Koolhydraatarm eten maakt fit?! — Dutch (Netherlands)

Koolhydraatarm eten maakt fit?!

Opties
lmmulder99
lmmulder99 Berichten: 34 Member
Niet per se een discussie topic maar meer benieuwd of meer mensen dit herkennen :);

Sinds ik begonnen ben met dit afval traject ben ik meer eiwitten gaan eten en minder koolhydraten. Het wisselt sterk maar meestal zit ik de helft van de dagen op 50 gram koolhydraat en de andere helft rond/net boven de 100 gram.

Nu heb ik de afgelopen dagen ivm emotionele gebeurtenissen vollop koolhydraten gegeten (zowel uit snoep als uit brood, groenten etc)
En ik voel mij plots weer net zo ellendig als voor ik dit traject begon!

Futloos, de hele tijd moe, last van een opgeblazen buik/buikpijn, hoofdpijn.
(Deels kan de vermoeidheid en hoofdpijn natuurlijk door de emoties komen maar de rest is precies het zelfde als voor ik koolhydraten minderde)

Ik vroeg mij dus af of er meer mensen zijn die zich veel beter, fitter voelen wanneer er minder koolhydraten gegeten worden :). Echt minder, niet niks.

Ben benieuwd :)!

Reacties

  • suus1973
    suus1973 Berichten: 12 Member
    Opties
    Ik heb hetzelfde effect ! Ik probeerde eerst rond de 25 kh , maar aan de eind vd dag , kwam ik Ook uit rond de 50.
    Soms wat hoger maar ik wil voorkomen dat ik boven de 80 uitkom . Want zodra ik hoger zit , voel ik Me ook minder energiek
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik heb exact het tegenovergestelde; gebrek aan koolhydraten = scenario voor lusteloosheid. Ik heb een dusdanige intensiteit van training dat ik zonder koolhydraten niet zou functioneren.

    On a sidenote: als je na een bepaalde periode weer koolhydraten eet (of vet for that matter) die je een periode hebt late liggen of hebt verminderd, dan reageer je hier hoe dan ook op. Voorbeeld bij mezelf; ik eet bijna nooit frituur, maar áls ik het dan eet dan is dat vragen om buikpijn.. :s
  • LucP1987
    LucP1987 Berichten: 113 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Ik heb exact het tegenovergestelde; gebrek aan koolhydraten = scenario voor lusteloosheid. Ik heb een dusdanige intensiteit van training dat ik zonder koolhydraten niet zou functioneren.

    - ik kan ook echt niet zonder khd..zou zo slap als n vaatdoek worden
  • rs_b
    rs_b Berichten: 76 Member
    Opties
    > @LucP1987 zei:
    > > @itzhanne82 zei:
    > > Ik heb exact het tegenovergestelde; gebrek aan koolhydraten = scenario voor lusteloosheid. Ik heb een dusdanige intensiteit van training dat ik zonder koolhydraten niet zou functioneren.
    >
    > - ik kan ook echt niet zonder khd..zou zo slap als n vaatdoek worden

    Maar jij traint veel toch? Dan heb je khd echt nodig
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Maar jij traint veel toch? Dan heb je khd echt nodig
    Ik train 6x per week, elke sessie 2 uur tot 2,5 uur waarvan 3x KT en 3x CrossFit. Zonder koolhydraten zou ik geen prestatie neer kunnen zetten en geen progressie kunnen boeken. :disappointed:
  • 93saar
    93saar Berichten: 9 Member
    Opties
    Ik voel me ook veel fitter door koolhydraten te laten. Als ik ook meer eet ben ik ook slap, dipjes, val bijna in slaap in auto als ik rij.. meer huidproblemen bij meer koolhydraten, ...
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik denk dat het heel persoonlijk gebonden is. Er zijn mensen die heel goed op lage koolhydraten kunnen, en mensen die dat totaal niet kunnen, veelal de zeer fanatieke sporters die 4-6x per week in de spotschool een CF of KT schema volgen.

    Maar ook wielrenners zouden niet zonder koolhydraten kunnen. Die eten sowieso veel kcal op een dag (tussen de 8000 en 11000 soms) Maar ja die verbranden natuurlijk ook gigantisch veel.

    Ik ben zelf een echte broodeter, waardoor ik mezelf nooit de restrictie kan opleggen voor kh arm eten
  • lmmulder99
    lmmulder99 Berichten: 34 Member
    april 2018 aangepast
    Opties
    Logisch inderdaad dat zeer actieve sporters niet zonder kunnen.
    Ik zit ook zeker niet op 0 koolhydraten maar merk zo'n enorm verschil tussen er veel (lees 3 maaltijden vooral bestaand uit) en weinig van eten, dat het gewoon dom zou zijn als ik er veel van blijf eten
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Toch vind ik het interessant hoe het kan dat de een zich ineens beter voelt zonder koolhydraten (of heel beperkt) en de ander totaal futloos. Ik vind het ergens heel moeilijk te geloven dat mensen zich energieker voelen zonder koolhydraten, omdat dit tegen de fysiologie ingaat (KH zijn de 1ste bron van energie voor het lichaam en geven energie). Gebrek aan koolhydraten zou dus een futloos gevoel moeten geven. Daarom ben ik oprecht benieuwd hoe het kan zijn dat mensen het omgekeerde ervaren. Het enige wat ik mij zou kunnen voorstellen waar men een positief verschil (als je dat al zo kunt benoemen) bemerkt, is dat men voorheen meer koek, snoep, chips en dat soort snelle koolhydraten at en dit nu uitsluit. Ook het drinken van frisdrank hoort hier bij.

    Wat is jullie mate van beweging, sport of training?
  • mrkje85
    mrkje85 Berichten: 12 Member
    Opties
    Eens met bovenstaande. Heb ook altijd het idee dat bij de meeste kha zo goed werkt omdat ze dan suiker en troep laten staan. Ik eet 60% kh maar dan wel heel schoon en voel me beter dan ooit.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik eet 60% kh maar dan wel heel schoon...
    Helder wat je bedoelt, echter; wat is 'schoon'? Ik vraag een beetje naar de bekende weg, omdat ik weet waar je op doelt, maar ik vind het persoonlijk zo jammer dat mensen producten demoniseren als 'slecht'. Zie het meer als 'minder voedzaam', omdat je lichaam niet in producten 'denkt', maar in macro's. Ze denken alleen in koolhydraten, vet en eiwitten en uit welke bronnen je dit haalt maakt eigenlijk niet veel uit. Kijk, dat het gezonder of voedzamer is om een kipfiletje te eten dan een kipnugget is logisch, maar het eiwit blijft eiwit. Ik zeg natuurlijk niet dat je dan meteen alleen maar dat soort bronnen moet gaan eten, maar alles in moderation :smile:
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    @Billy8803 je hier bewust van zijn is sowieso een win-win situatie :smile: