De laatste (10 ki)loodjes en motivatie kwijt - wie ook? — Dutch (Netherlands)

De laatste (10 ki)loodjes en motivatie kwijt - wie ook?

Opties
MFHA89
MFHA89 Berichten: 1 Member
Hi! Sinds 2014 ben ik bezig met gezonder eten en meer bewegen, en sindsdien ben ik zo’n 30 kilo kwijt. Ik blijf nu steken rond de 80 kilo en wil héél graag naar de 70 - maar: hoe houd ik mezelf gemotiveerd? Omdat ik al zo lang bezig ben, word ik een beetje moe van het altijd in de gaten houden van wat ik eet, het gevoel hebben dat ik slechte dagen moet compenseren en me “inhouden”. In het begin ging dat moeiteloos omdat het heel snel ging en ik er echt plezier in had om gezond te eten. Dat plezier verdwijnt nu een beetje en het voelt soms eerder als een straf. Toch weet ik dat ik het moet doen om die laatste kilo’s te verliezen. Meestal gaat het goed, maar soms (vaak in de weekenden) denk ik: “Ik heb er geen zin meer in, ik wil net als anderen gewoon zorgeloos genieten van lekkere dingen”, waarna ik vervolgens te veel eet en ik me daarna weer schuldig voel - om op maandag weer opnieuw te beginnen. Herkent iemand dit? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik het leuk houd voor mezelf?

Reacties

  • doco1962
    doco1962 Berichten: 27 Member
    Opties
    Idem bij mij, ik hoef maar 2 kg. meer af te vallen maar het valt me zoooooo zwaar! Telkens opnieuw als ik er bijna ben laat ik me, vooral in de weekends, weer verleiden tot overdaad waardoor de weegschaal protest aantekent. In de week lukt het dan weer wel om me in te houden waardoor de weekendzondes weer ongedaan worden maar daardoor lijkt het precies de processie van Echternach. :(
  • marjanpatrick01
    marjanpatrick01 Berichten: 11 Member
    Opties
    Ik blijf ook steken bij rond 80 motivatie heb ik maar laat me veel in de steek ik wil ook naar 70 of er onder
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    De laatste loodjes zijn altijd het zwaarst. Als je bijv. al 2-3 weken blijft steken op hetzelfde gewicht, kun je overwegen om óf je verbruik te verhogen óf je calorieën omlaag te doen. Uiteindelijk zal de aanhouder winnen :smile:
  • kim_simons93
    kim_simons93 Berichten: 1 Member
    Opties
    Ik zit hier ook mee op het moment! Als ik zo je bericht lees, klinkt het alsof je je iets teveel "inhoudt" gedurende de week waardoor je je motivatie kwijt raakt en in het weekend alles wil eten wat los en vast zit (had ik ook). Ook denk ik dat de gedachte dat je moet compenseren voor "slechte dagen" je in de weg zit. Ik probeer volgens de 80/20 regel te eten, dus 80% van de dag/week gezond eten en 20% eten wat ik echt lekker vind (ik probeer eten niet meer te labelen als goed of slecht maar gewoon als eten). Op deze manier hoef je je niet schuldig te voelen want het past in je weekdoel en lekker eten hoort daarbij! Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
  • Ard48
    Ard48 Berichten: 9 Member
    Opties
    Hoewel ik er nog lang niet ben, denk ik ook dat het te maken kan hebben met te veel niet doen. Ik heb voor mezelf gezegd: Heel mijn leven zal ik moeten opletten. En ik zal moeten leren ipv en dit en dat en dit ook nog om 1 ding te kiezen. Maar helemaal niets meer eten wat ik lekker vind, kan ik ook niet.
    Maar ik ben nog niet op het punt waar jij zit. Succes in ieder geval..
  • butterflybw
    butterflybw Berichten: 1 Member
    Opties
    Je kunt ook overwegen je te verdiepen of aan te sluiten bij een, ik noem het even dieetgoeroe, zoals Jesse van der Velde of het Paleodieet,of googlen naar wat bij jou zou kunnen passen. Zij houden via video's oppeppraatjes én leggen ook heel goed uit waarom, en hoe je lichaam werkt. Erg inspirerend. Bij Jesse kun je ook een betaalde training volgen zodat je lichaam helemaal een "vetverbrander" wordt.. tja vereist wel wat discipline, maar hij legt wel héél goed uit hoe wat en waarom. Suc6
  • ClaudiaB86
    ClaudiaB86 Berichten: 51 MFP Moderator
    Opties
    Ik herken je punt. Ik zit er momenteel ook mee. Het is lastig om dan weer de motivatie te vinden om verder te gaan en het 'af te maken'. Elke dag kan je opnieuw beginnen en ook halverwege de dag kan je ervoor kiezen om de draad weer op te pakken. Soms kan je hier op het forum weer motivatie op doen of informatie over voeding en gezondheid opzoeken en weer in de flow komen.
    Succes!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je kunt ook overwegen je te verdiepen of aan te sluiten bij een, ik noem het even dieetgoeroe, zoals Jesse van der Velde of het Paleodieet,of googlen naar wat bij jou zou kunnen passen.
    Je noemt nu een van de grootste Charlatans aller tijde... Als je al iemand wil volgen, volg dan iemand die evidence based werkt zoals Menno Henselmans, Richard Bell, Mike Israetel of Brad Schoenfeld.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Je kunt ook overwegen je te verdiepen of aan te sluiten bij een, ik noem het even dieetgoeroe, zoals Jesse van der Velde of het Paleodieet,of googlen naar wat bij jou zou kunnen passen.
    >
    >
    >
    > Je noemt nu een van de grootste Charlatans aller tijde... Als je al iemand wil volgen, volg dan iemand die evidence based werkt zoals Menno Henselmans, Richard Bell, Mike Israetel of Brad Schoenfeld.

    Erg inspirerende mensen maar voor de gemiddelde afvaller die niet serieus bezig is met spieropbouw is dit wel heftig. Maar je hebt gelijk er gaat zoveel onzin rond. Mijn collega denkt dat koolhydraten echt de boosdoener zijn. Etst haar glazuur van haar tanden omdat ergens staat dat water met citroen vet afdrijft en ga zo maar door. Google verstandig en geloof niet alles en iedereen 🤔