zouden krijgen berust op niets. Of in ieder geval geen gedegen bewijs. Ik zal zelf ook maar eens snuffelen of ik iets kan vinden hierover.
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    Ik vind het een lastig onderwerp, was laatst met een nutrition & health student aan het praten die zei dat er wel een kern van waarheid in zit, maar ze kon niet precies onderbouwen hoe of wat. Als ik begin aan mijn speurtocht en ik vind voors of tegens zal ik ze hier posten haha. Sharing science is caring!
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Lastig onderwerp waarom Vegan eten. Welzijn van de dieren, de rommel in vlees en vis....ik heb alle documentaires gezien en veel gelezen. Er schijnt een verband tussen dierlijke eiwitten en bepaalde soorten kankers te zijn. In hoeverre dat wetenschappelijk bewezen is weet ik niet dat is lastig. Dat er troep in de winkel ligt daar twijfel ik niet aan. Wat mij van part time vegetariër tot veganist maakte was dat ik er achter kwam dat ik last kreeg van dierlijke eiwitten. Ik reageer op een teveel aan histamine die dit aanmaakt.
    Mijn eiwitten haal ik nu aan voeding die verrijkt is met plantaardige eiwitten, bonen, tofu, eiwitshakes op basis van soya eiwit. Het is inderdaad soms lastig om aan de juiste dosis te komen

    > @itzhanne82 zei:
    > Ik eet ruim boven mijn BMR maar zit nog iets onder mijn onderhoud.
    >
    >
    >
    > Hmm, dan eet je inderdaad (om echt te bouwen) nog te weinig. Dan zit je in feite nog steeds in een tekort.
    > Ik moet echt veel naar binnen werken om daar aan te komen en dat vind ik lastig op een Vegan dieet.
    >
    >
    >
    > "veel" is relatief haha... Wat vind je veel? Ik heb in mijn massfase 3300kcal gegeten... Wat de een veel vindt, vind een ander weer iets wat in een holle kies past :smirk:
    >
    > Ben je vegan ja? In feite eet je dan geen vlees toch? Of ook geen dierlijke producten als eitjes? Dan worden je eiwitbronnen ook nihil zeg! Lukt dat allemaal wel?